Du har uppenbarligen inte begripit ett ord av vad jag har skrivit. I hela den postning som du citerar, utgår jag från att TH är den skyldige, och det är uppenbart för envar läskunnig att så är fallet.
(Må jeg skrive på norsk for at du skal forstå hva jeg faktisk skriver? Det vil jeg helst slippe, for det tar mye mer tid for meg å skrive på norsk enn på svensk, og jeg syns at det bare vill gjøre nordmennene her godt å lese litt svensk, rimelig godt formulert
). Men det var inte skuldfrågan som min postning handlade om, utan
vad som krävs för att få en fällande dom i målet, och hur mycket av det som fattas idag.
Och då kan jag konstatera att hur skyldig TH än kan vara, så
har utredningen problem som i min erfarenhet är högst besvärande för utsikterna att nå en fällande dom. Och jag har alltså noga följt mer än ett tjog kniviga spaningsmordfall under det senaste dussinet år. Vad har du för erfarenhet som ligger till grund för att du kan mästra mig om sådant, menar du?
Ingen behöver alltså tala om för mig att utredningen sitter på fler fakta än vad den kommunicerar ut, sånt
vet jag. Men ingen behöver heller tala om för mig tex vilket både utredningsförstörande och nesligt bakslag det är för en polisutredning att behöva släppa en häktad, redan om det bara handlar om att omhäktning inte beviljas, och i än högre grad om det handlar om att häktningen upphävs i högre rätt.
Fenvatnet, de
hade ju i slutändan inte
akkurat nok för att få TH häktad! Det är en
allvarlig professionell felbedömning att i ett fall av den här digniteten chansa på att häktingen ska flyga. Du bygger upp ett stort berg av att en av tre domare i lagmannsretten var skiljaktig och ville ha kvar honom i häkte. (Tingrettsdomaren gills inte - h*n hade betydligt mindre tid till att tänka på saken, och var dessutom ensam, utan kolleger att resonera igenom saken med.) Men, givet vilket elände för utredningen som en lössläppt huvudmisstänkt alltid innebär, och snarast mer än vanligt i det här fallet, bara måste man i ett sånt här fall se till att ha tillräcklig marginal för att detta bara inte inträffar. Då går det inte att gnälla på att man hade otur i utlottningen av domare i lagmannsretten. Man ska helt enkelt se till att att man har tillräckligt för att inte vara beroende av att ha tur.
Du skriver vidare att
den ene av de tre [dommerne i lagmannsretten] var usikker. Hur vet du det? Hur
kan du veta det? Det är en allmänglitig juridisk princip att det är sekretess på en domstols överläggningar - det rätten kommunicerar gör den i domen eller beslutet, och varje prat runtomkring detta skulle minska det faktiskt fattade beslutets auktoritet. I Sverige skulle en domare som talade om att h*n hade varit osäker om hur h*n skulle rösta i ett besluts- eller domsärende prompt åtalas för tjänstefel. Menar du att detta skulle vara tillåtet i Norge? Och var skulle den domaren ha uttalat sig? Det går inte att hitta något om detta på nätet, hur man än googlar.
När det gäller vilken bevisning man har, kan man vidare konstatera att också en många månader lång undersökning av den förmodade brottsplatsen på Sloraveien inte i sig har kunnat leda till något nytt gripande av TH, vilka fynd man än har kunnat göra där. Nu verkar det som om ett fokus för utredningen är att gå igenom bilder från övervakningskameror. Varför är inte detta allaredan gjort? Det är ju något som skulle ha varit av hög relevans också för den ursprungliga utredningen av ett kidnappningsfall. Och det är ju idag på två veckor när två år sedan AEH försvann.
Och hur
starkt eller
svagt ett alibi är, det kan ju envar önsketänka sig till, efter eget skön. Men vad som är fullständigt klart är att polisen inte hittills har kunnat knäcka Hagens, och då har de hållit på i ett stort antal månader. Starkt eller svagt är alibit alltså uppenbarligen
svårknäckt, och det var det jag uttalade mig om.
Psykopatdiagnosen på TH har uppstått här i tråden, vilket kraftigt minskar dess pålitlighet, och jag skulle dessutom väldigt gärna vilja ha en källa på ditt tvärsäkra påstående att de lesta hustrumord begås av psykopater. Och en del andra av dina påståenden har andra kommenterat, och det verkar lugnt kunna sägas att det inte råder någon konsensus om dem.
Återigen - det här är långt det första knviga rättsfall jag följer, och jag läser ett antal saker om den här förundersökningen som ger mig tydliga varningklockor. Att bara fnysa undan att utredningen inte ännu har något lik är t ex bara okunnigt. I princip går det inte att fälla för mord om man inte har antingen ett lik eller ett erkännande. Någon som tror att vi kommer att få ett erkännande utan ett lik i det här fallet?
Visst är det möjligt att politiadvokaten fortfarande kan nå ram till en fällande dom mot TH. Men det är mycket som ännu fattas för att komma dithän, och en hel del fakta på marken idag som är bekymmersamma för det arbetet. Att inte inse det är antingen okunnigt, korkat eller båda delarna.