2020-10-18, 14:01
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Lunchekot idag. Covid viruset överlever 9 timmar på huden. Så berör du en yta på en buss, kliar dig i ansiktet, tvättar och spritar dig hemma och efter det kliar dig i ansiktet och äter en smörgås så riskerar du att drabbas.

Det går inte att skydda sig. Omöjligt.

Det går visst skydda sig.
Det är därför jag alltid har en liten flaska handsprit med mig.
Observant med vilken hand jag tar i dörrhandtag och det är INTE den som åker ned i fickan och plockar upp handspriten.
Samma med kortautomater. där knappar man oftast med högra handens fingrar så för mig är höger hand oren tills den är spritad.

Ansiktet pillar man inte på före man spritat eller tvättat händerna.
Handspriten ligger alltså i vänster ficka. Men det borde du insett.

Visst det är lite extra nu men det funkar.
Jag tar inte i mat utan spritat eller tvättat händerna.
I början tog händerna stryk av allt tvättande och spritande men det verkar som om kroppen anpassar sig.

Nej det är inte omöjligt att skydda sig bara lite mer omständligt än tidigare.
Nej jag har inte vanligen "bacillskräck" eller vad det kallas.
Nej inga barn hemma, bara frugan, med barn hemma betydligt mer komplicerat.

Fortfarande frisk och målet är att det ska jag vara tills vaccin finns.
Citera
2020-10-18, 14:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Man kan tro att det är så, men olika vaccin har olika verkan så din "matematik" är inkorrekt.

1. Alla vacciner har funktionen att den vaccinerade inte ska bli allvarligt sjuk men
2. ...det är bara vissa vacciner som dessutom har bonusfunktionen att den vaccinerade inte ska kunna sprida smitta vidare.

Se exempelvis länk:
https://www.nytimes.com/2020/08/24/opinion/coronavirus-vaccine-prevention.html

Det här har ingenting med de olika typerna av vaccin att göra. Det finns inget vaccin för någon sjukdom som ger 100% skydd för 100% av populationen. Därmed inte sagt att vaccin är värdelösa, för de är de verkligen inte. Flera mycket allvarliga och smittsamma sjukdomar såsom exempelvis TBC är mer eller mindre utrotade tack vare vaccin.
Citera
2020-10-18, 14:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nej. Du snurrar till det. Det jag försöker belysa är ditt och andras hyckleri när det kommer till potentiellt livsfarliga sjukdomar för vissa grupper. I detta fall sköra äldre och riskgrupper. Covid-19 och vanlig influensa är båda potentiellt livsfarliga sjukdomar för fel personer som du vet. Vaccin eller ej. Hyckleriet ligger i att ”fel personer” tillåts dö i influensan varje år men inte i Covid-19. Är det antalet avlidna allt handlar om? 500 avlidna årligen i influensa är okej men inte 6000 i Covid-19? Varför bryr sig ingen om de 500? Och där i ligger hyckleriet.

Sannolikt är de 500 de sköra av de sköraste. Frågan är dessutom hur många av de sköraste av de sköraste som varit vaccinerade. Nu har vi (om dina siffror stämmer), 12 gånger så många döda på en halv säsong för Covid 19 jämfört med en hel säsong för influensa. Säg då att det dör 25 gånger fler i Covi19 på ett år. Inser du inte skillnaden? Jag skulle absolut inte kalla det för hyckleri. Hör dödlig och hur smittsam tycker du att en sjukdom behöver vara för att samhället ska vidta åtgärder?

År 1710 tog pesten kål på cirka 50% av befolkningen i Stockholm och Norrköping. Hade det varit befogat med en nedstängning? Munskydd kanske? Någon form av smittskyddsåtgärd? Eller skulle det bara vara hyckleri att göra det, eftersom det ändå dör 0,02% av befolkningen i influensa, eller 0,8% av befolkningen i Covid19?
Citera
2020-10-18, 14:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Japp.

Coronaviruset kan överleva nio timmar på mänsklig hud, vilket är längre än tidigare trott, enligt en ny studie från japanska forskare. Men handsprit dödar viruset på 15 sekunder.

https://www.di.se/nyheter/studie-viruset-kan-overleva-nio-timmar-pa-huden/

Så gör också 15 sekunders ordentlig handtvätt. Dessutom utgör inte smittspridning genom kontakt med ytor och föremål någon stor del av den totala smittspridningen.
Citera
2020-10-18, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De kommer inte förlora några tusentals miljarder på att stänga sina skolor. Det är ju det som är grejen.
Tyvärr verkar det precis vara som att så är fallet. Tusentals miljarder! Till försumbar nytta. Definition av suboptimering.

https://www.thehindu.com/news/national/school-closure-may-cost-india-dear/article32828676.ece
Citera
2020-10-18, 14:14
Medlem
IMBILDENs avatar
9 timmar överlever viruset på mänsklig hud.

Sjukt segt att ta kål på det här jävla eländet.
Citera
2020-10-18, 14:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tack, ja, där ser man. Han dog efter bara tre dagar, det var snabbt!

Ja, ingen kan veta hur väl ens immunförsvar fungerar emot ett nytt virus.
Citera
2020-10-18, 14:17
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Tegnell uttalar sig om flyktingkrisen i Financial Times: ”Ingen kris”.

Vad har det med covid att göra? Tja, har karln verkligen koll på saker och ting? Grodor hoppar ur munnen på honom i parti och minut. Dessutom görs kopplingen flyktingkris och pandemin i intetvjun.
Citat:
Tegnell uttalar sig om flyktingvågen
Citat:
I en lång artikel jämför ansedda Financial Times hur Sverige hanterat coronapandemin och flyktingvågen 2015.
De konstaterar att landets strategi sticker ut kraftigt i båda situationerna.
En av dem som intervjuas är Anders Tegnell som uttalar sig om flyktingmottagandet:
– Migrationskrisen var inte riktigt en kris.
Citat:
– Migrationskrisen var inte riktigt en kris. Vi tog in personerna och, så klart, vi är inte det bästa landet i världen på att integrera dem, självklart, de är fortfarande ett problem. Men det är inte ett stort problem. Ekonomin fortsatte. Bostadssituationen ändrades inte jättemycket.
Tegnell tror att det kommer bli likadant med pandemin, skriver Financial Times.
– Det är jag ganska på det klara med.
Expressen kontaktar honom, och då mildrar han sitt uttalande. Men nog blev väl bostadssituationen annorlunda med falska kontrakt, flera skrivna på samma adress etc.
Och visst har det östs pengar över ”flyktingindustrin” och visst har vi väl fått ett icke föraktligt antal nya bidragsmottagare? Apropå att ekonomin inte påverkats.

Dessutom bidrog väl trängseln och bristande språkkunskaper på Järvafältet till smittspridningen? Vidare så var det väl en hel del ”outbildad” och språksvag personal från dessa grupper som jobbade inom äldrevården i våras..?
Citat:
När Expressen kontaktar statsepidemiologen om intervjun och varför han valt att uttala sig om flyktingkrisen 2015 och dess följder, säger han att han egentligen svarade om migrationens effekter på folkhälsan.
– Det blir alltid konstigt när man tar ut något ur en stor intervju. Vad det handlade om, det som vi diskuterade, var hur stor effekt den här typen av hälsokriser har på samhället på sikt.
– Då kan man ju säga att folkhälsan i Sverige inte ändrades nämnvärt efter flyktingkrisen.
– Om man rycker ut en enskild mening i en timslång intervju kan det ju bli jättekonstigt och låta som att jag försöker hävda att något inte har hänt.
Löfvén har man satt munkavle på, när gör man det på AT?
Citat:
Tänkte du, när du bestämde dig för att svara på frågan om flyktingkrisen, att det är en fråga där det råder delade meningar politiskt om man ska betrakta det som hände 2015 som en kris eller inte?
– Nej, men jag har inte sagt att det inte var en kris. Vad jag har uttalat mig om är de långsiktiga effekterna efteråt. Har det förändrat folkhälsan?
Du säger ju att ”det var inte riktigt en kris”.
– Ja, långsiktigt så var det ingen kris som påverkade oss.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-uttalar-sig-om-flyktingvagen-ingen-kris/

EDIT
Ojdå, tvåa på bollen, eventuellt trea. Men likväl viktigt att lyfta fram.

Särskilt som han menar att vi knappt har påverkats av ”flyktingkrisen” och att den inte alls haft nån påverkan på folkhälsan (och i förlängningen hanteringen av pandemin) ...
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-10-18 kl. 14:21.
Citera
2020-10-18, 14:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Tyvärr verkar det precis vara som att så är fallet. Tusentals miljarder! Till försumbar nytta. Definition av suboptimering.

https://www.thehindu.com/news/national/school-closure-may-cost-india-dear/article32828676.ece

"Could" and "may" skriver de. De tar också upp att det är svårt med "remote learning" i ett u-land.
Citera
2020-10-18, 14:19
Medlem
.Dostoj.s avatar
Efter Tegnells uttalande om att det är farligare att passera ett övergångsställe så vet vi som tänker ett steg längre vad detta mynnar ut i: Fler smittade eftersom folk slappnar av efter ett sådant utlåtande. Och i förlängningen mer lidande/död.

Tegnell kanske tyckte att flockimmuniteten går för långsamt så han bestämde sig för att skynda på smittan lite.
Citera
2020-10-18, 14:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
9 timmar överlever viruset på mänsklig hud.

Sjukt segt att ta kål på det här jävla eländet.

Om man inte gör något åt det ja: För samtidigt är SARS-COV2 sjukt känsligt för UV ljus, temperaturer över 56 grader samt inte minst fettlösliga preparat som diskmedel och tvål.

Du kommer långt med att tvåla in dig ordentligt ta en varmdush.
Citera
2020-10-18, 14:25
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, ingen kan veta hur väl ens immunförsvar fungerar emot ett nytt virus.
Nej och det är just detta som bör mana till försiktighet. Ingen vet ju i förväg hur sjuk man själv blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in