Citat:
Ursprungligen postat av
Jolex
Du tycker på något sätt att vi västerlänningar vann slaget på Hebdo för att dom gjorde mohamedkarikatyrer? Skojar du?
Är du oförmögen att förstå gråskalor? Tycker man att yttrandefriheten inte skall användas till provokation så är man likställd med isis? Det finns absolut bättre sätt att samhällsevolutionera och vara kritisk än att uppenbart förlöjliga och kränka andra genom sin yttrandefrihet. Börjar tro du jävlas med mig, så tänker släppa diskussionen med dig nu.
Den här läraren var å andra sidan inte ens en provokatör eller hatisk på det sättet. Och han agerade väldigt föredömligt och bad t o m elever lämna klassen om de inte vill bli provocerade. Han har inte gjort något fel, och ville varken såra eller provocera.
Men. Även de mest extrema islamisterna, den stora skaran av dem, accepterar ju faktiskt de "otrogna" och låter de vara, så länge de inte skymfar profeten eller något liknande. Faktum är att de t o m låter de vara även om de gör detta, det är ju en väldigt liten skara egentligen som faktiskt begår såna här dåd. Majoriteten av extremisterna gör aldrig något oavsett.
Budskapet är ju "låt oss vara så låter vi er vara" - dvs skymfa inte profeten medvetet. Så ja, frågan är varför man vill provocera, samma sak med koranbränning. Framför allt när man vet att det alltid finns en liten skara som inte kan klara av det och faktiskt är villiga att gå så här långt. Jag förstår att man vill värna yttrandefriheten, och den är viktig. Men ibland är det inte värt det enbart för att väcka reaktioner även om man har rätt till det.
Vad vinner man på det? Vem har vunnit? Inte fan är det karln som fick huvudet avskuret, eller redaktionen på Charlie Hebdo som blev ihjälskjutna. Det är inte värt det, och då tänker jag på offren i första hand, inte på någon galning som tar illa upp.