2020-10-18, 11:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Att vi har ett vaccin?
Och då är det ok att låta folk dö?
Citera
2020-10-18, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast vi stängde inte ner under 70- och 80-talet för säsongsinfluensa, trots att vi inte hade vaccin då och trots höga dödstal.

Man ska lära av sina misstag. Ifall det eskalerar nu i höst ser jag en lockdown som oundviklig i Sverige.

Gäller att alla är noga med att följa FHM rekommendationer.
Senast redigerad av B-a-c-k-f-l-a-s-h 2020-10-18 kl. 11:17.
Citera
2020-10-18, 11:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast vi stängde inte ner under 70- och 80-talet för säsongsinfluensa, trots att vi inte hade vaccin då och trots höga dödstal.

Vi har inte stängt ner nu heller, så vad är din poäng?
Citera
2020-10-18, 11:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och då är det ok att låta folk dö?

Om du är vaccinerad så dör du i regel inte, det är ju det som är poängen med ett vaccin.
Citera
2020-10-18, 11:18
Medlem
Sverige var lika oansvarig för hundra år sedan, ingen skillnad nu.. det blev rena katastrofen. Odödliga svenskar som de flesta svenskar tycks tro vi är.
Citera
2020-10-18, 11:23
Medlem
wwrs avatar
Vad jag förstår har utrikesminister Ann Linde isolerat sig för att hon träffat andra politiker som visat sig ha positiv test. Ingen uppvisar symptom.

Jag tycker det låter överdrivet. Är detta verkligen i enlighet med de rekommendationer som ges?
Citera
2020-10-18, 11:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om du är vaccinerad så dör du i regel inte, det är ju det som är poängen med ett vaccin.
Jaha, fast grejen är ju de som dör och de är rätt många. Så många att det finns en jävligt god anledning att stänga ned. Än motsätter sig folk här det?
Citera
2020-10-18, 11:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Det är för mig väldigt mystiskt hur alarmister kan haka upp sig och kräva skolrestriktioner som om det vore viktigt. Att friska barn lokalt träffas i samma grupp varje dag är inte en stor spridningsrisk. Det är ju helt självklart.

Det är personer som träffar på nya kontakter som bidrar till spridning.
Man smittas ofta i hemmet. Därför är det till nackdel om de i hemmet har många olika grupper de träffar. Om barnen går i skolan men föräldrarna är hemma stämmer ditt påstående. Men om föräldrarna går till arbetsplatser och barnen/ungdomarna går till skolan sprids smittan.
Jag ska vara övertydlig. Det finns en smitta på en arbetsplats. Barnet/ungdomen till dessa föräldrar som jobbar där sprider smitta på skolan och dessa nu ny smittade barn/ungdomar sprider smittan till sina föräldrar som sprider den till deras arbetsplatser. Desto fler personer i familjen som vistas på olika platser desto större spridning. Begränsar man spridningen på skolan begränsar man en stor del av smittans spridning. Tvingar vi alla att flytta isär och leva ensamma och inte i familjer skulle det vara ännu bättre men det är ju inte något man kan göra.
Citera
2020-10-18, 11:28
Medlem
Citat:
Jaha, fast grejen är ju de som dör och de är rätt många. Så många att det finns en jävligt god anledning att stänga ned. Än motsätter sig folk här det?

Med facit i hand skulle Sverige stängt ned i våras nu blev det istället över 10 gånger fler döda än i Norge/Finland.
Citera
2020-10-18, 11:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Nu är det så att inte alla tar vaccinet, jag tror det är ungefär hälften (53% enligt FHM) som gör det. Om alla hade tagit vaccinet så hade färre dött, enkel matematik. För pensionärer är det gratis, ändå tar de inte vaccinet och dör som följd.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/fd95add32f77479bac3ca61934527008/vaccinationstackningen-mot-influensa-2019-2020.pdf
Citera
2020-10-18, 11:37
Medlem
Nu har en förnekare som inte trodde på viruset, själv dött i covid 19 endast 34 år, men det var ju ingen svensk stålman.
Citera
2020-10-18, 11:39
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Jag förstår heller inte själva strategin av FHM, eftersträva flockimmunitet men ljuga om det konstant på pressträffar. Hade det inte varit bättre att gå ut tidigt i epidemin med att man eftersträvar flockimmunitet? Då hade det varit nog lättare att skydda äldre då dessa förstått själva strategin, och att unga då kanske hade ansett sig fått en viktig roll i samhället genom att bygga upp immunitet och skydda de äldre.

Då skulle vi ha haft ännu fler covidfall än vad vi har idag. Dessutom vet vi inte särskilt mycket om covids långsiktiga konsekvenser för kroppen. Att gå ut med att man eftersträvar flockimmunitet kan därför vara riskabelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in