2020-10-19, 07:32
Medlem
johnjohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Sånt skriver man inte ens när man är anonym.
Har upplevt flera fall av cancer i min närhet men ingen har förtjänat det.
Hon gör det.
2020-10-19, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
De enda bilder jag sett visar på en dålig veranda o lite buskar runt huset. Mao lätt åtgärdat o det vet vesslan Ebba! Ser gärna att någon Ebba-damage control-fan lägger in riktiga bilder på det sk rucklet som ni gärna benämner det som.
(Tjuvade uttrycket om den passande liknelsen av någon här i tråden.Tack!)

Är det de här bilderna du sett?
Läs texten i artikeln.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/JJoLd8/ebba-busch-vill-lagga-fyra-miljoner-pa-ett-ruckel
2020-10-19, 07:44
Medlem
Citat:
Är det de här bilderna du sett?
Läs texten i artikeln.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/JJoLd8/ebba-busch-vill-lagga-fyra-miljoner-pa-ett-ruckel

Svarar mig själv

Aftonbladet utklippta enstaka meningar.

Altanen är förfallen, plankor i verandan har lossnat, gamla bilar skrotar på tomten.

En smal liten väg leder oss förbi punschverandor, här hade Uppsalas överklass sina sommarresidens en gång i världen, påkostade hus passeras, höstlöven skiftar i färg, hundar skäller, vattenpölar skvallrar om att det har fallit regn under natten.

Vem vet när någon senast röjde upp ordentligt på den enda tomten i grannskapet som avviker.

Gamla bilar till hälften nedgrävda, presenningar i olika färger som täcker över bråte, träd och sly, igenvuxet är ett ord som kommer för mig.

– Här har ingen bott på minst 20 år, säger en förbipasserande granne, en äldre man som är lika benägen att prata som obenägen att framträda i Aftonbladet.

Den andra kvällstidningen berättar att Ebba Busch ska ha låtit hugga ner träd och buskar innan tillträdesdagen. Särskilt mycket åverkan kan det rimligen inte ha handlat om.

Altanen har ramlat ihop. Verandan har sett bättre dagar. Så även dörren och fönster. Mossa växer på taket.

Besiktningsprotokollet från Anticimex talar ett liknande språk. Toaletten har ”passerat tiden för sin tekniska livslängd”...”Rötskador finns i fasadpanelen”...”Fuktfläckar noteras i tak”...

– Det vore för väl om någon tog sig an det här och röjde upp, säger ännu en granne som är ute och går.

Altanen är förfallen och plankor i verandan har lossnat.

3,9 miljoner har politikern betalat för huset. Att göra det beboligt kostar säkert ytterligare någon miljon. Mycket pengar, men det är Ebba Buschs problem. Och läget invid en sjö är långt ifrån det sämsta. En mäklare som kan området värderar fastigheten till mellan 3,5 och 4 miljoner.

En hund skäller. Löv yr omkring i vinden. Det är taggtråd runt tomten. En aktningsvärd hög med hästpillning tornar invid grinden, den mest välskötta delen av fastigheten.
2020-10-19, 09:33
Medlem
Som sagt - verandan kass, fönster o dörrar behöver lite färg, lite mossa på taket. För mig låter det inte som ett ruckel. Förmodar att stommen är intakt.
Ruckel för mig är när stommen börjar ge sig o det handlar om att riva istället för att renovera.

Ska inte behöva läggas ner miljoner för att få detta i skick att bo i, men visst det går att göra av med hur mkt som helst på att renovera ett hus.
Och fortfarande inga bilder på hur huset ser ut!

Nää, här handlar det om att Ebba-propagandan kör hårt mot Esbjörn. Allt för att rättfärdiga och dölja hennes utnyttjande av äldre/äldre.
2020-10-19, 09:44
Medlem
MrTomtes avatar
Jag har hela tiden trott att det handlade om en fastighet som låg precis bredvid EB och att det var därför som hon ville köpa fastigheten. Det kanske redan retts ut här i tråden men det är alltså följade fastighet som det handlar om:

https://www.hitta.se/kartan/pl/Uppsala!~59.83983,17.87260,19.305527554497203z/tr!i=kJm48mzV/tileLayer!l=1/realestate!a=1!l=59.83982:17.87243

Området Marielund är, som beskrivits i en del tidningar, en idyll och har varit så sedan länge. En bit bort skär en smalspårig tågräls igenom en del av området där det kända museitåget Lennakatten www.lennakatten.se puttrar fram i 30-40 km/h under sommarhalvåret. Om ni zoomar ut på kartan så kan ni se en liten ö en bit bort med en stor brygga. Där anordnar det lokala simsällskapet en, enligt uppgift, mycket uppskattad simskola varje sommar. I området finns stora gårdar och fina hus. Robotgräsklipparna har mycket att klippa sommartid och de boenden verkar gå in för att ta hand om sina ägor. Det ser välskött ut... med ett i sammanhanget extremt utmärkande undantag; den tomt som nu hamnat i fokus.

Jag bor tillräckligt nära för att det är rimligt för mig att ta bilen och svänga förbi. Den aktuella tomten är totalt förfallen! Enligt någon skräptidning skulle det inte ha bott någon här på 20 år och jag undrar om det verkligen stämmer. Som det ser ut känns det som att det måste ha varit det dubbla. Minst. Det är fullständigt igenvuxet. Inte ens när Esbjörn var i arbetsför ålder kan han ens ha försökt med något som skulle kunna kallas för underhåll. Nu är inte jag någon snickare men jag tänker att enda sättet att fixa till huset (det som är kvar av vad man kan förmoda ha varit ett hus) är att börja med en bulldozer. Det finns renoveringsobjekt och så finns det renoveringsobjekt. Det här skulle jag kalla för ett destrueringsobjekt! Tiden för lappa och laga gick ut förra årtusendet. Tompa Cruise skulle kalla det hela för mission impossible. Arga snickaren skulle kissa på sig av skratt om han fick se skiten. Det är som att gå till en skräddare och be denne restaurera sonens gamla snuttefilt och hålla upp den lilla trådstump som är kvar. Ojojojsan Cantwell på Aftonbladet beskrev det hela som ett ruckel. Jag skulle säga att det var en magstark skönmålning av verkligheten. Att påstå att tomten är en skam för mänskligheten är eventuellt att ta i. Jag ska fundera på saken men att det är en skam för området Marielund är ren fakta.

Jag vet inte varför EB ville köpa tomten. Jag trodde som sagt var att den låg precis bredvid och att hon bara ville utöka sin egen tomtarea men det ligger ju en bit bort. En teori skulle kunna vara att hon helt enkelt vill göra i ordning det hela med ett riktigt hus och sedan sälja det vidare. Dels för att ta bort områdets skamfläck och dels för att kanske tjäna lite på affären. För området skulle det hur som helst vara en välgärning att göra något åt detta elände.

Det har gjorts ett stort nummer av försäljningspriset och taxeringsvärdet i skräppressen men man behöver inte vara någon expert för att inse att taxeringsvärdet är helt åt helvete i det här fallet. För egen del tycker jag 3.9 milj är ett överpris. Innan man ens kan börja med att göra i ordning tomten måste skogsmaskiner dit för att röja så att man kommer åt att göra något. Sedan nyss nämnda bulldozer. Sedan måste ju ett hus byggas och tomten göras i ordning. Jag kan inte riktigt se EB med en motorsåg i högsta hugg eller ens en skruvdragare. Någon annan måste göra detta och då kostar det pengar. Det kanske finns ekonomi i projektet. Jag är som sagt var ingen snickare men helt kristallklart är att något behöver göras. Det har det behövts i årtionden. Lika kristallklart är att varken Esbjörn eller hans brorson har haft intresse att göra något under alla dessa år. För de som bor i Marielund var detta bland det bästa som kunde hända!
2020-10-19, 10:14
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför då? Befängd tanke, hon har betalt ett rimligt pris.
Esbjörn däremot är pressad av släkten, skurkarna är släkten inte Ebba BT.

Ebba kan nu värdera flera saker samtidigt (det är svårt att greppa för många, jag vet):

Det första är att hon och Esbjörn har ingått ett för båda parter bindande avtal, ett avtal som kommer att kosta pengar för den part som vill bryta det.

Det andra är hur frågan uppfattas av valmanskåren, särskilt känsligt i det läge som JÖK-spektaklet satt Socialdemokratin i, med risk för allmän regeringskris och kanske ett extraval.

Det tredje är moraliskt-praktiskt. Kanske har Ebba ett samvete rent som snö och det är Matz som är busen, kanske ÄR det så att Esbjörn är duktigt förvirrad och det som verkade bra för ett tag sedan inte är riktigt lika glasklart idag.

Detta kan ingen kvällstidning reda ut, i synnerhet inte en kvällstidning som springer C och L:s ärenden (de har ju för tillfället chans på ett politikt utfall av sin verksamhet som knappast hade gått att få från andra sidan) och vill skadskjuta M/KD/Sd-trojkan, åtminstone litet lagom.

Därför är det klokt om Ebba och Esbjörn låter sina respektive jurister reda ut hur allt EGENTLIGEN ligger till. Om Ebba då (av politiska, personliga skäl) väljer att låta affären gå tillbaka (i så fall utan skadeståndskrav, men självklart med krav att hållas skadeslös) krävs precis lika mycket juridiskt pyssel (kanske t o m mera) för att återställa fastighetsaffären som krävts för att genomföra den.
2020-10-19, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Jag har hela tiden trott att det handlade om en fastighet som låg precis bredvid EB och att det var därför som hon ville köpa fastigheten. Det kanske redan retts ut här i tråden men det är alltså följade fastighet som det handlar om:

https://www.hitta.se/kartan/pl/Uppsala!~59.83983,17.87260,19.305527554497203z/tr!i=kJm48mzV/tileLayer!l=1/realestate!a=1!l=59.83982:17.87243

Området Marielund är, som beskrivits i en del tidningar, en idyll och har varit så sedan länge. En bit bort skär en smalspårig tågräls igenom en del av området där det kända museitåget Lennakatten www.lennakatten.se puttrar fram i 30-40 km/h under sommarhalvåret. Om ni zoomar ut på kartan så kan ni se en liten ö en bit bort med en stor brygga. Där anordnar det lokala simsällskapet en, enligt uppgift, mycket uppskattad simskola varje sommar. I området finns stora gårdar och fina hus. Robotgräsklipparna har mycket att klippa sommartid och de boenden verkar gå in för att ta hand om sina ägor. Det ser välskött ut... med ett i sammanhanget extremt utmärkande undantag; den tomt som nu hamnat i fokus.

Jag bor tillräckligt nära för att det är rimligt för mig att ta bilen och svänga förbi. Den aktuella tomten är totalt förfallen! Enligt någon skräptidning skulle det inte ha bott någon här på 20 år och jag undrar om det verkligen stämmer. Som det ser ut känns det som att det måste ha varit det dubbla. Minst. Det är fullständigt igenvuxet. Inte ens när Esbjörn var i arbetsför ålder kan han ens ha försökt med något som skulle kunna kallas för underhåll. Nu är inte jag någon snickare men jag tänker att enda sättet att fixa till huset (det som är kvar av vad man kan förmoda ha varit ett hus) är att börja med en bulldozer. Det finns renoveringsobjekt och så finns det renoveringsobjekt. Det här skulle jag kalla för ett destrueringsobjekt! Tiden för lappa och laga gick ut förra årtusendet. Tompa Cruise skulle kalla det hela för mission impossible. Arga snickaren skulle kissa på sig av skratt om han fick se skiten. Det är som att gå till en skräddare och be denne restaurera sonens gamla snuttefilt och hålla upp den lilla trådstump som är kvar. Ojojojsan Cantwell på Aftonbladet beskrev det hela som ett ruckel. Jag skulle säga att det var en magstark skönmålning av verkligheten. Att påstå att tomten är en skam för mänskligheten är eventuellt att ta i. Jag ska fundera på saken men att det är en skam för området Marielund är ren fakta.

Jag vet inte varför EB ville köpa tomten. Jag trodde som sagt var att den låg precis bredvid och att hon bara ville utöka sin egen tomtarea men det ligger ju en bit bort. En teori skulle kunna vara att hon helt enkelt vill göra i ordning det hela med ett riktigt hus och sedan sälja det vidare. Dels för att ta bort områdets skamfläck och dels för att kanske tjäna lite på affären. För området skulle det hur som helst vara en välgärning att göra något åt detta elände.

Det har gjorts ett stort nummer av försäljningspriset och taxeringsvärdet i skräppressen men man behöver inte vara någon expert för att inse att taxeringsvärdet är helt åt helvete i det här fallet. För egen del tycker jag 3.9 milj är ett överpris. Innan man ens kan börja med att göra i ordning tomten måste skogsmaskiner dit för att röja så att man kommer åt att göra något. Sedan nyss nämnda bulldozer. Sedan måste ju ett hus byggas och tomten göras i ordning. Jag kan inte riktigt se EB med en motorsåg i högsta hugg eller ens en skruvdragare. Någon annan måste göra detta och då kostar det pengar. Det kanske finns ekonomi i projektet. Jag är som sagt var ingen snickare men helt kristallklart är att något behöver göras. Det har det behövts i årtionden. Lika kristallklart är att varken Esbjörn eller hans brorson har haft intresse att göra något under alla dessa år. För de som bor i Marielund var detta bland det bästa som kunde hända!

Jag betvivlar att hon är ute efter ett projekt att antingen renovera och sälja eller bygga nytt o sälja. Tror hon har fullt upp med annat i sitt liv och inte behöver ytterligare projekt enbart för vinnings skull.

Hur långt bort är det från där Ebbas barns pappa bor?
Cykelavstånd/gångavstånd för barnen? TRygghet att bo i samma område och kunna helt enkelt sova här eller där?
Ha kvar sina kompisar så det inkräktar på om det är mamma eller pappas tur at ha telningarna.

Jag uppplever det här som en ren häxjakt från viss media och anhörig som kunde ha nappat på at fixa til huset för många år sen,,om inte haft råd så åtmindstonde röjt och brukat det.
2020-10-19, 10:25
Medlem
[quote=ba'loba|73297881]
Citat:
3,9 miljoner har politikern betalat för huset. Att göra det beboligt kostar säkert ytterligare någon miljon. Mycket pengar, men det är Ebba Buschs problem. Och läget invid en sjö är långt ifrån det sämsta.

Summa summarum, runt fem miljoner för en villa på 120 kvm (om jag minns rätt) med stor tomt (ev sjötomt) på pendlingsavstånd från "heta" Uppsala. Utan att känna marknaden där låter det som ett riktigt fynd

Citat:
En mäklare som kan området värderar fastigheten till mellan 3,5 och 4 miljoner.

Varför gick inte Ebba till mäklaren som "kan området"? Varför valde hon i stället en som angav 4,3 miljoner? (Vad angav f.ö. den andra som hon anlitade?) Om hon hade vänt sig till en kunnig hade hon sparat ännu mer pengar för att bland annat hantera den aktningsvärda högen med hästspillning som tornar invid grinden, den mest välskötta delen av fastigheten (hög kvalitet på den kvällstidningsjournalisten). Eller för att forsla bort bilarna som är nedgrävda till hälften. (Undrar om de har körts ner i hålor så att bara bakändarna sticker upp, eller om Matz har gjort sig besväret att gräva ännu större hål så att bilarna står nedsänkta med hela sina chassin och halva nederdelen ...) Synd att inte journalisten tog foton.

Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Det har gjorts ett stort nummer av försäljningspriset och taxeringsvärdet i skräppressen men man behöver inte vara någon expert för att inse att taxeringsvärdet är helt åt helvete i det här fallet. För egen del tycker jag 3.9 milj är ett överpris.

Konstigt då att experterna har satt ett taxeringsvärde som är helt åt helvete. Stackars Ebba, det låter onekligen som om hon har blivit lurad av de som borde vetat bättre ... Hon kanske borde koppla in sin advokat även på dem?
2020-10-19, 10:27
Medlem
Försökte googla mig fram till var Ebbas husköp och var hennes fd makes hus är.
Det är enligt min mellan tummen o pekfingret räkning ca 500 meter!
.
Det är perfekt för Ebbas barn!!!

Esbjörn ska alltså ha haft henne som granne i det område där han har sitt hus i många år.
Ebba har alltså sett detta ruckel obebott i mååånga år.
2020-10-19, 11:04
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Jag betvivlar att hon är ute efter ett projekt att antingen renovera och sälja eller bygga nytt o sälja. Tror hon har fullt upp med annat i sitt liv och inte behöver ytterligare projekt enbart för vinnings skull.
Även jag har svårt att se att EB skulle ta sig an ett sådant här tidskonsumerande projekt för att kanske tjäna en liten slant.

Citat:
Hur långt bort är det från där Ebbas barns pappa bor?
Cykelavstånd/gångavstånd för barnen? TRygghet att bo i samma område och kunna helt enkelt sova här eller där? Ha kvar sina kompisar så det inkräktar på om det är mamma eller pappas tur at ha telningarna.
Bra fråga! Efter att ha kikat på hitta.se så verkar det som att pappa Niklas fortfarande är skriven på samma adress. Bor han kvar? Kan det vara så att detta egentligen är hans projekt? Som fotbollsspelare så har man onekligen mer tid över än som partiledare och det känns som en tanke att han bygger nytt bo där så att barnen dels kan vara kvar i området och dels ha nära till bägge sina föräldrar.
Dock... jag har som sagt var ingen aning så detta är ju bara en hypotes.
2020-10-19, 11:06
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Konstigt då att experterna har satt ett taxeringsvärde som är helt åt helvete. Stackars Ebba, det låter onekligen som om hon har blivit lurad av de som borde vetat bättre ... Hon kanske borde koppla in sin advokat även på dem?
Det är ingen expert som sätter taxeringsvärdet. Taxeringsvärdet baseras på vad dina grannar betalt, storlek på byggnad och tomt, om tomten är friköpt och om du bytt tak eller kök de senaste tio åren. Det finns ingen kryssruta i fastighetsdeklarationen med texten "Byggnaden kräver miljonrenovering för att bli beboelig". Det vore intressant att se vad fördelningen mellan byggnad och tomt är i taxeringen.

Ebba har köpt en saneringsfastighet för 3,9 miljoner. Hon kommer att få satsa minst en kvarts miljon till för att städa tomten från husvrak och bilvrak innan hon kan börja bygga för ytterligare ett antal miljoner. Lägg där till att kommunalt VA verkar saknas.
2020-10-19, 12:46
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Det är ingen expert som sätter taxeringsvärdet. Taxeringsvärdet baseras på vad dina grannar betalt, storlek på byggnad och tomt, om tomten är friköpt och om du bytt tak eller kök de senaste tio åren. Det finns ingen kryssruta i fastighetsdeklarationen med texten "Byggnaden kräver miljonrenovering för att bli beboelig". Det vore intressant att se vad fördelningen mellan byggnad och tomt är i taxeringen.

Ebba har köpt en saneringsfastighet för 3,9 miljoner. Hon kommer att få satsa minst en kvarts miljon till för att städa tomten från husvrak och bilvrak innan hon kan börja bygga för ytterligare ett antal miljoner. Lägg där till att kommunalt VA verkar saknas.

Man kan konstatera att Esbjörn är en skicklig affärsman vad gäller fastighetsaffärer. Först neka alla bud på rucklet tills dess att en välbeställd person nappar på betet, för att sedan när Ebba börjar "bo in sig" hota med styckning för att hon skall öppna plånboken på vid gavel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in