2020-10-19, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Inläggningarna ökar med +22, är nu 249 stycken.
IVA: 30 stycken
IVA ser ut att öka förhållandevis långsamt. Har "bara" ökat med 15% den senaste veckan, med den ökningstakten är den ingen ko på isen.
Citera
2020-10-19, 17:21
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Tror? Jag vet att du blir smittad av virus genom luftvägarna! Virus dör direkt av alla enzymer och syror i mun/svalg/mage. Du kan shotta AIDS blod obehindrat och garanterat slicka i dig corona-virus utan problem.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du är ju rent ut sagt dum i huvudet.

Här har du exempel på en idiot som slickade i sig coronavirus:
https://nypost.com/2020/03/25/influencer-reportedly-hospitalized-with-coronavirus-after-licking-toilet/

Hur i helvete kan man häva ur sig något så korkat? Krökat för mycket på båten?
Det är väl ändå inte så jättetroligt att han blev smittad av att slicka på en toalett. Mer sannolikt har han utsatts av viruset från annat håll. I vart fall finns det inget belägg för att det finns något samband.
Citera
2020-10-19, 17:23
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Kina med över 1,4 miljard människor har 13 nya fall idag, snittat på under 20 fall per dag senaste veckan. Visst går det att i princip stoppa smittspridningen om man bara har viljan till det.
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Vad gullig du är som tror på att Kina rapporterat trovärdigt Mycket naiva bubblor härinne.

Är Taiwan mer pålitligt än kommunistiska fastlands-Kina?

Det finns all anledning att vara skeptisk till Kinas rapportering. Men i just det här fallet är det möjligt att siffrorna är korrekta. Kinas regering tycker om att visa handlingskraft genom att slå hårt, utan att ta hänsyn till konsekvenserna för medborgarna. Denna slå-hårt-mentalitet kan ligga bakom Kinas framgångar i kampen mot viruset. Sedan behöver man komma ihåg möjligheten att Kinas regering kanske inte har varit helt ärlig i sin rapportering.
Citera
2020-10-19, 17:27
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Inläggningarna ökar med +22, är nu 249 stycken.
IVA: 30 stycken

Ja det är ju influensatider. Då ökar inläggningarna. Vi får hoppas på ett bättre utfall än det vi såg vintern 16/17.

Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Var på min lokala VC idag, och satt i väntrummet.

Sedan kommer det in en svensk kvinna, ca 25-35 år.
Hon satt också i väntrummet 2-5m ifrån mig.

Plötsligt kommer en läkare fram och säger till kvinnan, Du kan inte vara här inne.
Varpå kvinnan säger men ja har inte haft symtom på 2 dagar, ingen feber och mild hosta.
Men du är Positiv sa läkaren.

FUCK MY LIFE.

Jag satt i ca 15 min, framför en kvinna som var 100% corona fall.

Vad kommer hända nu kommer jag DÖ, hur stor är risken att jag blir smittad?

Hur i helvete kan människor vara så själviska när det gäller sådana saker, att de endast tänker på sig själva.

Dessutom när jag hörde detta reste jag mig upp, och sa va fan du har corona och så kommer du in här wtf, och varpå läkaren har mage att säga nej de ingen fara! När jag var typ 2 m ifrån de båda och hörde allt va dem sa.

Sjukvården har en tendens att tona ner allvarligheten när det kommer till viruset.

För typ några månader sedan, så sökte jag råd på 1177 när ja var sjuk, och passade på att fråga om vad ja ska göra gällande mitt pendlande till och från skolan, är det en fara pga corona.
Redan då märkte jag av hur läkarna var tränade i att besvara dessa frågor, de sa till mig men det finns risk i allt, tex när du kör en vanlig bil så finns det risk att du krockar och dör.

Hur fan kan man jämföra den risken men corona risken? hur tänker dem.

Dessutom läste jag nyligen en vetenskaplig artikel där man skrev att sverige kör med flockimmunitet trots att det inte fungerar, och dessutom så har det aldrig fungerat att besegra viruset på det sättet.
Sedan så hävdade denna läkaren att sverige ljuger för sitt folk, och att de använder små barn i en experimentell dödlig test, för att försöka driva på smittan så att flock immunitet uppnås, trots att det inte finns tillräcklig underlag för att räkna ut detta.

Sedan förstår jag att covid 19 kan va en falsk pandemi, där eliten använder sig av detta för att skaka om saker och ting till sin fördel. Men hursomhelst så tycker jag att sverige hanterar covid 19 helt fel och detta är inte bra, även om viruset visar sig vara fel bedömt vad gäller dess allvarlighet och även om viruset i sig är en lurendrejeri.

Vi människor i sverige är inte värda ett skit för pappa staten.

Fuck sverige som regering.

Fuck. Inte en chans att du överlever detta.

R.I.P.
Citera
2020-10-19, 17:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Halloween fest någon?

Chalmersstudenter planerar årlig halloween-fest

99 personer har sagt att de kommer och uppemot 700 personer är intresserade av att komma. Så ser uppslutningen ut på Facebook för studenternas årliga halloween-fest på Chalmers, skriver Göteborgs-Posten.

Arrangemanget får kritik av smittskyddsläkaren i Västra Götalands-regionen.

– Man måste vara jätteförsiktig när kommer till sådana här arrangemang just nu, säger smittskyddsläkare Thomas Wahlberg till GP”

svt.se
Citera
2020-10-19, 17:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Var på min lokala VC idag, och satt i väntrummet.

Sedan kommer det in en svensk kvinna, ca 25-35 år.
Hon satt också i väntrummet 2-5m ifrån mig.

Plötsligt kommer en läkare fram och säger till kvinnan, Du kan inte vara här inne.
Varpå kvinnan säger men ja har inte haft symtom på 2 dagar, ingen feber och mild hosta.
Men du är Positiv sa läkaren.

FUCK MY LIFE.

Jag satt i ca 15 min, framför en kvinna som var 100% corona fall.

Vad kommer hända nu kommer jag DÖ, hur stor är risken att jag blir smittad?

Hur i helvete kan människor vara så själviska när det gäller sådana saker, att de endast tänker på sig själva.

Dessutom när jag hörde detta reste jag mig upp, och sa va fan du har corona och så kommer du in här wtf, och varpå läkaren har mage att säga nej de ingen fara! När jag var typ 2 m ifrån de båda och hörde allt va dem sa.

Sjukvården har en tendens att tona ner allvarligheten när det kommer till viruset.

För typ några månader sedan, så sökte jag råd på 1177 när ja var sjuk, och passade på att fråga om vad ja ska göra gällande mitt pendlande till och från skolan, är det en fara pga corona.
Redan då märkte jag av hur läkarna var tränade i att besvara dessa frågor, de sa till mig men det finns risk i allt, tex när du kör en vanlig bil så finns det risk att du krockar och dör.

Hur fan kan man jämföra den risken men corona risken? hur tänker dem.

Dessutom läste jag nyligen en vetenskaplig artikel där man skrev att sverige kör med flockimmunitet trots att det inte fungerar, och dessutom så har det aldrig fungerat att besegra viruset på det sättet.
Sedan så hävdade denna läkaren att sverige ljuger för sitt folk, och att de använder små barn i en experimentell dödlig test, för att försöka driva på smittan så att flock immunitet uppnås, trots att det inte finns tillräcklig underlag för att räkna ut detta.

Sedan förstår jag att covid 19 kan va en falsk pandemi, där eliten använder sig av detta för att skaka om saker och ting till sin fördel. Men hursomhelst så tycker jag att sverige hanterar covid 19 helt fel och detta är inte bra, även om viruset visar sig vara fel bedömt vad gäller dess allvarlighet och även om viruset i sig är en lurendrejeri.

Vi människor i sverige är inte värda ett skit för pappa staten.

Fuck sverige som regering.

Jag tycker inte att du ska oroa dig. Du sa dessutom att du satt framför henne, risken är nog väldigt liten att du blivit smittad.

Personligen skulle jag inte sätta min fot på en VC utan munskydd ffp2-3.
Citera
2020-10-19, 17:37
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag tror att WHOs uttalande skall ses på världsbasis. Att Uganda mfl i te kommer ha vaccin till allmänheten efter sommaren är ju inte superkonstigt. Sverige (EU) har ju avtal på plats redan och är med och finansierar fabriker mm. Detta gör ju att vi ligger på en bra köplats så att säga. Till nästa jul så har nog de som vill, fått en dos.

Men vänd på det. Ge ugandierna det fritt. Priset de får betala är att vara försökskaniner. Sedan tror jag inte vi ska vara så blåögda och tror vi får prioritet bara för att vi betalat frikostigt. Alla vet att Sverige gärna ger bort pengar.

Hur man ska förhålla sig till sprutan är oklart för mig. Vänta eller försöka få den direkt.

Sedan kommer vi till i praktiken, den som är villig att betala hela summan utan landstingets subvention får säkert en spruta av privata klinker eller Sofiahemmet, mycket tidigt redan när det släpps i Sverige.

Vårdcentralerna brukar ha en tid, typ klockan 14 och då får alla pensionärer komma och köa tills det vårdcentralen har tagit hem för dagen är slut. Sedan börjar de om dagen efter på samma sätt.
Så håller de på.
Vissa privata aktörer kommer det att ta slut för efter en månad, för andra kommer det att räcka 2 månader etc. Capio håller till närmast där jag bor de får alltid slut på sina doser tidigt men det finns andra om man åker en bit bort. Kanske beror det på att de inte kan tjäna pengar på vaccinverksamheten och slutar därför ta hem. Låter andra ta dem som kommer sent till beslut att de vill ha dosen.

Någon prioritering mellan utsatt, mer utsatt och mest utsatt har jag aldrig träffat på. Det är troligen bara de stora sjukhusens personal som blir prioriterade under ordnade former. Resten av de som får gratis vaccin gäller först till kvarn.

Med viss reservation för att det blir annorlunda med covid vaccinet. Men det är inte troligt det blir med ordnat för administration kostar pengar.
Citera
2020-10-19, 17:38
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det räcker att man jämför Anders och Scotts CV så inser man direkt vem som är auktoritet.

Scott Gottlieb
https://www.documentcloud.org/documents/3710843-Scott-Gottlieb-CV.html

Anders Tegnell
https://www.ecdc.europa.eu/sites/portal/files/media/en/aboutus/governance/af/Documents/Curriculum%20vitae%20-%20Anders%20Tegnell.pdf

Missförstå mig inte - Anders har varit jätteduktig med sitt arbete i 3e världen. Han har gjort beundransvärda insatser i Somalia och Laos exempelvis. Men det är nog där, i 3e världen, som han kan hjälpa andra mest. Kanske dags att stiga åt sidan nu?

Ok. Du är själv läkare antar jag?
Citera
2020-10-19, 17:39
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tvivlar på att nedgången i fredags beror på något annat än att Uppsala inte kunde rapportera korrekt antal smittade.
Gick in på platz nyss. 601 ny fall idag, det bådar inte gott. Förra måndagen var det 450 och måndagen innan dess 402. Det ser inte heller ut som om vi tänker göra så mycket för att stoppa smittan denna gång heller. Känner nästan för att skriva ett ”gråt inlägg”.
Det håller på att urarta till en tragedi.
Citera
2020-10-19, 17:42
Medlem
Citat:
Jag tycker inte att du ska oroa dig. Du sa dessutom att du satt framför henne, risken är nog väldigt liten att du blivit smittad.

Personligen skulle jag inte sätta min fot på en VC utan munskydd ffp2-3.

Frågan är om du ens skulle bli insläppt på VC med mask. Du skulle ju kunna ”skapa oro”. Inte ens läkarna har väl munskydd på sig trots starka vetenskapliga bevis för att munskydd fungerar, särskilt i vårdmiljö.
Citera
2020-10-19, 17:47
Medlem
Citat:
Halloween fest någon?

Chalmersstudenter planerar årlig halloween-fest

99 personer har sagt att de kommer och uppemot 700 personer är intresserade av att komma. Så ser uppslutningen ut på Facebook för studenternas årliga halloween-fest på Chalmers, skriver Göteborgs-Posten.

Arrangemanget får kritik av smittskyddsläkaren i Västra Götalands-regionen.

– Man måste vara jätteförsiktig när kommer till sådana här arrangemang just nu, säger smittskyddsläkare Thomas Wahlberg till GP”

svt.se

Fy satan vilka idioter
Citera
2020-10-19, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Förstår att du pratar om akutvården på sjukhusen men du måsta ta med vårdskulden, köerna som uppstår på vårdcentraler, inställda operationer, undersökningar och behandlingar pga att vi haft lång samhällssmitta i Sverige. Skulle tro att denna vårdskuld inte är lika kraftig i tex Finland där de genom tidiga och kraftiga åtgärder fick låg smitta i landet. Då vågar nämligen folk söka vanlig vård vilket inte svenskar vågat sedan mars.

Fast vårdskulden har ju varit på tapeten hur jäkla länge som helst, redan innan Covid. Det är ett jätteproblem och har så varit länge. Nu blir den längre dock vilket är sorgligt.
Ändock, angående, Finland, så finns det absolut inget facit alls på att om vi gjort som Finland så hade vi haft en bättre situation under våren i Sverige, men jag förstår att det är lätt att ta till det greppet.
Titta på exempelvis Belgien, som i många avseenden är mer likt Sverige än Finland rent demografimässigt, med stora utanförskapsområden, dvs de områden där smittspridningen främst sker. Dessa generations-överstigande hushåll består av kulturer som gör gällande att man umgås över generationerna. Mumma för detta typ av virus. Addera att D-vitamin, som mörkhyade riskerar att ha brist av i denna typ av klimat, tydligen verkar förhöja risken för svår sjukdom, så har man ett dåligt utgångsläge.
Man ser inte det på samma sätt i Finland eller i Norge men det gör man verkligen i Sverige på exakt samma sätt som i Belgien. Europas mest drabbade land. Trots lockdown.

Angående att svenskar inte har vågat söka vård sedan mars så stämmer det ju inte. Problemet verkar snarare bestå i att folk, efter en period under våren där folk undvek vården, istället nu har börjat söka sig tillbaka till vården, där man tidigare inte ville belasta sagda vård "för minsta lilla". Så ja, situationen är ansträngd, men inte för att inflödet av Covid patienter är så extremt högt. I alla fall inte just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in