Citat:
Ursprungligen postat av
Jolex
Ja det gör det? Har inte påstått något annat. Det jag säger är att man skall använda den ansvarsfullt istället för att bete sig som en jävla barnrumpa, så att vi får ha den rättigheten kvar.
Att göra mohamedkarikatyrer är inget revolutionärt och inget viktigt. Förstår inte ens varför du diskuterar Hebdo. Det är ett löjligt passivt aggressivt sätt som inte leder till något mer än att man blir mördad. Tydligen?
Problemet med att inskränka yttrandefrihet för sådant som är "löjligt passivt aggressivt" är ju att du då får acceptera att andra kan känna så om texter du själv inte känner så för. Koranen till exempel. Ska vi då förbjuda den också för att många uppfattar den som "löjligt passivt aggressiv"? Kom ihåg att det är oviktigt om något är så eller inte utan det räcker med att någon
uppfattar det så.
Du verkar fastna i huruvida det som avbildas eller skrivs är bra, dåligt, löjligt, provocerande eller vad du nu vill. Det saknar betydelse. Själva poängen med yttrandefrihet är att man ska få provocera, såra, kränka och uppröra. Anledningen är att om alla har rätt till att inte bli kränkta så kan nästan inget sägas. Alla religiösa texter kan du stoppa i papperskorgen om du har en sådan ordning därför att det finns gott om saker att bli sårad över i alla dessa.
Jag har inte läst koranen i sin helhet men jag har läst bibeln. Jag tycker det är en rätt provocerande bok på många sätt som beskriver orättvisor och övergrepp som jag inte kan acceptera. Ska vi förbjuda bibeln då? Eller är det bara vissa personers känslor som man inte ska få såra?
När det gäller ditt trivialiserande av mordet ("då blir man av med huvudet kanske hehe") så bör du beakta följande: acceptans av våld går åt båda hållen. Så länge du inte tycker att vissa personer av börd har mer rättigheter än andra utan att alla har lika rättigheter så måste du acceptera att våld även utövas av andra skäl än just karikatyrer. Det är alltså en på ett sätt legitim (men omoralisk) hållning att säga "om jag blir sårad får jag halshugga den som sårade mig". Men du kan då inte kritisera till exempel moskéskjutningar heller. Det är bara en del av spelet. Don't hate the player, hate the game.
För min del verkar det mer logiskt att försvara rätten att få kränka andra utan att riskera att bli halshuggen. Dina exempel gällande trakasserier och hot mot enskilda personer är så uppenbart felaktiga och saknar relevans att jag lämnar de utan vidare kommentar.