Citat:
Ursprungligen postat av
Jettz
Det nämndes i de läckta emailen i en konversation mellan Tegnell och Finland's statsepidemiolog (Mika Salminen) att ideén med att ha skolorna öppna är att unga personer som inte blir allvarligt sjuka smittas och bygger upp flockimmunitet.
https://www.expressen.se/nyheter/qs/interna-radslaget-om-flockimmunitet/
Nu när smittspridningen ökar i samhället, men väldigt liten andel dör eller läggs in på sjukhus (jämfört med antalet smittade) så är detta nog bara en fördel från FHM's perspektiv. Men de kan inte gå ut med det offentligt för att, som också nämnts i ett email av Tegnell: ”Det låter som om man är villig att acceptera sjukdom och död”
Ja, jag läste också det mailet. För mig har det länge varit tydligt att de har strävat efter flockimmunitet och att öppna skolor driver smittan. Jag förstår vikten av att ha skolorna öppna men jag hatar lögner. Dock anser jag att Sverige skulle gjort som Danmark, Norge och Finland gjorde, stängda skolor i början för att få ner smittan samt antal avlidna för att köpa sig tid.
Ju längre tiden går desto fler sanningar som FHM förnekat kommer fram:
- skolor är till stor del med och driver smittan.
- covid-19 smittar till övervägande del via luften man andas in och inte via föremål man tar på.
- pre- och asymtomatisk smitta existerar i högsta grad och står för ca 50% av smittan.
osv osv osv