Citat:
Ursprungligen postat av
kornblomst
Jeg kjenner ikke til diagnosekriterier, men jeg kjenner til manipulerende mennesker.
Det er mange eksempler på at Hagen har forsøkt å komme politiet i forkjøpet. Blant annet at Hagen sa at AEH ville omtale ham som iskald.
Det er også eksempler på hvordan Hagen har forsøkt å ta styring over etterforskningen. Han tegnet skisse av Pingvinmannen han angivelig hadde observert utenfor Futurum. Da politiet ikke responderte som forventet, forsøkte han å komme politiet i forkjøpet med skadebegrensning, han mente at Futurum-mennene opptrådte nærmest demonstrativt og poserende foran Futurum.
Jeg er uenig i at han har ønsket å unngå å bli konfrontert av politiet. Drapet på AEH ble planlagt og gjennomført for å unngå å legge igjen fellende beviser, for å unngå at Hagen skal bli dømt for drapet. Dekkhistorien er ikke konstruert for å være troverdig, men for å gjøre politiet til syndebukk.
Jeg tror politiets avhørere har vært veldig flinke og beherskede. En manipulator er helt avhengig av å greie å fremprovosere en ønsket følelsesmessig respons hos den annen part. Da avhører ikke lot seg provosere til å konfrontere Hagen under avhør, der Hagen motsa seg selv i hytt og pine nærmest, ble det vanskelig for Hagen å få avsluttet avhørene.
Resultatet ble at Hagen snakket alt for mye og alt for lenge under avhørene. Manipulatoren fikk ikke den forventede følelsesmessige responsen fra avhører, og han greide ikke å få stoppet og avsluttet avhørene slik han hadde tenkt og forventet.
Han vet at han har sagt alt for mye. Derfor vil han verken gå i nye avhør, eller signere tidligere avhør.
I tillegg har han sendt alle disse mailene. Som antakelig både er tenkt som skadebegrensning, og som mer villedning.
Edit:
Også når det gjelder avhørene av Hagen, i den tiden han var fornærmet, og før det ble tatt ut hemmelig siktelse, antar jeg at han har gått i avhør uten å ha bistand fra Holden. Usikker på fakta her.
Ved det siste avhøret eller forklaringen fra februar 2020, burde Hagen ha hatt bistandsadvokat til stede.
Det kan godt hende at hele greia er for å gjøre politiet til en syndebukk. Vi ser mange slike tegn.
Brevet fra datteren (hvis det er hun som har forfattet det da), innleggene fra Sandemose, Havhest og Akershus der de prøver å legge skylden på politiet osv.
TH prøver å legge skylden på politiet for at AE er borte. Men det er jo han selv som har kontaktet politiet. Enig ellers også, at TH har prøvd å styre etterforskningen og manipulere/villede etterforskerne. Når det ikke gikk, og han skjønte at han bare setter seg mere og mere fast, så velger han sin rett til å ikke trenge å forklare seg, og nekter å skrive under.
Han prøvde seg med at politiet vinklet det som at han var rasist, og at han derfor ikke ville skrive under. Men her har han nektet å skrive under på samtlige avhør. Ikke bare et enkelt.
Når hvert avhør er over, så blir det oppsumert på a4-ark, og hvert ark må skrives under, og hvis det var slik at han mente at de fremstilte han som rasist, så kunne han latt være å skrive under på akkurat det arket som handlet om den mørkhudede taxisjåføren.
Det med Holden stemmer tror jeg. Han valgte Holden som bistandsadvokat først etter noe tid.