Tegnell uttalar sig om flyktingkrisen i Financial Times: ”Ingen kris”.
Vad har det med covid att göra? Tja, har karln verkligen koll på saker och ting? Grodor hoppar ur munnen på honom i parti och minut. Dessutom görs kopplingen flyktingkris och pandemin i intetvjun.
Citat:
Tegnell uttalar sig om flyktingvågen
Citat:
I en lång artikel jämför ansedda Financial Times hur Sverige hanterat coronapandemin och flyktingvågen 2015.
De konstaterar att landets strategi sticker ut kraftigt i båda situationerna.
En av dem som intervjuas är Anders Tegnell som uttalar sig om flyktingmottagandet:
– Migrationskrisen var inte riktigt en kris.
Citat:
– Migrationskrisen var inte riktigt en kris. Vi tog in personerna och, så klart, vi är inte det bästa landet i världen på att integrera dem, självklart, de är fortfarande ett problem. Men det är inte ett stort problem. Ekonomin fortsatte. Bostadssituationen ändrades inte jättemycket.
Tegnell tror att det kommer bli likadant med pandemin, skriver Financial Times.
– Det är jag ganska på det klara med.
Expressen kontaktar honom, och då mildrar han sitt uttalande. Men nog blev väl bostadssituationen annorlunda med falska kontrakt, flera skrivna på samma adress etc.
Och visst har det östs pengar över ”flyktingindustrin” och visst har vi väl fått ett icke föraktligt antal nya bidragsmottagare? Apropå att ekonomin inte påverkats.
Dessutom bidrog väl trängseln och bristande språkkunskaper på Järvafältet till smittspridningen? Vidare så var det väl en hel del ”outbildad” och språksvag personal från dessa grupper som jobbade inom äldrevården i våras..?
Citat:
När Expressen kontaktar statsepidemiologen om intervjun och varför han valt att uttala sig om flyktingkrisen 2015 och dess följder, säger han att han egentligen svarade om migrationens effekter på folkhälsan.
– Det blir alltid konstigt när man tar ut något ur en stor intervju. Vad det handlade om, det som vi diskuterade, var hur stor effekt den här typen av hälsokriser har på samhället på sikt.
– Då kan man ju säga att folkhälsan i Sverige inte ändrades nämnvärt efter flyktingkrisen.
– Om man rycker ut en enskild mening i en timslång intervju kan det ju bli jättekonstigt och låta som att jag försöker hävda att något inte har hänt.
Löfvén har man satt munkavle på, när gör man det på AT?
Citat:
Tänkte du, när du bestämde dig för att svara på frågan om flyktingkrisen, att det är en fråga där det råder delade meningar politiskt om man ska betrakta det som hände 2015 som en kris eller inte?
– Nej, men jag har inte sagt att det inte var en kris. Vad jag har uttalat mig om är de långsiktiga effekterna efteråt. Har det förändrat folkhälsan?
Du säger ju att ”det var inte riktigt en kris”.
– Ja, långsiktigt så var det ingen kris som påverkade oss.
https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-uttalar-sig-om-flyktingvagen-ingen-kris/
EDIT
Ojdå, tvåa på bollen, eventuellt trea. Men likväl viktigt att lyfta fram.
Särskilt som han menar att vi knappt har påverkats av ”flyktingkrisen” och att den inte alls haft nån påverkan på folkhälsan (och i förlängningen hanteringen av pandemin) ...