2020-10-18, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2314b1c1
Men på riktigt?

Är det tjejers fel att de blir våldtagna om de är lättklädda? Det är ju trots allt, provokativt.
Om jag går lättklädd får folk jättegärna tycka att jag är slampig. Det är lagligt.
De får inte våldta eller hota mig för det- det är olagligt.

Anpassa oss? Nej tack jag har gjort det de 10 åren jag bodde i ett muslimskt land med sharia lagar. Oavsett hur irriterad eller arg jag blev på deras regler (tex. Alla saker man inte fick göra för att man var kvinna) så fick man knyta näven i fickan och gå vidare.
Deras land, deras regler.

Det finns ju trots allt en hel del länder där just avbildningar osv. Är olagligt.
I västvärlden finns det ändå någon typ av konsensus att vi vill att det ska vara lagligt.

Jag flyttar inte till Indien om det enda jag vill göra är att äta nötkött, och det är det viktigaste i hela världen för mig.

Jag har anpassat mig hela mitt liv. Det har många ex-muslimer också gjort. Vart ska vi som tycker att karikatyrer är ok, att man ska få visa sin kropp som kvinna, att man ska få ha vilken läggning man vill osv. Ta vägen?
Du har rätt, det finns ingen plats som kommer att bejaka dej fullt ut. Vi har alla olika DNA och historia. Livet finns i stunden så ha en skön söndag nu på ditt vis!
Citera
2020-10-18, 10:27
Moderator
Tinuviels avatar
Fransk polis verkar omhändertaget elva personer total nu. Bland dessa finns förövarens föräldrar, hans farförälder och yngre bror. Man har också omhändertagit pappan till en elev som hetsade mot läraren såväl som Abdelhakim Sefrioui (islamistisk aktivist) + en av hans efterföljare. Tre personer som var i kontakt med förövaren och själva anmälde sig till polisen har också omhändertagits.

Fattas en, men jag (och google translate) kan inte utläsa vem det skulle vara.
https://www.lefigaro.fr/actualite-france/professeur-decapite-quatre-personnes-dont-un-mineur-placees-en-garde-a-vue-20201017

Det verkar också vara så att förövarens halvsyster lämnade Frankrike 2014 för att gå med i IS.
Senast redigerad av Tinuviel 2020-10-18 kl. 10:32.
Citera
2020-10-18, 10:28
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckdorffsvapnet
Ja äntligen nån som fattar vad samlevnad är, utan att provocera och skapa intriger.
Samuel som lärare och skolad borde fattat bättre helt klart.
Så här resonerar muslimer som befinner sig i minoritet för tillfället. När de börjar bli tillräckligt många, då börjar huvudena flyga på allvar.
Minoritet: peace & love!
Majoritet: allahu akbar!
Citera
2020-10-18, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troy_mclure
Är det svårt att respektera - inget gott kommer ur att provocera. Även om det gäller aikare som skriker horungar till djurgårdare och hamnar på sjukhuset. Givetvis blir man inte halshuggen. Men kan leda till hjärnskador kanske.

Jag vet inte den här fransoren var ute på hal is.
Men om den här fransoren bara hade gjort sitt jobb istället och haft förståelse, så hade läget för honom blivit bättre.

Min åsikt.

Vad skulle han ha förståelse för?
Säg fel saker om en historisk person och du kan bli mördad?
Hans jobb är inte att stryka islamister medhårs utan det är att lära ut yttrandefrihetens principer.
Citera
2020-10-18, 10:30
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2314b1c1
Men på riktigt?

Är det tjejers fel att de blir våldtagna om de är lättklädda? Det är ju trots allt, provokativt.
Om jag går lättklädd får folk jättegärna tycka att jag är slampig. Det är lagligt.
De får inte våldta eller hota mig för det- det är olagligt.
Det är godistillverkarens fel om jag snattar på ICA. Hade han inte gjort att godiset såg så utsökt ut hade jag inte blivit tvungen att sno den där chokladkakan. Det är även hans fel att jag har några kilo för mycket nu, jag är helt utan ansvar.
Citera
2020-10-18, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sofiajadetarjag
Snacka om att skuldbelägga offret, du tar mördarnas parti.
Europa är i grunden kristet inte muslimskt de får aldrig avgöra våra lagar.
Muslimer ska egentligen inte ens bo i kristna länder enligt deras egen heliga bok.
Snälla rara det handlar inte om att skuld belägga offret. Men han borde fattat bättre?
Som jag skrev tidigare om jag går med 1 kilo guld runt halsen i Mozambiques slumkvarter och sen blir rånad alt mördad, har jag då inget som helst självansvar?
Vilken fantasi värld lever du i?
Tror du är väldigt naiv lilla vän?
Citera
2020-10-18, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queenofqueens
Jag tror inte han tänkte så riktigt. Men alla inklusive jag som är djup ateist vet att man inte skojar om deras profet. Nu hade Samuel själv inte gjort teckningen men att bara visa den kan väcka ilska hos de troende. Se bara vad som hände på charlie hebdo? Man borde förstå att det är riskabelt. Det enda jag säger att man kanske underskattar vilken kränkning det blir för muslimerna. Dom ber till den guden varje dag. Det är sagt att han inte får avbildas, ja ge fan i att göra det då.

Sen kommer jag som ateist naturligtvis inte bära slöja eller äta hallal kött, gå i moskén, eller anpassa mig på andra sätt jag kommer inte heller gå i kyrkan på gudstjänst. Men jag kan låta bli att måla deras profet? Så tänker jag.

Därmed inte sagt att det är ett fullkomligt hemskt dåd och bilderna som cirkulerar på internet får mig att spy rent ut sagt. Men nu lever vi i ett samhälle där vi är nära varandra. Dom får respektera oss att t.ex tjejerna här går klädda som dom gör utan för den sakens skull vara horor, och vi får respektera dom. Det är det enda sättet. Ömsesidig respekt. Låt dom utöva sin religion, låt oss få vara ifred. Då kanske det funkar.

Du har ju missförstått syftet med Charlie Hebdos verksamhet. Det var inte bara ”teckningar” utan ett sätt att väcka samhällsdebatt. En gammal fransk tradition.
Citera
2020-10-18, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Jag måste missat nyheten där kristna skär huvudet av folk efter ha sett en bild.

Nej man brände levande kvinnor som sa emot prästerna istället.
Citera
2020-10-18, 10:37
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Citat:
Snälla rara det handlar inte om att skuld belägga offret. Men han borde fattat bättre?
Som jag skrev tidigare om jag går med 1 kilo guld runt halsen i Mozambiques slumkvarter och sen blir rånad alt mördad, har jag då inget som helst självansvar?

Nej, han trodde väl för gott om dem helt enkelt. Man kan inte lita på djävulen.
Citera
2020-10-18, 10:39
Medlem
Citat:
Men han borde fattat bättre?

Kan du utveckla Hur han borde ha fattat bättre?
Tror nog det är ni islamister som lever i en fantasivärld där ni tror ni kommer till paradiset med massa oskulder om ni halshugger otrogna hädare.
Det finns ingen Allah lilla vän det är bara påhitt
Citera
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sofiajadetarjag
Snacka om att skuldbelägga offret, du tar mördarnas parti.
Europa är i grunden kristet inte muslimskt de får aldrig avgöra våra lagar.
Muslimer ska egentligen inte ens bo i kristna länder enligt deras egen heliga bok.
Fast varför provocera? Provokatören bär ju huvudansvaret för denna tradegi. Om det finns människor som blir upprörda får värdländer allt ta och anpassa sig.
Citera
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kesey
Nej man brände levande kvinnor som sa emot prästerna istället.
Du menar häxbränningarna? Ja det är ju ett tag sen. Känns som en rimlig jämförelse att ta något som hände för typ 300 år sedan? Eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Dom använder drönare Henke. FF titta upp så du ser bollen!
Du menar drönaren som håller på o surrar i din skalle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in