2020-09-14, 20:01
Medlem
Hej!

Vilka IT-konsult firmor är bäst om man vill göra en fin karriär i Sverige inom tech? Finns det några fler än Netlight som har uppdrag hos stora kunder med hög status som Spotify?
Citera
2020-09-14, 20:05
Avstängd
XX-Ambars avatar
Atea
Citera
2020-09-14, 20:09
Medlem
De flesta etablerade firmorna har kunder som du tycker är "hög" status som tex spotify. Varför skulle det vara högre status att konsulta hos just spotify? Många av de företagen är rätt kassa att konsulta på enligt min erfarenhet. Man gör inte karriär inom tech som du läser om i utlandet.. Du är bara en helt vanlig konsult, ska du göra karriär skulle jag satsa på någon av de internationella konsultbolagen och efter en stund i Sverige gå vidare utomlands, där kan du göra mer av en karriär.
Citera
2020-09-14, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
De flesta etablerade firmorna har kunder som du tycker är "hög" status som tex spotify. Varför skulle det vara högre status att konsulta hos just spotify? Många av de företagen är rätt kassa att konsulta på enligt min erfarenhet. Man gör inte karriär inom tech som du läser om i utlandet.. Du är bara en helt vanlig konsult, ska du göra karriär skulle jag satsa på någon av de internationella konsultbolagen och efter en stund i Sverige gå vidare utomlands, där kan du göra mer av en karriär.

Tänker att ett företag som Spotify är hög status eftersom att:
- Attraherar många smarta ambitiösa medarbetare från hela världen olikt företag med lägre status
- Mer ansvar att leverera hög kvalité med tanke på antalet användare av produkten
- Ser bra ut på CVt helt enkelt

Man kan väl visst göra karriär i Sverige? Konsult -> senior konsult / dev -> tech lead -> manager/CTO
Citera
2020-09-14, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturochkultur
Tänker att ett företag som Spotify är hög status eftersom att:
- Attraherar många smarta ambitiösa medarbetare från hela världen olikt företag med lägre status
- Mer ansvar att leverera hög kvalité med tanke på antalet användare av produkten
- Ser bra ut på CVt helt enkelt

Man kan väl visst göra karriär i Sverige? Konsult -> senior konsult / dev -> tech lead -> manager/CTO

Har du konsultat något själv? Min erfarenhet är att det inte är lika som i tex Usa på dessa hög status tech bolag då de inte kan vara lika selektiva här, svårare att locka bra folk till Sverige av många anledning tex boende lön väder visum etc. Som konsult så kommer du in ännu lättare skulle jag säga.

Vart du konsultat tror jag inte har nån större betydelse på ditt CV inför framtiden det är min uppfattning. Jag har ett rätt bra konsult CV och ingen har brytt sig nämnvärt om vart mina uppdrag har varit. Det är helt enkelt inte lika noga här.

Jag vet inte om jag kallar det att göra karriär, det du radat upp här är ju inget du behöver göra karriär för att uppnå utan mer en normal bana efter några år i branschen.
Citera
2020-09-14, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
Har du konsultat något själv? Min erfarenhet är att det inte är lika som i tex Usa på dessa hög status tech bolag då de inte kan vara lika selektiva här, svårare att locka bra folk till Sverige av många anledning tex boende lön väder visum etc. Som konsult så kommer du in ännu lättare skulle jag säga.

Vart du konsultat tror jag inte har nån större betydelse på ditt CV inför framtiden det är min uppfattning. Jag har ett rätt bra konsult CV och ingen har brytt sig nämnvärt om vart mina uppdrag har varit. Det är helt enkelt inte lika noga här.

Jag vet inte om jag kallar det att göra karriär, det du radat upp här är ju inget du behöver göra karriär för att uppnå utan mer en normal bana efter några år i branschen.

Jag har inte konsultat fulltid utan läser mitt sista år som civilingenjör. Man kan säkert göra en sådan karriär på många sätt, men vissa vägar ger bättre möjligheter att göra en sådan karriär på företag som ger högre lön med intressantare arbetsuppgifter. Visst är väl vissa konsultfirmor/företag bättre än andra för detta? Ett faktum är att till exempel Netlight har högre antagningskrav än vissa andra konsult-firmor, vilket leder till att duktigare mer drivna individer jobbar där, vilket kan ge bättre kontaktnät och fler möjligheter inför framtiden (drivna människor är till exempel mer benägna att starta företag). Det jag är ute efter är att veta vilka konsult-firmor som drar flest duktiga människor och har mest intressanta uppdrag. (vilket var vad jag menade med att en firma får "högre status"
Citera
2020-09-14, 21:08
Bannlyst
Säger inte att du har fel men vad grundar du det på.att Netlight skulle ha bäst anseende och högre krav än andra konsultbolag?
Citera
2020-09-14, 21:11
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Hej!

Vilka IT-konsult firmor är bäst om man vill göra en fin karriär i Sverige inom tech? Finns det några fler än Netlight som har uppdrag hos stora kunder med hög status som Spotify?

Konsult är en bra start på karriären. Du får lösa olika problem inom olika teknologier i olika organisationer. Mycket erfarenhet. Förvänta dig inte mycket lön däremot. Volym och konkurrens betyder pressade priser. Samtidigt är testerna och intervjuerna tuffa och bolagen får lägga mycket tid på dessa samt hitta personer som klarar dem. De vill ha hög lönsamhet.

Här kan du läsa vilka som har mest status idag:

https://www.academicwork.se/foretag/YPAI-mest-attraktiva-arbetsgivarna
Citera
2020-09-14, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Säger inte att du har fel men vad grundar du det på.att Netlight skulle ha bäst anseende och högre krav än andra konsultbolag?

Vet inte om de har bäst anseende tog bara de som ett exempel, de har bra rykte bland mina kursare och alumner och har hört om många som fått en väldigt bra start på karriärren. Dessutom så måste man ha en civilingenjörsexamen och de anställer endast ungefär 10% av de som går igenom rekryteringsprocessen enligt de själva.
Citera
2020-09-14, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Konsult är en bra start på karriären. Du får lösa olika problem inom olika teknologier i olika organisationer. Mycket erfarenhet. Förvänta dig inte mycket lön däremot. Volym och konkurrens betyder pressade priser. Samtidigt är testerna och intervjuerna tuffa och bolagen får lägga mycket tid på dessa samt hitta personer som klarar dem. De vill ha hög lönsamhet.

Här kan du läsa vilka som har mest status idag:

https://www.academicwork.se/foretag/YPAI-mest-attraktiva-arbetsgivarna

Tack för listan, intressant läsning. Är inte säker på att jag håller med dig om lön, dock har jag inte jobbat än så kan endast gå på vad jag har hört från examinerade åren över mig (Netlight tex har kursare fått ingångslön på 38-40k, hatar att ta Netlight hela tiden som exempel men det är också anledningen till att jag startade tråden, för att bredda min horizont). Håller med om att konsult verkar som en bra start på karriären!
Citera
2020-09-14, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Atea
Alla, verkligen alla hatar Atea-folk.
Citera
2020-09-14, 22:07
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Tack för listan, intressant läsning. Är inte säker på att jag håller med dig om lön, dock har jag inte jobbat än så kan endast gå på vad jag har hört från examinerade åren över mig (Netlight tex har kursare fått ingångslön på 38-40k, hatar att ta Netlight hela tiden som exempel men det är också anledningen till att jag startade tråden, för att bredda min horizont). Håller med om att konsult verkar som en bra start på karriären!

Jag jobbar på ett konsultbolag. Vi har folk på alla företagen på ovan nämnda lista. De nyexade är riktigt vassa och samtliga ligger runt 35k. Med vassa menar jag att 80% inte fixar tester och intervjuer. Detta är ej i Stockholm, ligger antagligen lite högre där.

Netlight är rätt små i sammanhanget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in