2020-10-18, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MicaelCorleone
Hej alla!

Inte skrivit på många år. Kan inte läsa hela tråden heller, för många inlägg. Det jag nu skriver kan säkert finnas med i tidigare inlägg. Jag är BB, även nu +60 bast med TRT i 20 år. Tar prover 3 ggr/år. Tidigare tillskott sedan 1977 i olika former.

Här kommer mina reflexioner:

Testo - Nebido bör man ta själv hemma så man slipper ta en hel dos var 8-12 vecka. Hör av en del som jag hjälpt som inte tillåts det men en veckodos om 125-150 mg beroende på vikt ger oftast ett värde på 18-25. Att åka först upp och sen ner i nivå triggar benmärgen både i uppgång pga ökat substrat (teston) samt i nedgång av nivå pga av receptoruppregelring i benmärgen och man får problem med högt Hb och värre ett högt Evf. Tidigare inom sjukvården så gavs ju Testoviron Depot på licens och då fanns inte samma problem med Hb och Evf. Nebido kom för att avlasta resurser från sjukvården då Test Depot krävde tätare injektioner som oftast inte tilläts av vården.
Jag kan ta mitt Nebido själv så Nebido är kanon OM man kan ta det varje vecka.

LH - HCG bör oxå tas hela tiden då det påverkar även neurologiskt i hjärnan, en substans har ju sällan bara en funktion utan påverkar även andra saker än det huvudsakliga. 2-300 IE, Må-On-Fr är ett bra intervall.

Aromotaisering -Prolaktin Många på TRT har en egentlig orsak med ålder till att aromatisera mer, särskilt med ökad fettinlagring. Därav behövs ofta iaf en aromatiseringshämmare typ Examestan med start 5-10mg/ Må-On-Fr även där. Många jag mött känner ändå av en viss bröstkörtelpåverkan trots A-hämmare men oftast har man då ett påslag av Prolaktin vilken man bör be mätas. Prolaktin kan vid TRT öka bortåt 600 tyvärr och då försvinner både lust och förmåga. Därför kan en Dopaminagonist behöva läggas till. Caber 0,25 mg, 2 ggr i veckan tog ner mina värden till under 10. Då blir det åt hållet som när man var i puberteten.

Allt fungerar mycket bra med ovan, stabilt HB + Evf, medellågt E2 (Östro) samt lågt Prolaktin OCH med en viss egenproduktion och bibehållande av egna producerande körtlar (testiklar).

Ja, hoppas detta kan bringa lite klarhet. Diskuttera gärna.

Så jävla bra skrivet!!

Har läst om en del som gått från nebido till t-e och får mindre problem med hb och evf. Antagligen för kortare halveringstid. Nebido är inte likt kroppens naturliga dygnsvariation överhuvudtaget så det känns som. Själv mår jag bäst när det peakar och med nebido är den kort och lång väntan till nästa. Provat varje vecka och då verkar det som peaken blir för liten pga halveringstiden.

Mådde bäst på pregnyl mono antagligen pga den peakar innom 24 timmar och får en ny peak efter 72 timmar från samma injektion. Peaken efter 72 timmar kommer endast om du tar 500iu eller mer.
Senast redigerad av -Ove-Sundberg- 2020-10-18 kl. 12:48.
Citera
2020-10-18, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zezonen
En möjlighet är huvudvärk pga högt blodtryck, dock borde väl inte blodtrycket vara så farligt på en TRT-dos.

Har något högre blodtryck 95/140 men det borde inte ge huvudvärk. Ska försöka kolla när huvudvärken kommer i relation till injekt.
Citera
2020-10-18, 16:04
Medlem
Fel

Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Har något högre blodtryck 95/140 men det borde inte ge huvudvärk. Ska försöka kolla när huvudvärken kommer i relation till injekt.

Menar du att du har 140/95 i blodtryck vid stillasittande så kan det mycket väl ge upphov till huvudvärk.

Det där är på gränsen till att sjukvården vill medicinera. En kostomläggningen vore på sin plats.
Senast redigerad av MO0nsHinE 2020-10-18 kl. 16:04. Anledning: Särskrivning
Citera
2020-10-18, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KennethRothman
Frågan har ställts förut men svaren är inte riktigt (en-)tyd(l)iga.

Om man är på Nebido har man då kvar något av sin egenproduktion av testo?

Jag undrar eftersom jag funderat lite på vikten av testonivå över dygnet.

Om egenproduktionen är noll blir det ju ingen variation över dygnet.

Har variationen över dygnet någon betydelse för välmåendet?

Förutsatt att du ligger över den nivå du hade innan behandling så nej....ingen egenproduktion
Citera
2020-10-18, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MO0nsHinE
Menar du att du har 140/95 i blodtryck vid stillasittande så kan det mycket väl ge upphov till huvudvärk.

Det där är på gränsen till att sjukvården vill medicinera. En kostomläggningen vore på sin plats.

Då du inte vet något om min kost betackar jag mig för tips angående detta.
Citera
2020-10-18, 20:13
Medlem
Citat:

Ditt tryck är lite för högt.
Hur ser det ut med konditionsträning?
Citera
2020-10-18, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Ditt tryck är lite för högt.
Hur ser det ut med konditionsträning?

Tränar mycket kondition. Mätte nu och då var trycket 87/113. Jag tror att det är kopplat till TRT men jag vet inte hur.
Citera
2020-10-18, 21:06
Medlem
Citat:

Är du en av dem dårarna som inte tror kosten har någon betydelse för ens välmående?

Självklart är det din kost som är fel, även fast jag inte vet vad du äter.

För lite magnesium och omega 3 brukar vara en bidragande faktor. För myclet raffinerat salt brukar också vara ett problem.

Kolla upp natrium/kalium pumpen.
Citera
2020-10-18, 21:33
Medlem
hksnismos avatar
Någon som kör Tostrex brukar ni hålla på trycka på flaskan flera gånger innan ni använder den första gången, det har jag missat bara kört direkt undrar vad det gör för skillnad?

Sedan har jag kört på axlarna det skulle man tydligen inte heller göra enligt fass info om tostrex🧐

Första gången flerdosbehållaren används:

Innan du använder doseringspumpen första gången måste den förberedas. Det gör du genom att hålla behållaren upprätt och långsamt trycka ned pumpen ordentligt åtta gånger. Vid första trycket kommer det kanske ingen gel, men kasta bort all gel som trycks ut. Pumpen behöver bara förberedas innan första dosen.
Citera
2020-10-18, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MO0nsHinE
Är du en av dem dårarna som inte tror kosten har någon betydelse för ens välmående?

Självklart är det din kost som är fel, även fast jag inte vet vad du äter.

För lite magnesium och omega 3 brukar vara en bidragande faktor. För myclet raffinerat salt brukar också vara ett problem.

Kolla upp natrium/kalium pumpen.

Sköt dig själv. Din åsikt betyder ingenting.
Citera
2020-10-18, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hksnismo
Någon som kör Tostrex brukar ni hålla på trycka på flaskan flera gånger innan ni använder den första gången, det har jag missat bara kört direkt undrar vad det gör för skillnad?

Sedan har jag kört på axlarna det skulle man tydligen inte heller göra enligt fass info om tostrex🧐

Första gången flerdosbehållaren används:

Innan du använder doseringspumpen första gången måste den förberedas. Det gör du genom att hålla behållaren upprätt och långsamt trycka ned pumpen ordentligt åtta gånger. Vid första trycket kommer det kanske ingen gel, men kasta bort all gel som trycks ut. Pumpen behöver bara förberedas innan första dosen.

Det har nog mer med att få rätt mängd vid varje pump att göra. Första pumpen på flaskan är ju inte ”hela” pump.

Axlarna har rekommenderats här i tråden då det oftast är ett område med mindre fett för ett bättre upptag och mindre aromatisering.

Får du bra resultat och ditt värde inte blir för högt så ser jag inte det som något problem.

Hade tostrex innan jag bytte till nebido.
Citera
2020-10-18, 23:51
Medlem
Citat:

Ett bra tips om du vill sänka blodtrycket är att köpa vitlöksextrakt, det sänker blodtrycket lika bra som blodtrycksmedicin, men utan biverkningar. Finns många studier på det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in