2020-10-17, 12:58
Medlem
Jag jobbar hemifrån på heltid sedan 6 år tillbaka. Så fort jag började jobba hemifrån så skaffade jag hund!
Citera
2020-10-17, 13:18
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
När jag växte upp åkte mamma hem på lunchen för att gå ut med hunden. Sedan kom jag hem och tog ut hunden på eftermiddagspromenad. Det hände att den hunden fick vara ensam mer än 4 timmar åt gången.

Oj, det är ett mirakel att den inte självantände!

Självklart räcker det att gå ut med hunden på lunchen även om det inte är optimalt men vad fan i livet är det? Undantaget är väl om man har nån understimulerad mongohund.

Citat:
Ursprungligen postat av thelivingrose
Ja men precis, hunddagis är ett alternativ om man är villig att betala det priset. Men på det lilla jag läst (har faktiskt inte läst överdrivet mycket om det, eftersom det känns som om hund är så långt borta) så verkar det ju inte direkt som om man kan sätta hunden där när den är pytteliten heller? Många verkar ha en gräns på sex månader. Och då faller det ju ändå...

Du får väl skaffa valp när du har semester. Verkar ju vansinnigt att skaffa hund om man inte har tid eller vill göra sig besvär.
Senast redigerad av Aigis 2020-10-17 kl. 13:20.
Citera
2020-10-17, 13:28
Medlem
Riddarhusets avatar
Hemmajobb.
Hundarna är med överallt.
Har man inte råd med hunddagis brukar det finnas dagmattar att anlita för en billig penning. Lapp på ICA eller köp & säljsiter på facebook eller andra lokala möjligheter.
50 - 150 kr per dag. 50 kr för en pensionär kan vara tillräckligt i enstaka fall vet jag. De söker ju också ett sällskap i den grå vardagen.
Ju lägre pris de tar desto större behov av hundrelationen i sig så billigt pris behöver inte betyda att det blir sämre. Tvärtom.
Citera
2020-10-17, 17:29
Medlem
När vår förra hund var valp planerade jag, min fru och barnen ledighet så att vi var växelvis hemma i två månader. Sen hade vi en granne som var pensionär som daghusse. Med den nuvarande hunden hade jag sparad semester och sedan en dagmatte. Nu jobbar jag dock mest hemifrån och om det behövs kan jag ta med hunden till kontoret. Vi lämnar aldrig hunden ensam längre än två timmar.
Citera
2020-10-17, 17:38
Medlem
TheBusters avatar
När jag jobbade på verkstad så hade vi 3 hundgårdar så han var med varje dag.
Sedan har det alltid löst sig med hur jag och partner har jobbat olika skift och nu jobbar jag hemifrån.
Har alltid sett till att det fins en hundvkt som kan stötta om det behövts.
Citera
2020-10-17, 22:24
Medlem
meandmydogss avatar
Jag jobbar dygn, gör 7-8 dygn på en månad och är ledig resterande dagar. Börjar kl 12 och slutar kl 12 dagen efter. Promenad på morgon och strax innan jag åker, lämnar hunden hos min pensionerade mor, hon tar eftermiddagspromenad, kvällskissningen, och morgonpromenad, sen kommer jag och hämtar hunden igen.

Resterande 23 dagarna i varje månad är jag hemma med hunden, hon kan bli själv en timme eller två när det är för varmt/kallt att vara med i bilen/stallet.
Citera
2020-10-17, 22:33
Medlem
Majsargotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
När jag jobbade på verkstad så hade vi 3 hundgårdar så han var med varje dag.
Sedan har det alltid löst sig med hur jag och partner har jobbat olika skift och nu jobbar jag hemifrån.
Har alltid sett till att det fins en hundvkt som kan stötta om det behövts.

Sådant är verkligen jättebra. Själv jobbar jag också hemifrån, men har sett ett flertal ställen i "min" stad där de har stora rastgårdar enskilt för varje hund.
Jag minns som liten (sent 90-tal) att alla hundar fick vara tillsammans i en enda stor inhägnad istället. Tur att det har ändrats med det iallafall.

Personligen så tar jag med min hund precis överallt vart jag än går och vart det än går där det är tillåtet såklart
Citera
2020-10-17, 22:46
Medlem
Majsargotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det sitter en jävla massa ensamma hundar hemma dagarna i ända.

Dom säger att dom ääääääälskar sina små hundar men är samtidigt likgiltiga för den tortyr dom utsätter sina hundar för dagligen under hela hundens liv.

Hund borde för det första förbjudas i städer. På landet så borde dom få leva med människor om bostaden kan uppvisa en hunddörr där hunden kan komma och gå som den vill. Samma borde gälla katter.

Varenda gång jag ser en människa med hund kopplad i stan så tänker jag att det är en grismänniska utan empati. Så går dom där med den obligatoriska svarta lilla påsen hängandes ut ur fickan med mjuk klump i. Åh fy fan va vidrigt...

Nja, så behöver det inte alltid vara. Jag går mycket i centrum med min hund. Nu bor jag visserligen inte i en storstad, men när jag bodde i Gbg så gick jag ofta med hundarna mitt i centrala staden just för att lära hundarna att inte vara rädda för trafik, oväsen och mycket folk som det är just i en större stad.

Sorry for OT
Citera
2020-10-19, 16:29
Medlem
Avlatsbrevs avatar
I mitt eget fall arbetar jag på kontor där jag kan ta med hunden ifall min sambo inte kan ta henne. En lyx som inte alla har, men många har ju redan påtalat att det finns många lösningar och pensionärer i närheten är en av dom bättre.

Om du vill skaffa en hund men inte känner dig sugen på ett åtagande som sträcker sig över ett decennium kan du ta över en äldre hund från någon som inte längre är kapabel att ha kvar sin.
Då menar jag inte en rescue från Spanien (dom kan vara mycket komplicerade!) eller liknande. Utan en hund som är uppfostrad och van vid människor. På så sätt kan du redan ha dina "krav" tillgodosedda. Vill du ha en hund som inte skäller? vill du ha en hund som trivs med att åka mycket bil? Hög eller låg energinivå?

Det går alltid att skaffa hund och se till att den har det bra. Oavsett om man knegar. Men man får offra en del. Frågan är om det är värt det.
Citera
2020-10-22, 20:14
Medlem
I Sverige finns även många pensionärer. Pensionärer har rätt ofta hund. Sen har ju en hel del hundägare mer än en hund dessutom.
Citera
2020-10-24, 20:11
Medlem
Sun Rulers avatar
Jag jobbade delvis hemifrån innan pandemin men har sedan mars jobbat hemmabaserat. Min fru är numera egenföretagare och kan ofta ta med den på sina uppdrag.

Skulle vi vilja resa bort så har jag en god vän som är van med större hundar men som på grund av sitt jobb inte kan ha en egen hund för närvarande.
Citera
2020-10-25, 17:14
Medlem
Carnills avatar
Jag jobbar hemifrån heltid nu sen flera år tillbaka. Innan så såg jag till att ta jobb där jag delvis kunde ha med hundarna.
Var tvungen att ha min hund tillfälligt på hunddagis i tre veckor för några år sen. Aldrig mer säger jag bara..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in