2020-10-19, 11:22
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
"Fixade" din text. Om man hade skrivit så om en uppmärksammad grov överfallsvåldtäkt på en mindreåring hur hade allmänheten reagerat då?

Texten du skrev:
Sen ska man beskriva vad som skett och bevisligen har gärningsmannen blivit provocerad, det är helt korrekt ordval. Hur skulle man ha gjort istället "Gärningmannen blev <pip> av hur våldtäktsoffret klädde sig". Hade det varit bättre?

Svar:
Detta hade också varit ett helt korrekt sätt att beskriva ett fall där en våldtäktsman blev provocerad av hur ett våldtäktsoffer har klätt sig. Tyvärr sker det om och om igen, och rapporteras ofta, precis så här. Och det visar ju bara hur idiotisk våldtäktsmannen var, precis som det i detta aktuella fall bara visar hur idiotisk den som halshögg läraren var. Förstår inte hur någon kan se det på något annat sätt.

Det enda man reagerar med är "helvete vilka idioter det finns som låter sig provoceras på detta sätt".
Citera
2020-10-19, 11:22
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
"Fixade" din text. Om man hade skrivit så om en uppmärksammad grov överfallsvåldtäkt på en mindreåring hur hade allmänheten reagerat då?

Du har rätt. Pöbeln reagerar alltid enligt samma mekanismer.

Men det var inte poängen.
Poängen var att kritisera pöbelmentaliteten i sig.
Citera
2020-10-19, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Vad skulle reportern ha sagt istället då?

Det kan man faktiskt fråga sig. Detta kan vara en av de löjligaste trådar jag har läst på Flashback. Och det säger en hel del.
Citera
2020-10-19, 11:25
Medlem
Whitfieldss avatar
Provocera... låt oss reda ut begreppet, och vad som provocerar muslimer.

När imamer kommer och hälsar på i vanliga fredliga länder i Afrika blir det alltid våld, och muslimerna sätter igång och mördar sina medmänniskor för att de känner sig "provocerade", men det är märkligt att det går att fylla en hel stadion med 50 000 kristna och ha ett möte utan minsta lilla våldsutbrott eller kränkning - bara ren glädje.

Jag har sett detta med mina egna ögon - båda företeelserna, vilka säger mycket om skillnaden mellan de olika sk religionerna.

Muslimpöbeln kan börja mörda och elda ner bara för att det finns för få parkeringsplatser för dem. Vad som helst kan provocera dem, saker som aldrig skulle provocera fram något våld hos andra människogrupper. Sist jag såg något live eldade de ner en bensinstation som de ansåg skymde deras moské. Total kaos och självklart blev människor dödade i ett senare skede då jag för säkerhets skull lämnat stadsdelen. Sorry to say it, muslimer är ondskefulla idioter som man med all rätt skall skydda sig ifrån. Ska leta upp ett klipp från bensinmacksincidenten...

De som väljer kristendomen går mot ljuset, och islam är att välja mörkret i sin själ.

Konstaterat av en ateist.
Senast redigerad av Whitfields 2020-10-19 kl. 11:39.
Citera
2020-10-19, 11:28
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Han relativiserar dådet vilket förminskar gärningen. Genom att säga att offret "provocerade" så insinuerar han att det är offrets fel. Och att GM nästan inte hade något val då han blev provocerad. Då är det synd om GM istället och offret får skylla sig själv.

Du har fel. Att identiferia att någon agerar på ett sätt som gör en tredje part provocerad är inte samma sak som att insinuera att någon får skylla sig själv. Det är du som obefogat väljer att läsa det mellan raderna. Vilket eller vilka ord är det du menar insinuerar felet?
Citera
2020-10-19, 11:33
Medlem
Phantom042s avatar
Så extremt korkad tråd, man tar ett ord ur sin kontext och ett gäng infantila apor här får spader.

Titta på hela inslaget istället. Det handlar om att att fransmännen är bestörta över att undervisning i yttrandefrihet kan leda till ett mord.

Det handlar inte om att SVT försöker få det till att BO får skylla sig själv för att han har provocerat fram dådet själv.
Citera
2020-10-19, 11:37
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeviatorX
Exakt, man väljer orden mycket noggrant, det är därför det tar sån tid för Catomeris att välja ord. Han säger först att undervisningen provocerade fram mordet, ändrar sig sen och säger att undervisningen ledde till mordet. Han inser att hans första ordval kanske inte är rätt för dagen. Det var det första han tänkte på vilket visar att han har förståelse för att islamister mördar i sin religions namn. Ordvalet hade varit HELT otänkbart i ditt exempel.

Precis

Men knullhjärnorna i tråden förstår inte det.

Har sossefabriken pruttat ur sig fler troll än vanligt idag?
Citera
2020-10-19, 11:38
Avslutad
Det är ju sant, han provocerade ju fram sin egen halshuggning.

Dra ner trosorna nu.
Citera
2020-10-19, 11:39
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Provokationer kan vara omedvetna. Huruvida något är en provokation kan helt och hållet ligga i betraktarens öga.

Utifall brottet inte hade begåtts om läraren låtit bli att visa bilderna, då är det fullständigt korrekt att påstå att lärarens handlingar provocerade fram brottet. Det behöver inte på något sätt indikera eller insinuera att läraren aktivt försökt påkalla en reaktion.

Försöker ni ändra betydelse av ordet provokation?
Vet inte om du gör dig dum eller vad? Det går att säga att någon proverades/blev provocerad om det är vad man menar.

Nu har vi sett flera som menar att offret fick skylla sig själv, att han provocerade, då är det inte konstigt att man märker sådant här.

Kan säga att jag tyvärr blev förvånad när jag inte ens hann ner till tv:n igår vid halvåtta innan deras första inslag som handlade om reaktioner i Frankrike efter dådet var slut. Inget mer, var dum nog att tro att man skulle prata om det här mer. Så jag skrev i huvudtråden om min förvåning och underdrev det till 5 sek inslag. Någon annan tog sedan tiden och det var 23.5 sek för att sedan följas av långa inslag om helt andra saker.

Uppenbarligen är denna händelse något bagatellartat och inget att fästa någon större uppmärksamhet vid för vissa. För mig och andra är det något fruktansvärt som har hänt, en stor röd stoppsignal.
Citera
2020-10-19, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Provokationer kan vara omedvetna. Huruvida något är en provokation kan helt och hållet ligga i betraktarens öga.

Utifall brottet inte hade begåtts om läraren låtit bli att visa bilderna, då är det fullständigt korrekt att påstå att lärarens handlingar provocerade fram brottet. Det behöver inte på något sätt indikera eller insinuera att läraren aktivt försökt påkalla en reaktion.

Försöker ni ändra betydelse av ordet provokation?

De som röstar på sjuklöverpartierna står för en provocerande invandring av mördare och banditer. De har helt och hållet själva provocerat fram att de blir rånade, misshandlade, våldtagna och skjutna.
Citera
2020-10-19, 11:49
Medlem
Detta är i sanning en skrämmande korkad tråd. Ofattbart korkad. Den sätter på något sätt fingret på hur vissa användare här på Flashback lever i en bubbla som är så instängd så man inte ved vad...

SVT berättar alltså under 2 minuter hur fruktansvärt detta dåd är och hur det skakat Frankrike i dess grundvalar och att många fransmän demonstrerar och känner avsky för dådet.

Sen beskriv helt korrekt och mycket kort hur gärningsmannen har provocerats till dådet, vilket är helt sakligt korrekt. Om något så blir ju då första reaktionen "att det finns så hjärntvättade personer så de kan provoceras till något sådant här, det är ju skrämmande".

Och så sitter det några halvapor här på Flashback och insinuerar att SVT i och med detta ord skulle ha "förminskat" eller till och med "tagit ställning för" dådet. Fullständigt sjukt är vad det är.
Citera
2020-10-19, 11:51
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
MEDIA. SVT får nu kritik efter att ha antytt att den franske läraren Samuel Paty "provocerade fram" sin egen halshuggning genom att visa Muhammedbilder.

https://mobile.twitter.com/JensGanman/status/1317888544107597825/photo/1

Helvete.......Jag är i chocktillstånd...Fritt att diskutera vad ni vill..

Är inte det där Catomeris? Som avgick från Agendas redaktion när de använt namnet ”Hassan” som exempel på en ung gängmedlem.

Så passande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in