Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Många relevanta synpunkter, jag får besvara dem en eller två i taget om inlägget skall bli galet långt:
(1) Bogvisirets rörelseriktning:
Jag vet inte om jag missförstår dig, men den gängse hypotesen ÄR att bogvisiret rörde sig ”uppåt och nedåt i den bågriktning som det är konstruerat för” innan det slits loss. Först går sidolås och Atlantlås sönder (de är sönderslitna), sedan rör sig visiret upp och ned och deformeras undertill (dokumenterat) samtidigt som lyftarmarna äter sig ner i fördäck (också dokumenterat). När visirets gångjärn på fördäck brister hamnar hela lasten på bogrampen som slits upp (lås och hydraulik är dokumenterat trasiga).
Scenariot ovan är också helt förenligt med den observation du talar om, liksom mängder av vittnesmål om uppgifter om upprepade slag, gnissel och andra oljud från fören under längre tid.
Om jag skall försöka mig på en tolkning av ståndpunkt/teori så är det att visiret kunde lyftas så högt att det gick helt fritt från rampen och sedan föll av i sidled. Men detta har inget stöd i de skador som observerats på fördäck och på visirets undersida, eller mer väsentligt, på dess lyftarmar (som inte är vridna i sidled). Det är också svårt få undertecknad att se en våg eller flera som först lyfter visiret fritt från rampen, sedan orsakar sådan kraft i sidled att gångjärnen slits av och visiret flyttas flera meter i sidled så att det kan gå fritt från rampen.
Till sist vill jag ändå påminna om
- bogvisiret har skador i ”lådan” som svarar mot att rampen haft kontakt där,
- rampen hydraulik och lås är sönder,
- rampens gångjärn är delvis sönder (babord?)
Så något har skadat rampen.
Min föreställningsbild av det hela är att:
A. När man i hamn öppnar bogvisiret så är rampens ände inte inlåst i sin bur på bogvisirets däck. I det läget kan Godzilla enkelt slita loss bogvisiret i valfri riktning utan att påverka rampen.
B. Rimligen så behöver inte visiret öppnas helt för att uppnå den situationen. Så vitt jag förstått så sticker rampen upp cirka en meter i buren på visirets däck. Det ger i min föreställningsvärld att att det räcker med att öppna visiret en relativt liten bit för att rampen inte ska vara instängd i sin bur.
C. I läge B så föreställer jag mig sedan att visiret kan "masseras" i alla möjliga riktningar utav havet, färjans rörelse och visirets egen tyngd. Att rampen ändå tar stryk i den processen är givet eftersom visiret öppnas och stängs under tiden som det pågår.
D. Jag föreställer mig till sist att det kan vara i detta delvis öppna visirläge som hydralarmar, lås, gångjärn, med mera börjar slita sig loss och gnaga sig igenom däcket och att visiret då borde kunna kränga sig
över rampen istället för att med all säkerhet bli hängande i den.
Det scenario som jag tolkat som att du och JAIC förespråkar verkar mer påminna om den här illustrationen:
https://youtu.be/YmX8seNKVQo?t=165 (det räcker med att titta 15 sekunder). Att visiret gnager sig förut och nedåt och både havet och färjan bara får acceptera att visiret ska färdas i den riktningen och att inget kan stoppa det.