2020-10-17, 19:13
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Ett steg närmare källan:

https://www.err.ee/1142074/estonia-keres-on-mitu-auku

Källan till hål 2 ska alltså vara Evertssons oklippta material.

Tog en skärmdump på dokumentet som visas. Den horisontella sprickan verkar följa en svetsfog.

https://pasteboard.co/Jw5GjbP.png
Citera
2020-10-17, 19:14
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Till att börja med, vad skulle kunna tänkas ha orsakat denna 40-gradiga lutning, vatten på bildäck?

Ja, det är enda möjligheten, rent skeppstekniskt.
Citera
2020-10-17, 19:29
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Ja, det är enda möjligheten, rent skeppstekniskt.

Och varifrån kom vattenmängden som krävs? Knappast via den otäta rampen... Förvisso finns ju vittnesmål att det strilade in vatten på bägge sidor om rampen, som det hade gjort så många gånger tidigare... Frågan är om det är i tillräckliga mängder för att skapa en slagsida på 40-grader?
Citera
2020-10-17, 19:29
Medlem
hippilis avatar
Det är svårt att hänga med i tråden, men har jag förstått det rätt så är det två hål på styrbords sida och båten ligger på den sidan? Kan det finnas ett tredje hål åxå? Vrider sej båten så den hamnar upp och ner?
Citera
2020-10-17, 19:38
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Och varifrån kom vattenmängden som krävs? Knappast via den otäta rampen... Förvisso finns ju vittnesmål att det strilade in vatten på bägge sidor om rampen, som det hade gjort så många gånger tidigare... Frågan är om det är i tillräckliga mängder för att skapa en slagsida på 40-grader?

Via rampen, se sid 7 och framåt
http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf
Citera
2020-10-17, 19:46
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Via rampen, se sid 7 och framåt
http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf
"(2) The water
entered the vehicle deck from the compartments below. This would imply that these
compartments were heavily flooded, that is, almost full before the water could enter the
vehicle deck above."
Citera
2020-10-17, 19:46
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
I dag satt jag och pratade med en tant om det här med hålet och att det skulle varit en ubåt. Det hon berättade har jag inte hunnit kolla om det skulle kunna vara något men det hon berättade att i början av 90 talet skulle sovjet? Skrota ett antal ubåtar dom skulle till Göteborg för skrotning.
Alla ubåtarna är skrotade för utom en, den blev spårlöst borta och aldrig hittad. Hon sa att garanterat har den ubåten byggts om så den behöver ingen besättning utan kan köras från andra sidan av jordklotet om det skulle vara så.
Den skulle alltså används till att köra på Estonia och sedan bli bort skrotad fort och ingen saknar den varken innan eller efter katastrofen.

Jag tänkte att fan tanten är senil men senare började jag tveka tänk om det skulle stämma, någon som vet här om just detta med en försvunnen skrot ubåt stämmer? Jag har inte så jag kan söka på det så jag skriver det här i stället
Citerar mitt inlägg.
Fick tag i den här tanten på telefon förut och frågade var hon hade läst om den försvunna ryska ubåten och om den hade blivit hittad.

Den är fortfarande borta och hon hade läst det i någon tidning och en av ubåtarna var det som b*ert karlss*n köpt som sjönk men den fick dom upp och hamnade på något nöjes fält
Varför sverige skulle köpa 6 ubåtar för att skrota är något jag inte förstår och förstår inte heller hur man kan vela bort en av dom så den spårlöst försvinner.
Ni som är insatta i ämnet, skulle någon hitta något på nätet om den försvunna ubåten det ska vara runt 1990 91 kanske 92 min lur vill inte sammarbeta med söka och jag tror att den här tanten kan ha läst något som är intressant och eftersom hon var så säker på att den skulle varit med och gjort hål i båten.

Det är intressant detta och sanningen ska bara fram och det fort
Citera
2020-10-17, 20:04
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
"(2) The water
entered the vehicle deck from the compartments below. This would imply that these
compartments were heavily flooded, that is, almost full before the water could enter the
vehicle deck above."

Och eftersom folk kunde fly därifrån kl 01 är inte det möjligt.
Citera
2020-10-17, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
Bara jag som tyckte att Estonia såg ut som en rostig container innan hon förliste? Jag ska aldrig åka med en båt i det skicket

Estonia skulle aldrig ha fått lämna hamnen den kvällen..

"Inspektörerna fann inte mindre än 14 olika brister på fartyget. Fem var så allvarliga att kaptenen var tvungen att åtgärda dem före avgång - vilket var omöjligt. Men kaptenen ville ändå sätta kurs mot Stockholm."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mgo3Lr/jag-skulle-ha-stoppat-estonia
Citera
2020-10-17, 20:13
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Och eftersom folk kunde fly därifrån kl 01 är inte det möjligt.
Vad vet du om vad klockan visade när folk kunde fly eller inte?
Citera
2020-10-17, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overkordavenfisk
Estonia skulle aldrig ha fått lämna hamnen den kvällen..

"Inspektörerna fann inte mindre än 14 olika brister på fartyget. Fem var så allvarliga att kaptenen var tvungen att åtgärda dem före avgång - vilket var omöjligt. Men kaptenen ville ändå sätta kurs mot Stockholm."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mgo3Lr/jag-skulle-ha-stoppat-estonia

Hade inte hjälpt om E varit i topptrim om främmande makt bestämt sig för att sänka henne. Men i sak är det ju bra om fartyg motsvarar sjösäkerhetskraven.
Citera
2020-10-17, 20:20
Medlem
Citat:
Vad vet du om vad klockan visade när folk kunde fly eller inte?
för att folk flydde den vägen kl 1???????? hur är det med logiken? då kan det väl samtidigt inte varit vattenfyllt.
Senast redigerad av painkiler 2020-10-17 kl. 20:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in