2020-10-14, 22:05
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det nya är väl att man fick det hela svart på vitt och att Nordkoreas ambassad här i Sverige verkar vara någon slags sambandcentral för skumraskaffärer. I övrigt inget anmärkningsvärt, sett till vad man vet om deras affärer. Mycket välgjord dokumentär dock och med en hängivenhet från mullvaden av sällan skådat slag.
Ok! Ja det låter ju intressant, särskilt det fetade. Det blir att titta på den då, kanske som morgon-tv redan imorgon bitti.
Citera
2020-10-15, 03:47
Medlem
Kumabjorns avatar
Bloggen har nedkommit med ett nytt alster efter tillbördig gestation. Denna gång med ett försök till förklaring vad det är vi missförstår i Nordkoreas agerande. Fullt införstådd med att en och annan protest lär uppstå, men förhoppningen är att det bidrar till en en mer diversifierad och därmed komplex syn på landet.
Citera
2020-10-16, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Bloggen har nedkommit med ett nytt alster efter tillbördig gestation. Denna gång med ett försök till förklaring vad det är vi missförstår i Nordkoreas agerande. Fullt införstådd med att en och annan protest lär uppstå, men förhoppningen är att det bidrar till en en mer diversifierad och därmed komplex syn på landet.
Imponerande insikt om system, orsak och verkan.
En mer än utmärkt introduktion till Nordkoreas situation och bör läsas av alla som har något intresse om dagens förhållanden i den Norkoreanska politiken.

Tack Kumabjorn för att du ger det så mycket tid.
Citera
2020-10-17, 10:35
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Imponerande insikt om system, orsak och verkan.
En mer än utmärkt introduktion till Nordkoreas situation och bör läsas av alla som har något intresse om dagens förhållanden i den Norkoreanska politiken.

Tack Kumabjorn för att du ger det så mycket tid.

Tackar, tackar.

Hoppas kunna bli färdig med en artikel om avhopparna och de konsekvenser det får för regionen inom en nära framtid. Mycket material att ta in för varje stycke som skrivs.
Citera
2020-10-17, 14:59
Medlem
Citat:

All heder, som vanligt, åt skribenten Kumabjörn och bloggens fantastika och förkovrande historielektioner.

Den vanligtvis förekommande västerländska slagsidan i historieskrivningen av de SINOKOREANSKA relationerna, beror ju i de flesta fall på otillräckliga historiska kunskaper.

Jag lyfter därför på både plommonstopet-knallhatten, eller bowlern, för de som föredrar den hattens korrekta benämning, då den historiskt sett burits av långt många fler än vad den breda allmänheten känner till. Detta på grund av en liknade, om än mer trivial historisk slagsida, då de flesta tror att Stetson eller cowboyhatten - sombreron, var den hatt som bars av de flesta på den Amerikanska eller europeiska kontinenten.

Jag hoppas att även de som hellre föredrar att lyfta på sin Koreanska Gat eller Heuklip hatt gör det för Kumbjörns insatser i den högre skolans fortbildande syfte.

Förhoppningarna att Nordkoreafanatikerna och Juche-KFA och de övriga indoktrinerade vänskaps föreningarnas medlemmar skall ta till sig fakta kring den Sinokoreanska historien eller fakta rörande den samtid vi lever i, håller jag för låga.
Därtill är Nordkorearomatikernas skara alltför starkt dedikerade och av hjärntvätt förgiftade, och alldeles för svagt edukerade.

Jag ser fram emot bloggens nästkommande alster, med spänning!
Citera
2020-10-19, 11:35
Medlem
Kumabjorns avatar
Sydkorea uppger att de har en kimchee katastrof på händerna, årets tyfoner har förstört en stor del av vitkålsskörden. En rimlig slutsats är att Nordkorea bör vara lika hårt drabbat, antagligen hårdare eftersom de inte kunnat vidta samma skyddsåtgärder som de gjorde syd för DMZ. Sydkorea kan dessutom kompensera skördeförlusterna med import, något som Nordkorea har svårare med. Kan vi stå inför en ny svältperiod till vintern?
Citera
2020-10-19, 13:07
Medlem
Citat:
Sydkorea uppger att de har en kimchee katastrof på händerna, årets tyfoner har förstört en stor del av vitkålsskörden. En rimlig slutsats är att Nordkorea bör vara lika hårt drabbat, antagligen hårdare eftersom de inte kunnat vidta samma skyddsåtgärder som de gjorde syd för DMZ. Sydkorea kan dessutom kompensera skördeförlusterna med import, något som Nordkorea har svårare med. Kan vi stå inför en ny svältperiod till vintern?

Sannolikheten för att det blir en svältperiod till vinterna måste betraktas som mycket stor. Kanske till och med den största sedan den stora svälten på 90-talet.

Många öppna rapporter samt flera underrättelserapporter tyder på att läget blir värre för var dag som går.

Tar man del av en av de senaste rapporterna, som jag bifogar, så är situationen ytterst allvarlig.

https://www.ohchr.org/Documents/Countries/KP/A-75-AV.pdf
Citera
2020-10-20, 07:27
Medlem
Kumabjorns avatar
Artikel om nordkoreanska avhoppare/flyktingar börjar bli färdig. Slutsatser som jag själv inte förväntade mig. Borde kunna publiceras under morgondagen.
Citera
2020-10-20, 07:37
Medlem
Citat:
Artikel om nordkoreanska avhoppare/flyktingar börjar bli färdig. Slutsatser som jag själv inte förväntade mig. Borde kunna publiceras under morgondagen.

Tack!

Ser fram emot att läsa denna under morgondagen!
Citera
2020-10-20, 10:31
Medlem
R.Wackss avatar
Citat:

Ser fram emot den med stor spänning!
Citera
2020-10-20, 12:51
Medlem
Kumabjorns avatar
NK News har en podcast med Mads Brügger som producerade Mullvaden.
Den kan avlyssnas här.
Citera
2020-10-20, 17:57
Medlem
Citat:
NK News har en podcast med Mads Brügger som producerade Mullvaden.
Den kan avlyssnas här.

För de som följt denna tråd sedan dess start, kommer som tidigare sagts, avslöjandena i dokumentären ”The Mole” inte som någon överraskning.

Den den kriminella Nordkoreanska regimens mångåriga och mycket omfattande illegala verksamheter är väldokumenterade och välkända av de flesta underrättelsetjänsterna, både de militära och de polisiära samt majoriteten av alla internationella organisationer som bevakar Nordkorea, naturligtvis gäller detta FN i högsta grad.

Dokumentärer om Nordkorea är inget unikt, mängder har producerats genom åren, de flesta har dock haft focus på de mänskliga rättigheterna - tyranniet under familjen Kim och den isolerade och slutna stat som Nordkorea de facto är, och de senaste åren kärnvapenutvecklingen och den konstanta militära upprustningen samt de nära banden och det totala beroendet av Kina.

Det unika, och förtjänstfulla, med den nu så uppmärksammade samproduktionen mellan Danmark - Norge - Sverige och Storbritanien är, att den på ett sensationellt och spektakulärt sätt drar ner både byxorna och kalsongerna på alla, ifrån medlemmar och supporters i alla olika vänskapsföreningar, vare sig det gäller KFA eller Svenska och internationella grupperna för Juchestudier och deras vänskapsföreningar, eftersom alla dessa är så tätt sammankopplade och egentligen består av samma medlemmar och jobbar under samma paraply.

Att det är svettigt och turbulent för tillfället i alla dessa föreningar och dess ledargarnityr, är föga förvånande då man nu står inför den mycket svåra eller för att inte säga helt omöjliga uppgiften att med sedvanlig propagagandretorik baserad på fanatism och lögner, förklara och försvara vad dokumentären så flagrant avslöjat.

Det kan mycket väl innebära slutet för KFA, i dess nuvarande form, säkerligen även för många av vänskapsföreningarna.

En annan mycket betydande, och av flera kommande tidsaxelorsaker positiv effekt av
dokumentären, är det faktum att bevisen för att den likvida situationen förvärras dag för dag, och frustrationen hos regimen ökar i samma takt, är så tydliga, då önskan om hjälp med att få till ytterligare affärer och risktagandet för detta verkar primitivt högt och försiktighetsåtgärderna lika primintivt låga.

Det finns all anledning att ta den Nordkoreanska desperationen på allvar, då man inte kommer att dra sig för att sälja precis vadsomhelst (läs, även kärnvapen och dess teknologi) till vem som helst.

———

Från dokumentären och de B och C-lags representanter vi ser representera den kriminella Nordkoreanska regimen, kan vi övergå till de tyngre affärerna som A-lagen ägnar sig åt.

Efter det möte som hölls mellan Irans och Kinas Utrikesministrar den 9 och 10:e oktober, måste ett större focus sättas på att stoppa både Nordkoreas vapenförsäljning och den hjälp se får från Kina.
Det illegala och mycket oroväckande samarbetet mellan Iran-Kina och Nordkorea, som tråden också belyst flertalet gånger, måste nu belysas tydligt och klart och dokumentären kom lägligt även därvidlag, och vi får hoppas att den får den effekten att opinionen för kraftigare sanktioner mot Nordkorea-Kina och Iran kan få gehör. Den av av mig tidigare föreslagna totala blockaden av Nordkorea, vore det första och i nuläget absolut mest effektiva sättet att få slut på den kriminella regimens illegala verksamheter och det samarbete man därvidlag har med Kina.

För att belysa det mycket allvarliga i triangelaffärerna mellan Iran-Kina och Nordkorea som vapenleverantör, bifogar jag en länk som beskriver hur intrikat Kina lagt upp de ekonomiska teansaktionern med digital valuta som grundreceptet, och hur den omvandlas transfereras till hard-cash och hur Nordkorea får olja från Iran.

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Iran-To-Import-North-Korean-missiles-In-25-Year-Military-Deal-With-China.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in