2020-10-18, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sofiajadetarjag
Du borde bo i ett muslimskt land, det här är fel.
Ja det är fel men så ser tyvärr världen ut idag, vi måste anpassa oss.
Och inte skapa osämja genom att driva om Mohammed . Samuel som lärare borde vara mer påläst innan han trotsade detta brott mot islam.
När man vet riskerna och ändå gör detta så måste man ju skylla sig själv. Det är min bestämda uppfattning.
Citera
2020-10-18, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sofiajadetarjag
Du borde bo i ett muslimskt land, det här är fel.
Jag är en sund realist, om jag fick bestämma skulle Islam och andra religioner förbjudas, men nu ser ju verkligheten ut som den gör. Vad är det som är så svårt att förstå? Jag förskastar detta avskyvärda brott, men alla med lite sunt förnuft måste ju fatta att Samuel var väl medveten om riskerna han tog? Alla med lite vett i skallen förstår ju att det kan barka åt skogen om man upprör muslimer. Lika bra att fatta det eller skylla dig själv?
Bara för man har rätt att säga vad man vill så måste man väl inte såra andra genom sina gärningar? Utan att förstå konsekvenserna av handlingen isåfall.
Nä lite måtta på stolligheter må det vara.
Citera
2020-10-18, 09:33
Medlem
Queenofqueenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckdorffsvapnet
Samuel gillade tydligen ytterligheter, testa gränser och leka med 🔥

Jag tror inte han tänkte så riktigt. Men alla inklusive jag som är djup ateist vet att man inte skojar om deras profet. Nu hade Samuel själv inte gjort teckningen men att bara visa den kan väcka ilska hos de troende. Se bara vad som hände på charlie hebdo? Man borde förstå att det är riskabelt. Det enda jag säger att man kanske underskattar vilken kränkning det blir för muslimerna. Dom ber till den guden varje dag. Det är sagt att han inte får avbildas, ja ge fan i att göra det då.

Sen kommer jag som ateist naturligtvis inte bära slöja eller äta hallal kött, gå i moskén, eller anpassa mig på andra sätt jag kommer inte heller gå i kyrkan på gudstjänst. Men jag kan låta bli att måla deras profet? Så tänker jag.

Därmed inte sagt att det är ett fullkomligt hemskt dåd och bilderna som cirkulerar på internet får mig att spy rent ut sagt. Men nu lever vi i ett samhälle där vi är nära varandra. Dom får respektera oss att t.ex tjejerna här går klädda som dom gör utan för den sakens skull vara horor, och vi får respektera dom. Det är det enda sättet. Ömsesidig respekt. Låt dom utöva sin religion, låt oss få vara ifred. Då kanske det funkar.
Citera
2020-10-18, 09:33
Medlem
Om jag själv går runt och kallar feta människor tjockisar bara för att jag kan, så får väl jag skylla mig själv om jag åker på en Smocka 👊🏻? Eller ?
Citera
2020-10-18, 09:35
Medlem
Yttrandefrihetskorridoren blir smalare och smalare. Oavsett vad du säger så finns det nån som blir kränkt, och väljer man då att vara tyst så har den här gärningsmannen vunnit.

PK-Sverige är ett av länderna med lägst tolerans av yttrandefrihet, man blir av med jobb, utfryst m.m om man har fel åsikter. Än idag slängs folk ur facket för att de är medlemmar i "fel" riksdagsparti alltså SD. Än idag.
Citera
2020-10-18, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queenofqueens
Jag tror inte han tänkte så riktigt. Men alla inklusive jag som är djup ateist vet att man inte skojar om deras profet. Nu hade Samuel själv inte gjort teckningen men att bara visa den kan väcka ilska hos de troende. Se bara vad som hände på charlie hebdo? Man borde förstå att det är riskabelt. Det enda jag säger att man kanske underskattar vilken kränkning det blir för muslimerna. Dom ber till den guden varje dag. Det är sagt att han inte får avbildas, ja ge fan i att göra det då.

Sen kommer jag som ateist naturligtvis inte bära slöja eller äta hallal kött, gå i moskén, eller anpassa mig på andra sätt jag kommer inte heller gå i kyrkan på gudstjänst. Men jag kan låta bli att måla deras profet? Så tänker jag.

Därmed inte sagt att det är ett fullkomligt hemskt dåd och bilderna som cirkulerar på internet får mig att spy rent ut sagt. Men nu lever vi i ett samhälle där vi är nära varandra. Dom får respektera oss att t.ex tjejerna här går klädda som dom gör utan för den sakens skull vara horor, och vi får respektera dom. Det är det enda sättet. Ömsesidig respekt. Låt dom utöva sin religion, låt oss få vara ifred. Då kanske det funkar.
Ja äntligen nån som fattar vad samlevnad är, utan att provocera och skapa intriger.
Samuel som lärare och skolad borde fattat bättre helt klart.
Citera
2020-10-18, 09:38
Medlem
Queenofqueenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Religiösa gillar också satir och karikatyrer. Beror på satirens el karikatyrens kvalité! Allt är inte roligt eller skickligt utfört!
I stort sett inga religiösa anser att "hädare" ska mördas. Tvärtom! De flesta sådana är mot dödstraff tex.
Skulle gärna veta mer om S@muel, den mördade läraren. Msm, lyft fram honom som person!

Alla muslimer tyckte han gjorde rätt som kapa hans huvud. För att är man troende styrs man av samma element. Nej och åter igen profet får inte avbildas. Få in det bara. Deras heliga skrift kommer dom aldrig att frångå. Så fungerar en religion.
Citera
2020-10-18, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Och vad drev mördaren att halshugga en lärare som visade upp en teckning i klassrummet?
Mördaren kände sig kränkt
Citera
2020-10-18, 09:45
Medlem
senaps avatar
Läraren skulle visa sig på styva linan fast det går att undervisa utan rekvisita, och valet fick fruktansvärda konsekvenser. Det är sorgligt som fan, men inte oväntat, och skiljer sig inte nämnvärt från andra fall där hot mot en arg människas världsbild har undanröjts.

Problemet är inte Islam. Karikatyrer skulle inte ens va ett problem om alla trodde på Allah. Eller på freedom of the arts. Problemet är att ingen tror likadant. Vi har alla korrumperats av myter av olika slag. Fast det hajar vi ju inte själva, förrän det avslöjas en pinsam dag.

Men om du tror att lösningen är att hata den som lurats, så fortsätt för all del. Jag hoppas att det gör dig glad
Citera
2020-10-18, 09:47
Medlem
Queenofqueenss avatar
Citat:
Ja äntligen nån som fattar vad samlevnad är, utan att provocera och skapa intriger.
Samuel som lärare och skolad borde fattat bättre helt klart.

Vi har inget annat val idag då vi bor nära varandra och ibland mitt ibland varandra. Man behöver inte agitera det är det jag menar. Dom borde förstått risken med det genom att se på historien.

Men för muslimerna så är det rätt då det står i kornan. Många hyllar honom som en martyr.

Jag tycker det är fruktansvärt, äckligt och bestaliskt. Men i ärlighetens namn tala om yttrande frihet på ett annat sätt...
För muslimerna är det ingen sak dom tar lätt på.

Sen att kvinnor får halsen avskuren av muslimer det vet jag inte om det står i koranen. Det är en annan sak. En kvinna kan inte agitera för att bara vara en kvinna? Det är inte samma sak som aktivt Måla upp en Karikatyr av deras gud... Då talar vi om helt skilda saker...

Måla inte deras profet. Save your life.
Citera
2020-10-18, 10:02
Medlem
Vad var Samuels poäng?

Var det att skapa konflikt?
Var det att provocera?
Var det att förudmjuka?

Ser ingen poäng i att driva om en så viktig person för så många?

Var Samuel en utstuderad provokatör?
Ville han skapa osämja i Frankrike?
Var han en man som begärde bekräftelse från sin omgivning?

Önskar någon kunde göra en gärningsmanna beskrivning av Samuel!
Citera
2020-10-18, 10:04
Medlem
Citat:
Ja det är fel men så ser tyvärr världen ut idag, vi måste anpassa oss.
Och inte skapa osämja genom att driva om Mohammed . Samuel som lärare borde vara mer påläst innan han trotsade detta brott mot islam.
När man vet riskerna och ändå gör detta så måste man ju skylla sig själv. Det är min bestämda uppfattning.

Världen blir ju vad vi gör av den, du accepterar islamistiska lagar, då får du islamistiska lagar.
Fel, dom ska anpassa sig eller flytta tillbaka till sina länder.
Fel, islamisterna skapat osämja genom att inte anpassa sig dit dom har kommit.
Fel, det är inget brott att trotsa islam.
Fel igen, om vem som helst får utdela dödsdomar för att dom känner sig kränkta så har vi nog gått tillbaka till stenåldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in