2020-10-16, 12:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Det har jag inte påstått heller. Jag påpekar det enkla faktum att Polen, tillsammans med Ungern, Ryssland etc är ett utflyttningsland medan Sverige är ett inflyttningland

Inte av polacker, ungrare och ryssar. Eller hur?
Kunde jag skulle jag gärna leva i något av dessa länder istället för i detta absurda skithål till vänsterextremistiska land.
Citera
2020-10-18, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Inte av polacker, ungrare och ryssar. Eller hur?
Kunde jag skulle jag gärna leva i något av dessa länder istället för i detta absurda skithål till vänsterextremistiska land.
Jo just Ryssar. Polacker och Ungrare flyttar till Sverige.

Ingen svensk flyttar till dessa länder. Jag menar Ryssland har 15 miljoner muslimer som spränger skit hit o dit hela tiden.
Citera
2020-10-18, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
En av oss har den minsta koll på USA, i synnerhet det du med barnslig iver sitter och gissar om här ovan. Det är inte du.

Just detta, att sitta och med självförtroende hitta på saker om något man inte har den minsta koll på, kommer jag aldrig begripa. Du kände samtidigt självklart inte till gini coefficient och i synnerhet Sveriges position där jämfört med USA. Men det häpnadsväckande är att du fortfarande inte känner till den, fast du fick informationen i inlägget.

EDIT: då det verkar svårt att få dig att vilja lära dig saker kan påpekas att gini mäter precis den (ekonomiska) mobilitet du menar att du är intresserad av. Inget nyckeltal är perfekt, men du lär inte hitta ett bättre.
Jag tror inte du förstår vad Ginikoefficienten mäter.

Även om du gjorde det så är den lika irrelevant som 'trickle- downeffekten', 'broken window fallacy' eller Lafferkurvan. De har alla förpassats till den akademiska skräphögen tillsammans med skallmätningar och annat.

Visst är det jobbigt när tiden springer ifrån en? Nu får man ju inte ens bränna häxor längre.

Att den ekonomiska mobiliteten är mycket högre i Europa än i USA finns det ingen seriös forskare som motsäger.

Den är ju till och med högre i Latinamerika
Citera
2020-10-18, 19:47
Medlem
Citat:
Jag tror inte du förstår vad Ginikoefficienten mäter.
Återigen: en av oss förstår det. Det är inte du. Av självklar anledning, det är inget du studerat.

Du rycker ju liksom punkt efter punkt du inte har minsta erfarenhet av, inte är det minsta påläst i, och gissar fram något slags argument som du tycker låter bra och kanske matchar någon klysha du hört någonstans. Sjuk i huvudet är lämplig beskrivning.
Citera
2020-10-19, 00:19
Bannlyst
Citat:
Jo just Ryssar. Polacker och Ungrare flyttar till Sverige.

Ingen svensk flyttar till dessa länder. Jag menar Ryssland har 15 miljoner muslimer som spränger skit hit o dit hela tiden.

Min anekdotiska kontakt, en polska, tackade för sig. Hon vill inte bo här. Det är ungefär 15 miljoner muslimer här med. Hon flyttade hem till vackra Polen.

Det är länge sedan Ungern, Polen och Ryssland var dåliga länder jämfört med Sverige. Kommunismen är dessutom starkare här än där.
Citera
2020-10-19, 02:15
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Återigen: en av oss förstår det. Det är inte du. Av självklar anledning, det är inget du studerat.

Du rycker ju liksom punkt efter punkt du inte har minsta erfarenhet av, inte är det minsta påläst i, och gissar fram något slags argument som du tycker låter bra och kanske matchar någon klysha du hört någonstans. Sjuk i huvudet är lämplig beskrivning.

Det är många akademiska begrepp och ord som betyder nonsens och låter bra i teori.
Citera
2020-10-19, 18:23
Medlem
mjohan84s avatar
Det är underligt att man inte diskuterar de ändrade reglerna gällande korttidspermittering

Blir detta verklighet så lär
Många varslas inom kort då man oftast har två uppsägningsmånader

http://www.screen-marknaden.se/2020/10/korttidspermittering-andras-vid-arsskiftet/
Citera
2020-10-20, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Det är underligt att man inte diskuterar de ändrade reglerna gällande korttidspermittering

Blir detta verklighet så lär
Många varslas inom kort då man oftast har två uppsägningsmånader

http://www.screen-marknaden.se/2020/10/korttidspermittering-andras-vid-arsskiftet/

Detta är en riktig bomb.

Enligt konjunkturinstitutet är ca 80000 korttidspermitterade. Om bara en bråkdel av alla permitterade säljare och tjänstemän blir arbetslösa innebär det en rejäl sjunkbomb för konjunkturen.

Konstigt att detta inte uppmärksammas eller varnas för. De styrande kanske inte vill sänka julstämningen?
Citera
2020-10-21, 10:49
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Norge anses allmänt erkänt bland akademiker som tittat på saken vara det landet där det är enklast att bli miljonär om du startar från noll.

Vilka kan de andra vara då? Våra Nordiska grannar ligger ju bra till samt Tyskland, Österrike, Nederländerna. Typ så. Inbördes ordning är mer en smaksak.

Det finns regioner, t ex norra Italien, tysktalande delarna av Schweiz etc

Att jobba sig upp från noll till övre medelklass eller däromkring är en väg som är totalt stängd så gott som överallt. Om du inte är född med pengar kommer du inte kunna ändra din situation alls på de flesta ställen på jorden.

I Sverige är det dock inte omöjligt.
Fast det är mer möjligt att man går ifrån medelklass till underklass i Sverige numera.

Av 3 av mina förfäder har staten plundrat marken. Exproprierat heter det så fint. Det innebär att i praktiken att min morfar fick så mycket pengar att han kunde skaffa sig en oljepanna och lägga om taket på sitt hus, för en mark som värderades till 3 miljarder för 5 år sedan.

Bara rödingar som har gräddfil i Sverige, vi andra får bara betala. Sverige måste vara världens sämsta land om man vill arbeta.
Citera
2020-10-21, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Detta är en riktig bomb.

Enligt konjunkturinstitutet är ca 80000 korttidspermitterade. Om bara en bråkdel av alla permitterade säljare och tjänstemän blir arbetslösa innebär det en rejäl sjunkbomb för konjunkturen.

Konstigt att detta inte uppmärksammas eller varnas för. De styrande kanske inte vill sänka julstämningen?

Det jobbar över 5 miljoner människor i Sverige. Ett par tusen kommer inte innebära någon katastrof som du inbillar dig.
Citera
2020-10-22, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Min anekdotiska kontakt, en polska, tackade för sig. Hon vill inte bo här. Det är ungefär 15 miljoner muslimer här med. Hon flyttade hem till vackra Polen.

Det är länge sedan Ungern, Polen och Ryssland var dåliga länder jämfört med Sverige. Kommunismen är dessutom starkare här än där.
Vem var den senaste knivhuggardåren i Frankrike? En Ryss så klart.
Citera
2020-10-22, 10:17
Bannlyst
Citat:
Vem var den senaste knivhuggardåren i Frankrike? En Ryss så klart.

Det säger ju lika mycket som att "svenskar våldtog på finlandsfärja". Försök med något bättre!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in