Citat:
Ursprungligen postat av
kurrekotte
Är det inte mer naturligt att föreställa sig att bogvisiret pressats uppåt och nedåt i den bågriktning som det är konstruerat för att röra sig vid öppning och stängning?
Det stämmer ju dessutom i så fall bra ihop med Valters Kikusts påstående att han ifrån ett fönster på däck 7 sett bogvisiret öppnas och stängas kl 00.20 svensk tid.
Om visiret varit mer eller mindre fritt att röra sig så känns det betydligt enklare att förstå hur det kunde slitas loss i samband med att havets krafter bearbetade det i olika riktningar. Då finns heller inget som helst logiskt tvång att det ska slita loss bogrampen när det lossnar... Tvärtom så slipper man dessutom att förklara hur bogvisiret kunde börja röra sig mot havets riktning.
Många relevanta synpunkter, jag får besvara dem en eller två i taget om inlägget skall bli galet långt:
(1) Bogvisirets rörelseriktning:
Jag vet inte om jag missförstår dig, men den gängse hypotesen ÄR att bogvisiret rörde sig ”uppåt och nedåt i den bågriktning som det är konstruerat för” innan det slits loss. Först går sidolås och Atlantlås sönder (de är sönderslitna), sedan rör sig visiret upp och ned och deformeras undertill (dokumenterat) samtidigt som lyftarmarna äter sig ner i fördäck (också dokumenterat). När visirets gångjärn på fördäck brister hamnar hela lasten på bogrampen som slits upp (lås och hydraulik är dokumenterat trasiga).
Scenariot ovan är också helt förenligt med den observation du talar om, liksom mängder av vittnesmål om uppgifter om upprepade slag, gnissel och andra oljud från fören under längre tid.
Om jag skall försöka mig på en tolkning av ståndpunkt/teori så är det att visiret kunde lyftas så högt att det gick helt fritt från rampen och sedan föll av i sidled. Men detta har inget stöd i de skador som observerats på fördäck och på visirets undersida, eller mer väsentligt, på dess lyftarmar (som inte är vridna i sidled). Det är också svårt få undertecknad att se en våg eller flera som först lyfter visiret fritt från rampen, sedan orsakar sådan kraft i sidled att gångjärnen slits av och visiret flyttas flera meter i sidled så att det kan gå fritt från rampen.
Till sist vill jag ändå påminna om
- bogvisiret har skador i ”lådan” som svarar mot att rampen haft kontakt där,
- rampen hydraulik och lås är sönder,
- rampens gångjärn är delvis sönder (babord?)
Så något har skadat rampen.