Låt oss nu bryta ner detta. Mina fetningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tok-Frans
Även om hålen döljdes mot botten så fanns fortfarande möjligheten att undersöka Estonia inifrån, om nu inte regeringen valt att mörklägga attentatet.
Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Men vi kan knappast klandra dykarna för att de inte klättrade ner 25 meter med tyngdyk-utrustning i olika korridorer inuti ett beckmörkt vrak med noll sikt. Om vi tittar på dykfilmerna med dykaren vid rampen ser vi att det inte är sportdykning på korallrev i Röda Havet vi talar om.
Här vrider du det till att det är dykarnas vilja det handlar om, trots att Tok-Frans påpekar att det är tekniskt möjligt att undersöka vraket inifrån, om staten vill.
Citat:
Ursprungligen postat av
bergsturk
Så jävla märklig är inte dykningen för tekniska dykare (tungdykning krävs inte nödvändigtvis). Vraket var (och är) i gott skick och rör sig inte, och korridorerna är breda och gjorda för att människor ska röra sig i dem, och så länge du inte går in på lastdäck finns det ingen risk att något ska ramla ner på dig.
Jag påpekar att det inte är så märkligt svårt att utföra detta dyk, om man (det vill säga ordergivarna, det vill säga staten) vill.
Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Låt mig förtydliga: vi har en tydlig grafik i Fig 8.27 som visar vad som dykarna undersökte. Det är rimligt att anta att detta också är vad som gjordes. Om du personligen vill anta att de tog sig ner 25 m i ett vrak på 80 m djup när vi inte har någon uppgift att de gjorde det, då är det upp till dig.
Och återigen vrider du det till att det handlar om
dykarnas vilja, när det handlar om
statens vilja till undersökning av eventuella hål i skrovet. Du är en djupt, djupt ohederlig debattör. Mycket skicklig i din desinformation förvisso, jag lyfter på bogvisiret.
För övrigt är du snart uppe i 850 Estonia-inlägg till försvar för JAIC-rapporten. Uppåt 530 i denna tråd. Du har en stor personlig investering i denna fråga.