2020-10-18, 13:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Och det fick du ju, mer en en gång.
Det finns ingen möjlighet att stänga ner samhället för influensan, ingen skulle vilja det, ingen skulle gå med på det. Det räddar helt klart inte tillräckligt många människor. Av samma anledning stänger man inte trafiken.
Men man forskar på att ta fram bättre vaccin för influensan liksom man försöker få vägarna att bli säkrare. I covid- 19 dör det så många fler, många blir långtidssjuka och sjukvården utbränd. Där har du anledningar och du har redan fått en hel hög. När det finns tillräckligt med fungerande vaccin för covid-19 kommer inget land längre att ens diskutera nerstängning för detta ändamål.
Varför skulle det inte finnas möjlighet till det?

Det är väl inte värre att stänga ned för influensa än för covid19, och på samhällsnivå är 1000 räddade liv klart likvärdigt med 6000, ingen större skillnad i storleksordning. Och på individnivå är naturligtvis alla liv lika mycket värda vare sig man räddas från att dö i influensa som i covid-19.
Citera
2020-10-18, 13:30
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
På måndagmorgon kommer det vara knökfullt i tunnelbanan när ett par hundra tusen resenärer trängs. Likaså rapporteras det om trängsel på bussar och spårvagnar. Inte finns det några inspektörer som stänger ned där inte. Jag försvarar inte trängsel på nattklubbar och krogar, men för mig är det rätt uppenbart att de blivit symboliskt utsedda till syndabockar. Något för myndigheterna att visa upp att de minsann "gör något", då de blivit beskyllda för passivitet. Då måste man hitta några att ge sig på och visa på resoluta åtgärder. Då man är livrädd att ge sig på samhällsfunktioner som kollektivtrafik och skolor (som sannolikt är de stora smitthärdarna), väljer att man istället att ge sig på de små. Någon pizzeria får stänga för att gästerna sitter för tätt.

Förstår vad du menar. Dock är det ju en viss skillnad på nattklubb. Hög musik resulterar i att folk får stå och skrika varandra i ansikte för att kunna prata. Sedan är ju ett stort syfte med nattklubbar att få kontakt med nya människor ( ragga). Det gör folk väldigt närgångna med alkohol i kroppen. På tuben är ju de flesta tysta och stirrar i mobilen.
Citera
2020-10-18, 13:31
Medlem
Citat:
Problemet med dig är att du inte fattar hur vaccin fungerar. Är tillräckligt många vaccinerade kan viruset inte sprida sig och sjukdomen dör i princip ut. Det är en matematisk funktion. Även om varje vaccinering "bara" ger 70% skydd sprids inte viruset. Då 0,3^oändligheten blir noll. Förutsatt att alla är vaccinerade mot rätt sträng av viruset och alla i snitt hade smittat bara en person.

Man kan tro att det är så, men olika vaccin har olika verkan så din "matematik" är inkorrekt.

1. Alla vacciner har funktionen att den vaccinerade inte ska bli allvarligt sjuk men
2. ...det är bara vissa vacciner som dessutom har bonusfunktionen att den vaccinerade inte ska kunna sprida smitta vidare.

Se exempelvis länk:
https://www.nytimes.com/2020/08/24/opinion/coronavirus-vaccine-prevention.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tack.

Personligen tror jag att ett långvarigt bruk av hormoner och steroider knappast är en bra kombo med covid-19.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nej, problemet är att du inte inser ditt hyckleri i frågan när det kommer till att värna om riskgrupper kontra andra smittsamma sjukdomar. Kan du snälla få in i huvudet att folk, främst väldigt sköra individer, dör i influensa TROTS att de är vaccinerade. Är dessa individer inte värda att rädda? Hade vi stängt ner hade dessa individer kanske inte dött.

Nu dör inte fullt så sköra individer i ett virus som uppvisar 100 gånger högre dödlighet. Du tycker det är konstigt att många länder stänger ned och inför restriktioner rörande Covid19, men inte för influensa, trots att det bara är en bråkdel så farligt. Argumentet ska vara att det dör folk av alla möjliga sjukdomar, så då behöver vi inte stänga ned för den här sjukdomen heller. En fråga: Om det hade varit ett ännu värre virus, som hade varit extremt smittsamt och dödat 90% av de drabbade, då hade du inte heller velat stänga ned, eller införa några restriktioner för det där ju folk av bältros och influensa. Jag drar den slutsatsen. Din logik känns ju alldeles solklar.
Citera
2020-10-18, 13:34
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
I princip hälften i skolorna. Det var mer än jag trodde.

Men förmodar att det bara är "taktiskt" förnekande av Tengele då hans ursprungsplan var att nå flockimmuniteten snabbare med hjälp av skolan.
Den där är en månad gammal och använde då de "nyligen inkomna". Samma bild idag visar på ca 30% (varav grundskolan 12%):
https://www.bddataplan.nl/corona/
I Nederländerna har man undersökt en stor grupp smittade för att se vem de blivit smittade av, ca 50% blev smittade av någon som är 18-29 år, 7,7% av någon under 18. Dvs över 90% av smittspridningen kommer från äldre. Vi kanske skulle stänga alla arbetsplatser istället?
https://www.rivm.nl/sites/default/files/2020-09/Age%20group%20of%20the%20source%20patient%20of%20i nfected%20contact%20coronavirus%20sep%202020.PNG
Citera
2020-10-18, 13:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag kan verkligen bara utgå från personliga egenskaper här. I matbutiker tycker jag de med munskydd är mer ignorant mot att just hålla avstånd. Jag har åkt över bron några gånger och i Köpenhamn ligger munskydd överallt på marken och folk har dem i pannan , runt halsen och överallt. Sedan ser man många har lixom köpt tex Man United/ Barcelona munskydd och liknade ( noll skydd på dem ) . När tåget passerar mitten på bron drog 90 % i min vagn genast av sig munskydd både danskar och svenskar. Jag vet inte riktigt vad jag vill säga med detta inlägg. För jag syftar inte att resonera mot din åsikt utan bara dela med mig av min upplevelse att folk verkar ha svårt att använda munskydd på det vis som skyddar.

Ja, jag vet inte, mycket (allt?) beror nog på hur man är som människa. Jag använder munskydd på Ica och håller avstånd. I Skåne där jag bor är det än så länge inte så många man ser med munskydd. Det jag tycker är värst är att de flesta inte visar hänsyn eller håller avstånd.

Jag var och handlade på Ica igår och där var blandade åldrar, alltifrån yngre till äldre. Ingen av dessa jag stötte på i gångarna visade hänsyn. De gick precis som vanligt, det var jag som stannade upp, väntade, gick åt sidan osv. Trots att alla andra ju var skyddade från att jag skulle smitta dem eftersom jag bar mask ( FFP2).

Det är inte lätt detta.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Varför skulle det inte finnas möjlighet till det?

Det är väl inte värre att stänga ned för influensa än för covid19, och på samhällsnivå är 1000 räddade liv klart likvärdigt med 6000, ingen större skillnad i storleksordning. Och på individnivå är naturligtvis alla liv lika mycket värda vare sig man räddas från att dö i influensa som i covid-19.
Tror du verkligen att man kommer att ens fundera på att stänga ner samhällen när det finns vaccin för covid-19? Jag tror inte det. Men vi får väl se. Risken för nerstängning kommer att hänga över oss fram till dess, i all fall som en sista utväg.

Förövrigt glömmer du hela tiden den utbrända sjukvården när du argumenterar, liksom vaccin. Kan du inte ta dig till dessa två faktorier som är övervägande kan vi inte diskutera, allt handlar inte bara om antal avlidna, även om det också spelar roll.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Förstår vad du menar. Dock är det ju en viss skillnad på nattklubb. Hög musik resulterar i att folk får stå och skrika varandra i ansikte för att kunna prata. Sedan är ju ett stort syfte med nattklubbar att få kontakt med nya människor ( ragga). Det gör folk väldigt närgångna med alkohol i kroppen. På tuben är ju de flesta tysta och stirrar i mobilen.

Vet inte om det argumentet håller, men om man inte tycker att nattklubbar fyller något syfte i pandemin hade man ju kunnat stänga ned dem. Att hålla nattklubbar öppna och samtidigt tro att man kan göra det smittsäkert är ju egentligen rätt naivt. Det sker inte. Lika lite som det sker på skolorna. Man skulle behöva rensa bort 4 av 5 elever för att kunna upprätthålla ett någorlunda smittsäkert avstånd i ett klassrum och då har jag inte ens nämnt aerosolsmitta. I kollektivtrafiken är det sannolikt ännu fler som måste bort.
Citera
2020-10-18, 13:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
https://www.expressen.se/nyheter/fornekade-pandemin-dog-sjalv-av-viruset/
Tack, ja, där ser man. Han dog efter bara tre dagar, det var snabbt!
Citera
2020-10-18, 13:56
Medlem
Citat:
Nu dör inte fullt så sköra individer i ett virus som uppvisar 100 gånger högre dödlighet. Du tycker det är konstigt att många länder stänger ned och inför restriktioner rörande Covid19, men inte för influensa, trots att det bara är en bråkdel så farligt. Argumentet ska vara att det dör folk av alla möjliga sjukdomar, så då behöver vi inte stänga ned för den här sjukdomen heller. En fråga: Om det hade varit ett ännu värre virus, som hade varit extremt smittsamt och dödat 90% av de drabbade, då hade du inte heller velat stänga ned, eller införa några restriktioner för det där ju folk av bältros och influensa. Jag drar den slutsatsen. Din logik känns ju alldeles solklar.
Nej. Du snurrar till det. Det jag försöker belysa är ditt och andras hyckleri när det kommer till potentiellt livsfarliga sjukdomar för vissa grupper. I detta fall sköra äldre och riskgrupper. Covid-19 och vanlig influensa är båda potentiellt livsfarliga sjukdomar för fel personer som du vet. Vaccin eller ej. Hyckleriet ligger i att ”fel personer” tillåts dö i influensan varje år men inte i Covid-19. Är det antalet avlidna allt handlar om? 500 avlidna årligen i influensa är okej men inte 6000 i Covid-19? Varför bryr sig ingen om de 500? Och där i ligger hyckleriet.
Citera
2020-10-18, 13:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tegnell visar sig var lika skicklig och kompetent när det gäller vår flyktingpolitik som med smittskyddet han ansvarar för:

Tegnell uttalar sig om flyktingvågen
I en lång artikel jämför ansedda Financial Times hur Sverige hanterat coronapandemin och flyktingvågen 2015.

De konstaterar att landets strategi sticker ut kraftigt i båda situationerna.

En av dem som intervjuas är Anders Tegnell som uttalar sig om flyktingmottagandet:

– Migrationskrisen var inte riktigt en kris.
https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-uttalar-sig-om-flyktingvagen-ingen-kris/

Har Tegnell uttalat sig om klimatfrågan än? USA-valet?

Ja, vad säger man? 🤷🏼‍♀️

Ur artikeln:

”Tänkte du, när du bestämde dig för att svara på frågan om flyktingkrisen, att det är en fråga där det råder delade meningar politiskt om man ska betrakta det som hände 2015 som en kris eller inte?
– Nej, men jag har inte sagt att det inte var en kris. Vad jag har uttalat mig om är de långsiktiga effekterna efteråt. Har det förändrat folkhälsan?
Du säger ju att ”det var inte riktigt en kris”.
– Ja, långsiktigt så var det ingen kris som påverkade oss. ”
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-18 kl. 14:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in