2020-10-19, 18:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Idioter blir inte antagna på Chalmers.

Tydligen blir de det. Det är alldeles uppenbart.
Citera
2020-10-19, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jo, jag har varit på VC med mask, inga problem. Dock fanns det ingen ur personalen som bar mask. Inte ok.
Har du inget annat att göra om dagarna än att springa runt i din mask i affärer och på vårdcentraler?
Och sen klaga på att andra inte håller avstånd och använder mask.
Håll dig hemma istället.
Citera
2020-10-19, 18:17
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det är bara meningsfullt om testningen har varit densamma över hela perioden.

Knappast hittepå och tämligen relevant.

Den som har trippelt tokfel är alltså du.

Edit:
Vill du ha källa så är den här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Case_fatality_rate

Utdrag:
” In epidemiology, a case fatality rate (CFR) — sometimes called case fatality risk or case-fatality ratio — is the proportion of deaths from a certain disease compared to the total number of people diagnosed with the disease for a particular period. A CFR is conventionally expressed as a percentage and represents a measure of disease severity.[1] CFRs are most often used for diseases with discrete, limited-time courses, such as outbreaks of acute infections. A CFR can only be considered final when all the cases have been resolved (either died or recovered). The preliminary CFR, for example, during an outbreak with a high daily increase and long resolution time would be substantially lower than the final CFR.”

CFR = antal bekräftade dödsfall / antal bekräftat smittade.

Detta är definitionen. Att Sverige suger på testning förändrar inte definitionen.

CFR för Sverige är 5,7% för närvarande. Ju mer du tjafsar desto mer gör du dig själv till åtlöje.
Kan inte ta att du har fel va? Moget...
Citera
2020-10-19, 18:17
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Fast vårdskulden har ju varit på tapeten hur jäkla länge som helst, redan innan Covid. Det är ett jätteproblem och har så varit länge. Nu blir den längre dock vilket är sorgligt.
Ändock, angående, Finland, så finns det absolut inget facit alls på att om vi gjort som Finland så hade vi haft en bättre situation under våren i Sverige, men jag förstår att det är lätt att ta till det greppet.
Titta på exempelvis Belgien, som i många avseenden är mer likt Sverige än Finland rent demografimässigt, med stora utanförskapsområden, dvs de områden där smittspridningen främst sker. Dessa generations-överstigande hushåll består av kulturer som gör gällande att man umgås över generationerna. Mumma för detta typ av virus. Addera att D-vitamin, som mörkhyade riskerar att ha brist av i denna typ av klimat, tydligen verkar förhöja risken för svår sjukdom, så har man ett dåligt utgångsläge.
Man ser inte det på samma sätt i Finland eller i Norge men det gör man verkligen i Sverige på exakt samma sätt som i Belgien. Europas mest drabbade land. Trots lockdown.

Angående att svenskar inte har vågat söka vård sedan mars så stämmer det ju inte. Problemet verkar snarare bestå i att folk, efter en period under våren där folk undvek vården, istället nu har börjat söka sig tillbaka till vården, där man tidigare inte ville belasta sagda vård "för minsta lilla". Så ja, situationen är ansträngd, men inte för att inflödet av Covid patienter är så extremt högt. I alla fall inte just nu.

Nej, de söker vård nu för att det blivit ohållbart. Jo Sverige hade klarat sig bättre om vi agerat likt Finland. Nu ges rätt behandling vilket vi inte hade svar på i våras. När fan ska ni vakna, ger upp.
Citera
2020-10-19, 18:24
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej.

CFR mäts över ett intervall som man själv får välja. Det finns inga krav på att det ska omfatta alla kända sjukdomsfall från sjukdomens uppkomst. Tvärtom så förlorar CFR mycket av sitt syfte om man ska summerar in tidigare utbrott också.
In epidemiology, a case fatality rate (CFR) — sometimes called case fatality risk or case-fatality ratio — is the proportion of deaths from a certain disease compared to the total number of people diagnosed with the disease for a particular period.
CFRs are most often used for diseases with discrete, limited-time courses, such as outbreaks of acute infections.
Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Case_fatality_rate

Intervallet är från utbrottets start till utbrottets slut.

Därför inget bra mått vid sjukdomar som pågår längre tid. Dock närmar sig värdet det korrekta ju längre tid som går.

Man kan inte som ni förnekare göra välja intervall efter fritt skön för att försöka dölja Sveriges usla siffror som är i paritet med Ugandas.

Sveriges CFR är i dagsläget 5,7%. Slutdiskuterat.
Citera
2020-10-19, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Var på min lokala VC idag, och satt i väntrummet.

Sedan kommer det in en svensk kvinna, ca 25-35 år.
Hon satt också i väntrummet 2-5m ifrån mig.

Plötsligt kommer en läkare fram och säger till kvinnan, Du kan inte vara här inne.
Varpå kvinnan säger men ja har inte haft symtom på 2 dagar, ingen feber och mild hosta.
Men du är Positiv sa läkaren.

FUCK MY LIFE.

Jag satt i ca 15 min, framför en kvinna som var 100% corona fall.

Vad kommer hända nu kommer jag DÖ, hur stor är risken att jag blir smittad?

Hur i helvete kan människor vara så själviska när det gäller sådana saker, att de endast tänker på sig själva.

Dessutom när jag hörde detta reste jag mig upp, och sa va fan du har corona och så kommer du in här wtf, och varpå läkaren har mage att säga nej de ingen fara! När jag var typ 2 m ifrån de båda och hörde allt va dem sa.

Sjukvården har en tendens att tona ner allvarligheten när det kommer till viruset.

För typ några månader sedan, så sökte jag råd på 1177 när ja var sjuk, och passade på att fråga om vad ja ska göra gällande mitt pendlande till och från skolan, är det en fara pga corona.
Redan då märkte jag av hur läkarna var tränade i att besvara dessa frågor, de sa till mig men det finns risk i allt, tex när du kör en vanlig bil så finns det risk att du krockar och dör.

Hur fan kan man jämföra den risken men corona risken? hur tänker dem.

Dessutom läste jag nyligen en vetenskaplig artikel där man skrev att sverige kör med flockimmunitet trots att det inte fungerar, och dessutom så har det aldrig fungerat att besegra viruset på det sättet.
Sedan så hävdade denna läkaren att sverige ljuger för sitt folk, och att de använder små barn i en experimentell dödlig test, för att försöka driva på smittan så att flock immunitet uppnås, trots att det inte finns tillräcklig underlag för att räkna ut detta.

Sedan förstår jag att covid 19 kan va en falsk pandemi, där eliten använder sig av detta för att skaka om saker och ting till sin fördel. Men hursomhelst så tycker jag att sverige hanterar covid 19 helt fel och detta är inte bra, även om viruset visar sig vara fel bedömt vad gäller dess allvarlighet och även om viruset i sig är en lurendrejeri.

Vi människor i sverige är inte värda ett skit för pappa staten.

Fuck sverige som regering.

Det är nog bäst att du säljer dina aktier och lever livet så mycket du bara kan. Du överlever nog inte detta... Ta det lugnt, det är ingen garanti att du blir smittad och skulle du bli det så blir det så är det minimal chans att du slocknar. Med högst sannolikhet kommer du inte ens känna några märkvärdiga symtom.
Citera
2020-10-19, 18:27
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ok. Du är själv läkare antar jag?
Jag tycker det räcker med att jämföra hur Anders och Scott resonerade kring viruset i ett tidigt skede:

Anders:
https://www.youtube.com/watch?v=g19CiBT_Zaw

Scott:
https://www.youtube.com/watch?v=ba0xAKv8bBs
Citera
2020-10-19, 18:27
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Nja, IFR är antalet döda genom faktiskt antal smittade. CFR är antalet döda genom antalet (laboratorie) bekräftade fall. Ingen av dem har något att göra med asymptomatic (iaf i mitt fält, sen är det möjligt att Expressen våldtar begreppen).

Faktiskt antal smittade = bekräftat smittade + uppskattat antal asymptomatiskt smittade.
Citera
2020-10-19, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Nej, de söker vård nu för att det blivit ohållbart. Jo Sverige hade klarat sig bättre om vi agerat likt Finland. Nu ges rätt behandling vilket vi inte hade svar på i våras. När fan ska ni vakna, ger upp.

Nej. Det är inte säkert att färre nödvändigtvis hade avlidit om vi agerat som Finland gjorde. Det som fungerar i land Y behöver inte nödvändigtvis ge samma resultat i land X.

Lockdown fungerade alldeles förträffligt i Tjeckien i våras för att stävja smittspridningen. Varför fungerade den inte lika väl på Irland eller vilket valfritt land som helst?
Jag önskar så vore fallet, men allt är inte så givet som du verkar tro.

Men det är bra i alla fall att du tog tillbaka ditt påstående om att svenskar inte längre vågar söker vård för annat än Covid. För det stämmer ju inte alls.
Senast redigerad av karlkula12 2020-10-19 kl. 18:37.
Citera
2020-10-19, 18:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Här ska man ta personnummer på varenda en som deltar på festen och sedan neka vård vid eventuellt behov.
Inte svårare ändå. Svåra är att kanske få personnummer men går nog att lösa.
Ja, det är för djävligt.
Citera
2020-10-19, 18:34
Medlem
Om IVA ökningen i Göteborg
Över helgen har antalet patienter med covid-19 mer än fördubblats på #sahlgrenska
”Alla måste skärpa sig. Det här är allvarligt”, säger Per Albertsson, samordnare för pandemiarbetet.
https://twitter.com/sahlgrenska/status/1318199735895941120

Chalmers i Göteborg
Citat:
”Chalmers planerar årlig Halloweenfest trots pandemi.”
https://twitter.com/marteneriksson/status/1318206995116314631
Citera
2020-10-19, 18:37
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Var på min lokala VC idag, och satt i väntrummet.

Sedan kommer det in en svensk kvinna, ca 25-35 år.
Hon satt också i väntrummet 2-5m ifrån mig.

Plötsligt kommer en läkare fram och säger till kvinnan, Du kan inte vara här inne.
Varpå kvinnan säger men ja har inte haft symtom på 2 dagar, ingen feber och mild hosta.
Men du är Positiv sa läkaren.

FUCK MY LIFE.

Jag satt i ca 15 min, framför en kvinna som var 100% corona fall.

Vad kommer hända nu kommer jag DÖ, hur stor är risken att jag blir smittad?

Hur i helvete kan människor vara så själviska när det gäller sådana saker, att de endast tänker på sig själva.

Dessutom när jag hörde detta reste jag mig upp, och sa va fan du har corona och så kommer du in här wtf, och varpå läkaren har mage att säga nej de ingen fara! När jag var typ 2 m ifrån de båda och hörde allt va dem sa.

Sjukvården har en tendens att tona ner allvarligheten när det kommer till viruset.

För typ några månader sedan, så sökte jag råd på 1177 när ja var sjuk, och passade på att fråga om vad ja ska göra gällande mitt pendlande till och från skolan, är det en fara pga corona.
Redan då märkte jag av hur läkarna var tränade i att besvara dessa frågor, de sa till mig men det finns risk i allt, tex när du kör en vanlig bil så finns det risk att du krockar och dör.

Hur fan kan man jämföra den risken men corona risken? hur tänker dem.

Dessutom läste jag nyligen en vetenskaplig artikel där man skrev att sverige kör med flockimmunitet trots att det inte fungerar, och dessutom så har det aldrig fungerat att besegra viruset på det sättet.
Sedan så hävdade denna läkaren att sverige ljuger för sitt folk, och att de använder små barn i en experimentell dödlig test, för att försöka driva på smittan så att flock immunitet uppnås, trots att det inte finns tillräcklig underlag för att räkna ut detta.

Sedan förstår jag att covid 19 kan va en falsk pandemi, där eliten använder sig av detta för att skaka om saker och ting till sin fördel. Men hursomhelst så tycker jag att sverige hanterar covid 19 helt fel och detta är inte bra, även om viruset visar sig vara fel bedömt vad gäller dess allvarlighet och även om viruset i sig är en lurendrejeri.

Vi människor i sverige är inte värda ett skit för pappa staten.

Fuck sverige som regering.
Skönt att Sverige/FHM går emot WHOs rekommendationer och har valt att inte ställa krav på att alla personer ska använda munskydd i sjukhusmiljöer.

Det här visar just varför det ska vara krav på munskydd. Det finns en del av befolkningen som har väldigt låg IQ, och då blir det så här.

Var det inte några månader sedan då det var en familj som grät ut i Aftonbladet över att de hade blivit satta i karantän i Grekland. Dom hade testats positivt för SARS-CoV-2 med PCR nyligen, men tyckte ändå att det vore en bra ide att ge sig iväg på semester så fort symptomen började försvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in