Citat:
Ursprungligen postat av
TheGame
Hej,
30 år. Kan inget om data/IT. Aldrig jobbat inom det.
Det verkar vara god marknad inom systemutveckling.
Tänker i sådana fall att jag tar en kandidat/master i området (matematik/datavetenskap).
Är då färdigutbildad kring 34/35.
Är det försent? Va gärna realistiska. Vill ha ett givande yrke där jag utvecklas.
Tack / Pierre
Det är absolut inte för sent!
Programmering är ett område där talang är nödvändig. Du kan läsa systemutveckling men blir inte skicklig programmerare för det. Medioker kanske, men inte skicklig.
Jag är själv programmerare och det finns många, särskilt äldre som aldrig gick på högskola, som är grymma.
Detta är ett område där talang är mycket viktigt. Ja, jag ser det som ett artistisk område, såsom skribenter eller författare. En del har läggning för det. Andra inte.
Det är väl aldrig försent att börja med ett yrke som kräver talang?
Jämfört med yrken som kräver formell utbildning, erfarenhet och en stadsfäst karriärstege.
Duktiga programmerare har jag sett komma ut från KTH och efter bara ett par år få de svåraste uppgifterna. I vilka andra yrken skulle det hända? Jag tror sånt bara sker i ”talangyrken”.
En av skickligaste programmeraren jag sett var kemist. När han doktorerade i kemi behövde han skriva program för att göra simuleringar. Efter doktorsexamen fortsatte han med programmering istället för en akademisk karriär. Otroligt duktig och helt självlärd.