2020-10-18, 02:15
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Jag tror att du har fel.

Sjöfartsverket har i en rapport den 10 februari 1995 redovisat ett uppdrag från
regeringen att lämna förslag bl.a. om hur Estonia skall täckas över.
I rapporten redogörs för olika metoder för att täcka över vraket.
Sjöfartsverket föreslår att Estonia täcks med en skalkonstruktion av betong. I
rapporten sägs att denna metod för tankarna till ett mausoleum.
Av rapporten framgår att Estonia när hon sjönk hade ungefär 200 ton
eldningsolja och 40 ton dieselolja ombord.

Regeringens beslut den 2 mars 1995

Regeringen beslutade den 2 mars 1995 att uppdra åt Sjöfartsverket att i
huvudsaklig överensstämmelse med vad som redovisats i rapporten Övertäckning
Estonia upphandla och låta genomföra en övertäckning av Estonia med en
skalkonstruktion av betong
. I beslutet sägs att det vid uppdragets genomförande
särskilt skall beaktas att platsen där fartyget förliste skall betraktas som en
gravplats. Vidare skall hänsyn tas till de miljömässiga konsekvenserna.
I beslutet sägs vidare att Sjöfartsverket skall leda arbetet med övertäckningen
samt att uppdraget skall genomföras i samråd med ansvarig finländsk myndighet.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/skydd-for-gravfriden-vid-vraket-efter_GI03190
Du får ursäkta men jag tror jag kan ha rätt ändo.
Citera
2020-10-18, 02:21
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du får ursäkta men jag tror jag kan ha rätt ändo.
Det tror jag också att du har avseende syftet med att dumpa sten. Men målet verkar i slutändan ha varit att man skulle bygga en betongiglo som skulle föra tankarna till något slags Chernobyl-inspirerat mausoleum.
Citera
2020-10-18, 02:25
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Det tror jag också att du har avseende syftet med att dumpa sten. Men målet verkar i slutändan ha varit att man skulle bygga en betongiglo som skulle föra tankarna till något slags Chernobyl-inspirerat mausoleum.
Jo det låter vackert med igloon och man sa ganska mycket om allt möjligt gällande vraket på den tiden. Jag tror att mausoleumideen var rent önsketänkande. Hur skulle det bygget se ut, och vad skulle det kosta?. Då hade man ju lika gärna kunnat bärga allt.
Citera
2020-10-18, 02:38
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag säger så här: om det visar sig att uppgiften i estnisk media om en andra horisontell spricka längre akterut, också ovan vattenlinjen, stämmer, då kommer inte Prof. Amstad att skicka några julkort till Dplay. För då har de fått honom att se ut som en fåne. Nu kan jag tycka att han borde ha ställt sig frågan varför skadan är centrerad ett stycke över vattenlinjen (på fendern) skulle ha åstadkommits av de ubåtar han visade, eftersom i alla fall den norska har förens spets väl under vattnet även i ytläge.
Fast den kan ju både ha varit vinklad med fören uppåt i samband med stigning och kan dessutom ha ridit på och vinklats ytterligare utav en våg...

Citat:
Vad den polske (obs!) dykaren skulle kunnat se vet vi inte säkert, för han var ju inte överallt. Men om min teori om att han simmade förbi en mosad stabilisatorfena är riktig, då passerade han platsen för hålet. En tanke slog mig nu: kan det vara så enkelt att stenmassorna som lades ut vid sidan av Estonia har pressats ned under vraket med tiden och sedan blivit en hävpunkt för vraket när det vrider sig från 120 grader slagsida 1994 till de 132 grader Dplay-filmen nämner?
Det kan jag inte föreställa mig hur jag än vrider och vänder på teoretiska glassbunkar

Citat:
Prio ett nu är helt klart att få reda på mer om det möjliga andra hålet i styrbordssidan. Om det finns där den estniska journalisten visar så är det en riktig fuling av Evertsson: de filmar från aktern längs fendern så då borde den synts.
Ja, det vore helt klart en intressant plot-twist i så fall.
Citera
2020-10-18, 02:39
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Jag säger så här: om det visar sig att uppgiften i estnisk media om en andra horisontell spricka längre akterut, också ovan vattenlinjen, stämmer, då kommer inte Prof. Amstad att skicka några julkort till Dplay. För då har de fått honom att se ut som en fåne. Nu kan jag tycka att han borde ha ställt sig frågan varför skadan är centrerad ett stycke över vattenlinjen (på fendern) skulle ha åstadkommits av de ubåtar han visade, eftersom i alla fall den norska har förens spets väl under vattnet även i ytläge.

Vad den polske (obs!) dykaren skulle kunnat se vet vi inte säkert, för han var ju inte överallt. Men om min teori om att han simmade förbi en mosad stabilisatorfena är riktig, då passerade han platsen för hålet. En tanke slog mig nu: kan det vara så enkelt att stenmassorna som lades ut vid sidan av Estonia har pressats ned under vraket med tiden och sedan blivit en hävpunkt för vraket när det vrider sig från 120 grader slagsida 1994 till de 132 grader Dplay-filmen nämner?

Prio ett nu är helt klart att få reda på mer om det möjliga andra hålet i styrbordssidan. Om det finns där den estniska journalisten visar så är det en riktig fuling av Evertsson: de filmar från aktern längs fendern så då borde den synts.

Edit: jag yrade där, de filmar från fören längs styrbords fender. Men vi skall i så fall tro att de avslutade sitt dykprojekt efter en halvtimme filmning eller så och åkte hem till Tyskland... nja.
Discovery får låna BBCs Triton 3300 miniubåt som David Attenbourogh använder till sina UV filmer så det blir lite kvalitet.
Citera
2020-10-18, 02:42
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Jo det låter vackert med igloon och man sa ganska mycket om allt möjligt gällande vraket på den tiden. Jag tror att mausoleumideen var rent önsketänkande. Hur skulle det bygget se ut, och vad skulle det kosta?. Då hade man ju lika gärna kunnat bärga allt.
Jag vill minnas att jag läst att anhörigas protester bara var ett delskäl och att det var just tekniska svårigheter som var det avgörande skälet till att avbryta.
Citera
2020-10-18, 07:12
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Jag menar att vi omöjligen kan veta vilka som dykt där under 25 år. Vi har ju inte vakt där på plats, vare sig över eller under ytan.

Den polske sportdykarens film som Giant Squid länkade till visade sig t.ex. var en uppföljning 2001 av Rabes tidigare filmningar (1998?). Han var ju nere solo + en ROV. De kan ju ha fixar det besöket på ett par timmar. Så hur kan vi veta vilka andra som varit där?
Nej, det kan vi ju inte och då har vi hittat något vi faktiskt är överens om.

Sedan vem och syfte kan vi ju vrida och vända på men kanske i en annan tråd.

Ha en bra dag!
Citera
2020-10-18, 07:16
Medlem
Citat:
Jag vill minnas att jag läst att anhörigas protester bara var ett delskäl och att det var just tekniska svårigheter som var det avgörande skälet till att avbryta.
När det man ville täcka över med betong var avlägsnat från vraket behövdes det inte längre. Strålande, då slapp man det besväret!

Vad gäller räcket på rampen så finns det en bra bild på länken hur det såg ut. Fundera på hur det på naturlig väg under tiden Estonia sjönk kan ha lossnat från rampen och hamnat stående på botten bredvid fören?

https://luthagsnytt.se/arkiv/7347

Räcket och öglorna lämnades kvar som en hälsning till Sverige och Estland.
Citera
2020-10-18, 07:52
Medlem
Citat:
På sidan 206 i JAIC rapporten finns en bild från (finsk?) landbaserad radar under olyckstimmarna. Det är två oidentifierade fartyg strax öster om där estonia sjönk. Oklart var dom kom ifrån eller tog vägen. Men rapporten beskriver inte dessa direkt. Vad var det för fartyg?

https://postimg.cc/RW23t7vQ

Mariellas befälhavare nämner ett radareko rakt söderut i sitt samtal med Silja Europas befälhavare. Känner du till någon tidslinje där man har jämfört tiderna mellan radiokontakterna och sjunkförloppet? Det samtalet är rätt nära inpå att Mariella börjar se nödraketer.
Citera
2020-10-18, 08:10
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Läs allt. Sid 75 (dokumentets egna nummer) med slutsatserna:

Men det du skriver om oväsen, förlorad göstake och upplyst hav är intressant. Silver Linde var den enda av de tjänstgörande på bryggan som överlevde. Han har ändrat sitt vittnesmål flertalet gånger, enligt tyska expertgruppen efter påtryckningar från Estline. Läs mer här.
https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/21.2.2.htm

Begick de tjänstgörande fel? Linde verkar ha rapporterat ”vatten på bildäck” tidigt, kanske redan 00:45.
Du läser rapporter väldigt skumt. Det står uttryckligen att det krävs fler hål eller intag som är med. Tror du på fullaste allvar att några ventilationsrör, på några tum, på däck 4 kan vara orsaken till den grova slagsidan, detta innan ens vattnet nått däck 4? Jag föreslår att du antingen slutar skriva här helt och hållet, eller att du öppnar ditt sinne såpass att du kan ta till dig fakta. För just nu agerar du statstroll.

Linde såg inget vatten 0:45 han var i baren då och inte ner på däck.

Citat:
Efter girpunkten anlände vakthavande matrosen efter att ha fullbordat sin
rond. Han rapporterade att allt var normalt, men att folk var sjösjuka. Den extra
andrestyrmannen lämnade bryggan för
att gå till sin hytt omkring kl. 00.30 eller
5–10 minuter senare. Han har också sagt
att han lämnade kl. 00.30 när matrosen
började sin nästa rond och att farten var
ca 14,5–15 knop [4,5]. Han var i sin hytt
några minuter och gick sedan till Pub
Admiral och tyckte att han såg vakthavande matrosen i dörröppningen till baren. I ett senare vittnesmål [3] har han
uppgett att han såg matrosen i personalingången. Han har också uppgett [4] att
klockan var 00.30–00.40. Han gick tillbaka till sin hytt omkring kl. 00.50.
Han gick till kojs men hade ännu
inte somnat när han efter 5–10 minuter
hörde ett egendomligt, ovant ljud som
skulle ha kunnat vara ett slag eller något som liknade en skakning [4]. Han
kunde inte säga varifrån ljudet kom,
men efter detta krängde fartyget över åt
styrbord. Han fick en känsla av att något inte stod rätt till [2] och började klä
på sig för att snabbt komma ut på däck.
Innan han hunnit sätta på sig skorna
ökade slagsidan och bordet gled mot
dörren.
Citera
2020-10-18, 08:21
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
OK, så här...ingen bestämmer och ingen ”vet” men finner inte du/ni det minsta lilla märkligt att de nu faktiskt finns ett hål nästan exakt där det har yrats om?

Absolut att det kan vara en vridskada eller landning på ett stenblock men många fortsätter att prata bogvisir, däck/våningar och slagsida.

Är inte hålet intressant eller relevant för vidare undersökningar eller ens diskussion och i så fall varför?

Ytterligare undersökningar behövs så att det med stort visshet går att veta hur skadan uppkom. Jag tror de flesta är eniga kring det. Estonia är ett nationellt trauma och de anhöriga måste få känna att varje sten är vänd.

Men, när vi fram till dess spekulerar här anser jag att vi ska ha så underbyggda resonemang så möjligt. De skeppstekniska utredningar är opartiskt framtagna med internationella experter (Sverige, Storbrittanien, Nederländerna resp Tyskland). JAIC hade deltagare från de myndigheter som utfärdat sjösäkerhetsintyget för Estonia/Viking Sally, vilket öppnar för kritik.

Med de skeppstekniska utredningsresultaten som grund går det att göra bedömningar kring hur troliga olika händelseförlopp är.

Så visst är hålet intressant (eller hålen, det verkar finnas två), men vissa händelseförlopp går att klassa som väldigt osannolika.
Citera
2020-10-18, 08:27
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Det kan också finnas en väldigt enkel förklaring i form av att man planerat att göra en uppföljande dokumentär och ville spara en del av materialet till den.

Att den estniska dykaren inte såg något hål är väl inte märkligt om han var där 2001? Det är ju i så fall helt i linje med att hålet var övertäckt och att vraket behövde mer tid för att vrida sig.
Om man använder logiken, så är väl dykaren på den sida som är närmast ytan. Nedre sidan där hålet finns, ligger djupare.

Han var nog inte där för att göra en teknisk analys, mer för att visa hur pass duktig dykare han är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in