2020-10-18, 16:52
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Om du spritar ditt ansikte är du säker (mer säker) än om du bara spritar händerna. Jag menar att det går inte ens att skydda sig med handsprit. Sen har du dörrhandtaget, vattendelaren i badrummet, dörrhandtaget till badrummet. Men man kan ju minska riskerna trots allt.

Var det inte upp mot 28 dagar viruset kunde klara sig på vissa ytor?
Citera
2020-10-18, 16:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Här:

”Det var Sverige som gick sin egen väg och vägrade följa den gemensamma coronastrategi som EU-länderna kommit överens om. Då blir det märkligt att – som statsepidemiolog Anders Tegnell i en intervju i DN (25 september 2020) – beklaga sig över att samarbetet sprack och efterlysa en gemensam EU-strategi.

Anders Tegnell sade ungefär samma sak i sitt sommarprogram i juni. Att världen blev som galen när det ena landet efter det andra stängde ner. Kvar stod Sverige, som ensamt höll fast vid den gamla pandemiplanen som hade jobbats fram under de senaste 20 åren.”

”Förnuftig, sansad och vilande på vetenskaplig grund. Det är så den svenska coronastrategin brukar beskrivas. Vi fick höra att andra länder handlade i panik och härmade varandra när de stängde sina samhällen. Där togs ”populistiska” och ogenomtänkta beslut för att politikerna ville visa handlingskraft, sades det.

Men vad vi svenskar inte fått höra talas om – och som inte heller nämns i DN-intervjun med Anders Tegnell – var att EU-länderna hade enats om att agera gemensamt för att stoppa smittspridningen och att nedstängningen av Europa under andra hälften av mars skedde på ett koordinerat vis utifrån en gemensam plan.

Det var den eskalerande utvecklingen i Italien i början av mars som fick EU:s regeringschefer att agera gemensamt för att undvika att fler länder skulle hamna i samma katastrofläge. EU:s coronastrategi lades fast vid två extrainkallade toppmöten med Europeiska rådet den 10 och 17 mars (båda var videokonferenser). Även toppmötet den 26 mars ägnades åt den gemensamma strategin.”

”EU-länderna var överens om att människors hälsa var prioritet nummer ett och att smittskyddsåtgärder skulle grunda sig på vetenskapliga och medicinska råd. Man sade också att åtgärderna måste vara proportionerliga så att konsekvenserna för samhället som helhet inte skulle bli onödigt omfattande.

En expertpanel med erkända epidemiologer och andra experter hade tillsatts för att bistå EU-kommissionen och den europeiska smittskyddsmyndigheten (ECDC). Den europeiska strategin hade som mål att trycka undan viruset för att vinna tid, så att sjukvården skulle hinna ställa om och att länderna skulle ha möjlighet att utöka sin test- och smittspårningskapacitet. De åtgärder som föreslogs baserades helt och hållet på experternas råd.

Det finns evidens för att kraftfulla åtgärder kan stoppa smittspridningen. Det visar även erfarenheterna från Kina. Så står det i ECDC:s riskbedömning från den 2 mars, där man betonar att rätt åtgärder måste införas utan fördröjning för att få stopp på virusets framfart. Sådana åtgärder bör samordnas på EU-nivå, framhålls det.”

Läs vidare här:

https://www.dn.se/insandare/sverige-bryter-mot-eus-coronastrategi/
Det var väl ett ganska svagt "bevis" i en insändare i DN.
Birgitta Hellman Magnusson (pensionerad journalist och bibliotekschef) är säkert jätteduktig, men hon verkar inte ha förstått att EU inte bestämmer allt i Sverige.

Om man läser https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/covid19_-_eu_recommendations_for_community_measures.pdf så framgår inte riktigt samma saker som debattören skriver i insändaren. Jag tror faktiskt inget EU-land har följt detta till punkt och pricka.

Här (https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/b6cce03c4d0e4e7ca3c9841bd96e6b3a/pandemiberedskap-hur-vi-forbereder-oss-19074-1.pdf) kan man läsa hur Sveriges generella pandemiberedskap ser ut.

Väntar på ett riktigt bevis att det faktiskt var Sverige som bröt tidigare överenskommelser om hur en pandemi skulle hanteras och då menar jag inte en insändare i DN och inte ett nytt dokument som togs fram i panik vinten/våren 2020.
Citera
2020-10-18, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Sveriges covidstrategi får svidande kritik (välförtjänt):

https://www.politico.eu/article/europes-leaders-rated-on-their-coronavirus-response/

Övriga nordiska länder hyllas för sin covidstrategi, kallas för "northern lights".
Sverige...inte direkt. "Tappat bollen" och "modell för covidförnekare på ytterkanten" är termer som används...

"Sweden. Who would believe this? By any objective measure, the country, long regarded by progressives as the gold standard of governance, dropped the ball on COVID-19. Prime Minister Stefan Löfven effectively handed responsibility for the government response to Sweden’s guru-like chief epidemiologist, Anders Tegnell, who opposes masks and argued against closing schools, shops or restaurants. For Tegnell, lockdowns are “using a hammer to kill a fly.”

Tegnell insists that he was not “definitely not” pursuing a “herd immunity” strategy to build up immunity to the virus in the population, although a batch of emails exchanged with a colleague in Finland that were obtained by a Swedish journalist rather suggest he was. Whatever the plan, it has so far resulted in more than 100,000 infections and a case fatality ratio (the proportion of those infected who die) of 5.8 percent, on par with Sudan’s. The rate in neighboring Norway is just 1.7 percent.

Sweden is still a model – at least among adherents of the corona-denying fringe.
If Löfven, a Social Democrat, is having second thoughts, he’s not betraying them. For now, he’s sticking to his motto: hålla i och hålla ut (“keep battling on”)."

Jag förstår inte varför en amerikansk journalists dussintyckande ska ses som ett domslut över någonting som fortfarande pågår. Karln är inte epidemiolog, ekonom eller överhuvudtaget kunnig om Skandinavien.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det är mycket intressant och dessutom nedslående. Det är ju inte precis den bild Tegnell har kablat ut via uttalanden som

- plötsligt blev alla andra länder galna och stängde ner.

Det känns som om väldigt mycket har undanhållit oss, bilden många invånare har är ju den som FHM och Tegnell förmedlar. Det är inte särskilt många som lägger ner tid på att inhämta information från andra källor.

osv osv osv
Information från en insändare i DN räknas nog inte som informationsinhämtning, men vi kan ju säkert hitta något värdefullt om vi försöker.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

https://www.politico.eu/article/europes-leaders-rated-on-their-coronavirus-response/

Övriga nordiska länder hyllas för sin covidstrategi, kallas för "northern lights".
Sverige...inte direkt. "Tappat bollen" och "modell för covidförnekare på ytterkanten" är termer som används...

"Sweden. Who would believe this? By any objective measure, the country, long regarded by progressives as the gold standard of governance, dropped the ball on COVID-19. Prime Minister Stefan Löfven effectively handed responsibility for the government response to Sweden’s guru-like chief epidemiologist, Anders Tegnell, who opposes masks and argued against closing schools, shops or restaurants. For Tegnell, lockdowns are “using a hammer to kill a fly.”

Tegnell insists that he was not “definitely not” pursuing a “herd immunity” strategy to build up immunity to the virus in the population, although a batch of emails exchanged with a colleague in Finland that were obtained by a Swedish journalist rather suggest he was. Whatever the plan, it has so far resulted in more than 100,000 infections and a case fatality ratio (the proportion of those infected who die) of 5.8 percent, on par with Sudan’s. The rate in neighboring Norway is just 1.7 percent.

Sweden is still a model – at least among adherents of the corona-denying fringe.
If Löfven, a Social Democrat, is having second thoughts, he’s not betraying them. For now, he’s sticking to his motto: hålla i och hålla ut (“keep battling on”)."

Det är pinsamt. Man skäms för att vara svensk nuförtiden. Jag tror jag ska börja säga att jag är dansk, när jag är utomlands. Folk utanför Norden ser/hör inte skillnaden.
Citera
2020-10-18, 17:15
Medlem
Citat:

Problemet är dock att den generellt negativa bilden av restriktionerna man tar till för att stävja viruset inte enbart utsöndras av Covid-förnekande personer. Att man sedan blandar in Sverige i detta börjar i något avseende bli löjligt. Sverige gjorde vad hela Europa gör just nu med den enkla skillnaden att vi gjort samma sak hela vägen. Hela artikeln känns förövrigt som ett väldigt lätt sätt att skriva av väldigt många uppgivna individer som förlorat precis allt under denna kris. Osmakligt nog titulerar man dem även med titlar som inte stämmer överens med verkligheten.
Citera
2020-10-18, 17:17
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är pinsamt. Man skäms för att vara svensk nuförtiden. Jag tror jag ska börja säga att jag är dansk, när jag är utomlands. Folk utanför Norden ser/hör inte skillnaden.

De flesta har nog insett att corona är ett överhypat förkylningsvirus där 80% inte märker något, för det finns en inbyggd immunitet mot viruset i befolkningen. Vilket betyder att 10-20% är flockimmunitet. Enligt Harvardforskare. Och flockimmunitet har vi redan nått. Det blir ingen andra våg. Den enda vågen som kommer är vågen av PCR tester och propaganda från MSM som förnekar verkligheten.

Citat:
There is growing evidence that T-cell immunity allows populations to reach herd immunity once only 10-20% are infected with SARS-CoV-2.

This would explain why a highly transmissible virus in densely populated areas peaked at 10-20% infected regardless of lockdowns or masks.
https://twitter.com/JamesTodaroMD/status/1292873236716433416?s=20
Citera
2020-10-18, 17:17
Medlem
Swan65s avatar
Citat:

Sluta läsa vänsterpropaganda och gå utomhus. Far gärna utomlands och hör på riktiga människor. Mitt förra arbetspass på 5 veckor förde mig till stora delar av englands ostkust, Holland, Belgien, Tyskland, Polen och Litauen. ALLA jag pratar med hyllar den svenska modellen och avskyr nedstängningar och rädda kärringar såsom du själv. Så nä du behöver absolut inte skämmas för att vara svensk och bo i Sverige, tvärtom, utan en tillstymmelse till tvekan är Sverige den stora förebilden. Tyvärr hjärntvättas svagsinta invånare av dess alarmistiska styre. På denna tråd finns ungefär ett dussin rädda dårar, resten av Sverige är utomhus och jobbar.
Citera
2020-10-18, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Jag förstår inte varför en amerikansk journalists dussintyckande ska ses som ett domslut över någonting som fortfarande pågår. Karln är inte epidemiolog, ekonom eller överhuvudtaget kunnig om Skandinavien.
Det är dessutom inte amerikanska Politico, utan europeiska Politico - i Berlin. De talar i egen sak.
Senast redigerad av aw 2020-10-18 kl. 17:24.
Citera
2020-10-18, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Ja, eller hur. Låt oss ignorera sanningen och istället fortsätta piska upp rädsla och panik hos befolkningen. Mycket viktigt att vi alla är livrädda. Hela tiden.

Boomer.

Hade du haft någon som helst aning om någonting hade du vetat att Sverige hyllas som ett föregångsexempel i stora delar av världen. Främst av utländsk konservativ/nationalistisk/högermedia.
Det tror jag inte på. Akademiska kretsar brukar förkasta Sveriges strategi.
De som har insyn i Coronapandemin med rätt utbildning.
Om det finns vissa utländska politiska vingar som vill utnyttja det till sin egen vinning är helt annan sak.
Citera
2020-10-18, 17:22
Medlem
Citat:
Skäms gör man över gängkriminaliteten och det helt värdelösa läget i landet generellt. Den gemensamma välfärden är helt urholkad och att vi har ett politiskt landskap i fullständigt kaos. Kring Covid känner jag en genuin stolthet över att nationen valde att gå sin egen väg. Självklart gick saker snett på sina håll men det gjorde det i princip överallt.
Citera
2020-10-18, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Tegnell uttalar sig om flyktingkrisen i Financial Times: ”Ingen kris”.

Vad har det med covid att göra? Tja, har karln verkligen koll på saker och ting? Grodor hoppar ur munnen på honom i parti och minut. Dessutom görs kopplingen flyktingkris och pandemin i intetvjun.

Expressen kontaktar honom, och då mildrar han sitt uttalande. Men nog blev väl bostadssituationen annorlunda med falska kontrakt, flera skrivna på samma adress etc.
Och visst har det östs pengar över ”flyktingindustrin” och visst har vi väl fått ett icke föraktligt antal nya bidragsmottagare? Apropå att ekonomin inte påverkats.

Dessutom bidrog väl trängseln och bristande språkkunskaper på Järvafältet till smittspridningen? Vidare så var det väl en hel del ”outbildad” och språksvag personal från dessa grupper som jobbade inom äldrevården i våras..?

Löfvén har man satt munkavle på, när gör man det på AT?

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-uttalar-sig-om-flyktingvagen-ingen-kris/

EDIT
Ojdå, tvåa på bollen, eventuellt trea. Men likväl viktigt att lyfta fram.

Särskilt som han menar att vi knappt har påverkats av ”flyktingkrisen” och att den inte alls haft nån påverkan på folkhälsan (och i förlängningen hanteringen av pandemin) ...

Det är jättebra att idioten Tegnell uttalar sig fel om stora fenomen, förutom coronakrisen.

Det är önskvärt att hans störda personlighet och absurda språkmisshandel synliggörs.

Tegnell skulle kunna förklara varför en seriekrock är en singelolycka.... Han skulle kunna råna dig och förklarar varför det inte är ett rån.

Tegnell är en mäktig man i nördkamouflage, som är en katastrof för pandemihanteringen.

Tegnell är en makalös ordrunkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in