Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Du har rätt i att det inte går att se om det är stenar som fanns där innan, eller om de tillkommit efteråt. Men å andra sidan, hur kan någon ytterligare 18 år senare säkert säga vilka om liknande stenpartier är ditlagda och vilka som fanns där från början. De tre estniska experterna och journalisten verkad ju inte helt imponerade av Dplays urval av bilder och tyckte att man kunde dra andra slutsatser.
https://www.postimees.ee/2933897/estonia-vraki-juures-kainud-sukelduja-meie-eesmark-ei-olnud-kellelegi-liiga-teha
Till sist: Jag är rätt övertygad om att det är slingerkölen. Det är den enda riktigt karakteristiska detaljen längs med fartyget undersida och den borde finnas ungefär där.
Jag skulle vara väldigt förvånad om man inte noga följde exakt var stenarna landade för att dels inte träffa vraket i onödan och dels för att inte sprida ut dom meningslöst långt bort från vraket. Det officiella skälet till att dumpa stenarna var så vitt jag förstod att man skulle skapa en stadig grund för en betongiglo.
Vad fyndet som ändrar på allt beträffar så håller jag med om att det är lite märkligt klippt och att man får känslan av att det är något som inte får vara med. Dom gjorde ändå en 4 timmar lång dokumentär som sedan döptes utifrån att dom hittat ett hål där. Men det lades inte mycket tid alls på att visa en sammanhängande bild av hålet.
Istället så hackades det lilla man fick se upp med realityshow på båten ovanför och sen var det bråttom som fan att sluta filma.
Jag kan tänka mig allt från att skaparen ville få va i rampljuset och tyckte att det blev bra TV på det viset till att dom fick åka slalom mellan skelett i närheten av hålet och att det hade blivit jävligt sura miner om det hade fått vara med eller att dom var oroliga för att bli bordade och få materialet beslagtaget.
Jag utesluter dock inte heller till 100% att dom kan ha hittat något som dom inte ville hitta som t ex en helt naturlig förklaring till hålet eller ytterligare sprickor i skrovet som bevisligen inte fanns där 1994.