2020-10-18, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Jag har hört att det inte var någon slagsida, utan att vinden gav 1 grad. Men har hört något om att det skulle finnas en läcka med.

Men nu när det nya hålet finns, så anser jag att det är förklaringen. Att det är det mest normala, att vattnet kom därifrån. Det gick ju väldigt fort ifrån smällarna.

Einar Kukks vittnesmål om slagsida är rätt intressant:

https://estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/17.2.217.htm

Nu pratar du ju om något annat. Du frågade om orsaken till hålet. Inte konsekvensen. Tycker att detta är ett intressant fall. Det finns så mycket mystiska omständigheter så är svåra att förklara. De rejäla bucklorna i fören till exempel.
Citera
2020-10-18, 22:04
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
http://www.bilddump.se/bilder/20201018202517-109.228.129.166.jpeg

Satt ihop en bild som förklarar mycket.

Sett ett klipp från utredningen som varvet som byggde Estonia gjorde själva.

Bilden med det rödmarkerade området,markerar där ögonvittnen sagt var vattenfyllt.
Alltså innan bildäck var fyllt.

Bilden jag lagt upp visar att det nya hålet var orsaken,och inte har gjorts när fartyget slagit i botten.

Det som blir lite märkligt med den övre bilden (renderingen) är att den placeringen av hålet inte verkar stämma överens med rundningen i bokstaven de filmat.
Citera
2020-10-18, 22:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Stötte på detta som säger i teorin 10° (alltså +/- 5°) men mindre i praktiken

https://estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/17.1.194.htm

För övrigt ett mycket intressant dokument som innehåller flertalet obeskrivna tabeller och figurer. Jag undrar vad de svartmarkerade ytorna, till styrbord akter om midskepps, är? (Sista sidan)
Samma sida har kopior på ritningar för däck 0 & 1, men de är lite svårlästa (sect. 21.3 längst ner). Tyvärr är inte nedre tankdäck med...
Noterar att samma tankar (?) är med i Safety-at-Seas modell också så de måste ha någon betydelse (http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf).
I HSVAs rapport är de med i ritningen men ingen beskrivning.

Men det du pekar på ligger ju i maskinrummet och verkstaden, så långt är det klart.
Citera
2020-10-18, 22:06
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Oklart var bokförare Siri befann sig. Jag hittar henne inte i sammanfattningarna av vittnesmål. Men du får ta och lyssna på vad hon säger (15:16):
”it was around maybe 01:15, and something very strong pushed me out my bed”.

Två reflektioner här:
1. tidpunkten är långt efter den tänkta tidpunkten för en kollision. Vid 01:15 hade de överlevande från däck 1 redan flytt. Däremot kan det stämma med den kraftiga slagsidan som inträffar någon gång efter midnatt, och paradoxalt stämmer det med JAICs tidpunkt för densamma. Det här visar på M.O. 1A hos dokumentärfilmare: ’never ruin a good story’ med obekväma kontrollfrågor.
- de flesta i besättningen tycks ha bott på däck 6-8. En överhalning på >30 grader kommer att märkas mer ju högre upp du är, och den kan definitivt kasta dig ur sängen.

Skall jag tolka det som att du i övrigt är överens om att de överlevande på däck 1 inte vittnar om en stöt som kastar dem ur sängen, utan att det är slagsidan som gör det?

01:15 estnisk tid blir väl 00:15 svensk tid, alltså strax efter midnatt. Om du inte var så insnöad på att försvara den officiella versionen så hade du säkert klurat ut det du med.
Citera
2020-10-18, 22:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
01:15 estnisk tid blir väl 00:15 svensk tid, alltså strax efter midnatt. Om du inte var så insnöad på att försvara den officiella versionen så hade du säkert klurat ut det du med.
Nu förstår jag inte vad du menar, insnöad eller inte. Min poäng var att Siris tidsangivelse om 01:15 är alldeles för sent för en kollision som orsakar kraftig slagsida och resten av förloppet. Hur menar du?

Vad gäller svensk och estnisk tid så anger jag bara estnisk/finsk tid, allt annat är i så fall av misstag.
Citera
2020-10-18, 22:32
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Nu förstår jag inte vad du menar, insnöad eller inte. Min poäng var att Siris tidsangivelse om 01:15 är alldeles för sent för en kollision som orsakar kraftig slagsida och resten av förloppet. Hur menar du?

Vad gäller svensk och estnisk tid så anger jag bara estnisk/finsk tid, allt annat är i så fall av misstag.

Jag menar att hennes tidsangivelse (01:15) motsvarar de andras tidsangivelse (strax efter midnatt). Alltså att vittnenas angivelser har utgått från olika tidszoner
Citera
2020-10-19, 00:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Jag menar att hennes tidsangivelse (01:15) motsvarar de andras tidsangivelse (strax efter midnatt). Alltså att vittnenas angivelser har utgått från olika tidszoner
Ah, ok, men jag har ingen avvikande uppfattning här.

Problemet med iden att förloppet inledds med ”the push” ca 01:15 som Siri berättar om och detta skall vara en kollision som ger ett hål med vattenintrång, då har vi ingen rimlig förklaring hur >30 grader slagsida uppstår per omgående. Det gäller iofs oavsett när Siri gör sin iakttagelse.
Citera
2020-10-19, 00:32
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Det är riktigt. Dykarna gick in på däck 0 genom hål på babordssidan och undersökte några hytter på den sidan. Det finns inget som tyder på att de tog sig hela vägen till styrbordssidan, dvs längst ner i vraket.

Men vi kan knappast klandra dykarna för att de inte klättrade ner 25 meter med tyngdyk-utrustning i olika korridorer inuti ett beckmörkt vrak med noll sikt. Om vi tittar på dykfilmerna med dykaren vid rampen ser vi att det inte är sportdykning på korallrev i Röda Havet vi talar om.

På 80 meters djup är det alltid beckmörkt med noll sikt, oavsett om man är inne i ett vrak eller inte. Lampor finns.

Och de är inte straffångar. De avgör själva vilka risker de vill ta, och de har ju simmat omkring och brutit upp hytter, gått in i dem, och filmat lik i ansiktet utan att klaga.

Så jävla märklig är inte dykningen för tekniska dykare (tungdykning krävs inte nödvändigtvis). Vraket var (och är) i gott skick och rör sig inte, och korridorerna är breda och gjorda för att människor ska röra sig i dem, och så länge du inte går in på lastdäck finns det ingen risk att något ska ramla ner på dig.

Men din iver att skydda dessa stackars bräckliga petunior till dykare från påfrestningar (detta är alltså yrkesmän som arbetar med exakt de här sakerna) är noterad.

Jag tror ganska många av de som dykt på Estonia känner till saker om extra-hål i skutan, men då många i den klassen som krävs har militär bakgrund sitter det djupt inne att hålla käften. Att försöka leta reda på dem och intervjua dem anonymt skulle nog ge en hel del. Exakt 0% av sådana män är för övrigt bräckliga petunior, i alla fall av de jag har träffat.
Citera
2020-10-19, 01:14
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Stephen Davis gamla artikel i New Statesman: https://www.newstatesman.com/node/195304

Den säger väl inte så mycket som inte diskuterats, men jag visste inte att Rockwater ägdes av Halliburton. Så det går ju att spekulera om militär inblandning, för det innebär väl en fot direkt in för CIA i dykningarna.
Citera
2020-10-19, 01:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
På 80 meters djup är det alltid beckmörkt med noll sikt, oavsett om man är inne i ett vrak eller inte. Lampor finns.

Och de är inte straffångar. De avgör själva vilka risker de vill ta, och de har ju simmat omkring och brutit upp hytter, gått in i dem, och filmat lik i ansiktet utan att klaga.

Så jävla märklig är inte dykningen för tekniska dykare (tungdykning krävs inte nödvändigtvis). Vraket var (och är) i gott skick och rör sig inte, och korridorerna är breda och gjorda för att människor ska röra sig i dem, och så länge du inte går in på lastdäck finns det ingen risk att något ska ramla ner på dig.

Men din iver att skydda dessa stackars bräckliga petunior till dykare från påfrestningar (detta är alltså yrkesmän som arbetar med exakt de här sakerna) är noterad.

Jag tror ganska många av de som dykt på Estonia känner till saker om extra-hål i skutan, men då många i den klassen som krävs har militär bakgrund sitter det djupt inne att hålla käften. Att försöka leta reda på dem och intervjua dem anonymt skulle nog ge en hel del. Exakt 0% av sådana män är för övrigt bräckliga petunior, i alla fall av de jag har träffat.
Du tillskriver mig en rörande omsorg om tungdykarna. De har ett tufft, spännande, farligt, kortvarigt men förhoppningsvis välbetalt arbete.

De bar också djupt inne i Estonia, men bara på ett ställe i närheten av så djupt som det skulle krävts för att nå styrbordssidan på däck 1. Det var i det stora öppna området på däck 4 (se JAIC Fig. 8.27). Som du säger avgör de vilka risker de tar, och om ingen specifikt bad dem göra en nedstigning hela vägen till styrbords insida på däck 1, då utgår jag ifrån att de faktiskt inte gjorde det heller. Fig. 8.27 visar att de tog sig halvvägs.

Vad gäller möjligheten för dykarna att upptäcka hålet 1994 från utsidan, eller snarare undersidan, så bedömer jag den som mycket liten. Vi har dels 2 timmar film där sikten är genomgående dålig, och helt usel när de försöker ta sig ner till ’mud-line’, dels en ’Survey Report’ från ROV-undersökningen där sikten beskrivs som ”1-2 m, nära botten ibland bara 0.3-0.6 m”. När dykaran säger i intervjuer med SSPA 2005-2007 att de inte såg några hål har vi alltså all anledning att tro dem.
(https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%203/27.410.htm)
Citera
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Triathleten beskriver ju att deras chaufför sover i bilen på bildäck under överfarten. Nån som har koll på hur vanligt och lätt det var att göra på Estonia?

Det är intressant, för det är inte vad han säger i den första intervjun (översatt från estniska till engelska av den tyska rapporten).
Myself, Anti Arak, Kristjan Rainend, Jaak Pehk are athletes. Ülle Karo was responsible for our massage. We were underway with a Mercedes bus without driver. Our bus was one of the last taken on to the car deck. I do not know how the bus was secured. The driver was K. Rainend who had driven the bus on to the car deck. We had a double cabin but we were 4. The cabin no. was 1056. Ülle Karo had bought a 1-person ticket for this cabin. We four others had deck tickets. The cabin was in the middle of the ship. I cannot define exactly, I was unable to orientate myself on the vessel. At the moment of the catastrophe we were in cabin 1056. Myself, Arak, Rainend and Ü. Karo. I do not know in which cabin Pehk was. We all slept.
Nu säger han så här.
Vi körde sist ombord med vår skåpbil. Vi tittade noga omkring oss på bildäck, eftersom som ledaren Jaan olovligt skulle sova i bilen. Han hade ingen hyttplats. Dessutom ville han vakta våra dyrbara cyklar. Vi såg absolut inga beväpnade vakter och inga militära fordon någonstans.
("Jaan" och "Jaak" verkar vara samma person, eftersom båda anger efternamnet Pehk)

Det är jättemärkligt att han inte i ursprungsförhöret uppger att Pehk var på bildäck, sovandes i bilen.
Senast redigerad av bergsturk 2020-10-19 kl. 01:29.
Citera
Medlem
Citat:
Ah, ok, men jag har ingen avvikande uppfattning här.

Problemet med iden att förloppet inledds med ”the push” ca 01:15 som Siri berättar om och detta skall vara en kollision som ger ett hål med vattenintrång, då har vi ingen rimlig förklaring hur >30 grader slagsida uppstår per omgående. Det gäller iofs oavsett när Siri gör sin iakttagelse.

Om det var en kollision, kan denna ha lett till att lastbilar trillat, eller någon annan form av skiftning i tyngdpunkt som initierade den temporära slagsidan. Alltså vad kan skapa en slagsida. Är det bara vatten på bildäck
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in