2020-10-19, 01:46
Medlem
Epostene fra motparten ble skrevet på norsk og ikke på gebrokkent norsk, etter det jeg har forstått. Hvis det er riktig, hva kan årsaken være til at epostene ikke ble skrevet med samme gebrokne språk som trusselbrevet ble skrevet med?

Kanskje epostene kan avsløre mer om forfatteren, enn det trusselbrevet kan avsløre om forfatteren?
Kanskje det ikke var samme forfatter som skrev både trusselbrevet og epostene?
Hvis samme forfatter: Kan det hende at forfatteren ikke brydde seg om å konstruere opp innholdet i epostene (med skrivefeil m.m.) like mye som i trusselbrevet?

(30.10.2019) Den siste kjente kommunikasjonen var 8. juli i år. Bistandsadvokat Holden uttalte den gangen at kommunikasjonen foregikk på norsk, og han beskrev den som «tydelig».
https://www.nrk.no/norge/forsvinningssaken_-familien-tok-kontakt-med-motparten-denne-maneden-1.14763242

Epost fra motparten:
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Om eposten fra motparten i januar 2019:

TH mottok også en kryptert e-post fra den antatte motparten i januar i fjor, omkring samme tid som Anne-Elisabeth Hagens forsvinning ble offentlig kjent.

E-posten var langt mer konfronterende enn den som kom seks måneder seinere, og inneholdt blant annet følgende:
«NÅR VI VETT DU IKKE BARE PRØVET FUCK OSS, VI SEND BEVISEN HENNE LEVE. LIKE IKKE DENNE DEAL? OK. VI FERDIG. DU PRØVE SPILLE SPILL MED OSS. BETALA 10% 15% ELLER BETALA I BITCOIN IKKE MONERO? OK. VI FERDIG. DU TRENG MERE TID FOR KJØP MONERO? OK. VI FERDIG.»

https://www.dagbladet.no/nyheter/tom-du-na-klart-for-forhandel/72544125

Epost fra motparten i juli 2019:

«Tom du nå klart for forhandel? Du nå understå fucke oss mistak? Anne-Elisabeth vent lang for du initiete forhandel.»

Slik innleder den antatte motparten sin så langt siste mail til Hagen-familien. Den krypterte e-posten ble sendt i begynnelsen av juli i fjor, og Dagbladet har sett innholdet i meldingen.

«Du vett vår kraven. Du send sekurity deposit 1/4 av priset vi vett du ikke fucke oss som du fucke oss för. Vi send bevisen av livet, instruktion for twoway kommunikation. Vi forhandel. Forhandel finis vi send nyw bevisen av livet» fortsetter avsenderen.

Trusselbrevet:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e83lv9/loerenskog-saken-her-er-hele-trusselbrevet
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-19 kl. 01:49.
Citera
2020-10-19, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg har også tenkt at alder kan ha noe med hvordan vi oppfatter ting. Mitt inntrykk er at det er unge folk som jobber med saken.
Det virker som at TH har en opplevelse av å ikke ha blitt forstått under avhørene.
I tillegg kan han i utgangspunktet ha vært lite vant med å snakke om slike tema som faktisk ble snakket om i avhør, altså samliv. Det er ikke uvanlig for menn i den alderen, selv om det selvsagt ikke gjelder alle. Og TH hadde nesten 2 milliarder grunner til å gi blaffen i sånt "kvinnfolkpreik". Jeg vet ikke hvordan det var, men jeg tenker at man må være to for å ha et turbulent ekteskap, så mye tyder på at han aldri fikk gjøre helt som han ville (eller ikke ville).
Dette er jo vanskelig å si noe bestemt om, for jeg kjenner ikke TH og familien, og når det gjelder tema som angår samliv, så er det som oftest de nærmeste som vet best. Altså TH, AEH, og barna.

Enig!
Citera
2020-10-19, 01:57
Medlem
Citat:
Jeg synes at det er bedre å lese innlegg på ren svensk og ren norsk.

Angående ord som finnes i både svensk og norsk språk men som har ulik betydning i de to språkene:
Jeg prøver å passe på å ikke skrive norske ord som jeg vet at betyr noe helt annet på svensk, som f.eks ordet "rart" som betyr noe helt annet enn merkelig på svensk. Da velger jeg å ikke skrive rart men å skrive merkelig.

Det er det samme med ordet rolig: På norsk kan ordet rolig bety det samme som stille eller å være i ro. Ordet rolig har en helt annen betydning på svensk, og derfor unngår jeg å bruke det ordet når jeg skriver innlegg på norsk.

For de som av og til trenger å oversette setninger for å forstå innholdet, kan det også bli bare krøll med oversettingen når man forsøker å oversette en setning som består av både norske og svenske ord.

Jag brukar hålla mig till svenska, men vissa enstaka ord kan kanske vara svåra att förstå för en norrman.
I sådana fall kan t. ex. det svenska ordet "lägenhet" eller "bostad" bli "bolig" på norska.
"Överklaga" blir då "anke" i min för övrigt svenska text.
Etc.
Citera
2020-10-19, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Ok. Jeg forstod det slik at du mente at en svensk borger var interessant i saken.
Da kidnappingsbrevet ble offentliggjort i media, tok jeg kontakt med et familiemedlem. Vedkommende er ansatt ved Akershus universitetsykehus (AHUS). Årsaken til at jeg tok kontakt, er at flere svensk-albanere og folk fra ex-Jugoslavia arbeider ved sykehuset og bor på sykehusområdet.
Jeg leste opp innholdet. Jeg rakk ikke lese mye, før vedkommende utbrøt:
Dette er som å høre Nazir, Milan og Slatko!
Interessant!
Har vedkommende også lest innholdet fra epostene fra motparten (se link), og sa vedkommende det samme om de tekstene?
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-19 kl. 02:07.
Citera
2020-10-19, 02:07
Medlem
Citat:
Stemmer det at dyssosial personlighetsforstyrrelse er ca det samme som tidligere ble kalt for psykopati?
Her er en eldre artikkel angående yrkesgrupper med høy og lav andel av psykopater. Jeg har også lest at forholdsvis mange sjefer og politikere er det som tidligere ble kalt for psykopater.
(06.01.2013)
"Stillinger med høy andel psykopater:

Administrerende direktører
Advokater
Mediapersoner (TV og radio)
Salgspersoner
Kirurger
Journalister
Politi
Prester
Kokker
Offentlige tjenestepersoner"

"Stilinger med lavest andel psykopater:

Omsorgsarbeidere
Sykepleiere
Terapeuter
Håndverkere
Stylister
Veldedighetsarbeidere
Lærere
Kreative yrker
Leger
Regnskapsførere"
https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/pL16y1/topp-ti-yrkegrupper-for-psykopater
Stemmer det som står her? :
Dyssosial personlighetsforstyrrelse eller antisosial personlighetsforstyrrelse er en tilstand og personlighetsforstyrrelse med avvikende adferd, tanker og følelser. Tilstanden har gjennom mange år vært et sentralt tema innenfor psykologien, og det er uenighet om hvorvidt terapi har en effekt på pasienter med tilstanden.

Dyssosial personlighetsforstyrrelse blir antatt å være en kronisk lidelse, og blir karakterisert ved sosialt uansvarlig, eksplosiv og manglende samvittighetsfull atferd. Manipulasjon, bedrageri og problemer med å knytte mellommenneskelige relasjoner går også igjen i denne pasientgruppen. Det er anslått at personlighetsforstyrrelsen forekommer hos 2 til 4 prosent av menn, og 0.5 til 1 prosent hos kvinner. Personer med lidelsen har ofte hatt en livslang historie med antisosial atferd, og en fellesnevner synes å være problematisk oppvekst med lite tilfredsstillende familiære relasjoner. 80 prosent av pasientene anslås å være i fengsel (Black, Baumgard & Bell, 1995)[1] Pasientgruppen består av individer som er spesielt vanskelig å håndtere, og søken etter en effektiv behandling, både på et medisinsk og psykologisk plan, har vist seg å være en utfordring (Davidson & Tyrer, 1996).[2]
https://no.wikipedia.org/wiki/Dyssosial_personlighetsforstyrrelse
Viktig er også erkjennelsen av at psykopati ikke er et enten-eller-fenomen. Som de fleste andre psykologiske fenomener er det et dimensjonalt begrep. Man kan være mer eller mindre psykopatisk. Psykopati er således ingen diagnose, men noe man har i større eller mindre grad, gjerne i kombinasjon med andre personlighetsforstyrrelser, og da spesielt antisosial og narsissistisk personlighetsforstyrrelse.
https://sml.snl.no/psykopati

Det jag fetat, det verkar inte stämma på TH.
Jag tror inte han är varken manipulerande eller explosiv i sitt dagliga arbete.
Kanske något av en "personlighet" ..men inte på det negativa sättet; jag tror han har både
självinsikt och humor / ironi, distans.
Faktiskt.
Det jag skriver är grundat på sammanlagda funderingar åt ena och andra hållet.
Jag har därmed inte sagt att han alltid är trevlig eller alltid lätt att samarbeta med för alla - det vet jag ingenting om.

Vidare ... Begreppet psykopati i vidare bemärkelse har litet grann med att göra vem betraktaren är .. som du skriver, det är inte "antingen eller".
Citera
2020-10-19, 02:21
Medlem
Citat:
Jeg fant en interessant artikkel som omhandler bl.a. dyssosial personlighetsforstyrrelse:
Ifølge Svenn Torgersen har mange sadister svært gode tilpasningsevner og kan oppføre seg eksemplarisk innenfor strenge rammer.
...
Ifølge Torgersen vil en sadist havne innunder kategorien psykopat. Samtidig henger disse begrepene tett sammen: Hos en psykopat kan man ofte finne sadistiske trekk, hos en med klare sadistiske trekk vil man også finne stor grad av psykopati.
...
Alt som bevisst påfører andre psykisk eller fysisk smerte og lidelse, kan kalles sadisme.
...
Å ha narsissistisk personlighetsforstyrrelse i tillegg til antisosial eller dyssosial er for eksempel ikke en sjelden kombinasjon. Hos kvinner kan man finne sadisme i kombinasjon med ustabil personlighetsforstyrrelse. Sadistene vi kan møte på innenfor byråkratiet, går ofte hånd i hånd med tvangspreget personlighetsforstyrrelse.
Han forklarer hvordan mange sadister har svært gode tilpasningsevner. De kan oppføre seg eksemplarisk innenfor rammer som kjennetegnes av kontroll og forutsigbarhet. Et eksempel er militæret, der system og struktur er nøkkelbegreper. Et annet eksempel er den nevnte «byråkratsadisten», regelrytteren som elsker å påføre andre ubehag gjennom å unødig trekke fram forskrifter, hale ut saker og legge hindringer i veien. Les bare Kafkas bok Prosessen.
https://psykologtidsskriftet.no/prestesaken/2017/07/nyte-andres-smerte

Jo det du skriver här är nog riktigt. Sadism och psykopati kan nog ofta ingå i varandra,
hör oftast ihop.
Dock uppfattar jag inte TH som någon som anpassar sig till stränga ramar!
Jag tror inte han är en enögd streber. Varken ängslig sådan eller maktgalen.
Jag ser inte heller någon "militär" i honom.
Jag tror han nått sin maktposition genom intelligens.

Därmed har jag inte löst skuldfrågan.
Vill bara skilja litet på det ena och det andra.

Varför sörjer inte TH och barnen mer så att det syns?
Den frågan har antytts några gånger i tråden.

Jag tror TH är så inarbetad på Futurum att han inte kan kasta yrkesrollen och kollapsa offentligt.
Det är över huvud taget inte hans person till att göra så. Han har stor distans till omvärlden.
Även när det händer fruktansvärda saker. Han vet det och känner det, men inte som en offentlig
tragedi.

Barnen ... De är naturligtvis rädda att råka illa ut själva.
De värnar om sina liv och sina barns.
Varje ord de säger kan vändas emot dem, både från polishåll och ... från GM -håll!
De borde vid detta laget ha fått goda råd av experter, kanske psykologer, för att klara
sina liv.
Därför ligger de lågt, vilket inte betyder att de inte är chockade och sörjer.
Såklart är livet en katastrof för dem nu och lång tid framöver.
De borde flytta långt bort. Att de inte gör det kan bero på lojalitet gentemot TH,
att han ska ha dem på närmare håll.
Citera
2020-10-19, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Det er et omfattende emne. Jeg anbefaler deg å sette deg bedre inn i det. Se videoer på youtube osv.
At TH i avhør framstiller seg som varm, jordnær, omsorgsfull osv. er rent skuespill.

Jag tycker inte att han verkar bara vara varm och jordnära i förhör.
Han kan ju vägra att förhöras som vi sett, han kan vara bruten så pass att förhör har avbrutits,
han har klagat på tolkningen av förhör.
Han har nog visat en mer vresig sida också, vilket borde vara naturligt om han är oskyldig.
Han kan säkert vara störtförbannad.

Jag har studerat antisociala personligheter i läroböcker och artiklar, Fetvatnet.
Även på Youtube!
Har där sett/hört folk vittna om hur det är att arbeta med sådana personer.
Intervjuats ... etc.
Även vad gäller psykopati och narcissism.
Det är bara det att jag inte kan se att det stämmer i med TH.
Han har inte de typiska drag som krävs (framför allt inte manipulering, explosionsartad,
dagligt skådespel, vana att vilja imponera etc).
Citera
2020-10-19, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Skal vi bare hoppe bukk over innholdet i ektepakten? De fleste mishandlingssaker i ekteskap kommer ofte overraskende på omgivelsene. Han var jo en slik grei og hyggelig mann osv. Dette er typisk, mens sannheten er stikk motsatt.

Ja du ... det kan stämma.
Jag har också läst många gånger att en GM var den sista man kunde misstänka.
Bra att du inte strör diagnoser omkring dig utan är saklig, uppskattas!

Vi får se ...kanske.
Nu vill jag inte överdriva betydelsen av deras ektepakt.

Kan varken svara med eller emot. Visst är det svårlöst detta.
Men det finns fler mystiska fall som varit svårlösta eller aldrig lösts!
Otäckt!
Citera
2020-10-19, 07:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Jeg synes RU ser litt homo ut.

Ja, det er flere som har nevnt det.
Citera
2020-10-19, 09:28
Medlem
Citat:
Interessant!
Har vedkommende også lest innholdet fra epostene fra motparten (se link), og sa vedkommende det samme om de tekstene?
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31

Ja. hen sier at det er veldig likt. Hen mener at mange av disse svenske kollegene med øst-europeisk bakgrunn, har en helt spesiell talemåte og oppførsel. Denne sjargongen er preget av en machokultur og et helt spesielt gatespråk. De prøver å å utstråle makt, og skryter av å kontakter som fikser alt. "Hvis du vil ha bil, jag ringe min kusin! Bogdan er kung. Han er sjef Lillestrom. Han fixar lån! Vill du kjøpa cigg? Jag har 30 limpar Prince! Jag har starkøl! Jag fixar allt! Vill du kjøpa Rolex? Min kusin har 8 styck!"
Disse er småkriminelle, men oppfører seg som om de er gangsterkonger med veldig stor innflytelse. De er sannsynligvis ubetydelig i kriminell sammenheng, men de har kontakter til kriminelle miljøer, og har en rolle som løpegutter. Miljøer som styrer mye av kriminaliteten på Nedre Romerike. Narko, formidling og innkreving av lån.
Men dette gjelder ikke alle med samme geografisk bakgrunn. Noen av dem er arbeidssomme og pliktoppfyllende. De driver ikke med ulovligheter, men er samtidig livredde for å komme i konflikt med den kriminelle delen av miljøet.
Senast redigerad av Hellsculls 2020-10-19 kl. 09:32.
Citera
2020-10-19, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
TH fikk råd av politiet, om å la være å utlove dusør frem til januar 2020, men det finnes fremdeles noen som ikke har fått dette med seg, og som derfor synes det er mistenkelig at utloving av dusør kom etter siktelsen.
Jeg reagerer på at politiet ga tommelen opp i januar, på tross av at TH ble hemmelig etterforsket, og en pågripelse var ventet i nær fremtid.
Hvorfor gi tommelen opp to måneder før pågripelsen, når politiet har gitt motsatt råd helt fra start?
Motviljen politiet har hatt ifm dusør etter siktelsen, virker derfor litt merkelig, synes jeg.
Dusøren gjelder dessuten i tillegg tips som politiet mottar.

Nettavisen 20. januar 2020:

https://www.nettavisen.no/nyheter/politiet-gir-tommelen-opp-for-dusor-som-kan-oppklare-anne-elisabeth-hagen-saken/3423909228.html

Sitat: Politiet gir tommelen opp for dusør som kan oppklare Anne-Elisabeth Hagen-saken

Sitat: Politiet har tidligere hatt betenkeligheter med at familien skal bruke dusør for å få opplysninger, men dette var på nytt tema i et møte familien hadde med politiet før jul.

Sitat: - Hvilke vurderinger er det som gjør at dere har snudd?

- Vi er ikke av den oppfatning at vi har snudd i vår rådgivning, men vektingen av fordeler og ulemper kan endre seg noe i ulike stadier i etterforskningen. Det bygger på konkrete vurderinger. Blant annet på det stadiet av etterforskningen vi er nå. Men dusør er et anliggende for familien.

Det er ikke riktig at TH ble frarådet av politiet og utlove dusør frem til januar 20.

Skal vi ikke holde oss til fakta der vi kan?
Citera
2020-10-19, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smijern
Det er ikke riktig at TH ble frarådet av politiet og utlove dusør frem til januar 20.

Skal vi ikke holde oss til fakta der vi kan?

"De har tidligere frarådet dette, men spørsmålet var på nytt tema i et møte familien hadde med politiet før jul i fjor."

https://www.dagbladet.no/nyheter/politiet-godtar-dusor/72044568
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in