2020-10-18, 09:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
För de flesta har det sedan länge sjunkit in att corona inte kan stoppas. Du är en av få, med otillräcklig kapacitet, att fortfarande tro att smittan kan stoppas med restriktioner (förutom ev med flockimmunitet). Nej, absolut inget tyder på att "det mest effektiva sättet för att stoppa smittan är att stänga skolorna".
Skolstängning kostar enorma belopp och räddar troligen väldigt få liv. Gissar att varje räddad liv skulle kosta miljarder.
Indien är bra exempel på att skolstängning inte har stoppat smittan från att eskalerar. Samtidigt har stängning kostar astronomiska belopp.

https://www.thehindu.com/news/national/school-closure-may-cost-india-dear/article32828676.ece

Intressant att Indien, ett av världens fattigaste länder har råd, men inte vi i Sverige. Sanningen är att du har fel. Distansundervisning kostar nästan ingenting. Hade de inte stängt skolorna hade det varit ännu värre. Hade de stängt i tid hade det aldrig blivit lika illa.
Citera
2020-10-18, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Kampanjen är alldeles utmärkt och pedagogisk så att de avvikande egoisterna blir medvetna om att de är de facto onormala. Det är onormalt att vara plattjordare, extremist och gapa om tyranni när alla i samhället behöver ställa upp med smittbekämpningsarbetet för att rädda våra svaga, sköra och de i riskgrupper.
Jag gissar att du inte jobbar med reklam.

Man säljer inte en tröja genom att förolämpa grovt alla som inte ännu köpt den.

Det är oavsett inte mitt problem. Det är bara ett problem för dem som vill få fler människor att vilja följa myndigheternas påbud. Vilket inte verkar funka speciellt bra i UK. Milt uttryckt.
Citera
2020-10-18, 09:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, gubben Giesecke har ju lovat att 99% av invånarna kommer att smittas.

Japp. Han kanske får rätt i alla fall den saken. Förhoppningsvis kommer väl ett vaccin innan, men nedsmittningen går ju fort nu. Öppna skolor gör förstås sitt till.
Citera
2020-10-18, 09:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Sjukligt att du fortfarande tjatar om skolstängning. Ev sambandet mellan skolöppning och ökad covidsmitta är skenbart och har med människor ändrade levnadsmönster att göra när semestern är slut (skolan öppnar) . Ex Folk är tillbaka på arbetsplatser (inkl pendling), i idrottshall, fritidssysselsättning etc etc. Inger tyder på att barn driver smittan, snarare tvärt om.
I sammanhanget kan stängning av skola, som kostar några miljarder om dagen, troligen vara ett av det mest hjärndöda och suboptimala besluten som skulle kunna tas i coronasammanhang. Även om skolstängning skulle rädda de 3-siffriga antalet 80+ dödsfallen om dagen på ålderdomshemmet som du felaktigt förväntar dig så går det inte att motivera skolstängning. Är det så j-vla svårt för dig att fatta detta? För allas skull är jag otroligt tacksam över att denna polett sakta men säker verkar trilla ner för världens beslutsfattare och att trenden går mot mindre skolstängning.

Jag tycker att du ska studera tårtbitarna i figuren vilken beskriver var smittan äger rum i Nederländerna.

https://m.imgur.com/a/hYAPwr8
Citera
2020-10-18, 09:15
Medlem
arbetets avatar
Ingen bra utveckling i Europa. Nya fall:

Frankrike +32,427
UK +16,171
Belgien +10,192
Italien +10,925

Och:

Indien: +62,092

Spanien har inte levererat några siffror i helgen.
Citera
2020-10-18, 09:15
Medlem
Vintern är på intågande nu på flera ställen..vi får se hur det kommer utveckla smittspridningen.
Citera
2020-10-18, 09:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad har du för källa på det påståendet?

Det jag kan hitta är att det är ca 5ggr dödligare för en vuxen person..

At present, the Diamond Princess cruise ship outbreak is one of the few situations for which complete data are available. For this outbreak, the case fatality rate as of late April 2020 was 1.8% (13 deaths out of 712 cases); age adjusted to reflect the general population, the figure would have been closer to 0.5%.1,9 A case fatality rate of 0.5% would still be 5 times the commonly cited case fatality rate of adult seasonal influenza.3,10

0,01% av säsongsinfluensa. Cirka 0, 8-1,2% i covid 19. Mortaliteten på kryssningsfartyget var högre eftersom gensnittsåldern var högre än i samhället i stort. Det är inte 2% som dör.
Citera
2020-10-18, 09:16
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Handtvätt mot ett luftburet virus...

Precis, kolla på denna videon som japanerna släppt

https://www.youtube.com/watch?v=GAvO_QdO9eM
https://www.youtube.com/watch?v=4TUrsRvKZOc

Citat:
A Japanese supercomputer showed that humidity can have a large effect on the dispersion of virus particles, pointing to heightened coronavirus contagion risks in dry, indoor conditions during the winter months.
The finding suggests that the use of humidifiers may help limit infections during times when window ventilation is not possible, according to a study released on Tuesday by research giant Riken and Kobe University.
The researchers used the Fugaku supercomputer to model the emission and flow of virus-like particles from infected people in a variety of indoor environments.
Air humidity of lower than 30% resulted in more than double the amount of aerosolised particles compared to levels of 60% or higher, the simulations showed.
The study also indicated that clear face shields are not as effective as masks in preventing the spread of aerosols. Other findings showed that diners are more at risk from people to their side compared to across the table, and the number of singers in choruses should be limited and spaced out.

källa news on japan https://newsonjapan.com/html/newsdesk/article/128683.php
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-10-18 kl. 09:22.
Citera
2020-10-18, 09:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag förstår varför man stänger ned för covid-19 men du skrev att det fanns en jävligt bra anledning att inte göra det för influensa.

Det är fortfarande vad det finns för jävligt bra anledning att inte göra det för influensa jag undrar över. Att folk dör är väl en jävligt bra anledning att stänga ned, men du hävdar det motsatta?

Du förstår ju också att det är en skala. Det är skillnad på en halv miljon sjukhusinläggningar och 100 tusen döda och 5000 på sjukhus och 1000 döda. Influensa är en mycket mildare sjukdom.
Citera
2020-10-18, 09:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det skulle jag behöva lite tid för. Men nåt i stil med:

"Even if you don't believe that it works, please wear a face mask. Many people are scared right now, and need your help to feel safe. Sincerely <3"

Eller nåt i del stilen.
Du måste ha tydliga bilder, text inte optimalt eftersom folk struntar i att läsa den.
Citera
2020-10-18, 09:21
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vad finns det för bra anledning till att världen inte stänger ned för influensa?
Vaccin.
Citera
2020-10-18, 09:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag skulle bära munskydd utan protest om det infördes i Sverige.

Min poäng är att kampanjen förolämpar de personer man vill övertyga. Det har aldrig funkat förr, och kommer inte heller funka nu.
Bilden är effektiv tycker jag, lika lite förolämpande som om det istället var fyra bilder på olika sätt att använda bilbälte. Ett rätt sätt och tre felaktiga. Inte alls förolämpande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in