Citat:
Ursprungligen postat av
electionday
Så vad vill du ha sagt egentligen? Du har förstått att islam är en av Djävulens många irrläror, eller hur? Läraren talade om yttrandefrihet. Om han i stället hade visat en bild av Marilyn Manson som brände bibeln hade ingenting hänt. Vilket jag antar var din poäng, trots att det låter som du mest vill relativisera. Sverige behöver högerkristendom av amerikanskt slag. Inte frikyrkovänster.
Jag menar att mobbare har samma elaka flin oavsett om de är ateister eller tillhör någon religion. Och att offrens upplevelse också kan kännas lika. En frikyrkounge kan säkert bli lika ledsen som en muslim av att uppleva sig ansatt av sin lärare, och kan också skvallra för sina föräldrar eller sin pastor. Som kan skriva en insändare om det som hänt eller ringer rektor, t.ex. att den kristna inte fick ha kors på skolfotot, eller tvingades till qi gong på skoltid. Lärare kanske har sakliga formuleringar och inte tycker sig mobba. Men mobbande barn upplever sig få moraliskt stöd av vuxna - lärare eller föräldrar - som med sitt sätt visar att de tycker att den religiöse är den som har har fel.
Majoriteten ger sig ofta på minoriteter, inte minst i ett homogent land som Sverige. För 150 år sedan kanske ateistiska barn upplevde sig ansatta av religiösa lärare i svensk skola, vad vet jag, och nu är det tvärtom.
Nej, högerkristna i USA kan inte se likheten mellan sig själva och muslimer, trots att likheterna är många mellan fundamenalister på båda sidor. Båda hetsar till krig, och är farliga. En sån här händelse kan sluta illa om bombhögern sitter vid makten.
Du har rätt i att kristna idag inte bråkar om Monte Pytons "Life of Brian", utan oftast garvar åt det, de uppfattar inte att det är menat som mobbing av kristna personligen. Men jag tror att det fanns en tid när kristna hade större respekt för det som är heligt, på samma sätt som att Muslimer än idag tar nidbilder av deras profet som religionsförföljelse och kränkning. De förstår inte varför man inte får rita nidbilder av judar, men får det av Mohammed.
När mobbarna ser muslimernas reaktion blir deras flin ändå elakare.
Gällande just denna lärare så är det förstås inte hans skuld att han blev mördad. Om han inte hade blivit mördad hade hans undervisningsmetod kunnat ifrågasättas, men nu är det fel tillfälle. Min kritik ovan gäller religionskritiska lärare i allmänhet.