2020-10-17, 18:28
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
stänga bogrampen igen=) den faller ju igen av tyngdkraften, estonia ligger nästan helt upp och ner om du nu missat det.

Nja, rampen var ju enligt utsago mer stängd efter att den öppnades med våld än innan den öppnades..
Citera
2020-10-17, 18:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ja du, vad skall man säga om den dokumentären och deras intervjuer 25 år efter saker skedde. Om vi läser den rapport som Giant Squid så förnämligt grävt fram (https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%203/27.410.htm) så framgår följande angående sikten (avsnitt 3 A):
- sikten var 1-2 m
- på botten var sikten stundtals 1-2 fot (0.3-0.6 m)
Eftersom detta väl överensstämmer med filmerna så kan vi anta att Mr Rumbles antingen minns fel eller att det inte är hälsosamt att vara tungdykare.

Hördu, det blir lätt en tävling det här med argument, men det är det ju inte. Jag är inte intresserad av att ha rätt så mycket som att utröna om det ligger någonting i de oklarheter som tycks tyda på att det kan ligga något i de spekulationer om ett alternativt förlopp som förs fram.

Rumbles var nog en skicklig yrkesman och definitivt en modig man att göra det här obehagliga arbetet. Det troliga är nog att han minns rätt om en sådan speciell händelse. Kanske virvlade bottenlevande upp så fort man rörde sig och det är det som föranleder att sikten är dålig.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2020-10-17 kl. 18:48.
Citera
2020-10-17, 18:37
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf

Ahh, nu förstår jag vad du läst. På t ex 44 listas en slutsats - det krävs ytterligare öppningar i skrovet för att fylla däck 0&1. I simuleringarna fyller ventilationsöppningarna denna roll, då de kommer under vatten vid 40 graders lutning.

Angående varför vakthavande på bryggan inte reagerade kan jag bara spekulera. Kanske var så osannolikt att det inte ingick i deras föreställningsvärld att detta kunde hända? Det plus dålig sikt.
Citera
2020-10-17, 18:39
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jo, jag hävdar att det visst utesluter varandra.
Rapporten skrevs 10/12 1994 direkt efter dykningarna och beskriver bottenförhållandena under arbetet, förhållanden som bekräftas av de dykfilmer vi alla har sett.
https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%203/27.410.htm
https://youtu.be/ZVVmaKa0V0o
Sikten var usel.

Om sedan en dykare sitter och minns tillbaka på hur det var 25 år sedan, vilken information skall vi gå på då...? Hur gör vi i alla andra sammanhang när vi information från händelsen och minnesbilder långt efteråt?

Det sorgliga är att den här informationen om siktförhållandena under Rockwater-dykningarna har Dplay-teamet rimligen haft, eller borde ha haft med basic research. Ändå gör de en dokumentär som ger en helt annan bild.
Sikten var usel när man virvlade upp sediment. Annars så var den lika god som när Slavek dök.
Citera
2020-10-17, 18:39
Medlem
madtops avatar
Men va fan - är ni igång med era imbecilla metadiskussioner igen.

Tråden handlar om Estonia - tråden handlar INTE om vem som är foliehatt eller vem som är desinformationsagent. Varningar utdelade.
/Moderator

Citera
2020-10-17, 18:41
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Sen så felkonverterade dom Rockwaters videofilmer från Mastertapen till kopiorna så kvaliten försämrades markant, i vissa fall helt oanvändbart.
Jag tycker att det är märkligt med den faktiskt usla kvaliten på filmerna från Rockwater även för att vara gjorda på 90 talet. Det kanske funkar när man filmar på jobb vid oljeplattformar men det var definitivt inte någon top of the range utrustning som användes. Vilket är märkligt för en katastrof av estonias rang.
Åratal innan så var man nere vid Titanic med en deep submerged vehicle med en imax kamera, belysningen vid dom dyken var superba och resultatet där efter. Miniubåten var MIR 1 tillverkad i Finland och nyttjades utav Ryssar. Samma som James Cameron använde sig utav senare.
Varför tog man inte hjälp utav dessa ryssar till estoniautredningen. Hade sverige eller grannländerna inte tillgång till motsvarande marina farkoster. Dom filmer som gjordes blev som en kass hemmavideo.
.

Ja, oavsett generell sikt är det uppenbarligen skillnad som natt och dag på dagens teknik och den som Rockwater använde 1994. Sedan var förmodligen sikten inte lika kristallklar i fartygets närhet som när Rumbles sänktes ned med dykarklockan.

Rumbles talar om det första dyket och sikten i Avsnitt 2, ca 19.30 in och vidare, för den intresserade.
Citera
2020-10-17, 18:54
Medlem
Odagans avatar
Back to basic.. -Vad var det som gjorde att ett fartyg med 15 000 ton i deplacement flyttades i sidled så till den milda grad att passagerare flög som vantar?

Ge mig ett vettigt svar..
Citera
2020-10-17, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Sen så felkonverterade dom Rockwaters videofilmer från Mastertapen till kopiorna så kvaliten försämrades markant, i vissa fall helt oanvändbart.
Jag tycker att det är märkligt med den faktiskt usla kvaliten på filmerna från Rockwater även för att vara gjorda på 90 talet. Det kanske funkar när man filmar på jobb vid oljeplattformar men det var definitivt inte någon top of the range utrustning som användes. Vilket är märkligt för en katastrof av estonias rang.
Åratal innan så var man nere vid Titanic med en deep submerged vehicle med en imax kamera, belysningen vid dom dyken var superba och resultatet där efter. Miniubåten var MIR 1 tillverkad i Finland och nyttjades utav Ryssar. Samma som James Cameron använde sig utav senare.
Varför tog man inte hjälp utav dessa ryssar till estoniautredningen. Hade sverige eller grannländerna inte tillgång till motsvarande marina farkoster. Dom filmer som gjordes blev som en kass hemmavideo.
Det ryktas om ryska filmer som visar en hel del mer och har bra kvalitet.
Citera
2020-10-17, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
.

Ja, oavsett generell sikt är det uppenbarligen skillnad som natt och dag på dagens teknik och den som Rockwater använde 1994. Sedan var förmodligen sikten inte lika kristallklar i fartygets närhet som när Rumbles sänktes ned med dykarklockan.

Rumbles talar om det första dyket och sikten i Avsnitt 2, ca 19.30 in och vidare, för den intresserade.

För mig är det kristallklart att svenska myndigheter inte velat visa sanningen om Estonia. I den mån det funnits bilder och sekvenser på hål så har de blivit bortredigerade.
Citera
2020-10-17, 19:05
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Ahh, nu förstår jag vad du läst. På t ex 44 listas en slutsats - det krävs ytterligare öppningar i skrovet för att fylla däck 0&1. I simuleringarna fyller ventilationsöppningarna denna roll, då de kommer under vatten vid 40 graders lutning.

Angående varför vakthavande på bryggan inte reagerade kan jag bara spekulera. Kanske var så osannolikt att det inte ingick i deras föreställningsvärld att detta kunde hända? Det plus dålig sikt.

Till att börja med, vad skulle kunna tänkas ha orsakat denna 40-gradiga lutning, vatten på bildäck?
Citera
2020-10-17, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
För mig är det kristallklart att svenska myndigheter inte velat visa sanningen om Estonia. I den mån det funnits bilder och sekvenser på hål så har de blivit bortredigerade.
DET kan man förslagsvis fråga justitierådet i HD Olof Forssberg om!! 1997 GD för svenska hav.kom , då han plötsligt avgick pga ett rent svepskäl. Innan dess bl.a. Rättschef på Försvarsdepartementet.
Hej og hå.....vi närmar oss land - och Sanningen!!
Citera
2020-10-17, 19:11
Medlem
LiberalGuys avatar
Är det bara jag som tyckte att Estonia såg ut att vara i dåligt skick? Trots s.k renoverad. Jag skulle vara skeptisk att ens åka med en sådan båt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in