2020-10-18, 10:04
Medlem
Men på riktigt?

Är det tjejers fel att de blir våldtagna om de är lättklädda? Det är ju trots allt, provokativt.
Om jag går lättklädd får folk jättegärna tycka att jag är slampig. Det är lagligt.
De får inte våldta eller hota mig för det- det är olagligt.

Anpassa oss? Nej tack jag har gjort det de 10 åren jag bodde i ett muslimskt land med sharia lagar. Oavsett hur irriterad eller arg jag blev på deras regler (tex. Alla saker man inte fick göra för att man var kvinna) så fick man knyta näven i fickan och gå vidare.
Deras land, deras regler.

Det finns ju trots allt en hel del länder där just avbildningar osv. Är olagligt.
I västvärlden finns det ändå någon typ av konsensus att vi vill att det ska vara lagligt.

Jag flyttar inte till Indien om det enda jag vill göra är att äta nötkött, och det är det viktigaste i hela världen för mig.

Jag har anpassat mig hela mitt liv. Det har många ex-muslimer också gjort. Vart ska vi som tycker att karikatyrer är ok, att man ska få visa sin kropp som kvinna, att man ska få ha vilken läggning man vill osv. Ta vägen?
Citera
2020-10-18, 10:10
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jolex
Nä. Ännu en gång, invandrare har rätt att säga och skriva att svenska kvinnor är horor. På samma sätt som du har rätt att uttrycka att du tycker att alla invandare är vidriga grisar om du känner för det. Hur är det en löjlig referens i sammanhanget? Det är exakt det som oansvarig yttrandefrihet är.

Nej? Jag försvarar inte något våld. Vart har jag sagt det? Denna diskussionen uppstod som svar på att någon tycker det är "häftigt" att göra provocerande karikatyrer. Handlar inte om det som hände i Frankrike öht.

Att tro bibeln är skriven för att provocera någon är väl liiiite långsökt? Däremot är mohamedkarikatyrer gjorda specifikt för att jävlas med en specifik grupp i samhället. Eller?
Du fastnar i vad syftet är med olika yttranden. Det spelar ingen roll. Du förstår inte vad yttrandefrihet betyder. Om jag tycker Koranen är provocerande, oavsett anledning, så måste du acceptera det om du vill att någon annan ska acceptera att karikatyrerna är provocerande. Alternativet är som jag skrev innan att människor har olika värde.
Citera
2020-10-18, 10:12
Medlem
Är det svårt att respektera - inget gott kommer ur att provocera. Även om det gäller aikare som skriker horungar till djurgårdare och hamnar på sjukhuset. Givetvis blir man inte halshuggen. Men kan leda till hjärnskador kanske.

Jag vet inte den här fransoren var ute på hal is.
Men om den här fransoren bara hade gjort sitt jobb istället och haft förståelse, så hade läget för honom blivit bättre.

Min åsikt.
Senast redigerad av troy_mclure 2020-10-18 kl. 10:14.
Citera
2020-10-18, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queenofqueens
Sök bara på samhällsnytt.
den oblurrade!
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troy_mclure
Är det svårt att respektera - inget gott kommer ur att provocera. Även om det gäller aikare som skriker horungar till djurgårdare och hamnar på sjukhuset. Givetvis blir man inte halshuggen. Men kan leda till hjärnskador kanske.

Jag vet inte den här fransoren var ute på hal is.
Men om den här fransoren bara hade gjort sitt jobb istället och haft förståelse, så hade läget för honom blivit bättre.

Min åsikt.
Han gjorde sitt jobb. Han undervisade om yttrandefrihet, en del av den västerländska traditionen. Ett av de exempel han tog upp - ett ytterst relevant - var Charlie Hebdos teckningar.

Otroligt att du skuldbelägger brottsoffret för det som hände.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckdorffsvapnet
Vad var Samuels poäng?

Var det att skapa konflikt?
Var det att provocera?
Var det att förudmjuka?

Ser ingen poäng i att driva om en så viktig person för så många?

Var Samuel en utstuderad provokatör?
Ville han skapa osämja i Frankrike?
Var han en man som begärde bekräftelse från sin omgivning?

Önskar någon kunde göra en gärningsmanna beskrivning av Samuel!
Japp, det vore intressant. FR borde väl ha en motsvarighet till fb. Troligtvis en kristen fanatiker bakom härskar tekniken "ordet är fritt".

Liknelsen med "den kokande grodan" är det nog. Sätter du den i kallt vatten och värmer upp så hoppar den inte ur. Den vänjer sig tills den dör. Sån är svensken idag som hyllar sina politiker.
Citera
2020-10-18, 10:17
Medlem
Soterns avatar
Läste jag rätt på text-TV att flera var gripna?
Citera
2020-10-18, 10:21
Medlem
Märkligt att Islam helt enkelt inte bara förbjuds att verka i vår del av världen.
Passar inte galoscherna så är det väl bara att vända österut igen till " paradiset "
Citera
2020-10-18, 10:21
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Vi har inget annat val idag då vi bor nära varandra och ibland mitt ibland varandra. Man behöver inte agitera det är det jag menar. Dom borde förstått risken med det genom att se på historien.

Men för muslimerna så är det rätt då det står i kornan. Många hyllar honom som en martyr.

Jag tycker det är fruktansvärt, äckligt och bestaliskt. Men i ärlighetens namn tala om yttrande frihet på ett annat sätt...
För muslimerna är det ingen sak dom tar lätt på.
Din åsikt kan säkert verka rimlig hos unga och naiva människor. Men när du har stött på människor som kan bli provocerade av precis vad som helst då inser du att ett samhälle som strävar efter att inte provocera är ett samhälle där man inte får göra och säga något alls. Du pratar om muslimer som om dom vore barn som inte förstår bättre.
Citat:
Sen att kvinnor får halsen avskuren av muslimer det vet jag inte om det står i koranen. Det är en annan sak. En kvinna kan inte agitera för att bara vara en kvinna? Det är inte samma sak som aktivt Måla upp en Karikatyr av deras gud... Då talar vi om helt skilda saker...

Måla inte deras profet. Save your life.

Det är klart du kan provocera bara genom att existera, bara att visa håret som kvinna kan få muslimer att flippa ur.

Ta på dig en heltäckande burka, niqab. Save your life.
Citera
2020-10-18, 10:23
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckdorffsvapnet
Vad var Samuels poäng?

Var det att skapa konflikt?
Var det att provocera?
Var det att förudmjuka?

Ser ingen poäng i att driva om en så viktig person för så många?

Var Samuel en utstuderad provokatör?
Ville han skapa osämja i Frankrike?
Var han en man som begärde bekräftelse från sin omgivning?

Önskar någon kunde göra en gärningsmanna beskrivning av Samuel!

Snacka om att skuldbelägga offret, du tar mördarnas parti.
Europa är i grunden kristet inte muslimskt de får aldrig avgöra våra lagar.
Muslimer ska egentligen inte ens bo i kristna länder enligt deras egen heliga bok.
Senast redigerad av Sofiajadetarjag 2020-10-18 kl. 10:26.
Citera
2020-10-18, 10:23
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kesey
Så sa vikingarna om kristendomen också.
Jag måste missat nyheten där kristna skär huvudet av folk efter ha sett en bild.
Citera
2020-10-18, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2314b1c1
Men på riktigt?

Är det tjejers fel att de blir våldtagna om de är lättklädda? Det är ju trots allt, provokativt.
Om jag går lättklädd får folk jättegärna tycka att jag är slampig. Det är lagligt.
De får inte våldta eller hota mig för det- det är olagligt.

Anpassa oss? Nej tack jag har gjort det de 10 åren jag bodde i ett muslimskt land med sharia lagar. Oavsett hur irriterad eller arg jag blev på deras regler (tex. Alla saker man inte fick göra för att man var kvinna) så fick man knyta näven i fickan och gå vidare.
Deras land, deras regler.

Det finns ju trots allt en hel del länder där just avbildningar osv. Är olagligt.
I västvärlden finns det ändå någon typ av konsensus att vi vill att det ska vara lagligt.

Jag flyttar inte till Indien om det enda jag vill göra är att äta nötkött, och det är det viktigaste i hela världen för mig.

Jag har anpassat mig hela mitt liv. Det har många ex-muslimer också gjort. Vart ska vi som tycker att karikatyrer är ok, att man ska få visa sin kropp som kvinna, att man ska få ha vilken läggning man vill osv. Ta vägen?
Nä det är verkligen inte tjejers fel att dom blir våldtagna.
Men om du trots riskerna springer halvnäck full nattetid i tex Harlem eller Rinkeby får du räkna med att folk kommer reagera på olika sätt.
Är det rätt ? Nej så klart. Men har den fulla kvinnan som är halvnäck något som helst självansvar? Ja faktiskt. Man ska inte utsätta sig för extrema situationer.
Om du går med ett kilo guld runt halsen i Mozambiques slumkvarter och blir rånad är det ditt fel eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in