2020-10-18, 21:11
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Om fartyget knäcks behöver sprickan i så fall börja på däck 8 och gå rakt genom hela fartyget ned till kölen. Det är nog bara något som händer på långa lastfartyg med relativt låga fribord.

Uppgiften om läcka kommer inte bara från någon:

The vessel left port with a starboard list, which was caused by uncontrolled water ingress into the vessel through a hole in the shell plating.
https://estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/chapter43.htm

Besättningen var nog varse om detta. I boken Tysta leken spekulerar författaren i att den svenska inspektören lagts sig i hur de lastade. Inspektören ska ha menat att det sättet skulle ge slagsida mot babord. Så besättningen fick ge med sig, och lasta mer symmetriskt så länge han var på plats.

Jag vet inte vad jag ska tro om hålet. Några pusselbitar saknas. Jag har mest spekulerat i hur hon skulle ha kunnat sjunka med detta hål. Men något verkar lurt, haverirapporten stämmer inte.
Jag har hört att det inte var någon slagsida, utan att vinden gav 1 grad. Men har hört något om att det skulle finnas en läcka med.

Men nu när det nya hålet finns, så anser jag att det är förklaringen. Att det är det mest normala, att vattnet kom därifrån. Det gick ju väldigt fort ifrån smällarna.
Citera
2020-10-18, 21:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
NU är du igång igen. Det var ett svar på mitt påstående:

I HSVA så framgår det att alltså Estonia får en slagsida som sedan rätar upp sig. Detta är inte möjligt utan att det finns vatten under däck enligt HSVA

Och så frågade du om en källa. Och jag gav dig den. Men då byter du spår och börjar hävda att jag sagt att HSVA säger att det måste funnits ett hål. Alltså en lögn och härskarteknik från dig.

Låg nivå.
Du skrev så här:
” HSVA så framgår det att alltså Estonia får en slagsida som sedan rätar upp sig. Detta är inte möjligt utan att det finns vatten under däck enligt HSVA. Därför skall det finnas en läcka redan från början.”
Den rimliga tolkningen av detta var att du menade att HSVA hävdade att det fanns ett hål (läcka) från början. Nu hävdar du att det menar du inte alls. Ingen här begriper förmodligen vad ”en läcka redan från början” är, men det må så vara. Vi är således överens om att HSVA inte har med några hål under vattenlinjen i sitt troliga scenario.

Det är ju bra, för HSVA är tydliga med att ett hål under vattenlinjen inte behövs för att förklara förloppet:

- After the visor fell the vessel advanced straight ahead approximately 2-3 minutes on its original course until it turned to port. During this time a large amount of water flowed onto the vehicle deck onto both sides of the center casing and the ship heeled to starboard. It is likely that there was water on vehicle deck already before the visor fell off.
- When water was sloshing on the vehicle deck, limited amounts of water could flow down on to Deck 1 through the staircases in the front part of the center casing already at early phases of the accident, as reported by the survivors. The sudden heel to starboard probably contributed to this.
- In view of this early water flow on to Deck 1 through the center casing, the assumption of damage deeper down on the hull as a cause for the water on Deck 1 appears superfluous.

(http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf, s.123)
Citera
2020-10-18, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Naturligtvis sitter hydrauliken invändigt.
Men lika fullt slits ju tuberna med om bogvisiret drar rampen utåt när det lossnar.
Vad är det du inte fattar?

det beror på om bogrampen drar ut rampen...vilket den inte gör, vad är det du inte fattar? Svagbegåvad?
Citera
2020-10-18, 21:14
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Ok, ingen rapport men en start. Vilka krängningsvinklar uppkommer i respektive fas?
Det får en professor eller noggrannare person lösa. Fast jag misstänker att de redan nu jobbar på det, de borde komma fram till samma sak antar jag. Kommer bli intressant framöver.
Citera
2020-10-18, 21:15
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du skrev så här:
” HSVA så framgår det att alltså Estonia får en slagsida som sedan rätar upp sig. Detta är inte möjligt utan att det finns vatten under däck enligt HSVA. Därför skall det finnas en läcka redan från början.”
Den rimliga tolkningen av detta var att du menade att HSVA hävdade att det fanns ett hål (läcka) från början. Nu hävdar du att det menar du inte alls. Ingen här begriper förmodligen vad ”en läcka redan från början” är, men det må så vara. Vi är således överens om att HSVA inte har med några hål under vattenlinjen i sitt troliga scenario.

Det är ju bra, för HSVA är tydliga med att ett hål under vattenlinjen inte behövs för att förklara förloppet:

- After the visor fell the vessel advanced straight ahead approximately 2-3 minutes on its original course until it turned to port. During this time a large amount of water flowed onto the vehicle deck onto both sides of the center casing and the ship heeled to starboard. It is likely that there was water on vehicle deck already before the visor fell off.
- When water was sloshing on the vehicle deck, limited amounts of water could flow down on to Deck 1 through the staircases in the front part of the center casing already at early phases of the accident, as reported by the survivors. The sudden heel to starboard probably contributed to this.
- In view of this early water flow on to Deck 1 through the center casing, the assumption of damage deeper down on the hull as a cause for the water on Deck 1 appears superfluous.

(http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf, s.123)
Gud alltså, om du inte ens förstår vad jag menar, varför ger du dig in med att analysera något som bara blir fel?
Citera
2020-10-18, 21:17
Medlem
Citat:
När Estonia får slagsida på > 90 grader hamnar bogrampens gångjärn uppåt. Den kommer då att likna... en garageport kan man säga. Därför faller den ner mot stängt läge.

Vattnet kommer inte att hålla tillbaka rampen eftersom den väger drygt 10 ton och har en densitet som vida överstiger vattnets (i.e. den flyter inte).

Av alla saker att fundera över med Estonia så har du snöat in på det mest uppenbara.

och du verkar inte snöat in på ngt? Du sitter o tjatar , lägger till o drar ifrån så det passar din story, svänger dig med hänvisningar till utredning men inget konkret, utan det finns i utrdeningen bara..., ärligt talat är du väldigt manisk i detta ämne, ungefär som en gammal lp-skiva som hakat upp sig.

Ingenting av trådskrivarna som skrivit här passar dig alls, oavsett vad det gäller, ger mig fan på att du tror torskarna i havet gjort hålet i båten också din korkade jävel.
Citera
2020-10-18, 21:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det var du som sa en hastighet i sammanhanget. Och det var löjligt, vilket det mesta som du skriver är.
Du talade om olika hastigheter för vattenflöde och hur de inte hängde ihop. Sedan skrev du så här:

Nu har de räknat på inflödet genom bogen om den var öppen och fick den till 300 ton per minut, om du läst mina inlägg, vilket du inte gör, så kanske du hade kommit ihåg att besättningen skulle suttit och tittat på i 4 minuter tills det funnits en halv meter vatten på bildäck, då färjan skulle fått slagsida.

Under tiden som detta sker, skall alltså vattnet, som är på däck åk in i ventilationsrören i samma hastighet som på däck. Ja det kanske låter troligt i dina öron
.

Det fetade är befängt eftersom ventilationsrören sitter på sidan och deras öppningar hamnar under vatten vid kraftig slagsida, dvs långt efter de tre i ECR tittar på monitorn.
Citera
2020-10-18, 21:29
Medlem
Severstals avatar
Äh, det här verkar numera bli ett enda antiklimax.

Vattnet som har observerats på däck 0 och 1 och som sannolikt orsakade "den stora överhalningen", kom väl in från bildäck medan visiret var löst och slog mot fartyget, men fortfarande satt fast. Under dessa förhållanden läckte det således in större mängder vatten på bildäck som tog sig ner till däck 0 och 1. Detta förklarar både oljuden som rapporterats och att det fanns vatten på däck 0 och 1. Sedan lossnade bogvisiret till slut och vattenmängderna på bildäck blev enorma. Förlisningen blev ett faktum.

Hålet som det nu har rapporterats om har då uppkommit på annat sätt än i samband med förlisningen. Detta synes än mer rimligt nu när det framkommit uppgifter om fler hål.

Sen har det ju så klart förekommit smuggling av känslig last vilket förklarar den efterföljande mörkläggningen.

Vilken besvikelse. Jag hade hoppats på ett rejält hål under vattenlinjen orsakat av en explosion och att förlisningen hade en mer spännande förklaring än olyckliga omständigheter.
Senast redigerad av Severstal 2020-10-18 kl. 21:40.
Citera
2020-10-18, 21:36
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Det får en professor eller noggrannare person lösa. Fast jag misstänker att de redan nu jobbar på det, de borde komma fram till samma sak antar jag. Kommer bli intressant framöver.

Det har ju folk redan gjort, som du säkert kunde anat. Det har ju redan skrivits för många rapporter...

Med enbart vatten i de förliga utrymmena (jämnt fördelat däck 0&1 vilket är mer instabilt än ditt scenario) uppkom bara +\- 10 graders lutning. Det med flera tusen ton vatten under bildäck. Skulle väckt oro hos besättningen, men går på tvärsen mot vittnesmålen av stor lutning innan giren, folk som kastades ur sängen under den samtidigt som det var ytterst lite vatten där. Och din lutning skulle med säkerhet vara lägre än 10 grader.

I simuleringen la man till 500 ton vatten på bildäck för att det skulle hända något, då uppkom cirka 20 graders slagsida fram tills att bildäck översvämmades underifrån (kan substitueras med att bogen ryker i ditt scenario.

Sidan 46-47:
http://www.estoniasamlingen.nu/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf
Citera
2020-10-18, 21:37
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Här har vi ett annat proffs:
http://estonia.kajen.com/98-03-25_En_parodisk_haveriutredning.html

Anders Björkman, som kommer med logiska argument. Skulle gärna höra vad han anser nu när hålet är upptäckt.
Bra tips, proffs av något slag är han. AB a.k.a. Heiwa var enligt egen utsago rådgivare i sjösäkerhet åt ägarna till den här flytande likkistan som kapsejsade och sjönk pga vatten på bildäck 2006 (låter bekant?):
https://en.m.wikipedia.org/wiki/MS_al-Salam_Boccaccio_98
Över 1000 människor miste livet ombord på detta utmärkta och säkra fartyg, ja om vi skall tro AB alltså.

Men jag vet inte hur mycket tid Heiwa har att lägga på Estonia numera, han har mycket att göra med de fejkade atombomberna och månlandningarna.
Citera
2020-10-18, 21:41
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severstal
Äh, det här verkar numera bli ett enda antiklimax.

Vattnet som har observerats på däck 0 och 1 och som sannolikt orsakade "den stora överhalningen", kom väl in från bildäck medan visiret var löst och slog mot fartyget, men fortfarande satt fast. Under dessa förhållanden läckte det således in större mängder vatten på bildäck som tog sig ner till däck 0 och 1. Detta förklarar både oljuden som rapporterats och att det fanns vatten på däck 0 och 1. Sedan lossnade bogvisiret till slut och vattenmängderna på bildäck blev enorma. Förlisningen blev ett faktum.

Hålet som det nu har rapporterats om har då uppkommit på annat sätt än i samband med förlisningen.

Sen har det ju så klart förekommit smuggling av känslig last vilket förklarar den efterföljande mörkläggningen.

Vilken besvikelse. Jag hade hoppats på ett rejält hål under vattenlinjen orsakat av en explosion och att förlisningen hade en mer spännande förklaring än olyckliga omständigheter.

Ja, helt rätt med tillägget att slagsidan uppkom i stort enbart av den fria vattenytan på bildäck.
Citera
2020-10-18, 21:43
Medlem
Citat:
Du är något på spåren där, för det är ju inte orimligt att se krängningstankarna som ”en fri vätskeyta” med 200 ton vatten som kan röra sig babord-styrbord. Tyvärr kan vi inte ens med denna förenkling använda Fig. 9-10 i Jasionowski 2002 direkt.
(http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf)
Parameter-kurvorna för 1000, 2000, 4000 ton inte bara uppvisar ett ickelinjärt beteende, stabiliteten för aktern ökar till och med för 4000 ton.

Det senare kan vi bortse ifrån eftersom det är en effekt av att vattnet inte kan röra sig lika fritt när mängden ökar. Låt oss föra den tanken till sin spets och utgå från kurvan för 1000 ton som ger en slagsida på 15-16 grader. Nu är tankarna placerade på däck 0 (se modellen i http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf, s.25). Detta medför mindre effekt än det genomsnitt av däck 0 och 1 som Fig. 9-10 visar, men låt oss bortse från det. Om vi då simpelt extrapolerar från 1000 ton-kurvan så får vi en ny skärning på ca 200 ton / 1000 ton * 16 grader vilket blir ungefär +/-3 grader, kanske lite mer eftersom slagsidan öker snabbare initialt, mindre med större vattenmängd. Således nära de +/-4 graderna du nämner.

Stötte på detta som säger i teorin 10° (alltså +/- 5°) men mindre i praktiken

https://estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/17.1.194.htm

För övrigt ett mycket intressant dokument som innehåller flertalet obeskrivna tabeller och figurer. Jag undrar vad de svartmarkerade ytorna, till styrbord akter om midskepps, är? (Sista sidan)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in