2020-10-18, 13:16
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej, det har hag inte. Jag menar ändå att det får ett signalvärde och att man påminns om att hålla avstånd, i alla fall under en längre inkörningstid?

Jag kan verkligen bara utgå från personliga egenskaper här. I matbutiker tycker jag de med munskydd är mer ignorant mot att just hålla avstånd. Jag har åkt över bron några gånger och i Köpenhamn ligger munskydd överallt på marken och folk har dem i pannan , runt halsen och överallt. Sedan ser man många har lixom köpt tex Man United/ Barcelona munskydd och liknade ( noll skydd på dem ) . När tåget passerar mitten på bron drog 90 % i min vagn genast av sig munskydd både danskar och svenskar. Jag vet inte riktigt vad jag vill säga med detta inlägg. För jag syftar inte att resonera mot din åsikt utan bara dela med mig av min upplevelse att folk verkar ha svårt att använda munskydd på det vis som skyddar.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Vem pratar ni om?

https://www.expressen.se/nyheter/fornekade-pandemin-dog-sjalv-av-viruset/
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag menar ingenting, jag vill vet vilka ”jävligt goda anledningar” det finns att inte stänga ned för influensa som skördar dödsoffer år efter år.

Det var ett påstående som gjordes som jag skulle vilja ha förklarat.
Och det fick du ju, mer en en gång.
Det finns ingen möjlighet att stänga ner samhället för influensan, ingen skulle vilja det, ingen skulle gå med på det. Det räddar helt klart inte tillräckligt många människor. Av samma anledning stänger man inte trafiken.
Men man forskar på att ta fram bättre vaccin för influensan liksom man försöker få vägarna att bli säkrare. I covid- 19 dör det så många fler, många blir långtidssjuka och sjukvården utbränd. Där har du anledningar och du har redan fått en hel hög. När det finns tillräckligt med fungerande vaccin för covid-19 kommer inget land längre att ens diskutera nerstängning för detta ändamål.
Citera
2020-10-18, 13:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Vad hade de förväntat sig?!?🤦🏼‍♀️

”Nattklubb i Stockholm stängs efter coronakontroll

Under fredagskvällen gjorde miljöförvaltningen en kontroll på nattklubben Rose/Fou i centrala Stockholm.

Enligt inspektören var det trängsel och vakterna hade fullt upp med att försöka få folk att sitta ner. Myndigheten beslutade att omedelbart stänga verksamheten, rapporterar Aftonbladet.

– Människor stod och åt och drack och det fanns ett flertal andra brister, säger Monika Gerdhem, avdelningschef på miljöförvaltningen i Stockholms stad till tidningen.”

svt.se

På måndagmorgon kommer det vara knökfullt i tunnelbanan när ett par hundra tusen resenärer trängs. Likaså rapporteras det om trängsel på bussar och spårvagnar. Inte finns det några inspektörer som stänger ned där inte. Jag försvarar inte trängsel på nattklubbar och krogar, men för mig är det rätt uppenbart att de blivit symboliskt utsedda till syndabockar. Något för myndigheterna att visa upp att de minsann "gör något", då de blivit beskyllda för passivitet. Då måste man hitta några att ge sig på och visa på resoluta åtgärder. Då man är livrädd att ge sig på samhällsfunktioner som kollektivtrafik och skolor (som sannolikt är de stora smitthärdarna), väljer att man istället att ge sig på de små. Någon pizzeria får stänga för att gästerna sitter för tätt.
Citera
2020-10-18, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Problemet med dig är att du inte fattar hur vaccin fungerar. Är tillräckligt många vaccinerade kan viruset inte sprida sig och sjukdomen dör i princip ut. Det är en matematisk funktion. Även om varje vaccinering "bara" ger 70% skydd sprids inte viruset. Då 0,3^oändligheten blir noll. Förutsatt att alla är vaccinerade mot rätt sträng av viruset och alla i snitt hade smittat bara en person.
Nej, problemet är att du inte inser ditt hyckleri i frågan när det kommer till att värna om riskgrupper kontra andra smittsamma sjukdomar. Kan du snälla få in i huvudet att folk, främst väldigt sköra individer, dör i influensa TROTS att de är vaccinerade. Är dessa individer inte värda att rädda? Hade vi stängt ner hade dessa individer kanske inte dött.
Citera
2020-10-18, 13:19
Medlem
arbetets avatar
Tegnell visar sig var lika skicklig och kompetent när det gäller vår flyktingpolitik som med smittskyddet han ansvarar för:

Tegnell uttalar sig om flyktingvågen
I en lång artikel jämför ansedda Financial Times hur Sverige hanterat coronapandemin och flyktingvågen 2015.

De konstaterar att landets strategi sticker ut kraftigt i båda situationerna.

En av dem som intervjuas är Anders Tegnell som uttalar sig om flyktingmottagandet:

– Migrationskrisen var inte riktigt en kris.
https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-uttalar-sig-om-flyktingvagen-ingen-kris/

Har Tegnell uttalat sig om klimatfrågan än? USA-valet?

Citera
2020-10-18, 13:20
Medlem
Citat:
Vad hade de förväntat sig?!?🤦🏼‍♀️

”Nattklubb i Stockholm stängs efter coronakontroll

Under fredagskvällen gjorde miljöförvaltningen en kontroll på nattklubben Rose/Fou i centrala Stockholm.

Enligt inspektören var det trängsel och vakterna hade fullt upp med att försöka få folk att sitta ner. Myndigheten beslutade att omedelbart stänga verksamheten, rapporterar Aftonbladet.

– Människor stod och åt och drack och det fanns ett flertal andra brister, säger Monika Gerdhem, avdelningschef på miljöförvaltningen i Stockholms stad till tidningen.”

svt.se

En av tusen Stockholmare har redan dött i covid-19 och de uppför sig såhär.
Citera
2020-10-18, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Lunchekot idag. Covid viruset överlever 9 timmar på huden. Så berör du en yta på en buss, kliar dig i ansiktet, tvättar och spritar dig hemma och efter det kliar dig i ansiktet och äter en smörgås så riskerar du att drabbas.

Det går inte att skydda sig. Omöjligt.
Du missade följande information:
"handsprit dödar viruset på 15 sekunder"

Aftonbladet (10.05)
Coronaviruset kan överleva nio timmar på mänsklig hud, vilket är längre än tidigare trott, enligt en ny studie från japanska forskare. Men handsprit dödar viruset på 15 sekunder.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-10-18, 13:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Lunchekot idag. Covid viruset överlever 9 timmar på huden. Så berör du en yta på en buss, kliar dig i ansiktet, tvättar och spritar dig hemma och efter det kliar dig i ansiktet och äter en smörgås så riskerar du att drabbas.

Det går inte att skydda sig. Omöjligt.

Krävs många virus för att bli sjuk så gäller att minska dosen. Så, ja omöjligt undvika virus 100% men möjligt minska exponeringen så man inte blir sjuk.
Citera
2020-10-18, 13:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du menar att de med bäst immunförsvar drabbas hårdast?

Då borde väl riskgruppen isåfall vara ”vältränade individer med bra immunförsvar”
Jag har dock inte hört att det är så det ligger till..

Det är väl inte riktigt så det fungerar. Klart är i alla fall att äldre ofta tycks drabbas hårdare än barn som knappt drabbas alls. De som drabbas hårt tycks oftast få en överreaktion i sitt immunförsvar. Det löper amok. Äldre har ofta mer tränat immunförsvar än vad yngre har. På äldre slår immunförsvaret till hårt och tidigt. Barn som inte utsatts för lika mycket olika typer av virus under uppväxten kan därför gå omkring och vara snoriga mest hela tiden. Men, det är bara en teori. Det jag vill ha sagt är att det finns en del som tyder på att världens bästa immunförsvar inte alldeles säkert är någon fördel om man drabbas av Covid19.
Citera
2020-10-18, 13:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Denne snubbe.

https://www.expressen.se/nyheter/fornekade-pandemin-dog-sjalv-av-viruset/
Tack.
Citera
2020-10-18, 13:28
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Tack för ett försök till seriöst svar. Dock låter det ju på dig som att det är föräldrarna som är smittspridare i detta scenario. Det bästa vore alltså att föräldrar eftersträvar att inte träffa nya personer, barnen träffar bara samma.
Till en viss del ja. Men när barnen, ungdomarna och föräldrarna träffar olika personer blir det sammanlagt många. Familjerna fungerar som en helhet. Man måste minska helheten, då är skolorna bättre lämpade en arbetsplatserna. Kostnaden blir kanske hög men inte lika hög. Sedan är det naturligtvis viktigt att även minska antalet ny man träffar som du själv skrev. Jag tar ett exempel. I ett samhälle finns ingen smitta, alt är frid och fröjd. Men en familj åker på semester till Spanien. De vuxna går till jobbet och barnen/ungdomarna till skolan. Det räcker då att din familj har ett barn/ungdom på samma skola eller att en av de vuxna jobbar på samma jobb. Om familjen består av fyra minskas smittorisken till hälften på ett ungefär om då skolan istället vore stängda. Problem är när de fyra familjemedlemmarna rör sig på olika platser då fångas smittan lättare upp och familj blir sjuk och sedan kanske sprider smittan. Det finns olika åtgärder man kan göra för att minska/stoppa smittan. Vilka som är bäst låter jag vara osagt, men stängda skolor skulle minska risken att dra in smitta i familjerna och på så sätt minska smittspridningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in