2020-10-18, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Men nu var det faktiskt så att redan mycket tidigt hade EUs medlemsländer diskuterat och bestämt hur varje land skulle agera. Vad som skulle göras hade beslutats tillsammans med ett ”vetenskapsråd så att alla restriktioner var grundade på vetenskapliga rön och forskning.

Sverige var det enda (?) land som inte följde den redan uppgjorda strategin.

Det här var okänt för mig. Har du någon källa så jag kan läsa på lite?
Citera
2020-10-18, 15:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu blir jag fundersam.
Om jag inte minns fel så var det nästan bara Sverige som följde uppgjorda planer, men jag är osäker.

Det är intressant att man kan ha så olika uppfattning. Hur kan man kolla vad som är mest rätt?

Här:

”Det var Sverige som gick sin egen väg och vägrade följa den gemensamma coronastrategi som EU-länderna kommit överens om. Då blir det märkligt att – som statsepidemiolog Anders Tegnell i en intervju i DN (25 september 2020) – beklaga sig över att samarbetet sprack och efterlysa en gemensam EU-strategi.

Anders Tegnell sade ungefär samma sak i sitt sommarprogram i juni. Att världen blev som galen när det ena landet efter det andra stängde ner. Kvar stod Sverige, som ensamt höll fast vid den gamla pandemiplanen som hade jobbats fram under de senaste 20 åren.”

”Förnuftig, sansad och vilande på vetenskaplig grund. Det är så den svenska coronastrategin brukar beskrivas. Vi fick höra att andra länder handlade i panik och härmade varandra när de stängde sina samhällen. Där togs ”populistiska” och ogenomtänkta beslut för att politikerna ville visa handlingskraft, sades det.

Men vad vi svenskar inte fått höra talas om – och som inte heller nämns i DN-intervjun med Anders Tegnell – var att EU-länderna hade enats om att agera gemensamt för att stoppa smittspridningen och att nedstängningen av Europa under andra hälften av mars skedde på ett koordinerat vis utifrån en gemensam plan.

Det var den eskalerande utvecklingen i Italien i början av mars som fick EU:s regeringschefer att agera gemensamt för att undvika att fler länder skulle hamna i samma katastrofläge. EU:s coronastrategi lades fast vid två extrainkallade toppmöten med Europeiska rådet den 10 och 17 mars (båda var videokonferenser). Även toppmötet den 26 mars ägnades åt den gemensamma strategin.”

”EU-länderna var överens om att människors hälsa var prioritet nummer ett och att smittskyddsåtgärder skulle grunda sig på vetenskapliga och medicinska råd. Man sade också att åtgärderna måste vara proportionerliga så att konsekvenserna för samhället som helhet inte skulle bli onödigt omfattande.

En expertpanel med erkända epidemiologer och andra experter hade tillsatts för att bistå EU-kommissionen och den europeiska smittskyddsmyndigheten (ECDC). Den europeiska strategin hade som mål att trycka undan viruset för att vinna tid, så att sjukvården skulle hinna ställa om och att länderna skulle ha möjlighet att utöka sin test- och smittspårningskapacitet. De åtgärder som föreslogs baserades helt och hållet på experternas råd.

Det finns evidens för att kraftfulla åtgärder kan stoppa smittspridningen. Det visar även erfarenheterna från Kina. Så står det i ECDC:s riskbedömning från den 2 mars, där man betonar att rätt åtgärder måste införas utan fördröjning för att få stopp på virusets framfart. Sådana åtgärder bör samordnas på EU-nivå, framhålls det.”

Läs vidare här:

https://www.dn.se/insandare/sverige-bryter-mot-eus-coronastrategi/
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-18 kl. 15:31.
Citera
2020-10-18, 15:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag ser ff inte din poäng, sars-cov2 är inte en influensa. Den vanliga säsongsinfluensan har inte heller påverkat vården så att den riskerar att krascha.

Och det är just orsaken till att Folkhälsomyndigheten bad regeringen om att klassa covid-19 som en allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom.

Men nu kraschade ju inte sjukvården i våras. Däremot kan den, mycket väl, riskera att krascha under SARS-COV2 säsongen 2020/2021.

Just därför utesluter jag inte hårda åtgärder, ( en kort "nödfallslockdown"), under första halvan av januari, om det skulle hjälpa sjukvården att snabbt utöka antalet IVA-platser. Jag utesluter inte heller en längre "lockdown", av tysk modell, under mars och april, då SARS-COV2 säsongen kulminerar. Då skulle det sedan vara helt riskfritt att öppna upp i maj, (då smittan ändå dör ut).

Vi har aldrig upplevt en hel SARS-COV2 säsong tidigare, så vi måste därför vara beredda för allt. Men allt detta kräver noggranna överväganden: Orsakar smittskyddsåtgärder mer död/förlorade levnadsår och lidande än vad covid-19 ställer till med på kort och lång sikt? Eller är det befogat att, tillfälligt, ändra strategi för att förhindra att mer död/förlorade levnadsår och mänskligt lidande sker på kort och lång sikt jämfört med om vi står fast vid vår tidigare strategi?

Du misstar dig om du tror att inte personalen på Folkhälsomyndigheten, ständigt, har detta i sina tankar. Men mycket hänger, naturligtvis, på hur det hela utvecklas, vilket är extremt svårt att förutsäga. Bara en sådan sak som: Hinner vi vaccinera sjukvårdspersonal och riskgrupperna innan SARS-COV2 säsongen kulminerar i mars och april?
Citera
2020-10-18, 15:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Det här var okänt för mig. Har du någon källa så jag kan läsa på lite?

Här:

Citat:
Här:

”Det var Sverige som gick sin egen väg och vägrade följa den gemensamma coronastrategi som EU-länderna kommit överens om. Då blir det märkligt att – som statsepidemiolog Anders Tegnell i en intervju i DN (25 september 2020) – beklaga sig över att samarbetet sprack och efterlysa en gemensam EU-strategi.

Anders Tegnell sade ungefär samma sak i sitt sommarprogram i juni. Att världen blev som galen när det ena landet efter det andra stängde ner. Kvar stod Sverige, som ensamt höll fast vid den gamla pandemiplanen som hade jobbats fram under de senaste 20 åren.”

”Förnuftig, sansad och vilande på vetenskaplig grund. Det är så den svenska coronastrategin brukar beskrivas. Vi fick höra att andra länder handlade i panik och härmade varandra när de stängde sina samhällen. Där togs ”populistiska” och ogenomtänkta beslut för att politikerna ville visa handlingskraft, sades det.

Men vad vi svenskar inte fått höra talas om – och som inte heller nämns i DN-intervjun med Anders Tegnell – var att EU-länderna hade enats om att agera gemensamt för att stoppa smittspridningen och att nedstängningen av Europa under andra hälften av mars skedde på ett koordinerat vis utifrån en gemensam plan.

Det var den eskalerande utvecklingen i Italien i början av mars som fick EU:s regeringschefer att agera gemensamt för att undvika att fler länder skulle hamna i samma katastrofläge. EU:s coronastrategi lades fast vid två extrainkallade toppmöten med Europeiska rådet den 10 och 17 mars (båda var videokonferenser). Även toppmötet den 26 mars ägnades åt den gemensamma strategin.”

Läs vidare här:

https://www.dn.se/insandare/sverige-bryter-mot-eus-coronastrategi/
Citera
2020-10-18, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Du blev förnekare när detta vintervirus tog sommaruppehåll. I vinter kommer du återigen bli alarmist, det kommer bli ett blodbad.

Det tog inte sommaruppehåll i andra länder så det var ju tokigt.
Vidare ser vi inte samma exponentiella tillväxt som i våras. En ökning lär vi få se. Men blodbad? Hur VET du det menar du? Än en gång- sluta vara alarmist/förnekare.
Citera
2020-10-18, 15:35
Medlem
Ni sitter med en större risk för att få en större andravåg, om man ska kalla det så, säger han om Sverige.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/norge-ni-har-inga-atgarder-mot-det/
Citera
2020-10-18, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Det är en tolkning. En annan är att Sverige var de enda som vågade stå upp för sin vetenskapliga bedömning kring vad som var bäst väg framåt. I stället för att få panik av matematiska domedagsmodeller (som visat sig vara felaktiga).

Oavsett så är det fullständigt orimligt att ignorera ekonomiska aspekter när restriktioner utvärderas. Ekonomi påverkar människors liv i extremt stor omfattning. Det går inte att blunda för. Att du är i en position att kunna offra pengar en period betyder inte att alla kan det.

Så hvilke lande i Europa var ikke i fuld gang med at lukke ned, inden de "matematiske dommedagsmodeller" blev offentliggjort?
Hviderusland, Storbritannien, Sverige og?

Sveriges videnskabelige bedømning undervurderede tydeligvis behovet for værnemidler, testmuligheder og korrekte rutiner på plejehjem m.m,
men godt at den tog hensyn til økonomien.
Citera
2020-10-18, 15:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tror du verkligen att man kommer att ens fundera på att stänga ner samhällen när det finns vaccin för covid-19? Jag tror inte det. Men vi får väl se. Risken för nerstängning kommer att hänga över oss fram till dess, i all fall som en sista utväg.

Förövrigt glömmer du hela tiden den utbrända sjukvården när du argumenterar, liksom vaccin. Kan du inte ta dig till dessa två faktorier som är övervägande kan vi inte diskutera, allt handlar inte bara om antal avlidna, även om det också spelar roll.
Nej, jag glömmer varken vaccin eller den utbrända sjukvården, jag efterfrågar de goda skäl som sägs finnas för att inte stänga ned för att rädda liv vid influensa.

Varför det är bättre att folk dör i influensa än att samhället stänger ned, om du så vill.
Senast redigerad av Ipsi 2020-10-18 kl. 15:50.
Citera
2020-10-18, 15:39
Medlem
Det är farligare att gå över övergångsstället än att bli smittad av Corona säger Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell.
Snart folk vågar inte att säga att de kommer från Sverige !
Vad är det här fort sort idioti?!

https://omni.se/tegnell-ar-inte-radd-for-att-smittas-farligare-att-ga-over-ett-overgangsstalle/a/gW7OkA
Senast redigerad av Lars48. 2020-10-18 kl. 15:42.
Citera
2020-10-18, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det är farligare att gå över övergångsstället än att bli smittad av Corona säger Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell.
Snart folk vågar inte att säga att de kommer från Sverige !
Vad är det här fort sort idioti?!

https://omni.se/tegnell-ar-inte-radd-for-att-smittas-farligare-att-ga-over-ett-overgangsstalle/a/gW7OkA
Är du stenhög eller?
Citera
2020-10-18, 15:59
Medlem
Citat:
Här:

Tack, klart intressant med den vitt skilda bild som ges där mot den offentliga. Ska läsa på lite mer, återkommer.
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Så hvilke lande i Europa var ikke i fuld gang med at lukke ned, inden de "matematiske dommedagsmodeller" blev offentliggjort?
Hviderusland, Storbritannien, Sverige og?

Sveriges videnskabelige bedømning undervurderede tydeligvis behovet for værnemidler, testmuligheder og korrekte rutiner på plejehjem m.m,
men godt at den tog hensyn til økonomien.

Landlistan är nog korrekt, men tidigare länder agerade väl sannolikt på liknande modellering? Om viruset vore så hemskt som man då trodde skulle fler länder vara i full lockdown idag med tanke på smittspridningen som är. Eller varför gör de inte det nu?

Det finns ett enormt antal misstag i den svenska strategin (och framförallt i genomförandet av den..). Sen är jag inte alls säker på att det var fel att skippa lockdown - men det finns nog inte tillräckligt med information tillgängligt för att utvärdera ordentligt.
Citera
2020-10-18, 16:01
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tycker det var en bra skylt. Budskapet går hem. Bättre dock om de illustrerat med ett FF3 filter. Skulle alla bära det i offentliga miljöer skulle det verkligen göra skillnad.

Ja det förstår vi att du tycker. Sektmedlemmar har en tendens att tycka att sektens budskap är bra.

Inte bara vägrar jag använda ansiktsmask när jag ser en sån skylt. Jag får dessutom en stor lust att tända eld på varenda mask jag ser. POLARISERING är EXAKT vad den där typen av propaganda skapar. Nästan så man kan börja undra om det inte är det som är syftet, om man ska vara konspiratorisk...

Här är en bättre och mer sanningsenlig variant av samma skylt:

https://pbs.twimg.com/media/Ekg7ELRWMAEepmx?format=jpg&name=medium

Eller varför inte den här:

https://pbs.twimg.com/media/Eke4WPHW0AEtyAi?format=jpg&name=large

Budskapet går hem.

Vad som skulle göra skillnad är utskrivning av hydroxoklorokin + zinc till samtliga världens covidpatienter. Vad som skulle göra skillnad är om samtliga världens människor slutade dagligen fylla sin kropp med gift (kolhydrater, socker, fröoljor, tillsatser) och istället lade om sin kost till något LCHF-liknande. Vad som skulle göra skillnad är om människor började ta ansvar för sin egen hälsa, istället för att kräva total nedstängning av världen och borttagen frihet för alla andra bara för att man själv genom sina EGNA VAL under många år gjort sig sårbar för ett eventuellt "virus".

Om världens alla makthavare verkligen brydde sig om att "rädda liv" och "skydda befolkningen", så skulle de för länge sedan inlett ett krig mot den dödliga kosten och livsstilen som präglat framförallt västvärlden de senaste 40 åren. 40 miljoner människor dör i förtid till följd av detta varje år. Av de 1 miljon människor som dött MED covid (ingen har dött AV), har så gott som alla egentligen dött av sina metabola sjukdomar orsakade av mångårig dålig kost/livsstil. Covid kan möjligen ha tidigarelagt döden med någon vecka eller månad.
Senast redigerad av hardusettminapa 2020-10-18 kl. 16:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in