2020-10-19, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Bogvisiret är en "ytterdörr", den belastas inte av trafik igenom den. Konstruktionen var undermålig (kända svagheter), underhållet eftersatt, tidens tand, krabb sjö och några olyckliga manövrar. Där har du fem bidragande faktorer.
Tror man på rammningsteorin (det gör inte jag) så får man lägga till den som nummer sex.

Citat:
Ursprungligen postat av TheSlyFoX
Det var fan det dummaste jag hört... sånna hjärndöda jävlar som dig måste ju staten älska!

Ska ditt inlägg vara mer än ot och svammet bör du komma med motargument, varsågod att utveckla.
Citera
2020-10-19, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InezLima
Det du beskriver som "olaglig smuggling" är snarare en uttalat viktig arbetsuppgift. Statlig kärnverksamhet sedan världskrigen, om inte tidigare.

Hur du får ihop det här till att ha med Estonias förlisning bygger på en australiensisk tv-producents påhittade dravel, som inte ens hade passat i en direkt till video Dolph Lundgren rulle. Verklighetsfrämmande är bara förnamnet. Du kan lämna med "kärnvapenkoderna" och ingen skulle sänka eller skjuta ner dig. Inte 94, och inte idag. Miljöpartister, eller väldigt unga som inte förstår den här världen, än mindre hur världen fungerade 94?
Det här var nog trådens mest desperata och sämst underbyggda inlägg. Frustrationen över rikets sönderfall och maktkamperna har nog aldrig varit större.
Citera
2020-10-19, 12:36
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InezLima
Det du beskriver som "olaglig smuggling" är snarare en uttalat viktig arbetsuppgift. Statlig kärnverksamhet sedan världskrigen, om inte tidigare.

Hur du får ihop det här till att ha med Estonias förlisning bygger på en australiensisk tv-producents påhittade dravel, som inte ens hade passat i en direkt till video Dolph Lundgren rulle. Verklighetsfrämmande är bara förnamnet. Du kan lämna med "kärnvapenkoderna" och ingen skulle sänka eller skjuta ner dig. Inte 94, och inte idag. Miljöpartister, eller väldigt unga som inte förstår den här världen, än mindre hur världen fungerade 94?
En gång i tiden kanske det funkade att dränka debatten med att copy/pasta tirader om vatten på bildäck och hävda till gravfrid och ledsna anhöriga som anledning att lägga locket på. Vapensmugglingen på Estonia är ett faktum idag som allt fler vill reda klarhet kring. Inte för inte det kommer bli utfrågningar i försvarsutskottet, även om det sannolikt inte leder någonstans. Anden är dock ute ur flaskan nu och det börjar bli allt svårare att fortsätta mörkläggningen.
Citera
2020-10-19, 12:37
Bannlyst
Mycket intressant, tack!

Finns det någon tråd som handlar om varför staten mörklägger haveriet, eller borde det kanske startas en mha detta inlägg?
Tycker det är en minst lika relevant fråga som hur många ton vatten som sköljs ut och in ur skeppet.

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
God middag.

Jag luskade vidare lite i vapensmugglingsspåret via portföljmannen Alexander Voronin. Voronin var då enligt min bedömning FMV och KSIs kontakt i Estland och Ryssland. Han överlevde estoniakatastrofen på väg till ett affärsmöte i Danmark. Jag hittade en bilaga till den Tyska expert gruppens rapport som pekar till ett bolag Exico Abs smugglingsuppdrag åt bla, FMV.
Jag ska inte bli för långrandig i att måla upp tänkbara scenarion utan dom som är intresserade kan spana in dessa länkar och bilda sig själva en uppfattning.

Enclosure 31
-Hit smugglades radarsystemen
-Dom svenska spionerna
-Brottslingar i statens tjänst

https://www.estoniaferrydisaster.net/pdf/Enclosure31.PDF

-Jag är en bricka i ett smutsigt spel
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zL7dj1/jag-ar-en-bricka-i-ett-smutsigt-spel

-Dokumenten visar att Winton jobbade åt FMV
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m6rX90/dokumenten-visar-att-winton-jobbade-at-fmv

-Bolagsanställd greps med vapen i Malmö
https://www.expressen.se/kvallsposten/bolagsanstalld-greps-med-vapen-i-malmo/

Övrig intressant information som hör till ämnet varför Estonia utsattes för sabotage.

-Den militära smugglingen på Estonia – när visste regeringen?
https://kvartal.se/artiklar/den-militara-smugglingen-pa-estonia-nar-visste-regeringen/

Mycket intressant anonym information. Några citat:
-Vad har JAS-proktektet och Estonia gemensamt?
http://lege.net/politiken.biz/jas_och_estonia.html
Senast redigerad av fiveinchboots 2020-10-19 kl. 12:44.
Citera
2020-10-19, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Hålets/revans största öppning ligger ca två meter över vattenytan, rätt. Vilket betyder att den nedre delen av det fyra meter höga hålet ligger i vattenytan. Helt öppet med andra ord för havet att välla in om vågorna var fyra meter höga.

Bra input.

Jag tror många i allmänhet borde släppa tanken på vattenlinjen som någon fix linje dit ovan vattnet inte når. Skulle det vara så skulle inte bogvisiret heller kunna trillat av, för det är ju ovanför vattenlinjen.

Till och börja med, med en slagsida på 3 grader mot styrbord är vattenlinjen ~0.7 meter högre på skrovet på styrbord sida än vad den är i med 0 grader slagsida, tex ståendes i hamn.

Vidare, en båt både pitchar och rollar dynamiskt. Det står tydligt i haverirapporten att båten "rullade" så pass att stabilisatorfenorna fälldes ut. Alltså är det bara dumheter att diskutera utifrån ett perspektiv om en fix vattenlinje på styrbord sida.
Senast redigerad av HDMI2 2020-10-19 kl. 12:48. Anledning: felaktig angiven siffra
Citera
2020-10-19, 12:50
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men min poäng är att det inte blir en påtaglig kollision om sidan (fenan) på ubåtens torn träffar Estonia. Det betyder ju att de går nära parallell (eller anti-) kurs när de möts.

Och generellt menar jag att majoriteten på däck 1 nära den tänkta kollisionen faktiskr inte reagerar på något sådant, däremot bestående ljud samt slagsidan.

De som reagerade på ljudet är inte med som vittnen i den officiella rapporten. Det är avhandlat flertalet ggr i tråden.

Eftersom det bara är spekulationer, och varken du eller jag var med på båten den natten, eller har varit på någon annan båt när den krockat med ubåtar, så kan vi omöjligt veta hur det känns. Din "poäng" är således en precis lika god gissning som min. Skillnaden är att min gissning är att en kollision men en 1000 ton tung ubåt känns i fartygskroppen, oavsett hur de stöter i varandra.
Citera
2020-10-19, 12:55
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
Mycket intressant, tack!

Finns det någon tråd som handlar om varför staten mörklägger haveriet, eller borde det kanske startas en mha av detta inlägg?
Tycker det är en minst lika relevant fråga som hur många ton vatten som sköljs ut och in ur skeppet.
Sosseriet vars mycel sträcker sig igenom hela samhällskroppen skulle inte klara att erkänna sanningen. För många är beroende av att ha sina tentakler i syltburkarna. De ljög om invandringen, de hade fel om Coronan, de är upplurade på läktaren vad gäller klimatet. Bara tystnad. Tanken att de skulle tvinga 90-åriga S-ikonen Ingvar Carlsson till förnedrande förhör känns inte relevant.

Men. För att trixa sig ur detta behöver sosseriet desarmera påtryckningarna från mer välfungerande nationer. Finnarna verkar mjukna. Hur är det med Esterna?
Citera
2020-10-19, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
God middag.

Jag luskade vidare lite i vapensmugglingsspåret via portföljmannen Alexander Voronin. Voronin var då enligt min bedömning FMV och KSIs kontakt i Estland och Ryssland. Han överlevde estoniakatastrofen på väg till ett affärsmöte i Danmark. Jag hittade en bilaga till den Tyska expert gruppens rapport som pekar till ett bolag Exico Abs smugglingsuppdrag åt bla, FMV.
Jag ska inte bli för långrandig i att måla upp tänkbara scenarion utan dom som är intresserade kan spana in dessa länkar och bilda sig själva en uppfattning.

Enclosure 31
-Hit smugglades radarsystemen
-Dom svenska spionerna
-Brottslingar i statens tjänst

https://www.estoniaferrydisaster.net/pdf/Enclosure31.PDF

-Jag är en bricka i ett smutsigt spel
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zL7dj1/jag-ar-en-bricka-i-ett-smutsigt-spel

-Dokumenten visar att Winton jobbade åt FMV
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m6rX90/dokumenten-visar-att-winton-jobbade-at-fmv

-Bolagsanställd greps med vapen i Malmö
https://www.expressen.se/kvallsposten/bolagsanstalld-greps-med-vapen-i-malmo/

Övrig intressant information som hör till ämnet varför Estonia utsattes för sabotage.

-Den militära smugglingen på Estonia – när visste regeringen?
https://kvartal.se/artiklar/den-militara-smugglingen-pa-estonia-nar-visste-regeringen/

Mycket intressant anonym information. Några citat:
-Vad har JAS-proktektet och Estonia gemensamt?
http://lege.net/politiken.biz/jas_och_estonia.html

Väldigt bra letat! Förstärker bara önskan om en oberoende undersökning av vraket. Oavsett om förlisningen är en olycka eller inte så är det tragiskt att staten har använt passagerare som sköldar helt ovetandes i fredstid. Efterspelet ökar bara på tragiken. Det var Inte helt oväntat, men tragiskt.

Finns mycket som har tagits lärdom av förlisningen hoppas jag angående fraktande av krigs- och försvarsmateriel.

Som det nämnts har säkerheten och rutiner förbättrats angående visir, vattentäta skott på bildäck etc.

Räddningsmässigt t.ex. blev det en lärdom att sela upp nedkylt folk i fosterställning d.v.s. man selar inte bara runt armar utan även benen så att de är i samma ställning i själva upplyftet och i helikoptern också, annars riskerar det iskylda blodet från ben och armar att börja cirkulera vid lyftet och flöda till hjärtat (som är sista varmaste punkten) och orsaka hjärtattack när man väl kommit in i trygghet i helikoptern.

Bara hoppas att försvarsmakten tagit lärdom att inte använda passagerare som sköldar, åtminstone i samma utsträckning. Märker till och med här att det verkar vara försvarbart och till och med rättfärdigat även under fredstid för en del, tragiskt
Citera
2020-10-19, 13:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Sosseriet vars mycel sträcker sig igenom hela samhällskroppen skulle inte klara att erkänna sanningen. För många är beroende av att ha sina tentakler i syltburkarna. De ljög om invandringen, de hade fel om Coronan, de är upplurade på läktaren vad gäller klimatet. Bara tystnad. Tanken att de skulle tvinga 90-åriga S-ikonen Ingvar Carlsson till förnedrande förhör känns inte relevant.

Men. För att trixa sig ur detta behöver sosseriet desarmera påtryckningarna från mer välfungerande nationer. Finnarna verkar mjukna. Hur är det med Esterna?
Esterna är de jag hoppas mest på. Enligt Juri Lina som följer Estniska tidningar har detta varit förstasidesstoff i veckor i Estland!
Som jag har förstått tänker Esterna starta en egen undersökning av vraket, och dom skiter i svenska myndigheter! Estland har sagt att Sverige ljuger, dom litar inte på oss längre!

Undrar vad Sverige ska göra för att hindra dem? Det är frågan.
Citera
2020-10-19, 13:12
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Men det där kan ju jag säga att det inte stämmer. Om ballast tankarna ger en slagsida på 10 grader, så lär nog det blir värre om det är ett hål.

Du skriver att det är jämt fördelat, det är det inte i mitt tankestätt, jag tänker mig att, precis som hos den tyska skeppsbyggaren, att saunaavdelningen var vattenfylld.

Ska fundera på det - säkerligen har Safety at Sea god kunskap om skeppsdynamik. Spontant är en ballasttank avgränsad vertikalt in mot skeppet på ett sätt som saunaavdelningen inte är - vattnet flyter ut mot fartygets mitt och stannar inte invid skeppets sida. Sedan är lutningsvinklar inte linjära gentemot antalet ton vatten ombord.

En annan sak din teori måste kunna förklara är varför visiret hittades på en plats som ligger längs med fartygets ursprungliga färdriktning västerut, innan babordsgiren inleddes. En plats 1,6 km väster om platsen där vraket hittades. Hur går det ihop med att visiret tappades efter giren?
Citera
2020-10-19, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men min poäng är att det inte blir en påtaglig kollision om sidan (fenan) på ubåtens torn träffar Estonia. Det betyder ju att de går nära parallell (eller anti-) kurs när de möts.

Och generellt menar jag att majoriteten på däck 1 nära den tänkta kollisionen faktiskr inte reagerar på något sådant, däremot bestående ljud samt slagsidan.
Hålet e vertikalt på estonia o skulle fenor på ubåten ha det så lär den gå tungt i vattnet
Citera
2020-10-19, 13:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Väldigt bra letat! Förstärker bara önskan om en oberoende undersökning av vraket. Oavsett om förlisningen är en olycka eller inte så är det tragiskt att staten har använt passagerare som sköldar helt ovetandes i fredstid. Efterspelet ökar bara på tragiken. Det var Inte helt oväntat, men tragiskt.

Finns mycket som har tagits lärdom av förlisningen hoppas jag angående fraktande av krigs- och försvarsmateriel.

Som det nämnts har säkerheten och rutiner förbättrats angående visir, vattentäta skott på bildäck etc.

Räddningsmässigt t.ex. blev det en lärdom att sela upp nedkylt folk i fosterställning d.v.s. man selar inte bara runt armar utan även benen så att de är i samma ställning i själva upplyftet och i helikoptern också, annars riskerar det iskylda blodet från ben och armar att börja cirkulera vid lyftet och flöda till hjärtat (som är sista varmaste punkten) och orsaka hjärtattack när man väl kommit in i trygghet i helikoptern.

Bara hoppas att försvarsmakten tagit lärdom att inte använda passagerare som sköldar, åtminstone i samma utsträckning. Märker till och med här att det verkar vara försvarbart och till och med rättfärdigat även under fredstid för en del, tragiskt
Håller med till 100% i sista stycket! Hur fan kan skribenter här försvara att civila människor används som sköldar på det viset. Skämms på er! Hoppas att ni ALDRIG STÖTER PÅ ANHÖRIGA till denna katastrof.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in