2020-10-17, 16:55
Medlem
TheGames avatar
Hej,

30 år. Kan inget om data/IT. Aldrig jobbat inom det.

Det verkar vara god marknad inom systemutveckling.

Tänker i sådana fall att jag tar en kandidat/master i området (matematik/datavetenskap).

Är då färdigutbildad kring 34/35.

Är det försent? Va gärna realistiska. Vill ha ett givande yrke där jag utvecklas.

Tack / Pierre
Citera
2020-10-17, 17:04
Medlem
Jag är några år äldre än dig och pluggar nu, jag har inget jobb då jag har lite kvar men mitt intryck är att jag kommer ha lätt att få jobb.

Vad gäller åldern och lära sig så kan jag ju säga att de yngre i min klass som nyligen gick ur gymnasiet skulle man kunna tro att de kommer köra över en men de får panik om de måste använda kommandoprompten eller liknande, de är alltså totalt söndercurlade av dagens plug and play teknologier som kräver minimal justering även om de i början trodde de var techgurus för de har hjälpt farmor göra ett facebookkonto eller liknande.

Så har du intresset och lägger ner tiden är det ingen fara, om du tror att du ska bli en grym programmerare utan att göra något utanför skolan så försök inte ens är mitt råd.
Citera
2020-10-17, 17:06
Medlem
traskpaddas avatar
Det är absolut inte försent för att utbilda sig inom det. Utbildningarna utgår också från att du är kass på att koda, så du får lära dig allting ordentligt från första början.

Du kommer ha 30-40 år kvar av ditt arbetsliv när du är färdigutbildad, och systemvetare kommer alltid att vara i behov.
Citera
2020-10-17, 17:18
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGame
Hej,

Tänker i sådana fall att jag tar en kandidat/master i området (matematik/datavetenskap).

Är det försent? Va gärna realistiska. Vill ha ett givande yrke där jag utvecklas.

Tack / Pierre

Nej, det är inte för sent. Sen kan du fundera på om du behöver en master. Den är inte fel att ha, men den är inte tvunget nödvändig heller.
Citera
2020-10-17, 17:28
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGame
Hej,

Tack / Pierre

Det är absolut inte för sent!

Programmering är ett område där talang är nödvändig. Du kan läsa systemutveckling men blir inte skicklig programmerare för det. Medioker kanske, men inte skicklig.

Jag är själv programmerare och det finns många, särskilt äldre som aldrig gick på högskola, som är grymma.

Detta är ett område där talang är mycket viktigt. Ja, jag ser det som ett artistisk område, såsom skribenter eller författare. En del har läggning för det. Andra inte.

Det är väl aldrig försent att börja med ett yrke som kräver talang?

Jämfört med yrken som kräver formell utbildning, erfarenhet och en stadsfäst karriärstege.

Duktiga programmerare har jag sett komma ut från KTH och efter bara ett par år få de svåraste uppgifterna. I vilka andra yrken skulle det hända? Jag tror sånt bara sker i ”talangyrken”.

En av skickligaste programmeraren jag sett var kemist. När han doktorerade i kemi behövde han skriva program för att göra simuleringar. Efter doktorsexamen fortsatte han med programmering istället för en akademisk karriär. Otroligt duktig och helt självlärd.
Citera
2020-10-17, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Det är absolut inte för sent!

Programmering är ett område där talang är nödvändig. Du kan läsa systemutveckling men blir inte skicklig programmerare för det. Medioker kanske, men inte skicklig.

Jag är själv programmerare och det finns många, särskilt äldre som aldrig gick på högskola, som är grymma.

Detta är ett område där talang är mycket viktigt. Ja, jag ser det som ett artistisk område, såsom skribenter eller författare. En del har läggning för det. Andra inte.

Det är väl aldrig försent att börja med ett yrke som kräver talang?

Jämfört med yrken som kräver formell utbildning, erfarenhet och en stadsfäst karriärstege.

Duktiga programmerare har jag sett komma ut från KTH och efter bara ett par år få de svåraste uppgifterna. I vilka andra yrken skulle det hända? Jag tror sånt bara sker i ”talangyrken”.

En av skickligaste programmeraren jag sett var kemist. När han doktorerade i kemi behövde han skriva program för att göra simuleringar. Efter doktorsexamen fortsatte han med programmering istället för en akademisk karriär. Otroligt duktig och helt självlärd.

Svårigheten utan adekvat utbildning kan ju vara att ens komma förbi rekryterarna på företagen, då dessa oftast är nyutbildade akademiker som låter papper/cv slå självlärd kunskap och talang.
Citera
2020-10-17, 18:06
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Svårigheten utan adekvat utbildning kan ju vara att ens komma förbi rekryterarna på företagen, då dessa oftast är nyutbildade akademiker som låter papper/cv slå självlärd kunskap och talang.
Jag förstår det. Men om man genomför nån programmeringskurs via arbetsförmedlingen eller andra kurser kanske man kan kvalificera sig till nån anställning som får stöd av arbetsförmedlingen? Jag vet inte hur sånt går till. Men jag är övertygad om att om du har viss talang så kommer företag vilja ha dig.

Ett annat sätt skulle kunna vara att försöka visa framfötterna genom att göra intressanta grejer och lägga upp det på github. Har sett framförallt östeuropéer som gjort grejer där de också säger att de söker jobb.

Eller kanske investera obetald tid i open-source-projekt. Kan ge kontakter och resumé att visa upp.

Jag bara spånar. Jag har formell utbildning och började när internet var i sin linda.

Det enda jag vet efter 25 år i branchen är att formell utbildning för att bli programmerare inte visar särskilt mycket i slutändan. Både vad gäller möjligheten till ”befordran” (projektledare eller arkitekt) eller lönemässigt. Det kanske är så i många yrken, att utbildningen bara ger en fot i på arbetsmarknaden.
Citera
2020-10-17, 19:46
Medlem
Absolut inte försent, men du går en svår väg om du siktar på ett tekniskt jobb (teknisk utbildning -> teknisk junior position, osv). Dels är det svårt att lära sig teknik, dels kan konkurrensen vara rätt tuff, dels kommer väldigt många du konkurrerar med vara väldigt unga då det är få som "orkar" lära sig teknik senare när man blivit bortskämd med livet. Det är långt ifrån "försent" att gå en sådan väg, det är bara en uppenbar utmaning.

En lättare väg är att försöka hitta en plats i en "mjukare" del av IT; kravställning, projektledning, testning, osv, osv. Detta ska inte missförstås som att dessa titlar är otekniska - det finns enorma möjligheter att driva dessa positioner tekniskt, inte minst vad gäller saker som test. Och det är mycket vanligt att använda sin tekniska erfarenhet som kravställare eller projektledare. Men det finns ofta mjukare alternativ än om du profilerar dig inom datavetenskap och matematik, vilket gör att du kan börja någonstans och sedan (om du fortfarande vill) röra dig mer och mer mot det tekniska hållet. Det blir lättare för dig än att göra tvärt om.

Exempel på utbildning som kan passa för detta är systemvetenskap. Utöver detta finns självklart riktade yrkesutbildningar också, vilket är en lättare/snabbare väg in men saknar såklart den akademiska bredden du får med en ordentlig kandidat.
Citera
2020-10-17, 19:50
Medlem
Citat:
Programmering är ett område där talang är nödvändig.
Detta är så offantligt dumt. Till ditt försvar är det ett vanligt missförstånd, och inte bara inom programmering, men det gör det inte till ett mindre destruktivt och efterblivet svar. Som kvällslektyr rekommenderas lite forskning i ämnet du redan har bildat dig en slutsats inom.
Citera
2020-10-17, 19:55
Medlem
Kör på TS, läs datavetenskap och sitt mycket på fritiden med diverse hobbyprojekt så får du jobb utan problem.
Citera
2020-10-17, 19:58
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Detta är så offantligt dumt. Till ditt försvar är det ett vanligt missförstånd, och inte bara inom programmering, men det gör det inte till ett mindre destruktivt och efterblivet svar. Som kvällslektyr rekommenderas lite forskning i ämnet du redan har bildat dig en slutsats inom.
Jag har har noll koll på forskningen. Jag har bara 25 år i yrket så jag vet antagligen inte särskilt mycket om detta.
Citera
2020-10-17, 20:15
Medlem
Citat:
Jag har har noll koll på forskningen. Jag har bara 25 år i yrket så jag vet antagligen inte särskilt mycket om detta.
Alltså, det är mer eller mindre* ett vetenskapligt faktum att detta är en sak du inte förstår om dig själv, skitsamma dina 25 år i ett random yrke. Du hade inte "talang", det var inte det som skapade framgången under dina 25 år. Därför är det destruktivt att du använder din oförståelse för detta som underlag för råd till andra. Det tar inte ifrån dig något av bidraget i resten av ditt inlägg, men den enstaka felaktigheten är viktig att poängtera när en nybörjare frågar efter råd.

*"Mer eller mindre" kommer av att det självklart finns anomalier utanför detta, som alltid när vi generaliserar, och en teoretisk (mikroskopisk) risk att just du är en sådan anomalie. Det förändrar inte att det inte håller som råd till någon annan eftersom det då ligger utanför generaliseringen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in