2020-10-18, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Givetvis, men de flesta har inte ett bra jobb. Räkna sen kostnaden på 2-3 barn.

Ja, men den här tråden handlar om IT-konsulter.
Citera
2020-10-19, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturochkultur
Hej!

Vilka IT-konsult firmor är bäst om man vill göra en fin karriär i Sverige inom tech? Finns det några fler än Netlight som har uppdrag hos stora kunder med hög status som Spotify?

1) Endast egenkonsult har något som helst anseende. Jobba på Netlight är som att vara med i en studentikos sekt där de tar alla pengar.

2) Som egenkonsult kan det vara meriterande att ha varit på de större ställena (Klarna, Spotify, DICE osv). Men har ingen större vikt.

3) Planerar du bli "konsult" åt någon annan såsom Netlight är du blåst på alla sätt och vis. Korkad är ordet.
Citera
2020-10-19, 08:37
Medlem
Jag arbetar själv som konsult och tycker inte att det pratas speciellt mycket om status mellan olika konsultbolag. Visst, kunderna varierar mellan bolagen och det är kanske där hela status-grejen ligger. Däremot pratas det ofta status bland produktbolag. Att vara CTO på ex. Spotify eller något annat hett svenskt bolag är oftast bra mycket mer status-förknippat än att ha samma roll på ett konsultbolag. Nu skiter jag uppriktigt sagt i status men detta är iallafall mina intryck.
Citera
2020-10-19, 08:41
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
1) Endast egenkonsult har något som helst anseende. Jobba på Netlight är som att vara med i en studentikos sekt där de tar alla pengar.

2) Som egenkonsult kan det vara meriterande att ha varit på de större ställena (Klarna, Spotify, DICE osv). Men har ingen större vikt.

3) Planerar du bli "konsult" åt någon annan såsom Netlight är du blåst på alla sätt och vis. Korkad är ordet.

Är det inte svårt att bli egenkonsult utan att första lära sig tradet hos något etablerat bolag?
Citera
2020-10-19, 09:25
Medlem
Citat:
Är det inte svårt att bli egenkonsult utan att första lära sig tradet hos något etablerat bolag?

Va? Du lär dig absolut ingenting av att driva eget företag genom att vara anställd ?

Att göra ditt yrke/jobb måste du lära dig först så klart.
Citera
2020-10-19, 09:32
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Va? Du lär dig absolut ingenting av att driva eget företag genom att vara anställd ?

Att göra ditt yrke/jobb måste du lära dig först så klart.

Jag har köpt väldigt mycket konsulter IT-projektledare och inte fasiken skulle jag någonsin ta in någon som precis gått ut skolan, inte som programmerare heller. Jag vill att de ska ha arbetat 5+ år inom den roll jag ska ta in dem så att jag vet att de klarar av att arbeta.

Jag har även varit IT/Mgmt konsult själv hos någon av de större konsultbolagen under ett antal år, sedan linjechef internt hos större bolag och nu egenkonsult. Jag hade haft svårt att göra det jag gör utan den resan.
Citera
2020-10-19, 09:52
Medlem
Citat:
Jag har köpt väldigt mycket konsulter IT-projektledare och inte fasiken skulle jag någonsin ta in någon som precis gått ut skolan, inte som programmerare heller. Jag vill att de ska ha arbetat 5+ år inom den roll jag ska ta in dem så att jag vet att de klarar av att arbeta.

Jag har även varit IT/Mgmt konsult själv hos någon av de större konsultbolagen under ett antal år, sedan linjechef internt hos större bolag och nu egenkonsult. Jag hade haft svårt att göra det jag gör utan den resan.

Ja men drakar som Netlight gör det du hatar: Tar in nyexade som man paketerar in i ett ramavtal där seniorerna är täckmantel.
Citera
2020-10-19, 09:56
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ja men drakar som Netlight gör det du hatar: Tar in nyexade som man paketerar in i ett ramavtal där seniorerna är täckmantel.

Ja jag vet....
Citera
2020-10-19, 10:02
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Vart står det om Porsche priser i din länk? En vanlig 911 (inte turbo) kostar runt 1.4 miljoner SEK nypris här. En senior och duktig utvecklare kan tjäna 100.000 sek/månad efter skatt utan problem på de största kinesiska IT bolagen. Plus bonus varje kinesiskt nyår. Dessa personer kan utan problem köpa dessa bilar. Och självklart kan man låna till bil i Kina, vart har du hört att det inte går? Jag känner många kineser som lånat till bil, det är väldigt vanligt.

Tidningen fuckade upp länken.

Men nu är det ju tydligt du inte vet vad du snackar om.
Citera
2020-10-19, 13:22
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Givetvis, men de flesta har inte ett bra jobb. Räkna sen kostnaden på 2-3 barn.

Vad då 2-3 barn? de som är duktiga i branschen har inte massa barn och skit som de ska ta hand om, de är ungkarlar och lever genom sitt yrke dygnet runt.
Citera
2020-10-19, 13:26
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Du har inga argument och källor. Du säger bara att jag har fel utan att backa upp det, inte särskilt rationellt. Tycker du Greta är världens bästa människa också? Människor som tänker som dig brukar följa känsloargument. Kom med lite källor om du vill bli tagen seriöst.

Jag vet av egen erfarenhet av kollegor som flyttat till Asien, en av dom jobbar i Singapore, drar in 87000-/mån som anställd på en IT-avdelning, jobbar med IT-säkerhet.

Inkomskatten är extremt låg, under 10%, samt boendkostnad för en 2:a 20 minuter utanför downtown för 15000:-/mån.
Citera
2020-10-19, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Jag vet av egen erfarenhet av kollegor som flyttat till Asien, en av dom jobbar i Singapore, drar in 87000-/mån som anställd på en IT-avdelning, jobbar med IT-säkerhet.

Inkomskatten är extremt låg, under 10%, samt boendkostnad för en 2:a 20 minuter utanför downtown för 15000:-/mån.

Ja, precis. Svenskar kan bara drömma om en sådan levnadsstandard. Han har säkert kollegor som tjänar ännu mer dessutom! Singapore är riktigt bra. Städhjälp är också snorbilligt där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in