2020-10-18, 01:27
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
De har ju rätt bra sikt och ändå får man aldrig en vettig vy från 5-6 meters håll så att man ser hela hålet/sprickan och kan bilda sig en uppfattning om vad som hänt. De är mycket close-ups på trasiga balkar och handduk/trasa. En enda skarp stillbild med översikt är väl inte för mycket begärt?

Nu är ju detta ett konspirationsforum så det är väl fritt fram att spekulera varför vi inte får en heltäckande bild av hålet, eller information om det andra hålet som estnisk media skrivit om. I synnerhet som esterna som sett mer material verkar skeptiska.
https://www.postimees.ee/2933897/estonia-vraki-juures-kainud-sukelduja-meie-eesmark-ei-olnud-kellelegi-liiga-teha
Det kan också finnas en väldigt enkel förklaring i form av att man planerat att göra en uppföljande dokumentär och ville spara en del av materialet till den.

Att den estniska dykaren inte såg något hål är väl inte märkligt om han var där 2001? Det är ju i så fall helt i linje med att hålet var övertäckt och att vraket behövde mer tid för att vrida sig.
Citera
2020-10-18, 01:33
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Ok. Ser du något samband med det avsågade räcket och att rampen bevisligen har öppnats?
Ja men bara om räcket bevisligen har sågats av och det är ju den saken jag inte längre är övertygad om.

Ett alternativt bevis på att någon varit på bildäcket är väl då snarare den påstådda filmsekvensen från insidan.
Citera
2020-10-18, 01:37
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Ja men bara om räcket bevisligen har sågats av och det är ju den saken jag inte längre är övertygad om.

Ett alternativt bevis på att någon varit på bildäcket är väl då snarare den påstådda filmsekvensen från insidan.

Ja, det finns filmbevis att okända dykare befunnit sig på bildäck när Rockwater var där.
I övrigt tycker jag att du ska fundera ett varv till huruvida staketet är avsågat eller knäckt av okänd anledning..
Citera
2020-10-18, 01:41
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ja, det finns filmbevis att okända dykare befunnit sig på bildäck när Rockwater var där.
I övrigt tycker jag att du ska fundera ett varv till huruvida staketet är avsågat eller knäckt av okänd anledning..
Jag tycker att det är bättre du letar upp material som styrker att rampen var avsågad om du är så säker på den saken.
Citera
2020-10-18, 01:41
Medlem
Giant Squids avatar
På sidan 206 i JAIC rapporten finns en bild från (finsk?) landbaserad radar under olyckstimmarna. Det är två oidentifierade fartyg strax öster om där estonia sjönk. Oklart var dom kom ifrån eller tog vägen. Men rapporten beskriver inte dessa direkt. Vad var det för fartyg?

https://postimg.cc/RW23t7vQ
Citera
2020-10-18, 01:47
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Det kan också finnas en väldigt enkel förklaring i form av att man planerat att göra en uppföljande dokumentär och ville spara en del av materialet till den.

Att den estniska dykaren inte såg något hål är väl inte märkligt om han var där 2001? Det är ju i så fall helt i linje med att hålet var övertäckt och att vraket behövde mer tid för att vrida sig.
Det skulle kunna vara en journalistisk fälla.
Man släpper först en exlusiv nyhet och ser vad reaktionerna blir och förhoppningsvis gör någon som varit med och myglat tidigare bort sig totalt med bortförklaringar vilket visar sig när man lanserar uppföljningen.
Citera
2020-10-18, 01:48
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Jag tycker att det är bättre du letar upp material som styrker att rampen var avsågad om du är så säker på den saken.
Du har varit övertygad om att räcket har varit avsågat under drygt 20 år. Sen blev du för gaggig för att kunna avgöra om månen är gjord av ost eller inte..
Citera
2020-10-18, 01:52
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Du har varit övertygad om att räcket har varit avsågat under drygt 20 år. Sen blev du för gaggig för att kunna avgöra om månen är gjord av ost eller inte..
Nej, jag letade stöd för påståendet och snubblade istället på den här rapporten (sida 22-23) och är sedan dess inte längre övertygad om att räckena är avsågade.

Jag anser mig helt enkelt inte veta hur det ligger till med den saken.

Har du en bättre källa så får du gärna presentera den.
Citera
2020-10-18, 01:55
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Jag skulle vara väldigt förvånad om man inte noga följde exakt var stenarna landade för att dels inte träffa vraket i onödan och dels för att inte sprida ut dom meningslöst långt bort från vraket. Det officiella skälet till att dumpa stenarna var så vitt jag förstod att man skulle skapa en stadig grund för en betongiglo.

Vad fyndet som ändrar på allt beträffar så håller jag med om att det är lite märkligt klippt och att man får känslan av att det är något som inte får vara med. Dom gjorde ändå en 4 timmar lång dokumentär som sedan döptes utifrån att dom hittat ett hål där. Men det lades inte mycket tid alls på att visa en sammanhängande bild av hålet.

Istället så hackades det lilla man fick se upp med realityshow på båten ovanför och sen var det bråttom som fan att sluta filma.

Jag kan tänka mig allt från att skaparen ville få va i rampljuset och tyckte att det blev bra TV på det viset till att dom fick åka slalom mellan skelett i närheten av hålet och att det hade blivit jävligt sura miner om det hade fått vara med eller att dom var oroliga för att bli bordade och få materialet beslagtaget.

Jag utesluter dock inte heller till 100% att dom kan ha hittat något som dom inte ville hitta som t ex en helt naturlig förklaring till hålet eller ytterligare sprickor i skrovet som bevisligen inte fanns där 1994.
Min uppfattning är att stendumpningens officiella syfte var att förstärka botten så att fartyget inte skulle röra på sig för mycket.
Betonggjutningen skulle utföras genom att helt enkelt spruta ner betong i fartygets öppningar och fylla hela innanmätet, inte bygga en låda eller igloo runt båten.
Citera
2020-10-18, 02:01
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag menar att vi omöjligen kan veta vilka som dykt där under 25 år. Vi har ju inte vakt där på plats, vare sig över eller under ytan.

Den polske sportdykarens film som Giant Squid länkade till visade sig t.ex. var en uppföljning 2001 av Rabes tidigare filmningar (1998?). Han var ju nere solo + en ROV. De kan ju ha fixar det besöket på ett par timmar. Så hur kan vi veta vilka andra som varit där?
Polacken nämner att han sett makabra dykvideos på sociala medier. Jallai har pratat med några dykare som varit där och bevisat det. De tillsammans kände till dykskvaller om mellan 30 till 50 dyk som utförts, en del sannolikt från ryssland och en hel del från tyskland.
Citera
2020-10-18, 02:06
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Min uppfattning är att stendumpningens officiella syfte var att förstärka botten så att fartyget inte skulle röra på sig för mycket.
Betonggjutningen skulle utföras genom att helt enkelt spruta ner betong i fartygets öppningar och fylla hela innanmätet, inte bygga en låda eller igloo runt båten.
Jag tror att du har fel.

Sjöfartsverket har i en rapport den 10 februari 1995 redovisat ett uppdrag från
regeringen att lämna förslag bl.a. om hur Estonia skall täckas över.
I rapporten redogörs för olika metoder för att täcka över vraket.
Sjöfartsverket föreslår att Estonia täcks med en skalkonstruktion av betong. I
rapporten sägs att denna metod för tankarna till ett mausoleum.
Av rapporten framgår att Estonia när hon sjönk hade ungefär 200 ton
eldningsolja och 40 ton dieselolja ombord.

Regeringens beslut den 2 mars 1995

Regeringen beslutade den 2 mars 1995 att uppdra åt Sjöfartsverket att i
huvudsaklig överensstämmelse med vad som redovisats i rapporten Övertäckning
Estonia upphandla och låta genomföra en övertäckning av Estonia med en
skalkonstruktion av betong
. I beslutet sägs att det vid uppdragets genomförande
särskilt skall beaktas att platsen där fartyget förliste skall betraktas som en
gravplats. Vidare skall hänsyn tas till de miljömässiga konsekvenserna.
I beslutet sägs vidare att Sjöfartsverket skall leda arbetet med övertäckningen
samt att uppdraget skall genomföras i samråd med ansvarig finländsk myndighet.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/skydd-for-gravfriden-vid-vraket-efter_GI03190
Citera
2020-10-18, 02:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Jag säger så här: om det visar sig att uppgiften i estnisk media om en andra horisontell spricka längre akterut, också ovan vattenlinjen, stämmer, då kommer inte Prof. Amstad att skicka några julkort till Dplay. För då har de fått honom att se ut som en fåne. Nu kan jag tycka att han borde ha ställt sig frågan varför skadan är centrerad ett stycke över vattenlinjen (på fendern) skulle ha åstadkommits av de ubåtar han visade, eftersom i alla fall den norska har förens spets väl under vattnet även i ytläge.

Vad den polske (obs!) dykaren skulle kunnat se vet vi inte säkert, för han var ju inte överallt. Men om min teori om att han simmade förbi en mosad stabilisatorfena är riktig, då passerade han platsen för hålet. En tanke slog mig nu: kan det vara så enkelt att stenmassorna som lades ut vid sidan av Estonia har pressats ned under vraket med tiden och sedan blivit en hävpunkt för vraket när det vrider sig från 120 grader slagsida 1994 till de 132 grader Dplay-filmen nämner?

Prio ett nu är helt klart att få reda på mer om det möjliga andra hålet i styrbordssidan. Om det finns där den estniska journalisten visar så är det en riktig fuling av Evertsson: de filmar från aktern längs fendern så då borde den synts.

Edit: jag yrade där, de filmar från fören längs styrbords fender. Men vi skall i så fall tro att de avslutade sitt dykprojekt efter en halvtimme filmning eller så och åkte hem till Tyskland... nja.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-18 kl. 02:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in