2020-10-18, 10:14
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant läsa hur det diskuteras vilka åtgärder som är bäst lämpade.. Undrar om höstlovet kommer ge en "dipp" i kurvan här hemma?

"This time, the hospitality sector is singled out, despite overwhelming evidence that the main sources of infection are the home and the classroom. "

“Our reasoning is simple: we must at all costs, alas, reduce the number of human contacts, without making impossible those that are very important or even indispensable, such as schools, work, shops, personal household visits.”

https://www.brusselstimes.com/news/business/136358/hospitality-industry-the-case-for-a-lockdown/

Jag tycker att det är anmärkningsvärt att FHM förnekar att skolorna är drivande. Belgien och Nederländerna gör det inte.

Figur som visar andelen smitta i olika sektorer i Nederländerna:

https://m.imgur.com/a/hYAPwr8
Citera
2020-10-18, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
0,01% av säsongsinfluensa. Cirka 0, 8-1,2% i covid 19. Mortaliteten på kryssningsfartyget var högre eftersom gensnittsåldern var högre än i samhället i stort. Det är inte 2% som dör.

Jag frågade inte efter din gissning, utan efter din källa på att covid-19 är 100ggr dödligare än influensan!
Citera
2020-10-18, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag pratar som sagt inte om varför man stänger ned för covid-19, jag undrar vad det finns för ”jävligt god anledning” att år in och år ut låta folk dö i influensa.

Troligtvis lär det väl bli något liknande med covid-19. Om viruset har muterat till nästa vinter årligen så kanske kommer nog vaccin också behöva ges årligen. Det är också problematiskt att antikroppar inte varar så länge, det tyder också på att vaccin kan vara oeffektivt en längre period.

Det är nog inte omöjligt att folk kommer årligen dö av covid-19 precis som influensen, och att vi tillslut hanterar covid-19 viruset på samma sätt som influensan. Då får man försöka göra vad man kan för att minska risken att bli allvarligt sjuk innan man är pensionär, dvs undvika att klassas som riskgrupp såsom övervikt (> 25 bmi enligt USA's folkhälsomyndighet) och högt blodtryck m.m.
Citera
2020-10-18, 10:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Troligtvis lär det väl bli något liknande med covid-19. Om viruset har muterat till nästa vinter årligen så kanske kommer nog vaccin också behöva ges årligen. Det är också problematiskt att antikroppar inte varar så länge, det tyder också på att vaccin kan vara oeffektivt en längre period.

Det är nog inte omöjligt att folk kommer årligen dö av covid-19 precis som influensen, och att vi tillslut hanterar covid-19 viruset på samma sätt som influensan. Då får man försöka göra vad man kan för att minska risken att bli allvarligt sjuk innan man är pensionär, dvs undvika att klassas som riskgrupp såsom övervikt (> 25 bmi enligt USA's folkhälsomyndighet) och högt blodtryck m.m.

Ja, så kan det nog bli, det som är allra viktigast både nu och i framtiden är att sjukvården inte blir överbelastad.
Citera
2020-10-18, 10:22
Medlem
Citat:

Tror också på att det blir som du summera det.
Citera
2020-10-18, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tycker att det är anmärkningsvärt att FHM förnekar att skolorna är drivande. Belgien och Nederländerna gör det inte.

Det nämndes i de läckta emailen i en konversation mellan Tegnell och Finland's statsepidemiolog (Mika Salminen) att ideén med att ha skolorna öppna är att unga personer som inte blir allvarligt sjuka smittas och bygger upp flockimmunitet.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/interna-radslaget-om-flockimmunitet/

Nu när smittspridningen ökar i samhället, men väldigt liten andel dör eller läggs in på sjukhus (jämfört med antalet smittade) så är detta nog bara en fördel från FHM's perspektiv. Men de kan inte gå ut med det offentligt för att, som också nämnts i ett email av Tegnell: ”Det låter som om man är villig att acceptera sjukdom och död”
Senast redigerad av Jettz 2020-10-18 kl. 10:26.
Citera
2020-10-18, 10:25
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Precis så resonerar jag och har så gjort hela tiden. Jag har aldrig förstått FHMs förklaringar att:

- vi kommer att glömma att hålla avstånd.

- vi kommer att peta oss mer i ansiktet ( vilket har motbevisats genom en studie, folk petar sig mindre i ansiktet med mask )

”– Det har en signaleffekt. När man ser någon med munskydd tänker man på att hålla avstånd, säger Heidi Stensmyren, ordförande för Läkarförbundet.”

” Att använda munskydd kan ha viss funktion och då ska man verkligen veta hur man använder det: man har rena händer, sätter på sig munskyddet och sen rör man inte munskyddet. När man tar bort det så slänger man det och spritar händerna igen, säger Mikael Köhler, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Uppsala.”

svt.se
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-18 kl. 10:36.
Citera
2020-10-18, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du blandar ihop statistik från olika områden, räknar man in komplikationer från lunginflammation är det betydligt fler än 2000 om året som dör i Sverige vilket Taiwan säkert gör i den statistik du räknar upp eftersom enbart räknat influensan bara är 60-talet dödsfall.

Oavsett är det ett konstigt resonemang att säga att Taiwan misslyckats "för att de kommer att göra det i framtiden". Jag kan också leka den leken: Sverige är helt värdelöst för att de var värdelöst, är värdelöst och kommer bli värdelöst.

Komplikationer från lunginflammation bedöms som död i lunginflammation, annars är det död i något annat. Du kan ganska lätt se att Taiwan har färre i åldersgruppen +70 i populationen än Sverige.
Citera
2020-10-18, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Ja. Då hundratals dör i flunsan varje år trots vaccin är det ett extremt hyckleri att inte stänga ner varje normal vinter under influensasäsongen. Då är dessa individer värda att offra för er rätt att gå på bio eller whatever. Ser du inte detta själv?
Gränsen kanske går vid 1000 dödsfall? Dvs uppåt 1000 döda i influensa är acceptabelt men 5-6000 döda i en förkylning är det inte.
Citera
2020-10-18, 10:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Det nämndes i de läckta emailen i en konversation mellan Tegnell och Finland's statsepidemiolog (Mika Salminen) att ideén med att ha skolorna öppna är att unga personer som inte blir allvarligt sjuka smittas och bygger upp flockimmunitet.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/interna-radslaget-om-flockimmunitet/

Nu när smittspridningen ökar i samhället, men väldigt liten andel dör eller läggs in på sjukhus (jämfört med antalet smittade) så är detta nog bara en fördel från FHM's perspektiv. Men de kan inte gå ut med det offentligt för att, som också nämnts i ett email av Tegnell: ”Det låter som om man är villig att acceptera sjukdom och död”

Ja, jag läste också det mailet. För mig har det länge varit tydligt att de har strävat efter flockimmunitet och att öppna skolor driver smittan. Jag förstår vikten av att ha skolorna öppna men jag hatar lögner. Dock anser jag att Sverige skulle gjort som Danmark, Norge och Finland gjorde, stängda skolor i början för att få ner smittan samt antal avlidna för att köpa sig tid.

Ju längre tiden går desto fler sanningar som FHM förnekat kommer fram:

- skolor är till stor del med och driver smittan.

- covid-19 smittar till övervägande del via luften man andas in och inte via föremål man tar på.

- pre- och asymtomatisk smitta existerar i högsta grad och står för ca 50% av smittan.

osv osv osv
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-18 kl. 10:38.
Citera
2020-10-18, 10:41
Medlem
Citat:
Ja, jag läste också det mailet. För mig har det länge varit tydligt att de har strävat efter flockimmunitet och att öppna skolor driver smittan. Jag förstår vikten av att ha skolorna öppna men jag hatar lögner. Dock anser jag att Sverige skulle gjort som Danmark, Norge och Finland gjorde, stängda skolor i början för att få ner smittan samt antal avlidna.

Ju längre tiden går desto fler sanningar som FHM förnekat kommer fram:

- skolor är till stor del med och driver smittan.

- covid-19 smittar till övervägande del via luften man andas in och inte via föremål man tar på.

- pre- och asymtomatisk smitta existerar i högsta grad och står för ca 50% av smittan.

osv osv osv

Jag förstår heller inte själva strategin av FHM, eftersträva flockimmunitet men ljuga om det konstant på pressträffar. Hade det inte varit bättre att gå ut tidigt i epidemin med att man eftersträvar flockimmunitet? Då hade det varit nog lättare att skydda äldre då dessa förstått själva strategin, och att unga då kanske hade ansett sig fått en viktig roll i samhället genom att bygga upp immunitet och skydda de äldre.
Citera
2020-10-18, 10:45
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:

..och här är Sveriges. Tycker du de ser lika ut?
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/figur-1.-vecko_aldersincidens_vecka41.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in