Vem var Grandmannen , var han den ensamma gärningsmannen som sköt OP eller en person som inte alls hade med mordet att göra ?
Jag tror ju starkt på det första alternativet och ser det som helt uteslutet att han var en person som medverkade i en större militär/polisiär konspiration med samordnare , spanare , WT-män , skyttar som kördes fram och tillbaka i bilar på Sveavägen , flyktbilar mm. Både hur Grandmannen beskrivs av vittnen och hur han betedde sig vid Grand gör det helt uteslutet enligt mig.
Antingen var Grandmannen den man som följde efter och sköt OP eller så var han helt oskyldig.
Det intressanta som tillkommit nu är förhöret med vittnet Stark. Det vittnet vid Grand var helt okänt för mig.
...Vittnet Stark ser honom ca 20.55 och Margareta S/Anneli K, Max D och Lars K ser honom ca 23.07-23.12. Och Mårten några minuter senare. (20.45-21.05 befinner sig dessutom Tunnelbanemannen på samma plats).
Vittnet Stark
Mannens signalement:
180 cm
Kraftig
Mellanblå jacka, material liknande bävernylon (okänd längd)
Ljust ansikte
Markerat hakparti
På huvudet bar mannen en brunaktig, troligen mörkbrun huvudbonad med något knutet upptill.
Mannen bar ej glasögon.
Mannen hade troligen händerna instoppade i fickor över bröstet då han verkade omfångsrik över bröstet.
Mannen hade ett ”bonnigt” utseende.
Gav ett töntigt, fånigt intryck. Han gav ett konstigt intryck.
Stark förhördes första gången 2/3-86 och därefter vid ytterligare 5 tillfällen...
Beskrivningen vittnet Stark gör är sådan att det starkt ökar trovärdigheten i Lars K:s vittnesmål om både Grandmannens utseende och hur han var klädd då de här båda vittnesmålen överensstämmer väldigt väl. Beskrivningen av jackan stämmer också väl med Mårten P sagt.
Alltså vittnet Lars K:s beskrivning av Grandmannens utseende som en mix av Björn Gustafson och Rolf Wesenlund med ett lite fånigt/lantligt intryck tror jag ligger väldigt nära sanningen om hur han såg ut.
(Björn G får bidra med det markerade hakpartiet och Rolf W med det lantligt fåniga uttrycket)
https://imgur.com/a/gqsqoM8
Beskrivningen av jackan stämmer också väl med vad Mårten P sagt. 3/4” lång blå jacka i bävernylon av vildmarkstyp med raka och snedställda fickor . Något liknande denna jackan tror jag.
https://imgur.com/a/Ej1xk9z
Beskrivning av den ovanliga sportmössan/kepsen spretar lite mer mellan de olika vittnena vid Grand.
Mårten P : Mörk stickad keps av ovanlig modell och med knäppe och skärm med slät yta
Lars K : Sportmössa med skärm , (skidklädsel i Domusstil från 50-60-talet , mannen såg lantligt töntig ut )
Max D : Mössa eller keps med en tofs på skulten , något bullig och med skärm
Anneli K : Leninkeps , blå eller grå
Stark : brunaktig, troligen mörkbrun huvudbonad med något knutet upptill
Form på huvudbonaden mer som en Leninkeps än en mössa , knäppe och skärm med slät yta , tofs på skulten , stickad (troligtvis ribbstickad) och med en mörk färg.Den här huvudbonaden också ge associationer till en sport/skidmössa från 50-60-tal.Min gissning blir som en mix av dessa båda huvudbonader.
https://imgur.com/a/7sRvPfI
En sak är ju säkert , Grandmannen var definitivt inte CP eller SE.