2020-10-19, 11:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Trams!
Alla länder kan komma i ett läge när de måste prioritera beroende på lokalbrist, personalbrist, utrustningsbrist eller läkemedelsbrist.

Nu var vi ju inte särskilt nära gränsen för att behöva prioritera vad jag vet.

Att man förbereder sig för det värsta ser inte jag som något dåligt, snarare ser jag det som bra och insiktsfullt att förbereda sig.

Att sticka huvudet i sanden och påstå att dit ska vi inte komma så vi förbereder oss inte verkar endast naivt.

Anledningen till att vi inte behövde prioritera bort en 60-åring med högt blodtryck och diabetes berodde på att så många äldre inte fick sjukhusvård utan morfin istället.

Sjukvården var mycket hårt belastad i våras.
Citera
2020-10-19, 11:21
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
En FFP3 mask ser nästan likadan ut som en FFP2, skillnaden är filtret. Jag tror inte att man kan få blåröda ringar i ansiktet av den?

Eller så har jag missförstått hur ffp3 ser ut?

Ingen aning heller , detta var saxat ur Agnes Wolds chatt i expressen igår. Tyckte mest det lät otrevligt att gå runt med astmafeeling och få blåröda ringar. Men hon syftar kanske mest i de som jobbar 8 på Infektionskliniken.
Citera
2020-10-19, 11:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Den där läkaren är ju bara ett offer för tysk skräckpropaganda. Lyssna på det här:
"60-åringar med diabetes och högt blodtryck ska också behandlas"
Jösses. Tror han på fullaste allvar att 60-åringar med vanliga folksjukdomar som högt blodtryck och diabetes har lämnats att dö i Sverige?

Det som hände i Sverige var att vissa sjukhus var stressade över situationen, och gjorde en del felaktiga prioriteringar, under en mycket kort period, det handlar om dagar. Det larmades till IVO, som omedelbart tog tag i det, samlade alla regioner, och påminde om att det fanns lediga IVA-platser kvar och att man inte skulle tillämpa några andra kriterier än de som vanligtvis råder för IVA-vård:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/larm-om-att-patienter-prioriteras-bort-ivo-gor-tillsyn-pa-karolinska

De som felaktigt nekades vård var dessutom inte "60-åringar med diabetes och högt blodtryck". Det beskriver ju en helt vanlig 60-årig man. De som nekades vård var äldre dialyspatienter. Givetvis ska även dessa erbjudas vård. Men man kan inte heller bortse ifrån att många av dessa har väldigt låg livskvalitet, och inte lång tid kvar att leva.

Det kan inte likställas med en 60-årig man med enkla folksjukdomar som kan botas helt på ett par månader med en enkel viktnedgång.

Nej, han tror inte att så har skett, han säger ju att Sverige aldrig behövde ta till så strikta prioriteringar?
Citera
2020-10-19, 11:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vad i helvete hände i Göteborg i helgen? Antal inlagda gick från 16 till 35!
Är du förvånad?
Citera
2020-10-19, 11:33
Medlem
Aspires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vältränad är fel ord.

Han var kroppsbyggare:

https://www.instagram.com/p/CFZ4FOLH23O/

Om man är 175 cm lång och har 120 kg muskler, så har man ett BMI på 40. Man är alltså extremt överviktig, även om övervikten råkar bestå av rena muskler. Det finns inget som säger att muskler nödvändigtvis är bättre än fett när det kommer till dina chanser att överleva COVID-19. Det kan lika gärna handla om vad du har för kroppshydda.
https://www.expressen.se/nyheter/darfor-ar-fetma-sa-farligt-vid-covid/
Det finns ju en del som kan tala för att just fett är farligare än muskelmassa, men för honom är det som ni säger antagligen doping som underliggande riskfaktor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Är du förvånad?

Jag är faktiskt lite förvånad att det händer just i Göteborg.
Dom har inte haft alls den kraftiga ökningen som ex skåne, Uppsala eller Stockholm har haft.

Men att det kommer öka lär väl inte förvåna någon hoppas jag..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det händer då och då. Jag kände en som dog av det i den åldern.

Jag med tyvärr, dock hade denna individ ett medfött hjärtfel som inte uppmärksammats tidigare.
Citera
2020-10-19, 11:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ingen aning heller , detta var saxat ur Agnes Wolds chatt i expressen igår. Tyckte mest det lät otrevligt att gå runt med astmafeeling och få blåröda ringar. Men hon syftar kanske mest i de som jobbar 8 på Infektionskliniken.
Ja, hon måste ha menat de masker som liknar gasmasker och som de använder på IVA? Dessa får personalen märken av, tryckskador till och med.

FFP2 och 3 ser likadana ut så när som på filtret, vad jag vet i alla fall.
Citera
2020-10-19, 11:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag orkar inte sätta in mig i ebola just nu men en snabb googling gav mig detta:
”Under 2014 tog spridningen av viruset fart i Västafrika, främst i Liberia, Sierra Leone och Guinea. Världshälsoorganisationen uppgavs satsa 100 miljoner dollar för att minska spridningen och länder utanför Afrika vidtog försiktighetsåtgärder för att skydda sig och minska spridningen”
Källa wikipedia
Så gör man inte just det då? Låter ju lite så som om världen försöker förhindra att ebola sprids.
Så även om det skulle komma några ebolasmittade till Arlanda i morgon som hinner sätta igång en epidemi i Sverige så anser du ändå att det är rätt att inte stoppa flygtrafiken från Västafrika?
Citera
2020-10-19, 11:36
Medlem
stilichos avatar
Jag tycker det är intressant att se den starka smittspridningen i Östeuropa och särskilt i Tjeckien. Tjeckerna var ju mycket stolta över att de undvek nästan hela pandemin i våras och fick särskilt beröm för sitt hårda maskkrav. Krav på ansiktsmask kan ju inte gärna ha skadat men det är ju inte utan att man funderar en smula på hur effektivt det egentligen var.

Vad jag tycker mig se är en väldigt stark årstidseffekt. Att Östeuropa klarade sig bra i våras kanske inte berodde så mycket på effektiva nedstängningar som på tur och geografisk isolering. Covid kommer som bekant från Kina och de områden i Europa som drabbades först var de med mycket kinesiska turister: Frankrike, Italien och UK (och strax därefter Spanien och Benelux). Andra vågen var länder som skickade mycket turister till länderna i första vågen: Tyskland och Skandinavien. Men Östeuropa är varken en destination för kinesiska turister eller har särskilt mycket utbyte med de stora turistländerna (åtminstone inte under senvintern) så de blev inte exponerade för någon covid-smitta förrän förhållandevis sent.

Om man antar att Italien hade sin huvudsakliga smittspridning i februari och början på mars (dödsfallstopp 27 mars) så hade Sverige sin huvudsakliga smittspridning i mars (dödsfallstopp 15 april). Sverige låg alltså ungefär tre veckor efter Italien i epidemiförloppet. Om vi antar att Östeuropa låg ytterligare tre veckor efter Sverige så skulle de ha haft sin huvudsakliga smittspridning i slutet av mars och under april. Vid den tiden hade motåtgärder redan satts in men framförallt så var det redan full vår. Sjukdomar sprids inte på våren.

Om man tittar på influensa, som är den bäst studerade luftvägssjukdomen, så toppar den i februari. Efter februari minskar antalet fall, R1 är under 1. Och som alla vet vid det här laget så innebär ett reproduktionstal under 1 att en sjukdom inte kan få fäste. Jämförelsen haltar såtillvida att det i februari redan finns en viss flockimmunitet mot influensa och att covid19 enligt de flesta uppskattningar har högre R0 än influensa. Men april är ändå rätt långt ifrån februari och det i kombination med rätt milda motåtgärder borde inte haft några problem att sätta R1 för covid19 under 1. Och ett reproduktionstal under 1 ger ingen epidemi. Följaktligen blev det heller ingen epidemi i Östeuropa.

Men att ett land kan försvara sig mot en elak pandemi i april säger väldigt lite om hur de kan försvara sig mot en elak pandemi i januari. Så jag antar att de kommande månaderna kommer att visa hur mycket Östeuropas motåtgärder egentligen var värda. Och hur mycket de bara hade tur med årstiderna. Å andra sidan kommer vi alla ställas inför det testet.
Citera
2020-10-19, 11:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Ny variant av viruset i Trondheim:

”En ny variant av coronaviruset har upptäckts i Trondheim, skriver norska TV2.

Kommunens överläkare Tove Røsstad säger till tv-kanalen att provsvar visat att viruset inte är en variant som Folkhälsoinstitutet tidigare registrerat.

– Det vi har upplevt är att viruset smittar lättare, du behöver inte vara så nära varandra under lång tid för att bli smittad. Dessutom har vi upplevt att du får symtom snabbare, säger Tove Røsstad till TV2.”

Det som är bra, om det stämmer, är att man får symptom snabbare. Att det smittar lättare är ju dock oroande.

svt.se
Citera
2020-10-19, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag tycker det är intressant att se den starka smittspridningen i Östeuropa och särskilt i Tjeckien. Tjeckerna var ju mycket stolta över att de undvek nästan hela pandemin i våras och fick särskilt beröm för sitt hårda maskkrav. Krav på ansiktsmask kan ju inte gärna ha skadat men det är ju inte utan att man funderar en smula på hur effektivt det egentligen var.

Vad jag tycker mig se är en väldigt stark årstidseffekt. Att Östeuropa klarade sig bra i våras kanske inte berodde så mycket på effektiva nedstängningar som på tur och geografisk isolering. Covid kommer som bekant från Kina och de områden i Europa som drabbades först var de med mycket kinesiska turister: Frankrike, Italien och UK (och strax därefter Spanien och Benelux). Andra vågen var länder som skickade mycket turister till länderna i första vågen: Tyskland och Skandinavien. Men Östeuropa är varken en destination för kinesiska turister eller har särskilt mycket utbyte med de stora turistländerna (åtminstone inte under senvintern) så de blev inte exponerade för någon covid-smitta förrän förhållandevis sent.

Om man antar att Italien hade sin huvudsakliga smittspridning i februari och början på mars (dödsfallstopp 27 mars) så hade Sverige sin huvudsakliga smittspridning i mars (dödsfallstopp 15 april). Sverige låg alltså ungefär tre veckor efter Italien i epidemiförloppet. Om vi antar att Östeuropa låg ytterligare tre veckor efter Sverige så skulle de ha haft sin huvudsakliga smittspridning i slutet av mars och under april. Vid den tiden hade motåtgärder redan satts in men framförallt så var det redan full vår. Sjukdomar sprids inte på våren.

Om man tittar på influensa, som är den bäst studerade luftvägssjukdomen, så toppar den i februari. Efter februari minskar antalet fall, R1 är under 1. Och som alla vet vid det här laget så innebär ett reproduktionstal under 1 att en sjukdom inte kan få fäste. Jämförelsen haltar såtillvida att det i februari redan finns en viss flockimmunitet mot influensa och att covid19 enligt de flesta uppskattningar har högre R0 än influensa. Men april är ändå rätt långt ifrån februari och det i kombination med rätt milda motåtgärder borde inte haft några problem att sätta R1 för covid19 under 1. Och ett reproduktionstal under 1 ger ingen epidemi. Följaktligen blev det heller ingen epidemi i Östeuropa.

Men att ett land kan försvara sig mot en elak pandemi i april säger väldigt lite om hur de kan försvara sig mot en elak pandemi i januari. Så jag antar att de kommande månaderna kommer att visa hur mycket Östeuropas motåtgärder egentligen var värda. Och hur mycket de bara hade tur med årstiderna. Å andra sidan kommer vi alla ställas inför det testet.

Måste bara få berömma dig för ett av de mer sansade inläggen i denna tråden. Vettiga resonemang och utan pajkastning. Kudos!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in