2020-10-18, 00:24
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är inte jätteintressant för mig, nej. För det första är det inte ”bevisat” i någon mening jag känner till, för det andra så har Estonia legat på botten i mer än 25 år. Mängder av dykningar har ägt rum, några som vi känner till, säkert några vi inte känner till. Om någon har velat dra up den ca 10 ton tunga rampen, som idag hänger 50 grader nedåt sidan, för att komma in på bildäck så kanske en lyftögla var värt besväret.

Men om du kan berätta vad denna ögla har med förlisningen att göra, då är jag intresserad.
Vad för dykningar som vi inte känner till menar du och i vilka syften?
Citera
2020-10-18, 00:32
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Nej, nej, det är inte jämnt fördelat över däck 0 och jämn fördelat över däck 1, det är ingen iskaka! :-)
Antagandet i Fig. 9-10 i rapporten är i stället att vattnet är jämnt fördelat mellan däck 0 och 1.

Detta är en förenkling som get större slagsida än i verkligheten, för då skulle vattnet rinna ner på däck 0 där det dels ger mindre krängande moment eftersom det är längre ned, dels kan röra sig mindre och ge mindre effekt av fri vätskeyta.

Vad gäller din liknelse med glasslådorna så får du trycka i en låda till så att vattnet är begränsat något i höjdled. Du behöver ett hål i mitten av den övre låda som ’center casing’ också! Tyvärr har jag inte några Big Pack-lådoer hemma.
Enklast är nog att jag snor Chalmers modell och testar lite själv. Jag får bara lära mig att fatta rätt vad folk menar när dom säger att saker är jämt fördelade först
Citera
2020-10-18, 00:33
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Haha, ok men då behöver du inte fråga något mer. Bestäm dig för att fartyget sjönk av de två revorna Dplay hittat, så är saken klar.
OK, så här...ingen bestämmer och ingen ”vet” men finner inte du/ni det minsta lilla märkligt att de nu faktiskt finns ett hål nästan exakt där det har yrats om?

Absolut att det kan vara en vridskada eller landning på ett stenblock men många fortsätter att prata bogvisir, däck/våningar och slagsida.

Är inte hålet intressant eller relevant för vidare undersökningar eller ens diskussion och i så fall varför?
Citera
2020-10-18, 00:47
Medlem
Kom igen Estland. Kan inte de börja en utredning NU av hela båten igen och köra över Sverige och deras lallande.
Citera
2020-10-18, 00:53
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Du har rätt i att det inte går att se om det är stenar som fanns där innan, eller om de tillkommit efteråt. Men å andra sidan, hur kan någon ytterligare 18 år senare säkert säga vilka om liknande stenpartier är ditlagda och vilka som fanns där från början. De tre estniska experterna och journalisten verkad ju inte helt imponerade av Dplays urval av bilder och tyckte att man kunde dra andra slutsatser.
https://www.postimees.ee/2933897/estonia-vraki-juures-kainud-sukelduja-meie-eesmark-ei-olnud-kellelegi-liiga-teha

Till sist: Jag är rätt övertygad om att det är slingerkölen. Det är den enda riktigt karakteristiska detaljen längs med fartyget undersida och den borde finnas ungefär där.
Jag skulle vara väldigt förvånad om man inte noga följde exakt var stenarna landade för att dels inte träffa vraket i onödan och dels för att inte sprida ut dom meningslöst långt bort från vraket. Det officiella skälet till att dumpa stenarna var så vitt jag förstod att man skulle skapa en stadig grund för en betongiglo.

Vad fyndet som ändrar på allt beträffar så håller jag med om att det är lite märkligt klippt och att man får känslan av att det är något som inte får vara med. Dom gjorde ändå en 4 timmar lång dokumentär som sedan döptes utifrån att dom hittat ett hål där. Men det lades inte mycket tid alls på att visa en sammanhängande bild av hålet.

Istället så hackades det lilla man fick se upp med realityshow på båten ovanför och sen var det bråttom som fan att sluta filma.

Jag kan tänka mig allt från att skaparen ville få va i rampljuset och tyckte att det blev bra TV på det viset till att dom fick åka slalom mellan skelett i närheten av hålet och att det hade blivit jävligt sura miner om det hade fått vara med eller att dom var oroliga för att bli bordade och få materialet beslagtaget.

Jag utesluter dock inte heller till 100% att dom kan ha hittat något som dom inte ville hitta som t ex en helt naturlig förklaring till hålet eller ytterligare sprickor i skrovet som bevisligen inte fanns där 1994.
Citera
2020-10-18, 01:03
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Räckena ligger ju där de ligger..
Ja... och exakt var är det dom ligger egentligen? Är det t ex 1 meter eller 50 meter från rampen?

Om dom nu är avbrutna istället för avsågade så kan det ju till och med vara ett stöd för den officiella versionen att bogrampen av och till var öppen i samband med färjan sjönk.
Citera
2020-10-18, 01:07
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Ja... och exakt var är det dom ligger egentligen? Är det t ex 1 meter eller 50 meter från rampen?

Om dom nu är avbrutna istället för avsågade så kan det ju till och med vara ett stöd för den officiella versionen att bogrampen av och till var öppen i samband med färjan sjönk.
Lägg utav. Du ger absurditet ett ansikte..
Citera
2020-10-18, 01:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Vad för dykningar som vi inte känner till menar du och i vilka syften?
Jag menar att vi omöjligen kan veta vilka som dykt där under 25 år. Vi har ju inte vakt där på plats, vare sig över eller under ytan.

Den polske sportdykarens film som Giant Squid länkade till visade sig t.ex. var en uppföljning 2001 av Rabes tidigare filmningar (1998?). Han var ju nere solo + en ROV. De kan ju ha fixar det besöket på ett par timmar. Så hur kan vi veta vilka andra som varit där?
Citera
2020-10-18, 01:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Enklast är nog att jag snor Chalmers modell och testar lite själv. Jag får bara lära mig att fatta rätt vad folk menar när dom säger att saker är jämt fördelade först
Det är en rejäl pjäs, deras ”leksaksbåt”. 180 kg tror jag den vägde, så du får ta med några kompisar!
Citera
2020-10-18, 01:16
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Lägg utav. Du ger absurditet ett ansikte..
Jag ser inget absurt alls i att syna fakta.

Fakta är att jag i över 20 år varit övertygad om att det legat avsågade räcken som bevisar att någon varit där och sågat av dom.

Fakta är också att när jag försökte titta närmare på föregående fakta så hittar jag inget övertygande stöd för den saken.

Den logiska slutsatsen blir då att jag inte längre tror mig veta hur det ligger till med dom där räckena.

Att utifrån dom förutsättningarna komma fram till någon annan slutsats vore väl betydligt mer absurt?
Citera
2020-10-18, 01:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag skulle vara väldigt förvånad om man inte noga följde exakt var stenarna landade för att dels inte träffa vraket i onödan och dels för att inte sprida ut dom meningslöst långt bort från vraket. Det officiella skälet till att dumpa stenarna var så vitt jag förstod att man skulle skapa en stadig grund för en betongiglo.

Vad fyndet som ändrar på allt beträffar så håller jag med om att det är lite märkligt klippt och att man får känslan av att det är något som inte får vara med. Dom gjorde ändå en 4 timmar lång dokumentär som sedan döptes utifrån att dom hittat ett hål där. Men det lades inte mycket tid alls på att visa en sammanhängande bild av hålet.

Istället så hackades det lilla man fick se upp med realityshow på båten ovanför och sen var det bråttom som fan att sluta filma.

Jag kan tänka mig allt från att skaparen ville få va i rampljuset och tyckte att det blev bra TV på det viset till att dom fick åka slalom mellan skelett i närheten av hålet och att det hade blivit jävligt sura miner om det hade fått vara med eller att dom var oroliga för att bli bordade och få materialet beslagtaget.

Jag utesluter dock inte heller till 100% att dom kan ha hittat något som dom inte ville hitta som t ex en helt naturlig förklaring till hålet eller ytterligare sprickor i skrovet som bevisligen inte fanns där 1994.
De har ju rätt bra sikt och ändå får man aldrig en vettig vy från 5-6 meters håll så att man ser hela hålet/sprickan och kan bilda sig en uppfattning om vad som hänt. De är mycket close-ups på trasiga balkar och handduk/trasa. En enda skarp stillbild med översikt är väl inte för mycket begärt?

Nu är ju detta ett konspirationsforum så det är väl fritt fram att spekulera varför vi inte får en heltäckande bild av hålet, eller information om det andra hålet som estnisk media skrivit om. I synnerhet som esterna som sett mer material verkar skeptiska.
https://www.postimees.ee/2933897/estonia-vraki-juures-kainud-sukelduja-meie-eesmark-ei-olnud-kellelegi-liiga-teha
Citera
2020-10-18, 01:21
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Jag ser inget absurt alls i att syna fakta.

Fakta är att jag i över 20 år varit övertygad om att det legat avsågade räcken som bevisar att någon varit där och sågat av dom.

Fakta är också att när jag försökte titta närmare på föregående fakta så hittar jag inget övertygande stöd för den saken.

Den logiska slutsatsen blir då att jag inte längre tror mig veta hur det ligger till med dom där räckena.

Att utifrån dom förutsättningarna komma fram till någon annan slutsats vore väl betydligt mer absurt?

Ok. Ser du något samband med det avsågade räcket och att rampen bevisligen har öppnats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in