Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
-Det finns ingen utomstående assistent.
-Gränsdragningen är redan gjord av socialstyrelsen och mannen har flera sjukdomar på listan samt hög ålder.
-Det finns ingen risk för fusk eftersom läkarintyg för mannen ska skickas in, dessutom är den höga åldern i sig en riskfaktor.
-Mat inhandlas på nätet. Kvinnan är isolerad tillsammans med maken förutom då de går på promenad eller då hon går till apoteket för att hämta medicin. FFP2 munskydd är på vid utomhusaktivitet.
Jag skulle inte ha några synpunkter på om skattepengar användes för att finansiera det upplägget du beskriver. I alla fall tills vaccin finns tillgängligt för riskgrupper.
Tyvärr så är det inte så enkelt att få statligt stöd för kreativa lösningar. Likaså kan det vara svårt att generalisera det här till ett regelverk som inte läcker skattepengar som ett såll.
Nu tänker jag bara fritt. Men jag tror att möjligheterna är större att krångla sig igenom det existerande regelverket på nåt sätt, genom "sanktionerat halvfusk". T.ex. att kvinnan blev sjukskriven för depression eller ångest p.g.a. sin situation, av en välvillig läkare.