• 2
  • 3
2020-10-11, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alima3342
jo det förstår jag , men va mer nyfiken på hur trippen känns på svamp , mot alkohol eller andra droger

sitter man typ bara och tänker på svamptripp ? som på lustgas typ fast under längre tid ?

eller är det typ att man fantiserar lös på en sådan tripp rent allmänt , eller handlar det om mest seriösa tankar ?

Trippen för mig känns som hjärnan blir grötig, dålig balans, blir lite korkad och djup på samma gång. Tänker annorlunda ur andra vinklar. Gör man grejer man gjort innan är det som man gör det första gången. Efter ett tag när jag tittar på klockan tänker jag har det inte gått mer tid? Tiden saktar ner och man inser hur mycket olika grejer man tänkt på den korta tiden. Även synen förändras.

Men att man tänker seriösa eller oseriösa tankar beror nog på hur man är som person.

ÄR du känslig så räkna med hallucinationer, själv måste jag nog upp i hästdoser innan jag får det, får ju mindre synförändringar men inget i närheten av vad andra verkar få.
Citera
2020-10-11, 16:04
Medlem

Jag skulle säga så här, det är sant många far illa i detta landet. Kopplingen till svamp ser jag däremot inte. Vill man lösa problemet bör man söka svaret någon annanstans.
Citera
2020-10-11, 16:18
Medlem
Med tanke på att svamp har börjats användas inom vården i mer upplysta länder och forskningen fortsätter och visar goda resultat på att användas mer brett även inom psykiatrin så menar jag att varken TS eller de flesta i tråden inte har någon aning om vad de pratar om, inte läst någon forskning itan bara gissar utifrån vad de lärde sig i grundskolans obligatoriska anti-drog propaganda. Även LSD som man innan det blev olagligt användes i terapi syften av utbildade psykiatriker. Mina egna erfarenheter av svamp och lsd har enbart gett mig positiva effekter. Samma gäller alla jag känner som brukar och enligt den forskningen som finns(det finns ett stort gap i forskmingen, mellan någon gång på 60talet tills 00-10 talet gjordes ingen forskning) så ökar inte risken för psykisk ohälsa, tvärtom, möjligen om du har schizofreni eller psykos sjukdom så kan det kanske gå illa. Men detta omfattar 1-2% av befolkningen, och det kan även ge dem medicinska effekter.
Citera
2020-10-11, 16:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chill123
Samma gäller alla jag känner som brukar och enligt den forskningen som finns(det finns ett stort gap i forskmingen, mellan någon gång på 60talet tills 00-10 talet gjordes ingen forskning) så ökar inte risken för psykisk ohälsa, tvärtom, möjligen om du har schizofreni eller psykos sjukdom så kan det kanske gå illa. Men detta omfattar 1-2% av befolkningen, och det kan även ge dem medicinska effekter.

Precis. Sen ska man ju dessutom tillägga att schizofreni brukar utlösas i tidiga 20-årsåldern vilket också är åldern för den typiska personen som håller på med psykedelia. Sen växer schizofreni generellt bort av sig självt med tiden vilket inte psykiatrin brukar vilja erkänna heller då de vill sälja på alla dyra preparat för resten av livet.
Citera
2020-10-11, 16:37
Medlem
Armyants avatar
Då tycker vi drar slutsatsen att åsikter finns i ämnet. Tack för er medverkan.

Jag drömmer om att föra forskningsområdet vidare.

Vi får se vad som går igenom och inte.

Ha det bra med era bidrag till samhället.

Ha det bra, och tack.
Citera
2020-10-11, 16:47
Medlem
Homofants avatar
Att folk far illa eller dör av svamp hör till natural selection. Trots identifieringsböcker osv så misslyckad de fatalt. De är korkade människor. Sådana ska vi inte bygga framtiden på. De kan offras. Vi har inte längre survival of the fittest, så det får bli survival of the smartest. De som chansar med sitt liv framför kunskap får gå o dö.

Är själv svamp nörd sedan 1988, när jag var 8. Har som standard att finna och äta en ny svamp per år. Detta år blev det blomkålsvamp. Enastående god.

Toppisar finns i vissa delar av landet me ännu inte kring Sthlm. Har ett fält där det är ngn bregott fabrik i vanliga fall som alltid ger utdelning.

Toppisar är enligt min mening mkt om timing att hitta, ska vara strax innan frosten (2-3 dygn) men ändå när det på dagarna är "brittsommar"
Citera
2020-10-11, 18:42
Medlem
Proras avatar
Citat:
Hur är en tripp på svamp mot tex alkohol , hur förvrider den sinnet mer än andra droger ??

har aldrig knarkat !

För egen del (över ett kvartssekel sedan senast): det som man i dagligt tal skulle karaktärisera och distinkt kunna sortera som känslor, sinnesförnimmelser, fantasier och minnen flyter ihop, växlar okontrollerbart hela tiden i styrka och är svåra att skilja från varandra. Lite som att drömma fast du är vaken.
Citera
2020-10-11, 19:06
Medlem
Man ska i såna här sammanhang inte förglömma att "dåliga" trippar också kan vara givande, kanske rent av de mest givande. Och att resan. På inget sätt slutar för att svampen lämnar blodomloppet.

Bara ett. Instick sådär.
Citera
2020-10-12, 00:30
Medlem
freeworldTVs avatar
Självförhärligande och okunnigt nonsens. Orsaken att många snetrippar är bland annat stressen av att det är olagligt och frånvaro av kulturella mekanismer som gör att folk bättre kan hantera och finna mening i den psykedeliska upplevelsen.

Att "bara 25% är supermänniskor nog att hantera trippen" tror jag motbevisas av typ all erfarenhet av dessa växter och substanser bland kulturer med shamanska kulturella mekanismer. Tvärtom är det just de som är vilsna och sjuka som oftast skickas till shamanen. För att läka och hela, kropp och själ.

Dessutom är svamp den mest ofarliga drogen enligt WHOs index sett till toxicitet, mm.
Citera
2020-10-14, 01:05
Medlem
mryellowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armyant
Hej Flashback!

En kort introduktion av mig:

Jag jobbar och trivs mycket bra med det jag gör just nu.

Bakgrund till ämnet:

Jag finner många tråder som förklarar att unga män och eventuellt kvinnor i minoritet ”snear” på ”magic muchrooms”. Sådana svampar finns att finna vilt här i Sverige.

Vad tänker jag?

Det är ju så att svamp är en tung drog på många sätt. Dessa snetrippar fungerar på så vis att den låga latenta hämningen som varar under ruset är för påfrestande både under trippen och efteråt. Med andra ord blir intrycket (eventuellt geniala tankar) för mycket att hantera. Exempelvis har en inte möjligheten att smälta innehållet i en tripp efter själva ruset, vilket kan driva individen till vanvett och många gånger gör.

Enligt mig, känner jag intuitivt att en bör nå ut med information för vilken typ som kan tänkas klarar av att hantera en tripp. Jag känner att i grova drag är individen som klarar av en tripp generellt kreativ. Också intelligenta. Därtill klarar sig bäst individen som är av dagdrömmande typ och korrelerar med kreativitet, intelligens och att individen är frisk på så vis att hen kan balansera tillvaron i den konkreta världen samt det egna rika inre livet.

Mycket finns att tillägga. Men vad jag vill lägga fram är att alla kan inte hantera svamp och liknande droger. Jag tror att i populationen klarar omkring 25 % av att hantera drogen. Tänk själv utifrån den siffran vad alla dessa ungdomar som experimenterar råkar ut för psykiskt.

Jag finner att forskning i ämnet är intressant vari en jobbar på en lösning för alla i populationen att kunna använda sig av drogen.

Jag vill gärna diskutera personlighet i förhållande till drogen. Därför ligger detta på psykologi.

Tveka inte att skriva in ditt inlägg.

Ha en bra dag!

Set and setting är allt. Okej klart nästa fråga.

Nej, men visserligen kan personlighet spela in, utifrån perspektivet att personen i fråga kan utan problem släppa eller snarare lämna känslan av ”självet”.

Om det nu är bundet till personligheten är annan fråga. Finns troligtvis en rad variabler som spelar in.

Av egen erfarenhet förändras det över tid också.
Citera
2020-10-18, 09:39
Medlem
prokaryotkungens avatar
Förstår inte varför det pratas psykoser på svamp. Just speciellt psilocybinsvampar är kända för just sina antipsykotiska egenskaper och används för att behandla psykoser.

Så "jag fick psykos av ett antipsykotikum" håller inte för granskning riktigt.

Sant är att en svamptripp är en klart annorlunda upplevelse jämfört med de droger som åtnjuter laglig status och att vissa som inte förstått detta kan få svårhanterliga upplevelser.

Man får liksom bryta ned det i vilka som tar drogen, vilken grundsetting de befinner sig i och vad de har förväntat sig.
Jag ser en testosteron stinn grupp unga herrar där man är ute efter en cool upplevelse och typ hetsar varandra till större stordåd framför mig och där är risken för dåligheter störst.

Det är ingen skillnad egentligen mot andra droger i det avseendet. Det är oförståndet och bristen på konsekvenstänkande som skapar problem.

Jag har trippat många gånger, känner många andra som gjort samma. Brukar alltid pumpa folk på om de har varit med om något riktigt dåligt 'a la psykos eller liknande och om de vet om någon som varit med om det. Surprise surprise så är det mycket ovanligt. Så ovanligt att jag bara (under nästan 30 års psykedelikande) bara stött på ETT konkret exempel av något som kan ses som mer än en "snedfylla" fast på psykedelia.

Det sagt så är svampen ett oerhört kraftfullt redskap och att sätta den i händerna på någon som inte förstår vad den gör är änna ett recept för en dålig kväll.
Citera
2020-10-18, 18:53
Medlem
Fraktalbanans avatar
Citat:
Hur är en tripp på svamp mot tex alkohol , hur förvrider den sinnet mer än andra droger ??

har aldrig knarkat !

Svårt att förklara, men hade en tripp förra helgen så ganska färskt. När svamparna väl kickade in efter 30-40 min försvann tankarna. Alltså bilder och grubblerier som annars hela tiden är närvarande. Jag hade bara närvaro i mig själv, det jag såg framför mig, andningen och vad som händer i kroppen. Det liksom kommer och går pirr genom bröstet och magen. Kroppstemperaturen går upp och ner i vågor och börjar göra kopplingar man inte kunnat göra innan. Kan dyka upp minnen man förträngt eller observationer från veckan man varit omedveten om och insikter i hur man beter sig. När väl peaken slår in brukar jag lägga mig och lyssna på musik. Det är som att gränserna mellan medvetande, kropp och omgivning upphör, allt liksom smälter ihop till en sörja fast det är verkligare än någonting man upplevt. Det var extremt existentiellt jobbiga upplevelser när jag började trippa men någonting jag njuter av numera, en slags befrielse en stund. Jag kan se och känna musiken på ett annat sett och finns så otroligt mycket detaljer. Ser ofta olika väsen under den stunden. Sen kommer jag gradvis tillbaka och funderar över trippen tills jag somnar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in