2020-10-18, 08:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag skrev ju precis det
Stod inget om en enda liten fördel med att hålla öppet.

Om du menar att det finns en jävligt bra anledning att inte stänga ned världen trots att folk dör i influensa så förväntar jag mig att du vet vilka fördelar det för med sig.
Citera
2020-10-18, 08:48
Medlem
Citat:
Förstår inte dina siffror. 6 39 står det i gruppen 40-60 år. Hur ska det läsas? Hur stor är dödligheten? I procent säger du...
Det är inte åldersintervall. Jag har grupperat antal döda per miljoner innevånare i olika länder. Man ser vad som är mest vanligt, hur det fördelar sig. 6 länder ligger i intervallet 40-60 döda per miljon innevånare, 39% av länderna finns i intervallet 0-60 döda per miljon innevånare.
Citera
2020-10-18, 08:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Stod inget om en enda liten fördel med att hålla öppet.

Om du menar att det finns en jävligt bra anledning att inte stänga ned världen trots att folk dör i influensa så förväntar jag mig att du vet vilka fördelar det för med sig.

Du undrade ju varför världen stänger ned för covid19 och inte influensa. Jag har svarat dig varför. Dödligheten är 100 gånger värre i covid19. Många sjuka behöver vård. Vård som inte finns tillgänglig om många blir sjuka. Dessutom saknas effektiv läkemedelsbehandling mot covid19. Mot influensa finns dessutom vaccin. Något som saknas mot covid19, annat än på experimentstadiet. Förstår du nu varför man inte stänger ned världen för influensa men gör det för covid19? Om inte är det nog ingen ide att jag förklarar det igen.
Citera
2020-10-18, 08:56
Medlem
Citat:
Ja, men vad är den jävligt goda anledningen till att inte stänga ned för att förhindra att folk dör i influensa?

Dem der er i ricikogruppene eller er bange for sygdommen og dens konsekvenser, for eksempel i forhold til at kunne passe sit arbejde, kan lade sig vaccinere - denne mulighed findes ikke med Civid-19.
Når Covid-19 vaccinen findes er der intet behov for nedstængning mere, og altså kollektive tiltag, idet disse kollektive tiltag kan erstattes af individuelle og personlige tiltag.
Citera
2020-10-18, 08:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Kampanjen är alldeles utmärkt och pedagogisk så att de avvikande egoisterna blir medvetna om att de är de facto onormala. Det är onormalt att vara plattjordare, extremist och gapa om tyranni när alla i samhället behöver ställa upp med smittbekämpningsarbetet för att rädda våra svaga, sköra och de i riskgrupper.
Fast man får aldrig folk att göra som man säger genom att påstå att de annars är onormala.

Tror du ”Sluta var en sån självisk alkoholist som skrämmer barn med fyllebeteende!” Skulle vara en lyckad kampanj för att få folk att fira en vit jul?

Eller ”Rösta på oss, annars är du dum i huvudet” där man visar hur alla som inte röstar på just det partiet är en skock bräkande får är en bra valkampanj?
Citera
2020-10-18, 09:00
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Under tungan? Inte är det så jag sett testet beskrivet. Vuxna säger att det är ytterst obehagligt med en lång bomullspinne upp genom näsborren där det ska grävas runt i slemhinnan bak i svalget ett tag. Bara en sadist vill utsatta rara små barn för denna tortyr så fort de blir en gnutta förkylda, vilket de tenderar bli rätt ofta, i allmänhet av nåt vanligt förkylningsvirus. Testtvång skulle förmodligen leda till att man inte låtsades om att barnet var sjukt av oro för den invasiva och påfrestande testmetoden.

Har du själv blivit testad eller struttar du runt som en glad och sorgfri potentiell asymptomatisk?

Men läs själv! Ja det var hur lätt som helst.

https://www.1177.se/globalassets/1177/regional/stockholm/media/y.-dokument-o-pdfer/corona-dokument/egenprovtagning-i-bil-barn.pdf
Citera
2020-10-18, 09:01
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Jag har utfört detta test på många personer, både i näsa och svalg (näsa är mest tillförlitligt tror man). Roligt att du tycker att det var hur lätt som helst, men jag kan säga att majoriteten av de som testats tycker att det är en mycket obehaglig upplevelse. Jag skulle personligen inte vilja testa mina barn och utsätta dom för detta, om det inte var absolut nödvändigt.

Det är mycket synd att det inte finns någon smidigare och pålitlig testmetod.

Då är du inte uppdaterad, det är hur lätt som helst detta test. Läs själv:

https://www.1177.se/globalassets/1177/regional/stockholm/media/y.-dokument-o-pdfer/corona-dokument/egenprovtagning-i-bil-barn.pdf
Citera
2020-10-18, 09:03
Medlem
Citat:
Det stängs skolor över hela världen. Det enda livsmönstret som ändrats sedan i sommras som kan förklara ökningen är att skolorna öppnat.

Det mest effektiva sättet för att stoppa smittan är att stänga skolorna. Nämn ett annat sätt att stoppa smittan.
För de flesta har det sedan länge sjunkit in att corona inte kan stoppas. Du är en av få, med otillräcklig kapacitet, att fortfarande tro att smittan kan stoppas med restriktioner (förutom ev med flockimmunitet). Nej, absolut inget tyder på att "det mest effektiva sättet för att stoppa smittan är att stänga skolorna".
Skolstängning kostar enorma belopp och räddar troligen väldigt få liv. Gissar att varje räddad liv skulle kosta miljarder.
Indien är bra exempel på att skolstängning inte har stoppat smittan från att eskalerar. Samtidigt har stängning kostar astronomiska belopp.

https://www.thehindu.com/news/national/school-closure-may-cost-india-dear/article32828676.ece
Citera
2020-10-18, 09:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Fast man får aldrig folk att göra som man säger genom att påstå att de annars är onormala.

Tror du ”Sluta var en sån självisk alkoholist som skrämmer barn med fyllebeteende!” Skulle vara en lyckad kampanj för att få folk att fira en vit jul?

Eller ”Rösta på oss, annars är du dum i huvudet” där man visar hur alla som inte röstar på just det partiet är en skock bräkande får är en bra valkampanj?

Jag känner lätt empati. Mår barn dåligt av att jag är full skulle jag skärpa mig. Sedan har vi själviska människor som bara tänker på sig själva och deras egen kortvariga njutning. Dessa människor är inte mottagliga för argument. Som tur är, är de inte så många. Jag tror de flesta människor vill gott.
Citera
2020-10-18, 09:06
Medlem
Citat:
Därför att dödligheten bara är 1/100 jmf med Covid19. Dessutom finns vaccin för riskgrupper.

Vad har du för källa på det påståendet?

Det jag kan hitta är att det är ca 5ggr dödligare för en vuxen person..

At present, the Diamond Princess cruise ship outbreak is one of the few situations for which complete data are available. For this outbreak, the case fatality rate as of late April 2020 was 1.8% (13 deaths out of 712 cases); age adjusted to reflect the general population, the figure would have been closer to 0.5%.1,9 A case fatality rate of 0.5% would still be 5 times the commonly cited case fatality rate of adult seasonal influenza.3,10
Citera
2020-10-18, 09:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Skulle tro att betydligt fler fall av sjukhusinläggningar och IVA kommer rapporteras den här veckan. Även dödstalen lär börja rapporteras tvåsiffrigt igen. Något som inte skett sedan sommarlovet, men nu är ju skolorna öppna igen med allt vad det innebär. Vi får vara glada så länge det inte är tresiffrigt, för några åtgärder tror jag inte att det blir. Man kommer skylla på att folk inte följer rekommendationerna. Handtvätt mot ett luftburet virus...
Allt är så jävla dumt. Klart som tusan att det ökar när skolorna öppnat. Alla kommer smittas av det här viruset för det finns ingen reell vilja att sätta stopp.

Ja, gubben Giesecke har ju lovat att 99% av invånarna kommer att smittas.
Citera
2020-10-18, 09:08
Avslutad
Citat:
Du undrade ju varför världen stänger ned för covid19 och inte influensa. Jag har svarat dig varför. Dödligheten är 100 gånger värre i covid19. Många sjuka behöver vård. Vård som inte finns tillgänglig om många blir sjuka. Dessutom saknas effektiv läkemedelsbehandling mot covid19. Mot influensa finns dessutom vaccin. Något som saknas mot covid19, annat än på experimentstadiet. Förstår du nu varför man inte stänger ned världen för influensa men gör det för covid19? Om inte är det nog ingen ide att jag förklarar det igen.
Jag förstår varför man stänger ned för covid-19 men du skrev att det fanns en jävligt bra anledning att inte göra det för influensa.

Det är fortfarande vad det finns för jävligt bra anledning att inte göra det för influensa jag undrar över. Att folk dör är väl en jävligt bra anledning att stänga ned, men du hävdar det motsatta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in