Citat:
Ursprungligen postat av
lemmeln
Provokationer kan vara omedvetna. Huruvida något är en provokation kan helt och hållet ligga i betraktarens öga.
Utifall brottet inte hade begåtts om läraren låtit bli att visa bilderna, då är det fullständigt korrekt att påstå att lärarens handlingar provocerade fram brottet. Det behöver inte på något sätt indikera eller insinuera att läraren aktivt försökt påkalla en reaktion.
Försöker ni ändra betydelse av ordet provokation?
Vet inte om du gör dig dum eller vad? Det går att säga att någon proverades/blev provocerad om det är vad man menar.
Nu har vi sett flera som menar att offret fick skylla sig själv, att han provocerade, då är det inte konstigt att man märker sådant här.
Kan säga att jag tyvärr blev förvånad när jag inte ens hann ner till tv:n igår vid halvåtta innan deras första inslag som handlade om reaktioner i Frankrike efter dådet var slut. Inget mer, var dum nog att tro att man skulle prata om det här mer. Så jag skrev i huvudtråden om min förvåning och underdrev det till 5 sek inslag. Någon annan tog sedan tiden och det var 23.5 sek för att sedan följas av långa inslag om helt andra saker.
Uppenbarligen är denna händelse något bagatellartat och inget att fästa någon större uppmärksamhet vid för vissa. För mig och andra är det något fruktansvärt som har hänt, en stor röd stoppsignal.