2020-10-18, 21:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Beträffande vilka krav okunniga medborgare har att ställa på professionella yrkesutövare, så återgår jag till exemplet med restaurangen. Utanför restaurang Bella Tegnella ligger 5918 döda kroppar. Har jag fog att säga att kocken är inkompetent, även ifall jag själv saknar kock-utbildning?

Det finns vissa skillnader mellan kock-yrket och statsepidemiologens uppgift. En statsepidemiolog kan ställas inför en situation som är helt övermäktig. Gäller detta för Covid-19? Hade Anders Tegnell omöjligen kunnat förebygga alla sjuk- och döds-fall i Covid-19?

Svaret är: Folkhälsomyndigheten
Du kan ställa kravet att de trycker på knappen när kriterierna för att trycka är uppfyllda.

Var de uppfyllda?
Citera
2020-10-18, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
?? Nu har EU haft flera möten rörande medlemsländernas strategier, med start den 10 mars. Efter att ha sett hur hårt covid drabbade Italien bestämde de sig för att få till en gemensam hantering för hur de skulle trycka bort smittan och köpa sig tid.
Exakt. Jag presenterade evidens för att Sveriges strategi är den evidensbaserade strategi som EU-länder har jobbat kring i minst tio år.

Du presenterade evidens för att resten av EU:s länder följer en strategi som knåpades ihop under en panikartad vecka i mitten av mars. Och gissa vad som refereras till i protokollet från den 17 mars?

"Imperial College".
Citera
2020-10-18, 21:47
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Du har rätt men det är nog inte inkompetens däremot som du också skrev så "välkomnar" Tegnell viruset, och det kommer mer virus till Sverige snart.
Från Stockholm har det satts in extra avgångar till både Kanarieöarna och Cypern. Efterfrågan på att resa under höstlovet har varit större än man räknat med.
https://da-dk.facebook.com/mittistockholm/posts/10164121601685585

Eller så är det Kanarieöarna och Cypern som kan drabbas av mer virus när besökarna kommer dit.

Jag är inte det minsta förvånad att det har blivit så här. Svenskarna tröttnar på att följa restriktionerna, när det ändå inte leder till att epidemin minskar. Det var ohållbart att utforma en strategi som bygger på att epidemin får härja på obestämd tid.

Jag klandrar inte resenärerna i första hand. Jag klandrar Anders Tegnell.
Citera
2020-10-18, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du menar att de andra länderna redan rapporterat för söndagen som inte är slut?

Ja. Tallene der blev oplyst i dag dækker over de prøver der blev taget i går og analyseret natten til søndag.
Citera
2020-10-18, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Pandemi planeras på nationell nivå, inte EU nivå.

Jag kan inte tyska eller franska, men för att få en motpol till Folkhälsomyndigheten, så kanske vi kan kika lite på UK:s pandemiplan från 2011?

Här har du den:

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/213717/dh_131040.pdf

Lite härliga axplock:

"During a pandemic, the Government will encourage those who are well to carry on with their normal daily lives for as long and as far as that is possible, whilst taking basic precautions to protect themselves from infection and lessen the risk of spreading influenza to others (see Chapter 4). The UK Government does not plan to close borders, stop mass gatherings or impose controls on public transport during any pandemic."

"Although there is a perception that the wearing of facemasks by the public in the community and household setting may be beneficial, there is in fact very little evidence of widespread benefit from their use in this setting. Facemasks must be worn correctly, changed frequently, removed properly, disposed of safely and used in combination with good respiratory, hand, and home hygiene behaviour in order for them to achieve the intended benefit. Research also shows that compliance with these recommended behaviours when wearing facemasks for prolonged periods reduces over time."

"The Government already has in place stockpiles of facemasks and respirators for health and social care workers. In line with the scientific evidence, the Government will not stockpile facemasks for general use in the community."

"There are no plans to attempt to close borders in the event of an influenza pandemic. Modelling suggests that imposing a 90% restriction on all air travel to the UK at the point a pandemic emerges would only delay the peak of a pandemic wave by one to two weeks."

"Given the expected two to three day incubation period for pandemic influenza, there is no evidence of any public health benefit to be gained from meeting planes from affected countries or similar pro-active measures such as thermal scanning or other screening methods. Such measures are largely ineffective, impractical to implement and highly resource intensive."

"There is very limited evidence that restrictions on mass gatherings will have any significant effect on influenza virus transmission. Large public gatherings or crowded events where people may be in close proximity are an important indicator of ‘normality’ and may help maintain public morale during a pandemic."

"If it is not possible to limit the spread by achieving herd immunity, where so many people are immune that the disease cannot continue to infect people to maintain itself in the population, it is important to reduce the impact of the pandemic."

"People are more likely to understand and accept the need for, and the consequences of, difficult decisions if these have been made in an open, transparent and inclusive way. National and local preparations for an influenza pandemic should therefore be based on widely held ethical values, and the choices that may become necessary should be discussed openly as plans are developed, so that they reflect what most people will accept as proportionate and fair."

"Proportionality: the response to a pandemic should be no more and no less than that necessary in relation to the known risks. Plans therefore need to be in place not only for high impact pandemics, but also for milder scenarios, with the ability to adapt them as new evidence emerges."

"However well plans for a new pandemic are prepared and implemented by health and other organisations, their overall effectiveness will ultimately depend on the cooperation of individuals and their willingness to follow advice, take personal responsibility for their health and accept responsibility for supporting each other."
Ursäkta uttrycket, men är ni fetägda. Sverige följer UK:s pandemiplan från pärm till pärm.

Mon Imperial College har været med til at lave den plan? UK er ikke i EU.
Citera
2020-10-18, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Eller så är det Kanarieöarna och Cypern som kan drabbas av mer virus när besökarna kommer dit.

Jag är inte det minsta förvånad att det har blivit så här. Svenskarna tröttnar på att följa restriktionerna, när det ändå inte leder till att epidemin minskar. Det var ohållbart att utforma en strategi som bygger på att epidemin får härja på obestämd tid.

Jag klandrar inte resenärerna i första hand. Jag klandrar Anders Tegnell.

Trötthet finns i alla länder särskilt de med hårda restriktioner. Viruset är här för att stanna. Den som insett det inser också en del annat.
Citera
2020-10-18, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Mon Imperial College har været med til at lave den plan? UK er ikke i EU.
UK var med i EU 2011, när de publicerade rapporten.

Vilka forskare som har bidragit till rapporten vet jag inte.
Citera
2020-10-18, 22:24
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Snyggt jobbat, inte ens jag är så petig. Bör du mask? Jag bor utomlands och här är masken tvång.
Nej jag behöver inte använda mask.
Har egen bil och behöver inte åka kollektivt.
Kan hålla bra distans och handlar i butikerna när det inte är så många andra där.
Men de tillfällen jag inte säkert vet hur det blir finns ett några FFP3 masker med.
På jobbet går vi aldrig in till varandras kontor, vi står i dörren och snackar både jobb och privat.

Det går leva ett rätt bra liv även med detta jävla virus.
Dock hatar jag att inte få ge vänner man träffar en kram, dricka ett par öl vid bardisken med mina vänner. Alltså leva livet vi hade för ett år sedan.
Tänk så mycket som förändrats på bara ett år.

Jo jag försöker leva så naturligt som det går.
Vi firade midsommar med goda vänner, dock med ett par meters distans. Hela sommaren tog man snacket med grannarna på 4-5 meters avstånd.
Utgår från att alla är smittade inklusive mig själv.

Då funkar det.
Avbokat allt utom tomten som jag hoppas har mask.

Väntar på vaccinet så livet kan bli som förr.
Citera
2020-10-18, 22:25
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Du har rätt men det är nog inte inkompetens däremot som du också skrev så "välkomnar" Tegnell viruset, och det kommer mer virus till Sverige snart.
Från Stockholm har det satts in extra avgångar till både Kanarieöarna och Cypern. Efterfrågan på att resa under höstlovet har varit större än man räknat med.
https://da-dk.facebook.com/mittistockholm/posts/10164121601685585

Sådana J-vla idiotier! Jag hoppas att UD håller sitt löfte, och inte skickar något flyg att hämta dom ifall dom blir fast där.
Citera
2020-10-18, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Trötthet finns i alla länder särskilt de med hårda restriktioner. Viruset är här för att stanna. Den som insett det inser också en del annat.

Kina med över 1,4 miljard människor har 13 nya fall idag, snittat på under 20 fall per dag senaste veckan. Visst går det att i princip stoppa smittspridningen om man bara har viljan till det.
Citera
2020-10-18, 22:35
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du kan ställa kravet att de trycker på knappen när kriterierna för att trycka är uppfyllda.

Var de uppfyllda?

Det beror ju på vilka kriterierna är. Det är någonting som behöver diskuteras och fastställas innan larmknappen installeras.

Enligt mig, så bör ett rimligt grund-kriterium vara att knappen ska tryckas när det uppstår en smittsam sjukdom som riskerar att spridas till Sverige med inkommande resenärer.

Covid-19 uppfyller det kriteriet. Frågan är hur tidigt det fanns indikationer på att Covid-19 skulle kunna spridas till Sverige.

Utöver grund-kriteriet, så kan man även fastställa en mer detaljerad beskrivning av vilka egenskaper en sjukdom ska ha, för att det ska anses finnas risk att den sprids till Sverige. Det kan handla exempelvis om möjligheten att identifiera smittbärare bland passagerarna.
Citera
2020-10-18, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Kina med över 1,4 miljard människor har 13 nya fall idag, snittat på under 20 fall per dag senaste veckan. Visst går det att i princip stoppa smittspridningen om man bara har viljan till det.

Vad gullig du är som tror på att Kina rapporterat trovärdigt Mycket naiva bubblor härinne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in