Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Nej, jag har svårt att tro det av flera skäl:
3. Den mest väsentliga invändningen är för mig att vi har exakt noll vittnesmål från däck 1 som passar in på en kraftig kollision. Den gode norrmannen talade om 1000 ton i flera knop för att ge en så omfattande skada, och det skulle rimligen ha varit ett sanslöst oljud av stålplåt och spant som spricker på däck 1, särskilt för de 5-10 som bodde närmast. Men det är inte vad de säger. Flera säger att de väcktes av slagsidan och säger inget särskilt om detta helvetiska oväsen.
Detta för att haverikommissionen valt att inte ta med sådana vittnesmål:
"Tuomo Karppinen och Heimo Livonen, som satt med i Haverikommissionen för Finlands räkning, har tonat ned betydelsen av upptäckten som de menar inte har något med själva olycksorsaken att göra. Experterna menar i stället att hålet har uppkommit efter att fartyget sjunkit, när skrovet träffade botten. Om hålet uppstod innan fartyget sjönk skulle det definitivt ha hörts rejält, menar Karppinen och Livonen.
– Stålplattan är gjord av 8-10 millimeter tjockt stål. Om en sådan slits sönder så skulle ljudet vara fruktansvärt, säger Tuomo Karppinen till STT.
”Ett halvt jävla liv har jag trott på den här Haverikommissionen och svaret att bogvisiret föll av. Jag har blivit blåst”, säger Yasmina Olby.
Yasmina Olby reagerar starkt mot uttalandet.
– Topplocket rök när jag läste det. Vad har jag sagt från dag ett? Jag har hört ett skarpt metalliskt ljud. Det ljudet är med i filmen ”Titanic”, men då måste jag stänga av ljudet, för jag tycker att det är obehagligt att höra det 26 år senare. Det är ljudet jag aldrig glömmer, säger hon och fortsätter.
– Jag kan inte höra det ljudet i dag. Det förekommer även i andra filmer om båtar som sjunker. Det är ljudet man hävdar att ingen överlevare har vittnat om. Jag känner bara skräck när jag hör just det ljudet för det var vad som startade allt.
Hör Estoniaöverlevaren Yasmina Olby berätta om hur hon känner sig lurad.
Olby, som i dag är gift, har två barn och arbetar som skolvaktmästare på Rudbeck i Sollentuna, berättade redan i det första polisförhöret om ljudet.
– Jag har varit glasklar med mina uppgifter från dag ett när vi blev polisförhörda i Finland. Jag har en tidsangivelse om när det hela startade, förloppet och vad jag hört, säger hon."
https://www.expressen.se/nyheter/yasmina-overlevde-jag-horde-skarpt-metalliskt-ljud/