2020-10-07, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HKR1975
Advokaten Henning Witte verkar mycket insatt i frågen och menar att det är en stor mörkläggning. Han har pratat med besättningsmän bl.a personen som fick fängelse för knarksmuggling och de har sagt till honom att de blivit bedda att ljuga om Estonia. Han har pratat med Pihts släkting. Kaptenen på Estonia som överlevde. Han verkar mycket trovärdig.

Någon som vet hur aktiv Henning Witte är idag och vilken roll han har gällande Estonia? Råder alla att se hans föreläsning från 2008 på youtube där han gå igenom bl.a varför det måste ha funnits ett hål på Estonias sida som orsakade förlisningen.

Han uppträder som en knasboll numera, tycker jag. Ett sorgligt fall. Kanske har han drivits till vansinne när ingen har trott honom i över 20 år. I det gamla programmet i efterlyst uppträder han ju synnerligen skärpt, tycker jag.

Du kan ju kolla in hans hemsida White TV...
Det vita ska nog syfta på motsatsen till mörker (som i mörkläggning) snarare än TV för vita/med vita.
Citera
2020-10-07, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Nej nej, ursäkta om jag missförstod. Jag menade filmerna från de officiella undervattensaktiviteterna 1994.

Ah oki då hänger jag med. jag menade den senaste dokumentären.
Citera
2020-10-07, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Jag har svårt att tro detta jag med. De lär ha varit runt och tittat mer. De har ju i intervjuer i efterhand berättat att de sett stabilisatorn och att den var infälld. Den ligger ca 20m akter om hålet.

Kanske sitter de på mer material som de tänkt släppa senare ifall en ny utredning säger att de hittat detta hål, men inget mer. (Ungefär som att de erkände smuggling endast de två tillfällen tulltjänstemannen berättat om)

Med tanke på att Jutta Rabe och andra hittat spränghål nära fören, borde ju Evertsson hittat dessa också.

Det hoppas jag oxå.
Citera
2020-10-07, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Sara Hedrenius är varken psykolog eller aktiv i Rädda barnen, du sänker din egen trovärdighet i ditt försök att sänka hennes med uppenbara felaktigheter.
Inte jag som påstått det, utan postaren jag svarade som anförde det som en stark merit för ett vittne.
Citera
2020-10-07, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InezLima
Inte jag som påstått det, utan postaren jag svarade som anförde det som en stark merit för ett vittne.
Det var du som drog parallellen till Lisbet Palme....
Citera
2020-10-07, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Det hoppas jag oxå.

Vad är förresten den officiella förklaringen till hålen Rabe hittade?
Och varför kom allt att handla om huruvida det var spränghål eller inte?
Var det inte tillräckligt anmärkningsvärt att det fanns hål i närheten av fören?!
Citera
2020-10-07, 15:04
Medlem
Joels-bitars avatar
Norska fartyget Tertnes att dumpa 10 000 ton sten på haveriplatsen. Även stora kvantiteter sand (cirka 400 000 kubikmeter) ska ha hällts ut.
Vart hamnade allt detta?
Citera
2020-10-07, 15:06
Medlem
hippilis avatar
I dag satt jag och pratade med en tant om det här med hålet och att det skulle varit en ubåt. Det hon berättade har jag inte hunnit kolla om det skulle kunna vara något men det hon berättade att i början av 90 talet skulle sovjet? Skrota ett antal ubåtar dom skulle till Göteborg för skrotning.
Alla ubåtarna är skrotade för utom en, den blev spårlöst borta och aldrig hittad. Hon sa att garanterat har den ubåten byggts om så den behöver ingen besättning utan kan köras från andra sidan av jordklotet om det skulle vara så.
Den skulle alltså används till att köra på Estonia och sedan bli bort skrotad fort och ingen saknar den varken innan eller efter katastrofen.

Jag tänkte att fan tanten är senil men senare började jag tveka tänk om det skulle stämma, någon som vet här om just detta med en försvunnen skrot ubåt stämmer? Jag har inte så jag kan söka på det så jag skriver det här i stället
Citera
2020-10-07, 15:11
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InezLima

Ehh var skrev jag att hon jobbade för Rädda Barnen? Hon är expert inom ämnet krisstöd hos Röda Korset. Kanske klantig formulering av mig, hon är förstås inte mer meriterad att uttala sig för det. Som jag förstått det är hon psykolog på det. Vad skulle hon vinna på att ljuga om sina upplevelser? Ingenting. Det var min poäng. Ens vittnesmål har väl inte mindre bäring för att man inte är utbildad inom marinteknologi till exempel? De skulle ha en helt annan, rättare sagt en icke-existerande bäring om hon varit narkoman och gillade att supa varje vardag. Sedan har du ju helt rätt angående fru Palme, tror inte ett ord på vad hon sagt att hon såg den kvällen.
Citera
2020-10-07, 15:14
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
När det gäller däck 0 och 1, hur ser dessa ut gällande längsgående och tvärgående vattentätande däck. Kunde inträngande vatten verkligen breda ut sig över hela däcken. Att det kan ske i maskinrum förstår jag, men i övriga utrymmen.

Det bygger väl då på att dörrar mellan de vattentäta skotten inte var stängda eller alternativt öppnades av misstag. Anders Björkman (Heiwa) hade från början en vad jag förstår en idé om att de höga smällarna som hördes ca 1.02 kan ha varit när dörrarna till utrymme under tryck öppnades.

http://www.heiwaco.com/punkt23.htm

Det är på sätt och vis en lockande teori att det fanns en läcka i skrovet som var resultatet av slitage och underhållet på båten och den nyligen installerade stabilisatorn på styrbord sida. Den fungerade inte riktigt och systemteknikern Henrik Sillaste ljög enligt vissa spekulationer om det arbete han utförde efter att ha blivit utkallad från vila 00.30. Han fixade inte med toalettsystemet utan såg till att stabilisatorn fälldes ut. I en sådan teori behövs inga ubåtar eller ryssar för att förklara varför fartyget sjönk utan enbart att besättningen gjorde fel och sedan försökte undvika att få ansvaret.

Men frågan är om det går att kombinera med hur hålet man nu hittat ser ut.
Citera
2020-10-07, 15:23
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
I dag satt jag och pratade med en tant om det här med hålet och att det skulle varit en ubåt. Det hon berättade har jag inte hunnit kolla om det skulle kunna vara något men det hon berättade att i början av 90 talet skulle sovjet? Skrota ett antal ubåtar dom skulle till Göteborg för skrotning.
Alla ubåtarna är skrotade för utom en, den blev spårlöst borta och aldrig hittad. Hon sa att garanterat har den ubåten byggts om så den behöver ingen besättning utan kan köras från andra sidan av jordklotet om det skulle vara så.
Den skulle alltså används till att köra på Estonia och sedan bli bort skrotad fort och ingen saknar den varken innan eller efter katastrofen.

Jag tänkte att fan tanten är senil men senare började jag tveka tänk om det skulle stämma, någon som vet här om just detta med en försvunnen skrot ubåt stämmer? Jag har inte så jag kan söka på det så jag skriver det här i stället
Låter inte särskilt trovärdigt. Varför i hela friden skulle Ryssland låta väst skrota en sådan U-båt? Tror ryssarna kan stycka sina ubåtar mycket bra på egen hand. Klarar man att bygga dom klarar man nog att skära upp dom.
Senast redigerad av GROKNAK.Ankbonden 2020-10-07 kl. 15:27.
Citera
2020-10-07, 15:26
Medlem
Turphiees avatar
Det här tycker jag låter klart intressant... Efterlyst egen redaktion känner jag håller en väldigt hög trovärdighet, och avfärdar förmodligen diverse konspiratoriker så gott som dagligen. Ändå bekräftar de konspiratoriska teorier här

Vi hade listat ut att de poliser som redan effektivt hade mörklagt Palmemordet också hade samma uppgift för Estonia-massmordet. Efterlyst redaktören Andreas Rocksén invände att jag skulle vara för konspiratoriskt lagd och avstyrde mitt råd att köra sändningen utan polisen.

Men efter några dagar kontaktade han mig och viskade, att TV 3 hade hört sig för inom polisen och fått mina farhågor bekräftade. Det blev därför som jag ville och för första, och sannolikt också sista gången, i det anrika Efterlysts historia, så kördes programmet utan polisen i studion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in