2020-10-18, 12:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Ja, det finns olika strategier. Men FHM utgick från att flockimmunitet var oundvikligt - det var inte en del av strategin utan något den tog hänsyn till.

Jag säger inte att distinktionen är relevant, men det är den som Tegnell och co. använder sig av.
Eftersom det var oundvikligt på grund av den strategi de valde så är det inte någon retorisk dans.
Citera
2020-10-18, 12:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vilken är jävligt den goda anledningen då?

Det har jag redan svarat på otaliga gånger och andra också. Du förstår inte, för du vill inte förstå.
Citera
2020-10-18, 12:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Problemet är väl att det är väldigt olika. Men du som bor i Skåne har du åkt över bron ?
Nej, det har jag inte. Jag menar ändå att det får ett signalvärde och att man påminns om att hålla avstånd, i alla fall under en längre inkörningstid?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-18 kl. 13:25.
Citera
2020-10-18, 13:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
I princip hälften i skolorna. Det var mer än jag trodde.

Men förmodar att det bara är "taktiskt" förnekande av Tengele då hans ursprungsplan var att nå flockimmuniteten snabbare med hjälp av skolan.
Det är hälften eftersom det är både den skarpa gröna tårtbiten och den turkosa.

Ja, det är taktiskt.
Citera
2020-10-18, 13:04
Medlem
AreYouBacks avatar
Lunchekot idag. Covid viruset överlever 9 timmar på huden. Så berör du en yta på en buss, kliar dig i ansiktet, tvättar och spritar dig hemma och efter det kliar dig i ansiktet och äter en smörgås så riskerar du att drabbas.

Det går inte att skydda sig. Omöjligt.
Citera
2020-10-18, 13:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
En 34 årig vältränad man.
Vem pratar ni om?
Citera
2020-10-18, 13:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Har du inte fått svar på den frågan ganska många gånger nu?
Om du inte gillar svaren av de olika skribenterna som faktiskt tagit sig tid att svara dig får du väl bara acceptera det. I Stockholm har det redan dött 7 gånger fler personer i Covid-19 en i Influensa(2019). Om vi har en immunitet i Stockholm på 10% betyder det att det finns potential att det kan avlida 70 gånger fler personer i Covid en i influensan. Menar du på allvar att du tycker att man borde stänga ner samhället i 70 år för att rädda lika många i influensan som om man stänger ner samhället i ett eller två år för covid? Hur kan du bara tycka att vi inte ska stänga för covid men stänga för influensan, var är din logik någon stans?
Jag menar ingenting, jag vill vet vilka ”jävligt goda anledningar” det finns att inte stänga ned för influensa som skördar dödsoffer år efter år.

Det var ett påstående som gjordes som jag skulle vilja ha förklarat.
Citera
2020-10-18, 13:09
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Detta var bara ett av många exempel, enligt er förnekare skulle viruset bara vara skadligt för multisjuka hospicepatienter (vilket skulle vara illa nog).
Vilket stämmer rent statistiskt. Annars kan du väl räkna upp låt säga... fem fall vi haft här i Sverige. Det skulle motsvara 0.08% av alla dödsfall och 0.005% av alla bekräftat smittade. En läbbig siffra.

Du väljer själv om du vill räkna Adam Alsing som vältränad 30-åring, det är okej för min del och faller inom marginalen.

Jag väntar.
Citera
2020-10-18, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det intressanta med Covid19 att de som oftast råkar mest illa ut är ju de som får en överreaktion av sitt immunförsvar. Du är säker på att din "boost" inte är kontraproduktiv?

Du menar att de med bäst immunförsvar drabbas hårdast?

Då borde väl riskgruppen isåfall vara ”vältränade individer med bra immunförsvar”
Jag har dock inte hört att det är så det ligger till..
Citera
2020-10-18, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vem pratar ni om?

Denne snubbe.

https://www.expressen.se/nyheter/fornekade-pandemin-dog-sjalv-av-viruset/
Citera
2020-10-18, 13:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Vad gäller pet i ansiktet så har jag använt mask en vecka på Mallorca. Oavsett om man oetar sig mer eller mindre i ansiktet så petar man sig tillräckligt i ansiktet när man har mask. Man rättar till den hela tiden. Tar ner den när man känner för att andas lättare. Mask är bra i vissa situationer, men knappast att ha på sig hela tiden.

När folk har mask i sverige där det är ovanligt så hajar man till men när alla har mask blir det motsatt effekt, man bryr sig inte om att hålla avstånd. Det är en enorm skillnad på detta i Sverige och på Mallorca. Jag kände mig mindre trygg på Lidl i Palma än på Lidl i Uppsala.

Din sista spalt är problemet. Man pillar på masken hela tiden och återanvänder den massa gånger.

Visst minskar signalvärdet över tid, det håller jag med om. Gällande att peta sig i ansiktet så har de gjort en studie på det, den visade att med mask petade man sig mindre i ansiktet.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-18 kl. 13:29.
Citera
2020-10-18, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Man smittas ofta i hemmet. Därför är det till nackdel om de i hemmet har många olika grupper de träffar. Om barnen går i skolan men föräldrarna är hemma stämmer ditt påstående. Men om föräldrarna går till arbetsplatser och barnen/ungdomarna går till skolan sprids smittan.
Jag ska vara övertydlig. Det finns en smitta på en arbetsplats. Barnet/ungdomen till dessa föräldrar som jobbar där sprider smitta på skolan och dessa nu ny smittade barn/ungdomar sprider smittan till sina föräldrar som sprider den till deras arbetsplatser. Desto fler personer i familjen som vistas på olika platser desto större spridning. Begränsar man spridningen på skolan begränsar man en stor del av smittans spridning. Tvingar vi alla att flytta isär och leva ensamma och inte i familjer skulle det vara ännu bättre men det är ju inte något man kan göra.

Tack för ett försök till seriöst svar. Dock låter det ju på dig som att det är föräldrarna som är smittspridare i detta scenario. Det bästa vore alltså att föräldrar eftersträvar att inte träffa nya personer, barnen träffar bara samma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in