Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-19, 12:52
  #229
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deepwww89
https://www.ica.se/handla/produkt/ky...baner-id_01253

51 kr kilot. Till er som säger jag hittar på mina priser eller att jag ljuger kollar inte runt eller planerar sina köp.

Willys har torskfile för 40kr 400gram.

+- 5kr/10 kr. Skriver jah fel på 10 kr så blir det 300kr fel i månaden.

Köp när det är kampanj. Köp för hela månaden.

När Willys gör kampanj på nötkött för 40kr kilot så köper jag 6kg och fryser ner det i 400grams påsar. Varför köpa när det kostar 80kr/kg

Är man ett singelhushåll möjligen två så går det lätt att slipa den kostnaden också. Bara handla kortdatum varje dag, då kan man få fint kött, fisk eller kyckling för nästan ingenting.
Basvarorna hamstrar man på Lidl eller kampanj på Willys.

Vill man inte snåla men ändå lyxa så går det också. Var förbi Coop av alla ställen igår och såg hängmörad ryggbiff som bara betat gräs från köttkultur för 119 kr/kg som gick ut samma dag. Antingen bara frysa ner eller bestämma sig för att äta samma dag om man har alla basvaror hemma.

Kort datum-varor handlas bäst på dagtid eller innan stängning.
__________________
Senast redigerad av sebno1 2020-10-19 kl. 12:54.
Citera
2020-10-19, 13:08
  #230
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1

Kort datum-varor handlas bäst på dagtid eller innan stängning.

Eller kan hämtas gratis i en container efter stängningsdags..
Citera
2020-10-19, 13:11
  #231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrOsocial
Jmf-pris 38,90 kr/kg och helt orrelevant om du pratar om hel kyckling.

Okay du som är förvirrande då. Då är ju fortfarande skitgörat kvar och du tappar 50% av vad du köpt. Så viss du sparar typ 10kr/kg men det kostar dig minst en timme extra varje gång för att rensa kycklingen (urbena två kycklingar om dagen, diska efter det och bära ut skräpet). Så slår man ut det på en månad så har man spenderat 15-20h extra i köket och sparat kanske 400kr.

Spelar du bara korkad, eller är du så där dum på riktigt? 24,90 gällde förra veckans priser. Den här veckan är det någon annan vara som har nedsatt pris. Vill man ändå köpa billig kyckling, så finns det hundratals andra butiker att välja på.

Jag misstänker att du fortfarande bor hemma där mamma lagar mat åt dig. För det första finns så det två typer av kycklingar där den ena är rensad från inälvor. Där försvinner det bara ca. 27 % i ben & skinn. För det andra om du köper en kyckling som inte är rensad, då får du 100-150 gram lever & hjärta som är fullt ätbara.
Citera
2020-10-19, 14:20
  #232
Medlem
tyskakutens avatar
Man köper rejält av den proteinkälla som finns till kampanjpris.

Exempel:
Lidl hade fläskytterfilé för 49,90 kr/kg, ca 1 kg/styck, max 3 per hushåll. Laga till en direkt, frys in två.
Helstek med termometer.

Sätt in en stor panna (1kg el mer) med rotsaker, de billigaste = potatis, morot, lök = 10 kr/kg.

Nu har du grunden till 5 måltider för totalt 60 kr.

Till varje måltid mikrar du upp en rejäl näve frysta grönsaker (1kg-påsar på Willys, märke Eldorado kostar 12,90 - 17,90 kr/kg beroende på sort el blandning, ärter, broccoli, sommarblandning, ärter/majs/paprika, spenat etc)

Sen skivar du och varierar köttet o tillägg varje gång: en dag sprutar du barbecuesås på och en saltgurka vid sidan av, en dag thaichilisås och ajvar vid sidan av, en dag brer du lite senap på köttet o kryddar med dragon o surkål vid sidan av. Och passande frysta grönsaker varje dag alltså.

20 kronor per god o nyttig måltid med en timmes lagning första dagen med helstekta filén o rotsakslådan. Resten löser sig med mikro.

Citera
2020-10-19, 14:39
  #233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Spelar du bara korkad, eller är du så där dum på riktigt? 24,90 gällde förra veckans priser. Den här veckan är det någon annan vara som har nedsatt pris. Vill man ändå köpa billig kyckling, så finns det hundratals andra butiker att välja på.

Jag misstänker att du fortfarande bor hemma där mamma lagar mat åt dig. För det första finns så det två typer av kycklingar där den ena är rensad från inälvor. Där försvinner det bara ca. 27 % i ben & skinn. För det andra om du köper en kyckling som inte är rensad, då får du 100-150 gram lever & hjärta som är fullt ätbara.


Förra veckans priser eller erbjudanden överlag är ju inte relevant. Kan man inte få det nog ofta för att alltid ha tillgång så spelar det ingen roll. Hundratals andra butiker? Vad kostar det inte i tid och transport att åka runt till hundratals butiker för att hitta någon där du får maten någon krona billigare den veckan? Har du någonsin handlat själv och lagat mat?

Har köpt många hela kycklingar, när ben och skin är borta så är det 50% mat kvar. Kollat över 30 gånger, resultatet är samma varje gång +/-5%. I snitt 50% mat kvar. Så en vanlig 1.3kg kyckling blir kring 650g mat. Vilket man oftast bara får köpa 3 per gång, tre stycken är då mat för omkring två dagar för en person.
Citera
2020-10-19, 15:03
  #234
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Tidigare så låg mina matkostnader på runt 5000-5200, men även efter att ha gjort lite omprioriteringar som att sluta köpa fralla+kaffe på 7eleven varje vardagsmorgon, och att utöver det aldrig äta ute vardagar (förutom lunch då) utan att hålla det till helger, så har jag "bara" lyckats få ner kostnaden till 3800~.

Hur gör folk för att komma undan så billigt med mat?

Så här kan en typisk vecka se ut för mig;

Mån:
Frukost: Gröt med mjölk och honung och en kaffe via min Nespresso-maskin med mjölk
Lunch: Lunchrestaurang vid jobbet
Middag: Matlåda jag förberett under söndagen

Tis:
Frukost: Gröt med mjölk och honung och en kaffe via min Nespresso-maskin med mjölk
Lunch: Lunchrestaurang vid jobbet
Middag: Matlåda jag förberett under söndagen

Ons:
Frukost: Gröt med mjölk och honung och en kaffe via min Nespresso-maskin med mjölk
Lunch: Lunchrestaurang vid jobbet
Middag: Matlåda jag förberett under söndagen

Tor:
Frukost: Gröt med mjölk och honung och en kaffe via min Nespresso-maskin med mjölk
Lunch: Lunchrestaurang vid jobbet
Middag: Matlåda jag förberett under söndagen

Fre:
Frukost: Gröt med mjölk och honung och en kaffe via min Nespresso-maskin med mjölk
Lunch: Lunchrestaurang vid jobbet
Middag: Fira in helgen med en pizza eller liknande

Lör:
Frukost: Ingen
Lunch: Kanske några stekta korvar, typ Coops kabanoss, med stekta ägg och ketchup
Middag: Beror på om man ska ut eller inte, kanske nån kebabrulle eller liknande

Sön:
Frukost: Ingen
Lunch: Kanske som lördag, alternativt något ute, typ KFC eller Subway, då jag samtidigt brukar passa på att gå och handla det jag ska göra matlåda av under lunchtid söndagar.
Middag: Matlådedags, så lagar middag plus det jag ska äta till middag kommande vecka

Matlådorna brukar vara i stil med typ... pasta med köttfärssås, indisk kyckling med ris, torsklåda i ugn, vegetariska indiska rätter, ja allt som egentligen passar bra att mikra upp igen.

Jag läser av mina matkostnader i SEBs mobilapp, där man ser grafer på olika kategorier. Visst, den är inte perfekt och den ser ju inte skillnad om jag exempelvis är i stan och tar en kaffe eller om jag är och handlar mat, utan markerar båda som "livsmedel", men snacks, kaffe, öl och så för 1300 kr i månaden spenderar jag inte, så förmodligen är det just i mat som jag ligger över normen.

Ni som äter billigt, hur gör ni?

3800 kr per månad låter väldigt högt för EN person. Du verkar inte ha något emot att laga egen mat, så det är väl lika bra att fixa även lunchen hemma och medtaga i matlåda till jobbet.

Planera vad du ska tillaga inför nästkommande vecka och gör en inköpslista med störst fokus på basvaror. Följ den strikt och handla bara en gång i veckan – det är väldigt lätt att köpa på sig mer än planerat. De större matkedjorna brukar ha bra priser på fryst kyckling, lax och grönsaker.

Laga inte mat efter recept som kräver en roman av ingredienser. Håll det enkelt. Om du tycker om potatis, ät det så ofta du kan. Billigt och kalorisnålt men mättar bra.

85–90 kr för en pizza är ganska mycket. Vi brukar göra pizza själva på fredagar (på fyra personer). Fyra degar slutar på drygt 10 kr, dvs ca 2,50 kr per pizza. Passerade tomater är billigt. Bara att blanda med lite salt, en nypa socker och några stänk olivolja. Ett par tunt skivade champinjoner bruka räcka och ost mozzarellan är inte så dyr heller. Man kan slänga på nån finare skinka också men det brukar sluta på 35–40 kr för fyra pizzor.

Bryggkaffe är väl minst 10 ggr billigare per kopp än att brygga på Nespresso-kapsyler, men om du inte redan äger en "vanlig" kaffekokare är det lika bra att fortsätta med Nespresson.
Citera
2020-10-19, 16:45
  #235
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är helt sant. Sjuka mängder kalorier i en pizza. Räcker gott med en halv.

Men det finns betydligt bättre mat som mättar mer för mindre pengar.

Helt sant, men det handlar också till stor del om vad som är enkelt, billigt och gott mer. Iallafall en majoritet av gångerna. Tid är pengar som sagt. Hur lågt är du värd att sälja dig?
Citera
2020-10-19, 17:27
  #236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Tidigare så låg mina matkostnader på runt 5000-5200, men även efter att ha gjort lite omprioriteringar som att sluta köpa fralla+kaffe på 7eleven varje vardagsmorgon, och att utöver det aldrig äta ute vardagar (förutom lunch då) utan att hålla det till helger, så har jag "bara" lyckats få ner kostnaden till 3800~.

Hur gör folk för att komma undan så billigt med mat?

Så här kan en typisk vecka se ut för mig;

Mån:
Frukost: Gröt med mjölk och honung och en kaffe via min Nespresso-maskin med mjölk
Lunch: Lunchrestaurang vid jobbet
Middag: Matlåda jag förberett under söndagen

Tis:
Frukost: Gröt med mjölk och honung och en kaffe via min Nespresso-maskin med mjölk
Lunch: Lunchrestaurang vid jobbet
Middag: Matlåda jag förberett under söndagen

Ons:
Frukost: Gröt med mjölk och honung och en kaffe via min Nespresso-maskin med mjölk
Lunch: Lunchrestaurang vid jobbet
Middag: Matlåda jag förberett under söndagen

Tor:
Frukost: Gröt med mjölk och honung och en kaffe via min Nespresso-maskin med mjölk
Lunch: Lunchrestaurang vid jobbet
Middag: Matlåda jag förberett under söndagen

Fre:
Frukost: Gröt med mjölk och honung och en kaffe via min Nespresso-maskin med mjölk
Lunch: Lunchrestaurang vid jobbet
Middag: Fira in helgen med en pizza eller liknande

Lör:
Frukost: Ingen
Lunch: Kanske några stekta korvar, typ Coops kabanoss, med stekta ägg och ketchup
Middag: Beror på om man ska ut eller inte, kanske nån kebabrulle eller liknande

Sön:
Frukost: Ingen
Lunch: Kanske som lördag, alternativt något ute, typ KFC eller Subway, då jag samtidigt brukar passa på att gå och handla det jag ska göra matlåda av under lunchtid söndagar.
Middag: Matlådedags, så lagar middag plus det jag ska äta till middag kommande vecka

Matlådorna brukar vara i stil med typ... pasta med köttfärssås, indisk kyckling med ris, torsklåda i ugn, vegetariska indiska rätter, ja allt som egentligen passar bra att mikra upp igen.

Jag läser av mina matkostnader i SEBs mobilapp, där man ser grafer på olika kategorier. Visst, den är inte perfekt och den ser ju inte skillnad om jag exempelvis är i stan och tar en kaffe eller om jag är och handlar mat, utan markerar båda som "livsmedel", men snacks, kaffe, öl och så för 1300 kr i månaden spenderar jag inte, så förmodligen är det just i mat som jag ligger över normen.

Ni som äter billigt, hur gör ni?

I mitt fall handlar det om att bunkra basvaror när det är som billigast och att ha koll på vad saker kostar.

Grönt är alltid billigare än kött och du får alltid mer grönt som mättar mer än kött för pengarna. ALLTID.

Men man behöver ju inte bli vegetarian för det.

Jag kan t.ex. köpa 8 kg fryst kycklingbröstfilé 25kr (superrea!) á 800g och proteinet räcker till ca 32-40 måltider d.v.s. ca 200-250g/måltid som motsvarar 6.25-7.8 kr per måltid för kycklingen. JÄVLIGT billigt.

8 kg kyckling räcker runt 1-2 månader.
Har såklart annat så som högrevsbitar, torsk, lax, falafel e.t.c i frysen men hoppas du förstår "Konceptet".

Jag köper aldrig (Beroende på säsong såklart):
Gurka för över 5kr gurkan
Tomat för över 10-20kr/kg
Romansallad för över 15kr/förpackning
Köttfärs över 60kr/kg
Laxfile(Helsida/färsk laxfile): För över 110kr/kg
Potatis 10kr/kg
Pasta 10kr/förpackning (barilla t.ex. bunkrar jag när de går ner till 5kr/pack)
Disktabletter 1kr/disk
Sköljmedel över 15kr / 750ml
Passerade/krossade tomater för över 7,5kr/500g
Hushållsost för över 40kr/kg
Mjölk över 16kr / 1,5L
Ägg L-pack för över 40kr

osv. osv.

Äter i princip ALDRIG ute då det finns en 50% risk att jag blir jävligt missnöjd.

Självklart är det jag köper oftast inte ekologiskt (undantag banan, måste vara ekologiskt) och den frysta kycklingen innehåller saltlösning osv men jag sparar tiotusentals kr / år på att "handla smart" och känner mig generellt frisk.

Andra spenderar ju ~5-10 tusen ensamma / månaden på att äta ekologiskt, närodlat o.s.v och det är inte fel det heller.
Förmodligen är de smartare i längden.
__________________
Senast redigerad av internetfargo 2020-10-19 kl. 17:36.
Citera
2020-10-19, 17:43
  #237
Medlem
Ravenouzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deepwww89
Då är du säkert blind.

31 kr kostar torskfilé på maxi för 400 gram. Jag brukar köpa 1kg för 100kr ish.

Jag köper inte 600 grams påsar med kycklingfilé för 80kr. Jag köper 2kg eller mer. Behöver inte vara kronfågel eller så. Eldorado eller ica basic funkar bra.

Jag frågar var du hittar torsk för 70 spänn kilot, du svarar att jag är blind och att du köper det för 100 spänn. Jävligt lätt att argumentera om man har ohederliga premisser.

Själv äter jag oxfilé för 40 spänn kilot. Om du frågar var jag köper det så är det på Willys för 200 spänn kilot.
Citera
2020-10-19, 18:39
  #238
Medlem
Man skulle kunna köpa kinamat för 100kr per dag och undan med 2800 i kostnad. rätt mkt mat i domdär lådorna så det räcker VÄL att äta på 2ggr. 2800 delat på 2 är 1400kr. Oh så billiiiiigt.
Citera
2020-10-19, 18:59
  #239
Medlem
Glackstolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internetfargo
I mitt fall handlar det om att bunkra basvaror när det är som billigast och att ha koll på vad saker kostar.

Grönt är alltid billigare än kött och du får alltid mer grönt som mättar mer än kött för pengarna. ALLTID.

Men man behöver ju inte bli vegetarian för det.

Jag kan t.ex. köpa 8 kg fryst kycklingbröstfilé 25kr (superrea!) á 800g och proteinet räcker till ca 32-40 måltider d.v.s. ca 200-250g/måltid som motsvarar 6.25-7.8 kr per måltid för kycklingen. JÄVLIGT billigt.

8 kg kyckling räcker runt 1-2 månader.
Har såklart annat så som högrevsbitar, torsk, lax, falafel e.t.c i frysen men hoppas du förstår "Konceptet".

Jag köper aldrig (Beroende på säsong såklart):
Gurka för över 5kr gurkan
Tomat för över 10-20kr/kg
Romansallad för över 15kr/förpackning
Köttfärs över 60kr/kg
Laxfile(Helsida/färsk laxfile): För över 110kr/kg
Potatis 10kr/kg
Pasta 10kr/förpackning (barilla t.ex. bunkrar jag när de går ner till 5kr/pack)
Disktabletter 1kr/disk
Sköljmedel över 15kr / 750ml
Passerade/krossade tomater för över 7,5kr/500g
Hushållsost för över 40kr/kg
Mjölk över 16kr / 1,5L
Ägg L-pack för över 40kr

osv. osv.

Äter i princip ALDRIG ute då det finns en 50% risk att jag blir jävligt missnöjd.

Självklart är det jag köper oftast inte ekologiskt (undantag banan, måste vara ekologiskt) och den frysta kycklingen innehåller saltlösning osv men jag sparar tiotusentals kr / år på att "handla smart" och känner mig generellt frisk.

Andra spenderar ju ~5-10 tusen ensamma / månaden på att äta ekologiskt, närodlat o.s.v och det är inte fel det heller.
Förmodligen är de smartare i längden.
Det finns ju en gräns för hur billigt man kan tänkas äta. Hushållsost smakar fett papper, inget annat. Bra vegetarisk mat gör att man kan spara. En stressad dansk gris med bismak av ammoniak är ingen trevlig upplevelse att sätta tänderna i oavsett pris.
Citera
2020-10-19, 19:04
  #240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glackstolp
Det finns ju en gräns för hur billigt man kan tänkas äta. Hushållsost smakar fett papper, inget annat. Bra vegetarisk mat gör att man kan spara. En stressad dansk gris med bismak av ammoniak är ingen trevlig upplevelse att sätta tänderna i oavsett pris.

Det hela är individuellt som jag nämnde tidigare.

Vissa bränner 5-10 tusen på kvalitativ mat.

Andra gör inte det.

Tycker det viktigaste är att man har ett mål med sitt sparande.. Annars är mat det enda vettiga man faktiskt kan "slösa pengar på".
__________________
Senast redigerad av internetfargo 2020-10-19 kl. 19:31.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback