Citat:
Ursprungligen postat av
Frontlinjen
När vi diskuterat HSVA-rapporten så är det självklart så att jag, när du skriver ”rapporten” eller ”de skriver” tänker på just den och inte JAIC.
Men du kan då instämma i att HSVA-rapporten kom fram till att bogport och ventilationsöppningar var de öppningar däck 4 och nedåt som krävdes för en förlisning?
Jag kan inte JAIC utantill, så ange gärna sida.
Det gör ju jag inte. Vad jag säger är att första krängningen inte kunde ha det förloppet om det inte fanns andra hål. Det visar simuleringen med och det är vad HSVA rapporten säger med, men du förnekar detta. Vet inte om det beror på att du har huvudet så långt upp i statsröven att din hjärna får dåligt med syre, eller du inte riktigt förstår rapporten.
Men jag skall försöka förklara som ett barn förstår. Du tänker så här:
Vatten + genomföringar = saken är biff.
Men vad du inte förstår är att genomföringarna är utformade så att det kan finnas vatten på däck, de sitter alltså på sådana ställen att den mängden vatten som krävs för första krängningen inte kan ske.
Tänk lite själv. Det finns rapporter från tidigare turer där de har ca 10 cm vatten på däck pga av storm. Kom det ner något vatten till däck 1 då? Nej? Varför? För att däck är utformat så att det kan finnas vatten där, det är naturligt.
Så om du läser HSVA rapporten, så är vad de säger, att efter den första krängningen skedde, så kan inte fartyget rätas upp på det sättet det gjorde, om det inte är fullt med vatten under däck. Innan denna krängningen så var lutningen ganska moderat, inte alls så att något vatten kunde komma till genomföringarna. Av den anledningen så vet man att det inte kunnat finnas något vatten på däcket under.
Vet inte om du åkt färja någon gång och varit på bildäck. Det är ett däck med höga lister kring dörrar och dörrarna är vattensäkrade. Samtidigt så finns det alltså länsbrunnar där vatten rinner ut på utsidorna. Om man tror att färjor är utformade så att det skulle komma ner under, tex till däck 1, ja då har man inte alla styrmän på bryggan.
Det är alltså noll procents chans att vattnet som var där nere, på däck 0 eller 1, kom från bildäck så tidigt i skeendet. Detta pekar den tyska rapporten på. Den säger också att det finns vatten där och det kräver ett annat hål. Vilket finns.
Jag tycker att du och farbror barbro som har så underliga argument att man baxnar, gör som mig, tar 6 månaders semester från flashback.